Triumph Speed Triple-tråden

Ni med >=2016, kvittrar er frambroms också? Har kört två stycken och båda (varav jag äger en) kvittrar friskt vilket är lite irritterande. Har bromsat hårt osv men det hjälper inte. Kan tilläggas att detta sker vid låg hastighet när man lägger på lätt bromsverkan.
 
Ni med >=2016, kvittrar er frambroms också? Har kört två stycken och båda (varav jag äger en) kvittrar friskt vilket är lite irritterande. Har bromsat hårt osv men det hjälper inte. Kan tilläggas att detta sker vid låg hastighet när man lägger på lätt bromsverkan.

Hört att dessa är kända för att gnissla...
Min gnisslar både fram och bak vid svag broms
Sen så gnisslar det fram när jag kör <10km/h utan att bromsa
 
Jag gillade att sätta mitt skivbromslås i passagerar benen istället för att bråka med sadeln/kutsen.. Men jag tog ju bort benen..
Så jag 3D-printade ett nytt fäste som funkar skitbra. Låset sitter perfekt. Kan endast rotera.

20190704_135211009_iOS.jpg
20190706_131521428_iOS.jpg
20190706_131551510_iOS.jpg
 
Har lyckats krascha min Speed Triple som nu behöver en verkstad.
Bor i Stockholmområdet och det är rätt runt med verkstäder.

Jag har valt att inte kontakta ProBike då jag inte hört något bra om dessa alls, har ändå träffat några som brukar kunna vara rätt ödmjuka och förstående men ingen har haft något gott att säga om deras verkstad.
Nu är det dock något eller några år sedan dessa människor lämnat sina hojar där, så min fråga är.
Suger Probike fortfarande så mkt som folk säger eller har dom blivit något bättre?

Har försökt nå Lingvalls verkstad och lämnat meddelande men dom verkar inte direkt intresserade att återkomma.
Karlstad där finns GMC som verkar trevliga, men dom är fullbokade till slutet av Augusti.

Någon som har några andra tips på verkstäder, hade varit skönt att kunna få åka lite till denna säsongen.
 
Snyggt. Vilken Giviväska är detta, hur många liter rymmer den?

Detta är ST605 som går att låsa fast på hojen. Endast 5 liter men funkar när man inte behöver så mycket. Fick plats med en vattenflaska, shorts + skärp

Sen har jag ju en större väska 9-13L (original)
 
Fick svar från Lindström Racing så det blev att lämna av hojjen där.
Hade en bra dialog med vad jag tror är ägaren eller någon ansvarig.

Så nu står den och väntar på delar.
Man blir som vanligt smärtsamt medveten om baksidan med att äga en udda hoj igen där verkstäder och reservdelar inte går att få tag på direkt.
Just nu är delarna restade och kommer ta 3 veckor att få hem, så det blir nog inte så mkt mer åkning denna säsong.

Men får bra vibbar från Lindström verkstaden iallafall, får känslan av att dom har koll och hoppas dom kommer göra ett bra jobb med att reparera hojjen.

Förstår inte varför Triumph inte tar tag i bristen på verkstäder i Stockholmsområdet.
Pratade med dom förra året och då var det snack om att dom skulle fixa en ny auktoriserad verkstad i Stockholm, men det verkar ju inte blivit av.

De gamla verkstäderna som slutat verkar inte ha så mkt positivt att säga om Triumph mer än att dom verkar fått lite hybris och att dom tvingas pynta hela verkstaden med Triumph-loggor för att få vara auktoriserade.
 
Last edited:
Så nu står den och väntar på delar.
Man blir som vanligt smärtsamt medveten om baksidan med att äga en udda hoj igen där verkstäder och reservdelar inte går att få tag på direkt.
Just nu är delarna restade och kommer ta 3 veckor att få hem, så det blir nog inte så mkt mer åkning denna säsong.

