Triumph Street Triple-tråden

När ni justerar kedjan, hur kollar ni att bakhjulet är rakt? Förlitar ni er endast på markeringarna? Snören? Laserverktyg?

Jag har aldrig behövt spänna kedjan själv än. Det har gjorts vid service och det har räckt.

När jag släpper styret tippar hojen ganska rejält åt höger, så jag misstänker att mitt bakhjul pekar snett. Kollade markeringarna och det är en synlig skillnad; på höger sida syns hela femte markeringen, på vänster sida syns bara halva.

När jag snurrar på bakhjulet pressar drevet bak mot vänstra sidan av kedjan, vilket också tyder på att hjulet pekar åt vänster.

Är det naivt att tro att verkstaden kollat sånt här vid service?

rwadjust.jpg
 
När ni justerar kedjan, hur kollar ni att bakhjulet är rakt? Förlitar ni er endast på markeringarna? Snören? Laserverktyg?

Jag har aldrig behövt spänna kedjan själv än. Det har gjorts vid service och det har räckt.

När jag släpper styret tippar hojen ganska rejält åt höger, så jag misstänker att mitt bakhjul pekar snett. Kollade markeringarna och det är en synlig skillnad; på höger sida syns hela femte markeringen, på vänster sida syns bara halva.

När jag snurrar på bakhjulet pressar drevet bak mot vänstra sidan av kedjan, vilket också tyder på att hjulet pekar åt vänster.

Är det naivt att tro att verkstaden kollat sånt här vid service?

View attachment 419042
Jag brukar förlita mig på markeringen och har inte känt att det varit nått problem ännu. Annars kan man alltid skaffa en sån här.
2000023564.jpg

Naivt? Borde inte vara det men det beror nog på hur verkstan upplevs.
 
(Jag har haft tre garantiärenden på min 10 månader gamla hoj, varav två gjorde att den ibland inte gick att starta.)

Det där med att dom inte startar ibland är inget nytt hos Triumph...ganska vanligt fel och dom vet inte änns riktigt vad det beror på. Har haft samma vid något tillfälle.
 
När ni justerar kedjan, hur kollar ni att bakhjulet är rakt? Förlitar ni er endast på markeringarna? Snören? Laserverktyg?

Jag har aldrig behövt spänna kedjan själv än. Det har gjorts vid service och det har räckt.

När jag släpper styret tippar hojen ganska rejält åt höger, så jag misstänker att mitt bakhjul pekar snett. Kollade markeringarna och det är en synlig skillnad; på höger sida syns hela femte markeringen, på vänster sida syns bara halva.

När jag snurrar på bakhjulet pressar drevet bak mot vänstra sidan av kedjan, vilket också tyder på att hjulet pekar åt vänster.

Är det naivt att tro att verkstaden kollat sånt här vid service?

View attachment 419042

Justera och se om det blir bättre. Utöver markeringarna brukar ögonmått vara gott nog.
 
Det där med att dom inte startar ibland är inget nytt hos Triumph...ganska vanligt fel och dom vet inte änns riktigt vad det beror på. Har haft samma vid något tillfälle.

Vi pratar inte om något enstaka stopp i mitt fall. Först var det immobilizern som krånglade. De fick byta ut tändningslåset och en hel del elektronik. Nu senast var det tydligen glapp i startknappen. Kunde få trycka på den 50 gånger innan startmotorn gick igång.
 
Vi pratar inte om något enstaka stopp i mitt fall. Först var det immobilizern som krånglade. De fick byta ut tändningslåset och en hel del elektronik. Nu senast var det tydligen glapp i startknappen. Kunde få trycka på den 50 gånger innan startmotorn gick igång.

Japp trist att drabbas av sånt :zpy
Men det var precis det jag menade..dom byter mycket för dom vet inte riktigt var felet ligger.
Står en del om detta på olika forum.
 
Lite vårkärlek ska man väl ge sin hoj.. :) Före och efterbilder. Tidytail, bellypan och radiator covers :smasha

b146635.jpg


b146636.jpg

:tuttar
 
Någon vill ha lite prylar till 2008-2012 Street Triple R?

* Komplett original ljuddämpare, grenrör, mid-pipe och burkarna.

* Seat Cowl, färgad Matte Blazing Orange.

* Skjutsstag, kompletta med fotpinnar


Pris: ???? vad vill du ge?annaons.jpg
 
Last edited:
Någon vill ha lite prylar till 2008-2012 Street Triple R?

