Triumph Street Triple-tråden

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hörrni, nu får ni hjälpa mig igen :)

Jag har bytt olja på min street triple r från 2009, och enligt manualen ska man fylla 2,6 l om man byter olja plus filter. För det första fick jag ur gott över 3 l när jag tappade ur smörjan, och så fyllde jag på 2,6 l - körde runt motorn en stund och kollade nivån - knappt fuktig! Fyllde upp så det blev 3 l och nu visar stickan nedre nivå. Har jag gjort nåt fel eller hur mycket olja ska man ha i egentligen?
Tänkte köra en liten runda i morrn och sen kolla nivån igen.

Står hojen på depåstöd? Sidostöd? Väntade du tills oljan verkligen runnit ner i tråget? Man häller ju oljan rakt på kopplingen, så det KAN ju ta en liten stund tills allt är nere, so to speak.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Står hojen på depåstöd? Sidostöd? Väntade du tills oljan verkligen runnit ner i tråget? Man häller ju oljan rakt på kopplingen, så det KAN ju ta en liten stund tills allt är nere, so to speak.

Upprätt, plan ställning, motorn väl genomkörd och i arbetstemperatur (väntade sen en minut enligt handbok för att kolla).
Nu har jag tippat i totalt 3,1 - 3,2 l och nu verkar den nöjd så det står väl fel i handboken då antar jag.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
De reviderade väl oljemängden från 2,6 till ~3,1 från årsmodell 2009-ish om jag inte minns fel, och i samband med det så bytte man ut oljestickan så att det skulle stämma med den större volymen. Låter som att du har den nya stickan men gamla boken så 3,1-3,2 borde funka finfint.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Funderar på om jag ska sälja min -14 R och eventuellt skaffa något annat... kanske 765 RS :yoparty
Någon som har hunnit provköra? Var förbi Hojcenter i Länna idag och provsatt samt köpte speglar (2500kr!!) till min... ska nog provköra en varmare dag. Är rätt nöjd med min Street Triple R men jag tror att jag blir lyckligare på en Street Triple RS :rofl Jag är 190cm och det känns som man satt bättre på RS-modellen. Dessutom gråter jag inte över mer effekt, brembo & öhlin loggan samt QS, hoppas den är skönare att köra. Även fast föregångaren är svårslagen. Tänkt att gå upp till 1000cc men detta skulle kunna vara ett alternativ?

Det finns iofs 140,000 anledningar att inte byta som nybliven far...!

EDIT: Försäkringen ska tydligen vara densamma hos bilsport som äldre R-modell. Blir 600 kr dyrare per år för mig pga. att det är en ny motorcykel. De går under samma "riskkategori/klass" enligt dem.
 
Last edited:

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Funderar på om jag ska sälja min -14 R och eventuellt skaffa något annat... kanske 765 RS :yoparty
Någon som har hunnit provköra? Var förbi Hojcenter i Länna idag och provsatt samt köpte speglar (2500kr!!) till min... ska nog provköra en varmare dag. Är rätt nöjd med min Street Triple R men jag tror att jag blir lyckligare på en Street Triple RS :rofl Jag är 190cm och det känns som man satt bättre på RS-modellen. Dessutom gråter jag inte över mer effekt, brembo & öhlin loggan samt QS, hoppas den är skönare att köra. Även fast föregångaren är svårslagen. Tänkt att gå upp till 1000cc men detta skulle kunna vara ett alternativ?

Det finns iofs 140,000 anledningar att inte byta som nybliven far...!

EDIT: Försäkringen ska tydligen vara densamma hos bilsport som äldre R-modell. Blir 600 kr dyrare per år för mig pga. att det är en ny motorcykel. De går under samma "riskkategori/klass" enligt dem.

Har bara testat S versionen och blev sjukt imponerad. Nu var det ett tag sen jag körde en Daytona/st3 men S:en kändes lika briljant på knixga vägpartier som innan + lite till då. Den kändes aningen lättare än min gamla Daytona å snudd på telepatisk när det började svänga. Lite högre var den oxå, antagligen därför den e lättare att svänga med än innan. Iaf jag med mina 172cm nådde knappt ner till marken trots att jag inte hade några problem med st3/daytonan. Sittställningen va Ok för mig men tror inte du å jag har samma tycke när det gäller sittställning på hoj.

RS e ju ännu mer potent då den har ca 10hk mer än S:en + m50 oken. Men jag tyckte inte bromsarna saknade så mycket bett inte. S:en tyckte jag var som sagt lysande hoj å om RS:en är ännu bättre så tror jag nog det inte finns nån bättre hoj en den ute på marknaden. Iof inte testat Mv f3 men ja...


Önskar bara att den hade mer umpf på lågvarv, men varvade fint gjorde den, fast om man kört en Daytona så tänker man, redan dags att växla upp? :D

Iaf var besviken på designen men shiiit va bra smidig å lätt den var.
 