Jag har handlat delar till en 13 år äldre hoj än din utan att behöva vänta 3 veckor. :va
Kolla om de har det du behöver. För 20 år sedan lovade Triumph delar inom 24 timmar, vad de lovar nu har jag ingen aning om! Allt var inte sämre förr! :tungan
https://www.worldoftriumph.com/partscatalog/catalog/browse/catalog/triumphmc/modelid/610301/

Vad gäller Triumphverkstäder så kan jag inte uttala mig eftersom jag skruvar själv, och därmed vet vilket klantarsel som gjort fel! :D
 
Jobbarkompisens speed triple 05 har rasat, skrammel från motorn, orkeslös, inget oljetryck. Går knappt runt med startmotorn. Googlade lite o hittade att vissa motorer tar mycket olja, har man inte koll på nivån så går tydligen vevlagren? Någon som har erfarenhet?
 
Nu är dessa beställda. Har single "low" SC1-R på just nu.
Tänkte modifiera Arrow-rören men vill behålla de original
Håller tummarna att de låter helt rätt utan DB-killer i

Triumph_SpeedTriple1050_SC1M-Carbonio_3-4Anteriore.jpg
Triumph_SpeedTriple1050_SC1M-Carbonio_Lato.jpg
Triumph_SpeedTriple1050_SC1M-Carbonio_3-4Posteriore.jpg
 
Jobbarkompisens speed triple 05 har rasat, skrammel från motorn, orkeslös, inget oljetryck. Går knappt runt med startmotorn. Googlade lite o hittade att vissa motorer tar mycket olja, har man inte koll på nivån så går tydligen vevlagren? Någon som har erfarenhet?

Tyvärr, för nytt för mig... :rodnar
 
Någon som kan ge tips för att hänga på ett slipon på en Daytona 675? Tänker mig en universalljuddämpare, men behöver bygga om lite med 2 böjar för att få ljuddämparen under kutsen. Var kan man hitta sådana delar, gärna polerade rör. Vet dock inte vad det är för dimension på originalsystemet, men får mäta det. Skulle gärna också vilja ha kvar befintliga kopplingar där de är för att underlätta byte av dämparn inför besiktning.
 
Kan hända att jag har en styck SC1-R SC-Project till Speed Triple RS 2018/2019 till salu
 
Last edited:
Lät den överjävligt mycket med den ... eller varför ska du byta ? (lite sugen på lowboy på min :yoparty )

Inte enligt mig :tummenupp
Fick 2st DB-killers med detta.
1 st lång med ändstopp och 1 st kort öppen
Den långa krävs mycket energi och bankande för att få ut/in så ska man ha i den så är det bäst man låter det vara;)
Jag satte i den korta direkt och den glider ur och in utan problem.
Trevlig och "tyst" på låga varvtal men öppnar upp sig rejält vid gaspådrag..
Utan DB-killer så fick mina MC-vänner till och med ont i öronen efter en längre tur

Jag satte på SC1-M istället som finns på bild några inlägg upp. Saknade dubbelpiporna men ville inte ha de stora Arrow-rören
 
Då är jag lite sugen på din överblivna pipa om den finns kvar framåt vintern, lite taskigt med dineros just nu och behövs inte förrän till vårkanten endå :tummenupp

Pris ide på burken ?

Jobbar iofs lite över hela Svergiet så om jag har nått ärende förbi Kungsbacka så kanske det kommer en inbox och spontan köp :)
 
Då är jag lite sugen på din överblivna pipa om den finns kvar framåt vintern, lite taskigt med dineros just nu och behövs inte förrän till vårkanten endå :tummenupp

Pris ide på burken ?

Jobbar iofs lite över hela Svergiet så om jag har nått ärende förbi Kungsbacka så kanske det kommer en inbox och spontan köp :)

Ska finna ut ett pris! :D
Om du kommer förbi så kan du få höra hur SC1-M låter, det är ungefär samma ljudnivå!
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top