Triumph sprint rs 955i dålig tomgång

JMB

Medlem
Gick med
1 Aug 2012
Ort
Utanför storstan
Hoj
HD Night rod -16, XT660R -07 plus en massa ex. hojar :)
Hallå, nu håller jag på att bli tokig efter att ha monterat bort tank och luftburk ett par gånger. Har plötsligt fått dålig tomgång från att den varit för hög i neutral, ligger och pendlar mellan 900-600 varv och dör till och från.
Detta har jag kontrollerat/gjort:
Kollat slangarna från IACV (idle air control valve) - alla ändar var spruckna så har temporärt lagat med vulktejp, blev något bättre efter denna åtgärd, men fortfarande långt ifrån bra. Har kollat att IACV motorn fungerar, den går upp och ned vid start.
Har ohm mätt tändspolarna, alla låg på 0,5 ohm.
Har ohm mätt syresensor (sitter i luftburken, vette fan vad den heter egentligen)? Denna låg på 1,8K ohm, är detta högt?
Har kollat slangar efter sprickor...
Tändstiften är nya, luftfiltret är nytt, inget fågelbo i luftfilterboxen.
Vad kvarstår som man kan göra i garaget på egen hand? Har tyvärr ingen Tuneboy så har ingen möjlighet att läsa felkoder.
 
Ja det blir 1 av dem sakerna jag kommer att lämna iväg den för, det andra är gasspjällsbalansering som också kan orsaka låg tomgång. Nu är dock frågan om det finns något mer man kan titta på hemma i garaget, har inga andra verktyg än multimeter och en bahcolåda :)
 
Svarar själv då, verkar som att jag löst felet, tänkte uppdatera om fler råkar ut för liknande. Beställde en sladd från ebay för att kunna kommunicera med styrenheten, 250 pix inkl frakt från England, helt okej. Använder mig utav freeware programmet TuneEcu. Hade ett antal felkoder, men det såg bara ut att vara från när jag testat IACV med tanken och luftboxen bortkopplad. Hur som helst vulkade jag tidigare slangarna från tidigare nämnda IACV, detta och en reset utav TPS (throttle position sensor) med datorn kopplad mot hojen verkar ha gjort susen, nu har jag klockren tomgång igen, och så blev jag ju av med felkoderna. Blev en billig lagning denna gång! :banana
 
Ja, jag ska ta och fixa lite silikon slang, låter vulklagningen sitta tills i höst, har säkert anledning att lossa tank osv i samband med någon annan åtgärd inför vinterdvalan.
 
Tack för att du kommer tillbaka i tråden med en summering!
Det är så tradigt för den som 3 år senare googlar för att hitta svar på samma eller liknande problem - men bara hittar trådstumpar om problemet, utan ett ord om lösningen.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top