Triumph Street Triple-tråden

Innan du börjar mappa och krångla.
- Har du spännt gasvajern? Den är slappt ställd från fabrik för att garantera att man inte får gashäng + att vajern tänjer sig en del i början. Fixas superenkelt via justeringsskruven som sitter nån decimeter ner på ena gasvajern om du följer dem från gashandtaget. Sitter en tjockare sektion på gasvajern där som du kan dra isär och sedan justera. Tänk på att testa så du inte får gashäng vid fulla styrutslag (med motorn igång såklart).
- Har du spännt kedjan? En för slapp kedja ger också ryckigt påslag.

Fixar man dessa två så brukar det vara som dag och natt. (Gäller såklart inte bara våra hojar).
Dessutom är det både gratis och enkelt att fixa.

Hade samma problem när min hoj var ny-13,justerade då gasvajern och spände kedjan och det försvann::banana
 
Last edited:
Tack. Gasvajern har jag redan spänt, men kedjan är ju ett bra tips. Ska kolla om den behöver tightas upp lite! :tummenupp
 
Stort tack. Tror det blir köp.

Nu är bara frågan vilket fbolag man ska ha. Får sätta mig in i villkoren. Jag tänkte pendla till jobbet ibland och då blir det nog mc-boots, jeans, mc-jacka, ryggskydd, hjälm och handskar. Tror ni "jeans-delen" kan stöka till det med något bolag om man skulle råka ut för något? De vill väl att man ska ha 100% av utrustningen på sig 100% av gränslad tid?

Tack för alla svar.
 
Jag kör Triumphförsäkring (LF) då de var överlägset billigast för mig, och enligt deras villkor så får du en lite saftigare självrisk om du kör med vanliga jeans.

Du och eventuella passagerare måste utöver den lagstadgade hjälmen också använda skyddsutrustning. Skyddsutrustningen ska vara godkänd av oss, tillverkad och avsedd för motorcykelbruk. Den ska ha förstärkning för armbågar, axlar och knän samt förstärkta stövlar, motorcykelhandskar och ryggskydd. Är inte kraven uppfyllda får du betala en självrisk på en tiondels prisbasbelopp för skador på förare och passagerare.

Själv skulle jag aldrig ge mig ut i vanliga jeans då jag sett vilka roliga skrapsår man kan få, men jag tänker inte moraltanta. Jag hittade inte några MC-jeans som såg vettiga ut så jag skickade in ett par Levi's till Ruste för att sy in kevlar och skyddsfickor, det blev ju lite dyrare än ett par vanliga MC-jeans men å andra sidan passar de perfekt och ser ut precis som det jag var ute efter.
 
Coolt, visste inte att man kunde skicka in egna jeans och få dem moddade med kevlar och skydd. Hur mkt gick det på med skydd och frakt (exklusive jeansen)?
 
Jag valde att lägga till både knä- och höftskydd så inkl. dessa landade hela kalaset exkl. jeans på 2131:-, men om man bara vill ha kevlaren utan skydd så kommer man ju billigare undan. Sen kom DHL och hämtade byxorna på jobbet dagen efter jag beställde (de ringde och bokade tid/plats för upphämtning) och de färdiga jeansen kom i retur ganska precis två veckor senare.

Kvalitetsmässigt så är jag riktigt nöjd och kundservicenivån höll precis samma klass som hantverket, så jag har inga som helst problem med att rekommendera dem, snarare tvärtom. :tummenupp
 
Höftskydden i jeans brukar dock generellt sätt vara ett skämt. Jag hade nog frågat ordagrant och länkat produkterna jag skulle köra med till LF via mail och kollat om det täcker så slipper man överraskningar i efterhand.
Väljer du riktiga skydd så slipper du oroa dig ;)
Jag har kraschat i Lindstrands-jeans och fått ersättning från LF/Triumphförsäkring. Det var inga som helst konstigheter.

Har även kraschat i ett par Lindstrands-jeans vid ett tidigare tillfälle, och det är inte utan anledning som jag nu är inne på mitt tredje par. Det är bra skit!
 
Tack för tipsen. Visst har ni rätt, borde pendla i skyddsutrustning.

Var köper man custom-grejjer till sin ST då. förutom ebay (svårt att sortera)?

Funderar på fälg stripes i orange bl.a. Hade varit kul att modda hojen lite lätt..
 
Hallå!

Jag är lite inne på att skaffa mig en Street Triple till sommaren. Har tidigare provkört både Ducati Monster 896 samt Kawasaki Z800 och konstaterat att en rad3:a är vad jag är ute efter. Dock inte provkört någon då det är ont om dom i Norrköpingstrakten!

Hur som haver, till frågan: Har kollat på en 2009-2012 R då de ligger ok i pris, men är det bättre att istället gå upp på en 2013 med nya chassit, men då gå ifrån R:en?

Det är ju tycke och smak kan jag tänka mig, men någon slags faktagrund på vad som är att föredra borde ju finnas!

Alltså, 2012 R eller 2013 vanlig?

// sneJe
 
Jag har kraschat i Lindstrands-jeans och fått ersättning från LF/Triumphförsäkring. Det var inga som helst konstigheter.

