Triumph Street Triple-tråden

De reviderade väl oljemängden från 2,6 till ~3,1 från årsmodell 2009-ish om jag inte minns fel, och i samband med det så bytte man ut oljestickan så att det skulle stämma med den större volymen. Låter som att du har den nya stickan men gamla boken så 3,1-3,2 borde funka finfint.
 
Funderar på om jag ska sälja min -14 R och eventuellt skaffa något annat... kanske 765 RS :yoparty
Någon som har hunnit provköra? Var förbi Hojcenter i Länna idag och provsatt samt köpte speglar (2500kr!!) till min... ska nog provköra en varmare dag. Är rätt nöjd med min Street Triple R men jag tror att jag blir lyckligare på en Street Triple RS :rofl Jag är 190cm och det känns som man satt bättre på RS-modellen. Dessutom gråter jag inte över mer effekt, brembo & öhlin loggan samt QS, hoppas den är skönare att köra. Även fast föregångaren är svårslagen. Tänkt att gå upp till 1000cc men detta skulle kunna vara ett alternativ?

Det finns iofs 140,000 anledningar att inte byta som nybliven far...!

EDIT: Försäkringen ska tydligen vara densamma hos bilsport som äldre R-modell. Blir 600 kr dyrare per år för mig pga. att det är en ny motorcykel. De går under samma "riskkategori/klass" enligt dem.
 
Last edited:
Funderar på om jag ska sälja min -14 R och eventuellt skaffa något annat... kanske 765 RS :yoparty
Någon som har hunnit provköra? Var förbi Hojcenter i Länna idag och provsatt samt köpte speglar (2500kr!!) till min... ska nog provköra en varmare dag. Är rätt nöjd med min Street Triple R men jag tror att jag blir lyckligare på en Street Triple RS :rofl Jag är 190cm och det känns som man satt bättre på RS-modellen. Dessutom gråter jag inte över mer effekt, brembo & öhlin loggan samt QS, hoppas den är skönare att köra. Även fast föregångaren är svårslagen. Tänkt att gå upp till 1000cc men detta skulle kunna vara ett alternativ?

Det finns iofs 140,000 anledningar att inte byta som nybliven far...!

EDIT: Försäkringen ska tydligen vara densamma hos bilsport som äldre R-modell. Blir 600 kr dyrare per år för mig pga. att det är en ny motorcykel. De går under samma "riskkategori/klass" enligt dem.

Har bara testat S versionen och blev sjukt imponerad. Nu var det ett tag sen jag körde en Daytona/st3 men S:en kändes lika briljant på knixga vägpartier som innan + lite till då. Den kändes aningen lättare än min gamla Daytona å snudd på telepatisk när det började svänga. Lite högre var den oxå, antagligen därför den e lättare att svänga med än innan. Iaf jag med mina 172cm nådde knappt ner till marken trots att jag inte hade några problem med st3/daytonan. Sittställningen va Ok för mig men tror inte du å jag har samma tycke när det gäller sittställning på hoj.

RS e ju ännu mer potent då den har ca 10hk mer än S:en + m50 oken. Men jag tyckte inte bromsarna saknade så mycket bett inte. S:en tyckte jag var som sagt lysande hoj å om RS:en är ännu bättre så tror jag nog det inte finns nån bättre hoj en den ute på marknaden. Iof inte testat Mv f3 men ja...


Önskar bara att den hade mer umpf på lågvarv, men varvade fint gjorde den, fast om man kört en Daytona så tänker man, redan dags att växla upp? :D

Iaf var besviken på designen men shiiit va bra smidig å lätt den var.
 
Last edited:
Har bara testat S versionen och blev sjukt imponerad. Nu var det ett tag sen jag körde en Daytona/st3 men S:en kändes lika briljant på knixga vägpartier som innan + lite till då. Den kändes aningen lättare än min gamla Daytona å snudd på telepatisk när det började svänga. Lite högre var den oxå, antagligen därför den e lättare att svänga med än innan. Iaf jag med mina 172cm nådde knappt ner till marken trots att jag inte hade några problem med st3/daytonan. Sittställningen va Ok för mig men tror inte du å jag har samma tycke när det gäller sittställning på hoj.

