Triumph Street Triple-tråden

Ämnet har kanske inte benhård anknytning till st3 men man måste ju ha kläder på kroppen oxå...

Har haft lappen typ en kvart. Hämtar ut min st3 snart och tänkte fixa garderoben innan, men känner mig ganska kluven.

Jag kommer pendla till jobbet vilket innebär ca 2 mil per dag i stadstrafik + lite huvudled/motorväg. Kommer köra landsväg så ofta jag kan. Jag vill inte bränna mer än 8-10 papp på kläder + hjälm.

Funderade på en skyddsjacka och någon typ av kevlarbrallor i sommar, å sen fixa Gore Tex alt skinnjacka till hösten. Eller ska man köpa ett helt jävla roadracingställ och trösta sig med att man kan glida massa meter när man svettar sig uttorkad i sommar? Utöver det, vad ska jag ha för boots?

Tacksam för input!

Har kört hoj sedan jag var 16 år och allt ifrån 125cc till 1800cc. Helställ, skinnställ, jeans etc... Nu när jag köpte min ST så blev det byxa och jacka i Sympatex ifrån Triumph. Fick min hoj i oktober och körde nästan varje dag till jobbet, ca 4 t/r (fram till strax innan Påsken då vintern kom). Hel nöjd med valet. Nu under sommaren har jag tagit ut allt foder vilket är kalas enkelt. För längre turer sätter jag ihop byxa/jacka å då blir det nästan som helställ. Kan klart rekommendera Triumph's Sympatex produkter. Håller en torr och varm under vintern och förhållandevis sval med alla luftkanaler öppna (hey borde nästan få provis på eventuella köp eller.... :D ).

Gällande boots har jag för det mesta kört med skinnstövlar som är okej att ha även utan stället så slipper man släpa på andra skor.. . Tuffa racing boots i all ära men hur snyggt är det tillsammans men andra kläder.. .

Man kan ju alltid sätta en på sig en huvtröja under eller över om man vill se lite tuff ut :arsele

MEN, lägg pengar på hjälm, ryggskena etc... kan vara för sent att ångra sig :confused:
 
Har kört hoj sedan jag var 16 år och allt ifrån 125cc till 1800cc. Helställ, skinnställ, jeans etc... Nu när jag köpte min ST så blev det byxa och jacka i Sympatex ifrån Triumph. Fick min hoj i oktober och körde nästan varje dag till jobbet, ca 4 t/r (fram till strax innan Påsken då vintern kom). Hel nöjd med valet. Nu under sommaren har jag tagit ut allt foder vilket är kalas enkelt. För längre turer sätter jag ihop byxa/jacka å då blir det nästan som helställ. Kan klart rekommendera Triumph's Sympatex produkter. Håller en torr och varm under vintern och förhållandevis sval med alla luftkanaler öppna (hey borde nästan få provis på eventuella köp eller.... :D ).

Gällande boots har jag för det mesta kört med skinnstövlar som är okej att ha även utan stället så slipper man släpa på andra skor.. . Tuffa racing boots i all ära men hur snyggt är det tillsammans men andra kläder.. .

Man kan ju alltid sätta en på sig en huvtröja under eller över om man vill se lite tuff ut :arsele

MEN, lägg pengar på hjälm, ryggskena etc... kan vara för sent att ångra sig :confused:


Nu på sommaren kör jag med crossbrallor, skyddsväst , ryggskydd och sen luvtröjja över det.. svalt oskönt.
Antagligen inte så bra skydd men bekvämt.
 
Visst kan man köra med kevlar jeans och skin jacka och det skyddar hyffsat, men var beredd på att få hyffsat med skrubsår. Crossbrallor och luvtröja låter ju som en snygg combo tills man vurpar i 100-200 knyck. Efter att ha sett hur det går när man färdas över 100 km/h med jeans och skinnjacka och lägger ner hojen så funderar jag då inte längre på vad som är bäst att ha på sig. Köp skinnställ(delat kanske) om ni inte vill fundera över hur ni kommer att se ut efter tur på asfallten(finns inget annat alternativ för de som kör snabbt). Men om ni kan ta några skrubsår(inga små rackare) så ta det som ni tycker är snyggast, bekvämast.
 
Visst kan man köra med kevlar jeans och skin jacka och det skyddar hyffsat, men var beredd på att få hyffsat med skrubsår. Crossbrallor och luvtröja låter ju som en snygg combo tills man vurpar i 100-200 knyck. Efter att ha sett hur det går när man färdas över 100 km/h med jeans och skinnjacka och lägger ner hojen så funderar jag då inte längre på vad som är bäst att ha på sig. Köp skinnställ(delat kanske) om ni inte vill fundera över hur ni kommer att se ut efter tur på asfallten(finns inget annat alternativ för de som kör snabbt). Men om ni kan ta några skrubsår(inga små rackare) så ta det som ni tycker är snyggast, bekvämast.


