Triumph Street Triple-tråden

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Tror han syftade på drevnings-speedo-healer-inlägget innan.. Annars låter det ju grymt att kunna öka hastigheten med en kabel!
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Tänkte kolla lite mer på de här med drev .
Har -1 fram på min. Funkar finfint. Hastighetsmätaren justerar du med TuneECU + OBD2-sladd som någon nämnde.

Kom Tänka på en annan sak vad är skillnaden mellan zard systemet o arrow lowboy ??
Är nämligen lite sugen på antingen en zard dämpare eller ett arrow 3-1 lowboy men arrow e ju rätt dyrt o köper man zard kan man få en ljuddämpare för 5 k tror ja de va.
Tänk på att Arrow 3-1 är ett helsystem, Zard "bara" slip-on (ljuddämparen) för det priset. Zard finns som helsystem också, men kostar över 10k då tror jag. Google is your friend.
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Har -1 fram på min. Funkar finfint. Hastighetsmätaren justerar du med TuneECU + OBD2-sladd som någon nämnde.


Tänk på att Arrow 3-1 är ett helsystem, Zard "bara" slip-on (ljuddämparen) för det priset. Zard finns som helsystem också, men kostar över 10k då tror jag. Google is your friend.


Jo att arrow 3-1 är ett hel system vet ja men vad är den stora skillnaden mellan arrow 3-1 o zards hel system ? Vilket är de bättre av dem?

Ok så om ja Har fatta de rätt måsta man Typ calibrera hastighets mätare. När man typ drevar om. Har ja fatta rätt då?
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Jo att arrow 3-1 är ett hel system vet ja men vad är den stora skillnaden mellan arrow 3-1 o zards hel system ? Vilket är de bättre av dem?

Ok så om ja Har fatta de rätt måsta man Typ calibrera hastighets mätare. När man typ drevar om. Har ja fatta rätt då?

Zard mot Arrow är knappast någon märkbar skillnad, 1-2 hk på sin höjd. Men Arrow är bättre, för det har jag! ;)

Om du vill att mätaren skall visa rätt så får man ställa om den efter kuggning, men ska du ändå byta avgassystem måste du in och mappa om. Passa på då!
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Hojen har slutat ladda. :huvet

Vad är troligaste felet på en Street, laddregulatorn, generatorn eller vad?

Finns det ett enkelt sätt att se/mäta att generatorn ger sitt?
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Snackade med min meck om zard basso slip-on om de va något o ha men han sa att den inte va bra för hojen baktänder mkt o påvärkar ventilerna långsiktigt på ett negativt sätt. Någon här på forumet som har någon erfarenhet av zard slip-on (ej hel systemet) :va
 
Last edited:

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Jag trodde det va laddningsregulatorn som gett upp, men visade sig bara vara ett dåligt batteri i kombination med larmet.
Du får mäta upp vad hojen ger för spänning när den är igång med en multimeter, finns en bra guide här:http://www.triumphrat.net/speed-tri...-diagnostics-rectifier-regulator-upgrade.html

Hojen har slutat ladda. :huvet

Vad är troligaste felet på en Street, laddregulatorn, generatorn eller vad?

Finns det ett enkelt sätt att se/mäta att generatorn ger sitt?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Vad jag kan se så laddar den inte. Testade när batteriladdaren suttit i ett tag. Hade 11.5V när jag slog på tändningen och det var ingen skillnad när motorn gick. Däremot sjönk spänningen sakta då lyset förmodligen drog ur batteriet.

Ska testa igen med fulladdat batteri men jag tror inte det gör nån skillnad.
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Vad jag kan se så laddar den inte. Testade när batteriladdaren suttit i ett tag. Hade 11.5V när jag slog på tändningen och det var ingen skillnad när motorn gick. Däremot sjönk spänningen sakta då lyset förmodligen drog ur batteriet.

Ska testa igen med fulladdat batteri men jag tror inte det gör nån skillnad.

Ett 12V batteri som har 11,5V kommer inte kunna lämna kräm nog. Mät spänningen när laddaren sitter på, borde ladda runt 14V, annars är nog batteriet kass..
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Har nu testat med fulladdat batteri.
Batteriet håller ca 12.95V obelastat. När jag slog på tändningen och lysena tändes så föll spänningen ungefär 1V till runt 11.94.
Hojen startar utan problem så kräm finns det i batteriet.

