Triumph Speed Triple-tråden.

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag skulle behöva lite hjälp.

Mina bromsar börjar ta slut fram.

Triumph skulle ta en tusing för att byta (inkl pads som kostar +1100 på johansmc). Vad finns det för möjligheter att göra detta själv? Kollade på ebay men hittade inte någon säljare som sålde original pads. Vet ni någon som säljer?

Finns det någon bra film där jag kan se hur jag byter? (jag har Haynes men tänkte att en film är ju bra)

Gjorde för övrigt en snabb film på nya GPR slipon:

Mullrar på fint, lite djupare än Triumph race can, inte så stor skillnad tyvärr, men kul att kunna byta.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag skulle behöva lite hjälp.

Mina bromsar börjar ta slut fram.

Triumph skulle ta en tusing för att byta (inkl pads som kostar +1100 på johansmc). Vad finns det för möjligheter att göra detta själv? Kollade på ebay men hittade inte någon säljare som sålde original pads. Vet ni någon som säljer?

Finns det någon bra film där jag kan se hur jag byter? (jag har Haynes men tänkte att en film är ju bra)

Gjorde för övrigt en snabb film på nya GPR slipon:

Mullrar på fint, lite djupare än Triumph race can, inte så stor skillnad tyvärr, men kul att kunna byta.

Tar max en halvtimme. Skruva loss oket, smäck i nya pads skruva på.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Mina bromsar börjar ta slut fram.
Tar max en halvtimme. Skruva loss oket, smäck i nya pads skruva på.
Jupp, enkelt. På en 2002-2004 behöver man inte ens lossa oken, bara lös med sprinten som håller beläggen, ur med dem och pressa isär kolvarna (försiktigt) och i med nya belägg. Med fördel gör man rent från bromsdamm och nyttjar lite kopparpasta.

Jag vet inte exakt hur 2001 och äldre modeller ser ut så ta inte den bifogade bilden för sanning för den är för 2002-04, men du får ju ett hum om hur det görs och har något att jämföra med iaf.

brakes.jpg
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jag skulle behöva lite hjälp.

Mina bromsar börjar ta slut fram.

Triumph skulle ta en tusing för att byta (inkl pads som kostar +1100 på johansmc). Vad finns det för möjligheter att göra detta själv? Kollade på ebay men hittade inte någon säljare som sålde original pads. Vet ni någon som säljer?

Finns det någon bra film där jag kan se hur jag byter? (jag har Haynes men tänkte att en film är ju bra)

Lätt att byta själv Ta dock ut ett belägg åt gången , så inte kolvarna ploppar ut på ena sidan när du trycker in dom andra. Kolvarna går lite "trögt" att pressa tillbaka. Samt kolla så du inte har full bromsvätske behållare. Blir översvämmning när oljan bakom kolvarna skall ha plats.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Tack för hjälpen!
Det är första gången jag gör detta och just bromsarna har man ju lite respekt för :)

Har en ganska bra infotext i Haynes-manualen så det bör nog gå.

Men var kan jag köpa belägg till ett bra pris?
 

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Ort
Norrbotten/Tornedalen
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Bakljus med integrerad blinkers, någon som kopplat in ett sådant?

Köpte nämligen på mig ett från britalianracing då både bakljus samt org blinkers blivit torrspruckna..
Bak och bromsljus var ingen konst då de bara är ett stort stick.. Blinkersen däremot gav mig huvudbry.. Org blinkersen har nämligen 2 kablar/sida (plus och jord antar jag) medan de integrerade bara har en kabel/sida och mest troligt jordar genom bakljuset... Kom till slutsatsen att jag ska koppla in på pluskabeln(tror jag iaf), men vilken är det? Alla har ju samma färg.. Bara regplåtsbel. som har svart och gul....
 

hekj

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono 1100 Factory
Jag beställde en ny Speed Triple R 2013 i oktober...

Är det någon som vet vad den långa leveranstiden beror på?
Hojhandlaren säger att dom har försökt ta reda på vad förseningen beror på men inte fått något svar från generalagent/fabrik, det enda dom fått veta är att fabriken har haft en generell försening på drygt en månad som man nu mer eller mindre har jobbat ikapp.

Har mer eller mindre fått bekräftat att hojhandlaren/generalagent tappat bort den ursprungliga beställningen, det verkar som att fabriken fick beställningen först i mars.

Det trista är att både generalagent och hojhandlare svarat undvikande på mina frågor och indirekt skyllt förseningen på fabriken.

Hämtade ut en lånehoj 14/5 och fick min egen hoj 28/5.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Har mer eller mindre fått bekräftat att hojhandlaren/generalagent tappat bort den ursprungliga beställningen, det verkar som att fabriken fick beställningen först i mars.

