Triumph Speed Triple-tråden.

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Idag har inte min hoj visat några startproblem överhuvudtaget.
Provat starta den direkt efter körning, väntat några minuter osv...
Allt som gjorts är att + till startmotorn lossades och sprutade med lite 556 och sen skruvade åt. Håller tummarna att det var så enkelt! Men så lättstartad hojen var idag verkar det nästan som så.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Idag har inte min hoj visat några startproblem överhuvudtaget.
Provat starta den direkt efter körning, väntat några minuter osv...
Allt som gjorts är att + till startmotorn lossades och sprutade med lite 556 och sen skruvade åt. Håller tummarna att det var så enkelt! Men så lättstartad hojen var idag verkar det nästan som så.

Tack för tipset, får se till att prova om mitt problem återkommer..
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tjena, har en 05a som har svampiga bromsar syndromet. Är trött på att rengöra kolvarna nu och funderar på att köpa Daytona 675ans kolvkit med packningar och byta ut. Är detta rätta vägen att gå eller ska man byta oken till annat märke? Lär väl vara billigast med kolvkitet?
Var i så fall köper jag detta kitet, från Triumph direkt eller finns det bättre(billigare) ställen?

Det första jag gjorde var att nämna problemet med svampiga bromsar för Triumph center i länna när jag lämnade in min hoj för 1000 milaservice. De bytte bromspumpen på garanti. Gjorde noll skillnad.

Efter det köpte jag GSXR 1000 bromsok (tror 600, 750 från 05-> framåt passar, alla svarta bromsok) från ebay lätt beggade. Utöver detta måste man köpa bromsslangar och kanske ny klossar om de inte sitter schyssta på oken du köper. (landade på 1000 kr för bromsok och ca 1700 för klossar och bromsslangar, går säkert att hitta billigare men jag beställde stålomspunna och fina belägg). Bromsen tar nu riktigt bra och alla symptom är borta.

Det kanske går att få samma resultat genom att byta kolvar. Har ingen aning vad det kostar dock.
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Triumph Speed Triple tråden

Är sugen på att köpa en Speed Triple, men folk i min omgivning säger att de rasar ihop mer än andra hojar. Är det ett verkligt faktum eller bara en desillusion? Ska man vara på sin vakt på några speciella saker om man tittar på en 05-06 med kanske 2000 ca på mätarn?
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Är sugen på att köpa en Speed Triple, men folk i min omgivning säger att de rasar ihop mer än andra hojar. Är det ett verkligt faktum eller bara en desillusion? Ska man vara på sin vakt på några speciella saker om man tittar på en 05-06 med kanske 2000 ca på mätarn?

Att en 1050 motor rasar mer än vanlig låter överdrivet. I motorrads 5000mila test så ligger Triumph Sprint 1050 med praktiskt taget samma motor som i speed triple bland de 3 eller 4 bästa av ca. 30st testade. Enligt det testet så är det större risk att en GSXR/R1/Fireblade rasar innan då dessa ligger längre ner på den listan!

En 1050 motor är känslig mot bakhjulskörning med för lite olja i (symptomen brukar vara att den börjar dra olja). Om motorn inte drar mätbart med olja under ca. 100 - 200 mil så kommer den hålla i många år framöver så länge du ser till att den alltid har tillräckligt med olja.
 

Traja_80

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Kyrkhult
Hoj
Triumph Speed3 -06
Någon som har byttut sina fotpinnar?? går ju inte justera in orginal som man vill...iaf inte för banåkning.....
Sitter å kollar på både LighTeck å Valter Moto... någon som har erfarenheter av dessa eller andra???
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Är sugen på att köpa en Speed Triple, men folk i min omgivning säger att de rasar ihop mer än andra hojar. Är det ett verkligt faktum eller bara en desillusion? Ska man vara på sin vakt på några speciella saker om man tittar på en 05-06 med kanske 2000 ca på mätarn?

Lossa påfyllningspluggen till olja och kolla ner så de inte är en massa vit/gul sörja där, och lys med ficklampa på cylindrarnas bakkant och kolla efter gammalt vattenläck mellan cyl/topplock. Kontrollera så fläkten funkar

Topplockspackning pga varmgång verkar rätt vanligt. Jag har sett på ett par st att fläkten brunnit då en massa sten samlats i den (sten och skit sprutas upp från framdäcket. Taskig framskärm.)
 