Last edited:

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Har bara testat S versionen och blev sjukt imponerad. Nu var det ett tag sen jag körde en Daytona/st3 men S:en kändes lika briljant på knixga vägpartier som innan + lite till då. Den kändes aningen lättare än min gamla Daytona å snudd på telepatisk när det började svänga. Lite högre var den oxå, antagligen därför den e lättare att svänga med än innan. Iaf jag med mina 172cm nådde knappt ner till marken trots att jag inte hade några problem med st3/daytonan. Sittställningen va Ok för mig men tror inte du å jag har samma tycke när det gäller sittställning på hoj.

RS e ju ännu mer potent då den har ca 10hk mer än S:en + m50 oken. Men jag tyckte inte bromsarna saknade så mycket bett inte. S:en tyckte jag var som sagt lysande hoj å om RS:en är ännu bättre så tror jag nog det inte finns nån bättre hoj en den ute på marknaden. Iof inte testat Mv f3 men ja...


Önskar bara att den hade mer umpf på lågvarv, men varvade fint gjorde den, fast om man kört en Daytona så tänker man, redan dags att växla upp? :D

Iaf var besviken på designen men shiiit va bra smidig å lätt den var.

Jag får helt enkelt prova den och se om det är något att kasta pengar på! Om du gillar Daytona så ska du hålla i pengarna då det bör komma något intressant snart. Triumph ska börja leverera motorer till moto2.

Finns så många hojar som ser bättre ut än Street Triple men om man inte vågar provköra pga. det så måste man tänka om. Det är en riktigt skön motorcykel men det vet de flesta i Street Triple-tråden :rofl Tycker framlyktan ser bättre ut på nya modellerna lite rundare men fortfarande inte "snygga" däremot är instrumentpanelen & elektroniken ett stort plus :D
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Jag får helt enkelt prova den och se om det är något att kasta pengar på! Om du gillar Daytona så ska du hålla i pengarna då det bör komma något intressant snart. Triumph ska börja leverera motorer till moto2.

Finns så många hojar som ser bättre ut än Street Triple men om man inte vågar provköra pga. det så måste man tänka om. Det är en riktigt skön motorcykel men det vet de flesta i Street Triple-tråden :rofl Tycker framlyktan ser bättre ut på nya modellerna lite rundare men fortfarande inte "snygga" däremot är instrumentpanelen & elektroniken ett stort plus :D

S:en hade den vanliga tråkiga mätaren, men efter att ha kört S:en så ska jag bennemej testa RS:en och eventuellt köpa mig en. Så jäkla såld blev jag på den. Ska bara testa en Hypermotard först men eftersom den e tung jämfört med st3an så tvivlar jag att den kommer vara lika smidig å telepatisk som nya St3an.
Men som du säger, tänk om Triumph släpper en moto2 racer. det hade varit något om inte annat :D
 
Last edited:

Grexx

Ny medlem
Gick med
16 May 2017
Ort
Linköping
Hoj
-15, Honda CBR650f
Tjena!
Ska kolla på en Street Triplett R -09 i helgen som det ser ut :yoparty

Något speciellt att tänka på? Vanliga fel ?

/ Ludvig
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Tjena!
Ska kolla på en Street Triplett R -09 i helgen som det ser ut :yoparty

Något speciellt att tänka på? Vanliga fel ?

/ Ludvig

Spänningsregulatorn (regulator/rectifier) som sitter strax framför bakhjulet är ett vanligt fel och den har dessutom varit på recall, så om tidigare ägare har skött sitt så borde den vara bytt. Jag har för mig att den utbytta varianten har synliga kylflänsar om man tittar på den rakt bakifrån men jag rekommenderar att du tar en sväng på google för att dubbelkolla.

Min förra Striple råkade även ut för läckage i instrumentklustret så att knapparna och soppalampan ärgade sönder, med resultatet att man inte kunde göra ett skvatt, så kolla funktioner på samtliga knappar. Jag lyckades lösa det genom att löda dit en styrfjärr (https://www.youtube.com/watch?v=tH2CmPkCUcQ) och en ny lysdiod då jag har lite elektronikvana så för min del löste det sig, men om man inte har den möjligheten så blir det till att lägga ut några extra lappar om man inte lyckas fynda ett kompatibelt instrument på skroten.
 

Tingan8

Ny medlem
Gick med
17 May 2016
Ort
Gothenburg
Hoj
2010 Triumph Street Triple R
Tjenare!

Tänkte fräscha upp hojen med nya bromsar fram(Skivor/belägg) Har ni några rekommendationer? Det är en Street Triple R 2010

Tack på förhand//Niclas
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag vill bara skriva av mig lite efter helgen.
Faaan vad gott trippeln råmar genom opluggad Arrow-pipa när man vrider på ut över nejderna! Nästan så det blir lite blött i pojktrosan :tungan

Kan inte låta bli att svin-köra :yoparty

Felåt
 

Tingan8

Ny medlem
Gick med
17 May 2016
Ort
Gothenburg
Hoj
2010 Triumph Street Triple R
Hallå gubbs! :rock

Tänkte beställa ett 15t framdrev men då kommer ju hastighetsmätaren visa fel. Vet ni hur man löser detta? läst om TuneECU men undrar var man köper detta och kabel?

Tacksam för svar!! //Niclas
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top