Vid 4000rpm får jag bara ca 11.99V över batteriet så den ger faktiskt lite men inte alls i närheten av de ca 14V den borde ge. På tomgång höll den sig runt 11.96-11.97V
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Någon av er som mappat hojen själva? Med TuneECU eller dylikt program. Erfarenheter?

Har beställt hem en kabel, då jag måste slänga på originalsystemet för bankörning, men känner mig lite nojig för att koppla in någon kina-skit-kabel och flasha hojen med ett gratisprogram :gnissla
 

Tomb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
Street triple R 2010
Inge Som hade någon erfarenhet av zard??

Är det farligt om de avgassmäller ?? Har pratat med både mcexperten . triumph center Sthlm Triumph center uppsala (lelles) o ingen av dem är överens ,Enligt vissa är det ofarligt o andra säger att det inte alls e bra för motor tex för ventilerna att dom tar stryk eller att ljuddämparn kan gå sönder

Fan att man aldrig kan hitta ett svar som alla är överens över. Så ja skulle vara yber tacksam om ja kanske kunde få ett svar här :)
Tack i förhand
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Någon av er som mappat hojen själva? Med TuneECU eller dylikt program. Erfarenheter?

Har beställt hem en kabel, då jag måste slänga på originalsystemet för bankörning, men känner mig lite nojig för att koppla in någon kina-skit-kabel och flasha hojen med ett gratisprogram :gnissla

Sluta oroa dig, det är bara ett interface. Själva mappen man lägger in är fabrikens och den läggs i ECUn så kabeln spelar ingen roll. Du kan ju köpa en VAG original om det känns bättre.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Inge Som hade någon erfarenhet av zard??

Är det farligt om de avgassmäller ?? Har pratat med både mcexperten . triumph center Sthlm Triumph center uppsala (lelles) o ingen av dem är överens ,Enligt vissa är det ofarligt o andra säger att det inte alls e bra för motor tex för ventilerna att dom tar stryk eller att ljuddämparn kan gå sönder

Fan att man aldrig kan hitta ett svar som alla är överens över. Så ja skulle vara yber tacksam om ja kanske kunde få ett svar här :)
Tack i förhand

Är bara oförbränt bränsle som skapar knallarna, blockera SAIen om det känns obehagligt. Ljuddämparen kanske blir hetare men att det skulle skada ventilerna låter tveksamt. Betydligt lättare för avgaserna att ta rätt väg ut än att forcera ventilerna.
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Sluta oroa dig, det är bara ett interface. Själva mappen man lägger in är fabrikens och den läggs i ECUn så kabeln spelar ingen roll. Du kan ju köpa en VAG original om det känns bättre.

Frågan var om det är någon som har gjort det.

Och mappningarna, är det fabriksmappningarna som ligger på TuneECU's hemsida menar du?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Frågan var om det är någon som har gjort det.

Och mappningarna, är det fabriksmappningarna som ligger på TuneECU's hemsida menar du?

Ja, jag har gjort det och mapparna som cirkulerar på triumphrat och tuneeceus hemsida är orginalmappar (finns naturligtvis moddade också men välj en orginal för det avgassystem du använder.
 

TMY

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Västerås
Hoj
2019 Ducati Scrambler CR
Inge Som hade någon erfarenhet av zard??

Är det farligt om de avgassmäller ?? Har pratat med både mcexperten . triumph center Sthlm Triumph center uppsala (lelles) o ingen av dem är överens ,Enligt vissa är det ofarligt o andra säger att det inte alls e bra för motor tex för ventilerna att dom tar stryk eller att ljuddämparn kan gå sönder

Fan att man aldrig kan hitta ett svar som alla är överens över. Så ja skulle vara yber tacksam om ja kanske kunde få ett svar här :)
Tack i förhand

Jag har MIVV-slipon på min sp3-07 och den avgassmällde som fan. Då mappade Sulas MC i Uppsala den med deras färdiga map för Arrows öppna system och nu går/låter den hur fint som helst. 500kr tog dom för det, vet inte om det anses billigt eller dyrt men jag tyckte helt klart att det var värt det.

Kanske funkar på ZARD också?
 

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Har tänkt plastidippa mina framlampor(kanske inte lyktglaset), nån som har erfarenhet eller några bilder av svarta lyktor?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top