Last edited:

Traja_80

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2008
Ort
Kyrkhult
Hoj
Triumph Speed3 -06
Är sugen på att köpa en Speed Triple, men folk i min omgivning säger att de rasar ihop mer än andra hojar. Är det ett verkligt faktum eller bara en desillusion? Ska man vara på sin vakt på några speciella saker om man tittar på en 05-06 med kanske 2000 ca på mätarn?

Bara att handla...:tummenupp Min har gått 2500mil å inga större problem.
De enda negativa ja har å säg e frambromsen...min tar bra men ingen kännsla.. känns mjuk å svampig.....
Ge den bara den T.L.C:tuttar som alla hojar vill ha å behöver så håller grejerna.
 

cliffan

lagom i allt
Gick med
3 Aug 2005
Ort
i dalen bredvid globen
Hoj
690smc -10
Triumph Speed Triple tråden

Någon som har byttut sina fotpinnar?? går ju inte justera in orginal som man vill...iaf inte för banåkning.....
Sitter å kollar på både LighTeck å Valter Moto... någon som har erfarenheter av dessa eller andra???

Jag kör med Valter moto 1.5 o har bara gott o säga om dom. Köp
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Sålde min Speed Triple 2008 i helgen och har lite kolfiberdelar som jag aldrig hann slänga på.

Höger och vänster motorsida, så du kan klä in den i kolfiber. :tummenupp

Har även ett depåstöd för enkelsving om nån är intresserad.


PM:a om intresse finns.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tja, ingen av er som har koll på hur IFs Triumphförsäkring ser på bankörning? Vad jag förstått ska de vara lugnt med SMC körningarna men hur är det i övrigt? Om man kör i försäkrad grupp utan tidtagning etc.
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Tja, ingen av er som har koll på hur IFs Triumphförsäkring ser på bankörning? Vad jag förstått ska de vara lugnt med SMC körningarna men hur är det i övrigt? Om man kör i försäkrad grupp utan tidtagning etc.

Vad jag förstått så är det endast smc som gäller om du vill att försäkringen ska gälla under bankörning. I villkoren kan man läsa,

för samtliga typer av fordon gäller följande särskilda
begränsningar och säkerhetsföreskrifter:
"fordonet används under tävlingsliknande former t.ex. street race, stuntliknande övningar som hopp på ramper, volter och liknande eller på inhägnat tävlingsområde"


Tror dom klassar bankörning som inhägnat tävlingsområde. Men för att vara helst säker så kan du ju alltid slå dom en signal. :tummenupp
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Kul o träffas på Falken BoBGunnar!

Där var också en mattsvart 1050 som jag dock inte kopplat vem det kan ha varit.
Nån i tråden?
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Kul o träffas på Falken BoBGunnar!

Där var också en mattsvart 1050 som jag dock inte kopplat vem det kan ha varit.
Nån i tråden?

Ja, trevligt att träffas :D. Första gången på bana för mig. Fy fan va roligt det var! Ska absolut köra mer i sommar :banana

Såg oxå den svarta. Var ju även en kille där med en gul 1050. Tror han körde i din grupp. Han hade problem med att oljetryckslampan började blinka o sen såg jag honom inte mer. Hoppas det inte var något allvarligt.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Ja, trevligt att träffas :D. Första gången på bana för mig. Fy fan va roligt det var! Ska absolut köra mer i sommar :banana

Såg oxå den svarta. Var ju även en kille där med en gul 1050. Tror han körde i din grupp. Han hade problem med att oljetryckslampan började blinka o sen såg jag honom inte mer. Hoppas det inte var något allvarligt.

:tummenupp

Vi torkade rent o varmkörde en stund. Lampan slutade blinka/lysa och det läckte inte nått synligt passen efteråt.

Edit: Den svarta var roadrunnervbg. Gula glömde jag fråga i all stress. :glömdet
 
Last edited:

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
Tja, ingen av er som har koll på hur IFs Triumphförsäkring ser på bankörning? Vad jag förstått ska de vara lugnt med SMC körningarna men hur är det i övrigt? Om man kör i försäkrad grupp utan tidtagning etc.

if`s försäkring gäller väl endast på smc kurser, inget annat..

Bilsport/mc gäller dock även på "andra" bandagar.
men dom är lite dyrare, iaf på mitt postnummer.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top