Triumph Street Triple-tråden

Är det någn mer än jag som tycker den matta lacken är snygg men håller sjukt dålig kvalite ja blir galen. Helt ny hoj men redan full av repor på tanken.
Hur håller ni efter era cyklar, shampoo osv? Finns de nå lackskydd för den här typen av lack? Såg att någon tipsade om autoglym, men gör det någon skillnad?
 
Försäkringsklass

Passar på att fråga er som förmodligen har koll.
Vilken försäkringsklass tillhör street-triple och street-triple r?

Kunde inte utläsa detta ur IF:s broschyr för Triumphs märkesförsäkring.

Tack på förhand.
 
Nån fler som har problem med att elkabelstammen nöter mot godset under styret? Jag har noterat att elkabelstammen på min Str3 R nöter mot gods när jag svänger (låg fart och behöver vrida på styret). Det här kan ge elproblem i framtiden så jag har pimpat med silvertejp, tänkte be Triumph slänga på längre kablar och det är samma på fel båda sidorna. Undrar om fler har lite väl tajta elkablar vid styret?

På bilden syns höger sidas kabelstam nötas mot godset vid fullt vänster utslag, har ni också så här tajt på era Str3? :va

fullt_vanster1.png
 
Nån fler som har problem med att elkabelstammen nöter mot godset under styret? Jag har noterat att elkabelstammen på min Str3 R nöter mot gods när jag svänger (låg fart och behöver vrida på styret). Det här kan ge elproblem i framtiden så jag har pimpat med silvertejp, tänkte be Triumph slänga på längre kablar och det är samma på fel båda sidorna. Undrar om fler har lite väl tajta elkablar vid styret?

På bilden syns höger sidas kabelstam nötas mot godset vid fullt vänster utslag, har ni också så här tajt på era Str3? :va


Och här kommer svaret: Det sitter tajt på alla Str3. Har kollat runt på några och det är ganska tajt med kabeldragningarna på allihop. Styrkronan kommer alltså skava på höljet som skyddar kablarna, tids nog lär det gå hål och snart har man ett elfel på nacken. Tar säkert några tusen mil att få det men bra om nån får elfel och ser att det är nött och avskavt på kabelstammen vid styrkronan så är detta svaret, att Triumph helt enkelt snålat in lite väl på längden.
 
Skruvade på ett par nya broms och kopplingshandtag idag och när jag ska ut och provköra tittar jag ner och ser att en skruv sitter halvt utskruvad ur motorn! (se bifogad bild)
Tog ett spärrskaft och kände på de övriga och de satt även de skapligt löst. Kunde dra typ ett kvarts varv utan att ta i det minsta.

Är detta något vanligt på Street Triple ?
Min är en 2010 med ca: 830 mil på. Köpte den begagnad för en månad sen med 450mil på.

Är skitnojig nu och tycker att det låter konstigt ur motorn... tickar liksom.
Bör väl inte va problem med ventiler efter så få mil?

Kollat oljan och det finns :)
 

Bifogat

  • IMG_1075.jpg
    IMG_1075.jpg
    234.5 KB · Visningar: 123
Den som lossnade sitter som du ser på bilden mitt på högra sidan. Den som är utskruvad typ 2 cm. Men typ alla på den sidan satt lite smålöst. Ska ta en mindre zoomad bild
 
Skruvade på ett par nya broms och kopplingshandtag idag och när jag ska ut och provköra tittar jag ner och ser att en skruv sitter halvt utskruvad ur motorn! (se bifogad bild)
Tog ett spärrskaft och kände på de övriga och de satt även de skapligt löst. Kunde dra typ ett kvarts varv utan att ta i det minsta.

Är detta något vanligt på Street Triple ?
Min är en 2010 med ca: 830 mil på. Köpte den begagnad för en månad sen med 450mil på.

Är skitnojig nu och tycker att det låter konstigt ur motorn... tickar liksom.
Bör väl inte va problem med ventiler efter så få mil?

Kollat oljan och det finns :)

Standardfel att motorbultarna är dragna för löst från fabrik. Vanligt att packningarna svettas olja pga detta.

EDIT: 400 mil på en månad?! Respekt! :tummenupp
 
Last edited:
Precis som illebror säger.
Dra alla småbultar till 8 Nm och dra dom kors och tvärs såklart.
 
Drog åt alla småbultarna och drog sen ut på Slingerbulten för test av nya broms och koppligshandtagen. Blev en nära rådjursupplevelse men bromsarna funkar som dom ska!
Lite mindre orolig nu. :) den spinner på fint.
 
Nyköpta handtagen från Ride it
 

Bifogat

  • IMG_1079.jpg
    IMG_1079.jpg
    238.4 KB · Visningar: 112
Och här kommer svaret: Det sitter tajt på alla Str3. Har kollat runt på några och det är ganska tajt med kabeldragningarna på allihop. Styrkronan kommer alltså skava på höljet som skyddar kablarna, tids nog lär det gå hål och snart har man ett elfel på nacken. Tar säkert några tusen mil att få det men bra om nån får elfel och ser att det är nött och avskavt på kabelstammen vid styrkronan så är detta svaret, att Triumph helt enkelt snålat in lite väl på längden.

Jag har ej det problemet.
2011 R..
 
Är på jakt efter ett nytt gaffelben då mitt vänstra har fått sig en törn.
Ingen som har något liggandes eller vet vart man kan få tag på ett ? till en R är det jag behöver
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top