* Komplett original ljuddämpare, grenrör, mid-pipe och burkarna.

* Seat Cowl, färgad Matte Blazing Orange.

* Skjutsstag, kompletta med fotpinnar


Pris: ???? vad vill du ge?
Jag är intresserad av seat cowlen. Skickar ett PM!
 
Hej
Jag har lyckats slarva bort skruven som används till dB killern på Arrow pipan nån som vet dimension och typ?
Tack
//Peter
 
Hej
Jag har lyckats slarva bort skruven som används till dB killern på Arrow pipan nån som vet dimension och typ?
Tack
//Peter

Ledsen om jag inte bidrar med lösningen men ville bara säga att jag är lika paranoid varje gång den ska i och ur. Lätt att "tappa ner den i röret" så är det kört :P
 
Hej! Nybliven ST R-ägare här. Har inte läst alla diskussioner i tråden så ledsen för ev. upprepning men finns det ngt att göra åt den ryckiga känslan till och från nollgas...?? I så fall vad rekommenderar ni? Annan mapning, eftermonterad power comander, annat?
 
Hej! Nybliven ST R-ägare här. Har inte läst alla diskussioner i tråden så ledsen för ev. upprepning men finns det ngt att göra åt den ryckiga känslan till och från nollgas...?? I så fall vad rekommenderar ni? Annan mapning, eftermonterad power comander, annat?

Arrow och ny tändkurva fixade det på vår hoj! http://www.tuneecu.com/ :tummenupp
 
Tidigare i våras köpte jag en Striple R för ett par lappar mindre, men den hade gått 1500 mil längre och var uttagen 1,5 år tidigare, så det där priset känns ju helt ok jämfört med hur marknaden såg ut då. Jag hade väl hellre tagit den du länkade om den fanns ute då om man säger så, men det är ju bara pengar... :banana

Något som kan vara värt att kolla är om laddregulatorn är bytt eller ej. Eftersom den där är så pass ny så kan den ha den nya regulatorn, men det är lätt att kolla på egen hand då den sitter lättillgängligt framför bakstöten. Om du bara har en platta som den övre bilden så är det den gamla, ser du flänsarna så är det den nya. http://imgur.com/a/uT1z3

Om du har den gamla regulatorn finns risken, förutom att den slutar ladda och kan resultera att du blir stående, att den kan ta med sig andra grejor om/när den havererar. Min hade börjat smälta kontakter och ha sig och det hade kunnat bli ännu värre, vilket jag märkte efter köp då kontakterna inte var direkt lättillgängliga, men det gick som tur var lätt att åtgärda. Själva regulatorn är med i en återkallelse så Triumph ska ta den på garantin, det gjorde de åtminstone med min för ett par månader sedan så det borde inte vara något problem för den där heller om den nu inte redan är åtgärdad.
 
Hej! Nybliven ST R-ägare här. Har inte läst alla diskussioner i tråden så ledsen för ev. upprepning men finns det ngt att göra åt den ryckiga känslan till och från nollgas...?? I så fall vad rekommenderar ni? Annan mapning, eftermonterad power comander, annat?

Det där var någonting som jag verkligen störde mig på när hojen var ny förra året. Nu märker jag det inte längre. Kanske har jag kompenserat för det på något vis med min körning, men i så fall är det helt omedvetet.


Arrow och ny tändkurva fixade det på vår hoj! http://www.tuneecu.com/ :tummenupp

Fast det funkar väl inte på en '15?
 
Hej! Nybliven ST R-ägare här. Har inte läst alla diskussioner i tråden så ledsen för ev. upprepning men finns det ngt att göra åt den ryckiga känslan till och från nollgas...?? I så fall vad rekommenderar ni? Annan mapning, eftermonterad power comander, annat?

Innan du börjar mappa och krångla.
- Har du spännt gasvajern? Den är slappt ställd från fabrik för att garantera att man inte får gashäng + att vajern tänjer sig en del i början. Fixas superenkelt via justeringsskruven som sitter nån decimeter ner på ena gasvajern om du följer dem från gashandtaget. Sitter en tjockare sektion på gasvajern där som du kan dra isär och sedan justera. Tänk på att testa så du inte får gashäng vid fulla styrutslag (med motorn igång såklart).
- Har du spännt kedjan? En för slapp kedja ger också ryckigt påslag.

Fixar man dessa två så brukar det vara som dag och natt. (Gäller såklart inte bara våra hojar).
Dessutom är det både gratis och enkelt att fixa.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top