Det trista är att både generalagent och hojhandlare svarat undvikande på mina frågor och indirekt skyllt förseningen på fabriken.

Hämtade ut en lånehoj 14/5 och fick min egen hoj 28/5.




Var är bilderna? :tummenupp
 
Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Behöver tips på tankväska eller väska att sätta där bak.
Någon som kan dela med sig?
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Last edited:

hekj

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono 1100 Factory
Synd att den inte är kompatibel med din 01a.

Jag har själv testat GIVI XS306 och hittade inte några nackdelar.

Vet att http://www.lellesmc.se/ säljer den men är inte helt säker på vad den kostade, ca 1500 kr.
 

Josth

Ny medlem
Gick med
9 May 2011
Ort
Umeå
Hoj
Triumph Speed Triple -07
Här kommer lite förslag som gjort min -07 ganska så unik och i mitt tycke väldigt snygg:

Rensad bakdel
Arrows 3-1 helsystem
FlyScreen
BellyPan
Hugger
Triumphs FatBar-styre
Triumphs styrändspeglar
Pazzohandtag för koppling och broms
Kraschpuckar från R&G samt Rizoma
Svarta motorbultar
Triumphs axelkåpa på bakaxeln
Svartlackade skjutspinnar från en Daytona

Vart hittar man en hugger till en -07!?
Har sökt med ljus och lykta men kammat noll... Somliga säger att jag borde prova google ist för lju å lykta...
 

Pelle S

Bombrepa.se
Gick med
10 Jan 2005
Ort
Hägersten
Hoj
Speed Triple
Vart hittar man en hugger till en -07!?
Har sökt med ljus och lykta men kammat noll... Somliga säger att jag borde prova google ist för lju å lykta...


Om jag inte minns fel så är det en orginal från Triumph. Kolla med din lokala handlare eller leta på E-bay.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Chans till klipp eller ska man hålla sig undan?

7338925944.jpg


en 99a säljes av bilskojare på Hisingen, skriven på privatperson.

Import. Angivna mil 3700. Begärt pris 23.900kr.

Avställd sedan juli 2006. Känns som att lite vad som helst kan ske rent maskinellt om cykeln bara stått utan kärlek i så många år. Vad skall man titta efter?

Jag har försökt nå handlaren under dagen men åker väl dit o kikar på måndag.

Ja provkörde en gammel grön trippel för många år sedan av en handlare på Hisingen, antar att detta är samma. Vill ha en gammel-trippel, dem e så råa på något sätt. I övrigt så är inte 99:eek:rna något fel på gentemot andra årsmodeller där i kring?

Tips?!


Annonsen:
http://www.blocket.se/goteborg/Triumph_Speed_Triple_T509_46710786.htm?ca=15&w=1
 
Last edited:

Matteus76

Ny medlem
Gick med
24 May 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple
Precis blivit ägare till en Speed Triple 2005 och tänkte börja mod'a den lite :)

Tänkte skaffa ett Mad doctor kit för bakdelen
FOTO%20SFONDO_tst.jpg.

Har dock hört att den lyser lite svagt, någon som kör med ett sådant kit?
 
Last edited:

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
en 99a säljes av bilskojare på Hisingen, skriven på privatperson.

Import. Angivna mil 3700. Begärt pris 23.900kr.

Avställd sedan juli 2006. Känns som att lite vad som helst kan ske rent maskinellt om cykeln bara stått utan kärlek i så många år. Vad skall man titta efter?

Jag har försökt nå handlaren under dagen men åker väl dit o kikar på måndag.

Ja provkörde en gammel grön trippel för många år sedan av en handlare på Hisingen, antar att detta är samma. Vill ha en gammel-trippel, dem e så råa på något sätt. I övrigt så är inte 99:eek:rna något fel på gentemot andra årsmodeller där i kring?

Tips?!

Annonsen:
http://www.blocket.se/goteborg/Triumph_Speed_Triple_T509_46710786.htm?ca=15&w=1

Va o kika på den, fanns ingen dokumentation eller historia. Den hade inte fått någon kärlek på länge, rostig.

Ja avvaktar nog.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Precis blivit ägare till en Speed Triple 2005 och tänkte börja mod'a den lite :)

Tänkte skaffa ett Mad doctor kit för bakdelen
View attachment 387963.

Har dock hört att den lyser lite svagt, någon som kör med ett sådant kit?

Den lyser ganska svagt, men jag har sett väldigt många som har den på dessa hojar, så det lär inte vara några problem...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top