Du har helt rätt.. ofta tar jag cross brallorna och skyddsvästen pga att det är varmt..
Har skinnställ och allväders kläder oxå. Blir det längre turer blir det skinnställ eller Allväders om man vet att det komemr bli regn.
 
Känns som att det får bli ett delat skinnställ med bra skydd, skinnboots, handskar och kevlarhjälm el likn. Å kanske ett par svalare brallor för lite lugnare turer.
 
Hej på er, Min framgaffel låter som den pyser.. Anar att det kan vara packboxarna som är slut.. hehe.
Iom att den är tok för mjuk såg jag att öhlins hade fjädrar som skulle passa till den.. ån som kan ha ett humm om vad dom kan kosta? .
Sen kan man vad jag förstår byta till en tjockare olja oxå va ?
 
Hej på er, Min framgaffel låter som den pyser.. Anar att det kan vara packboxarna som är slut.. hehe.
Iom att den är tok för mjuk såg jag att öhlins hade fjädrar som skulle passa till den.. ån som kan ha ett humm om vad dom kan kosta? .
Sen kan man vad jag förstår byta till en tjockare olja oxå va ?

Svårt att hålla framhjulet på backen :tummenupp

Hittade öhlinar fjädrar på http://www.motospeed.se.
Får nog ringa o kolla med dom, inte helt tydligt vilka modeller de passar till.
Verkar dock kosta 1180sek för alla fjäder kit.

Skriv gärna en ett par rader om du köper, för visst är orginal rätt svampig....
 
Både jag och Nille^80 har beställt kraschpuckar genom mitonga men inte fått några än, väntat i minst 2månader nu så därför tänkte jag kolla runt på lite andra alternativ.
Nån som vet nån bra sida för att köpa puckar till sin Street triple?
 
Jag får snart mina Pazzos, svarta shortys. =)

Sen är jag inne på dom där Öhlins fjädrarna. Tydligen så är orginal fjädrarna progressiva medans Öhlinarna inte är det och har en jämn dämpeffekt.
 
Både jag och Nille^80 har beställt kraschpuckar genom mitonga men inte fått några än, väntat i minst 2månader nu så därför tänkte jag kolla runt på lite andra alternativ.
Nån som vet nån bra sida för att köpa puckar till sin Street triple?

LLS Racing "Envy line" från italien, däremot inte så billiga - 449 kr st säg bara till , ni vet var... ;-)
 
Svårt att hålla framhjulet på backen :tummenupp

Hittade öhlinar fjädrar på http://www.motospeed.se.
Får nog ringa o kolla med dom, inte helt tydligt vilka modeller de passar till.
Verkar dock kosta 1180sek för alla fjäder kit.

Skriv gärna en ett par rader om du köper, för visst är orginal rätt svampig....


har mailat dom nu. Hoppas dom har. då blir det öhlins fjädrar.. sen får man väl se om triumphcenter i lkpg får göra jobbet eller om man gör det själv.
Gaffeln är sjukt mjuk orginal. bottnar ju när man bromsar hårt osv.. så nått måste man göra. Kör man däremot inte så aktivt funkar den säkert..
Men lill trajjan är ju en wheelie maskin :tummenupp
 
jag mailar dig en pdf

Tack!

Vet du var man monterar dom?
Jag har set tre olika monteringar på kraschpuckar till st3:an.

1. Bakre övre motorfästet
2. mellan bakre o främre på en hållare
3. Främre övre motorfästet

Är dom gjorda för bakre så funkar det dåligt om man är lång, mina knä kommer ta i pucken.
 
Last edited:
Man kanske skulle ha väntat med sin beställning...

2 st finns ute på blocket än så länge och har t o m sett en firma som lovar att leverera en Svart Street Triple inom 1 vecka, stieg nånting...

Aja bara bita ihop ...

Måste säga att jag nästan skulle beställt en vit istället, om jag hade sett vinklarna tidigare på den vita modellen ^_^

Finns det någon mc affär i sverige som säljer motrax tank pads?
 
Jag hittade heller inget igår när jag googlade och jag vill oxå gärna se hur dom ser ut.

tyvärr fanns det inte till street triple ännu.. bara till daytonan.. sorrry att jag ingav er falska förhoppningar...
 
Ohoj!

Är för tillfället endast millimeter ifrån att beställa mig ett zard 3-1 system till min kommande st3. Saken jag våndas över är om jag ska ta med eller utan Kat. Har spanat lite på youtube och i princip alla zard bassos där har kat. Varför? Jag är medveten om att det inte är något avgas test på besiktningen här i sverige. Köper man med kat så måste man såga lite i bellypanen. Vågar man köpa versionen utan kat? den är dessutom billigare. dbkiller kan man ju trycka i i efterhand om det skulle behövas.

Man vill ju helst inte lägga ut 10pix i onödan.

Det kanske går att fixa en kat i efterhand om man skulle råka i trubbel.

Hur är det med arrows 3-1? finns det någon kat på den?

Vet inte ens varför jag är nojig. Hjälp mig reda ut mina tankar!
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top