RS e ju ännu mer potent då den har ca 10hk mer än S:en + m50 oken. Men jag tyckte inte bromsarna saknade så mycket bett inte. S:en tyckte jag var som sagt lysande hoj å om RS:en är ännu bättre så tror jag nog det inte finns nån bättre hoj en den ute på marknaden. Iof inte testat Mv f3 men ja...


Önskar bara att den hade mer umpf på lågvarv, men varvade fint gjorde den, fast om man kört en Daytona så tänker man, redan dags att växla upp? :D

Iaf var besviken på designen men shiiit va bra smidig å lätt den var.

Jag får helt enkelt prova den och se om det är något att kasta pengar på! Om du gillar Daytona så ska du hålla i pengarna då det bör komma något intressant snart. Triumph ska börja leverera motorer till moto2.

Finns så många hojar som ser bättre ut än Street Triple men om man inte vågar provköra pga. det så måste man tänka om. Det är en riktigt skön motorcykel men det vet de flesta i Street Triple-tråden :rofl Tycker framlyktan ser bättre ut på nya modellerna lite rundare men fortfarande inte "snygga" däremot är instrumentpanelen & elektroniken ett stort plus :D
 
Jag får helt enkelt prova den och se om det är något att kasta pengar på! Om du gillar Daytona så ska du hålla i pengarna då det bör komma något intressant snart. Triumph ska börja leverera motorer till moto2.

Finns så många hojar som ser bättre ut än Street Triple men om man inte vågar provköra pga. det så måste man tänka om. Det är en riktigt skön motorcykel men det vet de flesta i Street Triple-tråden :rofl Tycker framlyktan ser bättre ut på nya modellerna lite rundare men fortfarande inte "snygga" däremot är instrumentpanelen & elektroniken ett stort plus :D

S:en hade den vanliga tråkiga mätaren, men efter att ha kört S:en så ska jag bennemej testa RS:en och eventuellt köpa mig en. Så jäkla såld blev jag på den. Ska bara testa en Hypermotard först men eftersom den e tung jämfört med st3an så tvivlar jag att den kommer vara lika smidig å telepatisk som nya St3an.
Men som du säger, tänk om Triumph släpper en moto2 racer. det hade varit något om inte annat :D
 
Last edited:
Tjena!
Ska kolla på en Street Triplett R -09 i helgen som det ser ut :yoparty

Något speciellt att tänka på? Vanliga fel ?

/ Ludvig
 
Tjena!
Ska kolla på en Street Triplett R -09 i helgen som det ser ut :yoparty

Något speciellt att tänka på? Vanliga fel ?

/ Ludvig

Spänningsregulatorn (regulator/rectifier) som sitter strax framför bakhjulet är ett vanligt fel och den har dessutom varit på recall, så om tidigare ägare har skött sitt så borde den vara bytt. Jag har för mig att den utbytta varianten har synliga kylflänsar om man tittar på den rakt bakifrån men jag rekommenderar att du tar en sväng på google för att dubbelkolla.

Min förra Striple råkade även ut för läckage i instrumentklustret så att knapparna och soppalampan ärgade sönder, med resultatet att man inte kunde göra ett skvatt, så kolla funktioner på samtliga knappar. Jag lyckades lösa det genom att löda dit en styrfjärr (https://www.youtube.com/watch?v=tH2CmPkCUcQ) och en ny lysdiod då jag har lite elektronikvana så för min del löste det sig, men om man inte har den möjligheten så blir det till att lägga ut några extra lappar om man inte lyckas fynda ett kompatibelt instrument på skroten.
 
Tjenare!

Tänkte fräscha upp hojen med nya bromsar fram(Skivor/belägg) Har ni några rekommendationer? Det är en Street Triple R 2010

Tack på förhand//Niclas
 
Jag vill bara skriva av mig lite efter helgen.
Faaan vad gott trippeln råmar genom opluggad Arrow-pipa när man vrider på ut över nejderna! Nästan så det blir lite blött i pojktrosan :tungan

Kan inte låta bli att svin-köra :yoparty

Felåt
 
Hallå gubbs! :rock

Tänkte beställa ett 15t framdrev men då kommer ju hastighetsmätaren visa fel. Vet ni hur man löser detta? läst om TuneECU men undrar var man köper detta och kabel?

Tacksam för svar!! //Niclas
 
Ni som bytt till ett 15T drev fram, vad köpte ni? Finns en uppsjö att välja på. Och kan tänka att kvalitén varierar därefter med.. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top