Har även kraschat i ett par Lindstrands-jeans vid ett tidigare tillfälle, och det är inte utan anledning som jag nu är inne på mitt tredje par. Det är bra skit!

Skönt att du har bra erfarenheter av dem!
Självfallet går det att köra med, man måste själv välja vilken nivå man vill lägga sig på i relation till hur omständigt det ska vara att ta på sig sakerna.
Men sett till tid är min personliga åsikt att man vänjer sig lite vid att kränga på sig saker efter ett tag. Och som bonus ökar man ju chansen för att överleva vid eventuell crash, inte dumt det :)
 
Hallå!

Jag är lite inne på att skaffa mig en Street Triple till sommaren. Har tidigare provkört både Ducati Monster 896 samt Kawasaki Z800 och konstaterat att en rad3:a är vad jag är ute efter. Dock inte provkört någon då det är ont om dom i Norrköpingstrakten!

Hur som haver, till frågan: Har kollat på en 2009-2012 R då de ligger ok i pris, men är det bättre att istället gå upp på en 2013 med nya chassit, men då gå ifrån R:en?

Det är ju tycke och smak kan jag tänka mig, men någon slags faktagrund på vad som är att föredra borde ju finnas!

Alltså, 2012 R eller 2013 vanlig?

// sneJe

Mycket en fråga om smak, antar jag. Jag ska själv köpa en 2010 R och kan för ca 59-69 tKr får en STR 2010-2011 med under 1000 mil eller en vanlig 2012.

R har ställbar fjädring fram och bak. Ofta Arrows ljuddämpare (ett måste?) och upprensad bak (också måste?). Detta får du inte med en vanlig 2012 ST. Om det är viktigare för dig än att ha en nyare modell kan bara du bestämma.

Sen är det trevligt om däcken är nybytta också. :)
 
Mycket en fråga om smak, antar jag. Jag ska själv köpa en 2010 R och kan för ca 59-69 tKr får en STR 2010-2011 med under 1000 mil eller en vanlig 2012.

R har ställbar fjädring fram och bak. Ofta Arrows ljuddämpare (ett måste?) och upprensad bak (också måste?). Detta får du inte med en vanlig 2012 ST. Om det är viktigare för dig än att ha en nyare modell kan bara du bestämma.

Sen är det trevligt om däcken är nybytta också. :)

Ja, en Street Triple är nog inte alls ett dumt val, och vad R-modellerna innebär tycker jag mig ha koll på :)
2009-2012 är samma cykel, egentligen bara lysena som är skillnaden på 2012. Dock så kom det ett helt nytt chassi 2013 och det är där frågan ligger, om man skall gå på en standard 2013 eller en R-modell av 2009-2012.

2010 R eller 2012 så hade jag tagit 2010 R utan att blinka. Det är alltså chassimodifikationen 2013 som är av intresse om den är så pass mycket bättre än en tidigare modell med R-utrustning.

Tack dock för ett snabbt svar! :)
 
Ja, en Street Triple är nog inte alls ett dumt val, och vad R-modellerna innebär tycker jag mig ha koll på :)
2009-2012 är samma cykel, egentligen bara lysena som är skillnaden på 2012. Dock så kom det ett helt nytt chassi 2013 och det är där frågan ligger, om man skall gå på en standard 2013 eller en R-modell av 2009-2012.

2010 R eller 2012 så hade jag tagit 2010 R utan att blinka. Det är alltså chassimodifikationen 2013 som är av intresse om den är så pass mycket bättre än en tidigare modell med R-utrustning.

Tack dock för ett snabbt svar! :)

Haha. Ok, jag gjorde bort mig. Menade 2009-2012 R mot 2013. Principen kvarstår.
 
Tack för svaren, men fortfarande inte någon som kan svara på hur viktiga chassimodifikationerna på 2013 är? Steget från en 2012R till en 2013R är ju typ 30 000:-!
Därav frågan om det är bättre att gå på det äldre chassit med med R-utrustning, eller om det nya chassi är så pass bra att det väger över R-utrustningen på det äldre chassit? ABS är inget måste, dock praktiskt, men pröjsar inte 30000:- för det som det blir i det här fallet :tungan

Hade man möjligheten att välja hade jag också tagit en 2014 STR, men med alldeles för många intressen blir det lite mycket flis.
 
Halloj! Jag har en ST3 R -13 och börjar fundera på det här med däck o däckslitage. Hur länge räcker bakdäcket för er? 500, 800 eller 1000 mil? Har för mig jag läst nåt om ett genomsnitt på 800.
 
Halloj! Jag har en ST3 R -13 och börjar fundera på det här med däck o däckslitage. Hur länge räcker bakdäcket för er? 500, 800 eller 1000 mil? Har för mig jag läst nåt om ett genomsnitt på 800.

Beror på däck och hur du kör! :D

Vi är ena snåla dj...lar som även använder sidorna på däcket så de håller längre då. På landsväg duger Z6 och Z8 gott. Klara bankörning också om man inte satsar på varvrekord eller kör yxigt.

Mjukare däck blir platta fortare om man inte använder sidorna också. Stadskörning, bakhjulsåka och motorvägskörning undviks i familjen men så bor vi också trevligt nära skogen. :tummenupp

1 000 mil bak och 1 500 mil fram räknar vi gott med...
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top