Triumph Speed Triple-tråden.

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
har samma problem med min blir inte heller klok på vad det kan vara:huvet
har bytt ut mitt batteri men fortfarande samma problem

Minns de veckorna innan fenomenet uppstod? Tänkte om det var något snarlikt, som mig. Något mekande eller dylikt. Var det efter förvaring eller kom det bara plötsligt?
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Det här händer bara mig, Jag har under en längre tid hört ett lätt dunkande/kluckande ljud vid vissa varvtal o idag bestämde jag mig för att ta tag i saken o kolla upp vad det kunde vara. Rev av tank o luftfilter o efter lite pill, lyssnande o en längre konsultation med manualen så kom jag fram till att det är solenoiden som styr det sekundära luftinjektionen. Om man startar o håller på den så kan man känna hur den jobbar precis som att den inte riktigt vet vilket läge den ska stå i. Plockar loss solenoiden o knackar lite lätt på den(vet inte varför egentligen..troligen apan i mig :)) Läste lite mer i reparationshandboken och vad jag förstår så är det egentligen inte så farligt att köra hojen tills man får en ny solenoid.

Ok so far so good tänkte jag glad i hågen o slänger ihop hojen igen. Startar upp och märker att den gula "motor" lampan lyser mig ilsket i ansiktet! Bläddrar lite i instruktionsboken som kom med hojen o kommer fram till att gul ilsken lampa betyder gå direkt i fängelse eller på mekspråk direkt till verkstad. Jättekul...har bankörning på fredag och det är högsäsong när det gäller verkstadsarbeten. Får åka ut till johans i morgon bitti o be på mina bara knän att dom kopplar in sin lilla dosa o läser av vad som felar. Förhoppningsvis så lyser lampan för att jag varit o dragit i massa kablar men fredagens bankörning känns just nu som att den är väldig långt borta... :död
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Är det inte den vanliga varningslampan som släcks automatiskt efter att man startat hojen några ggrr varm/kall? Den brukar kunna tändas tillfälligt om man fipplat med något.

Håller tummarna för att det är så! :tummenupp

Det här händer bara mig, Jag har under en längre tid hört ett lätt dunkande/kluckande ljud vid vissa varvtal o idag bestämde jag mig för att ta tag i saken o kolla upp vad det kunde vara. Rev av tank o luftfilter o efter lite pill, lyssnande o en längre konsultation med manualen så kom jag fram till att det är solenoiden som styr det sekundära luftinjektionen. Om man startar o håller på den så kan man känna hur den jobbar precis som att den inte riktigt vet vilket läge den ska stå i. Plockar loss solenoiden o knackar lite lätt på den(vet inte varför egentligen..troligen apan i mig :)) Läste lite mer i reparationshandboken och vad jag förstår så är det egentligen inte så farligt att köra hojen tills man får en ny solenoid.

Ok so far so good tänkte jag glad i hågen o slänger ihop hojen igen. Startar upp och märker att den gula "motor" lampan lyser mig ilsket i ansiktet! Bläddrar lite i instruktionsboken som kom med hojen o kommer fram till att gul ilsken lampa betyder gå direkt i fängelse eller på mekspråk direkt till verkstad. Jättekul...har bankörning på fredag och det är högsäsong när det gäller verkstadsarbeten. Får åka ut till johans i morgon bitti o be på mina bara knän att dom kopplar in sin lilla dosa o läser av vad som felar. Förhoppningsvis så lyser lampan för att jag varit o dragit i massa kablar men fredagens bankörning känns just nu som att den är väldig långt borta... :död
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Är det inte den vanliga varningslampan som släcks automatiskt efter att man startat hojen några ggrr varm/kall? Den brukar kunna tändas tillfälligt om man fipplat med något.

Håller tummarna för att det är så! :tummenupp

Jo det är den lampan. Så den kanske släcks automatiskt säger du? Vi får hoppas det då :)
 

crille666

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2009
Ort
göteborg
Hoj
06 triumph speedtriple
Minns de veckorna innan fenomenet uppstod? Tänkte om det var något snarlikt, som mig. Något mekande eller dylikt. Var det efter förvaring eller kom det bara plötsligt?

den har varit sån sen jag köpte den i september . skruvat ner den ett antal gånger utan resultat. har märkt att vid 2000 varv laddar den ca14,4v men så fort man ökar til 5-6000 varv så laddar den nästan ingenting, så antar att det va därför mitt förra batteri gav upp. när jag köpte nytt:confused: batteri så fungerade den bra ett tag, men vet inte om det börjar ge sig igen om den inte laddar som den skall
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Tjenare! Har ett problem med min hoj, Det är så att när den är varm och står på tomgång så kommer det ett "psh" ljud hela tiden och tomgången reagerar på det. Detta händer inte när den är kall. Vad kan detta vara för fel? Detta började hända när jag satt på original systemet, men testade att sätta på slip-onet igen och det vara lika dant.
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Har läst runt lite på internet ang. hot starting motor. Tydligen inte helt ovanligt på trajjorna med den här motorn. However. Jag har hittat två saker som är intressant.
Det ena är "sprag clutch" i startmotorn som somliga bytt ut med gott resultat medans andra inte alls. Känns som det skulle kunna hjälpa mig då det känns som om startmotorn kärvar och denna s.k "sprag cluth" skulle ha någon fördel med friktionen.
Det andra tipset var köra hojen till arbetstemp och därefter ställa den på tomgång i 10minuter. Då skulle den "ställa in sig själv". Tydligen folk som fått jämnare gång på hojen samt att "hot starting problem" försvunnit. Ska prata med trajjafolket i lkpg snarast och se om de har något vettigt att komma med.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Har läst runt lite på internet ang. hot starting motor. Tydligen inte helt ovanligt på trajjorna med den här motorn. However. Jag har hittat två saker som är intressant.
Det ena är "sprag clutch" i startmotorn som somliga bytt ut med gott resultat medans andra inte alls. Känns som det skulle kunna hjälpa mig då det känns som om startmotorn kärvar och denna s.k "sprag cluth" skulle ha någon fördel med friktionen.
Det andra tipset var köra hojen till arbetstemp och därefter ställa den på tomgång i 10minuter. Då skulle den "ställa in sig själv". Tydligen folk som fått jämnare gång på hojen samt att "hot starting problem" försvunnit. Ska prata med trajjafolket i lkpg snarast och se om de har något vettigt att komma med.

Att byta startdrev i förbyggande syfte känns lite dyrt. När startdrevet ger upp så kommer du att höra det i form av metalliska ljud vid startförsök. Du byter ändå bara kuggen så det borde inte påverka friktionen något.

Som jag skrev innan så är jag fortfarande inne lite på batteriet, vad köpte du för batteri? Funderar på om inte startströmmen är lite för låg?!

Vad gäller tiominuterstomgången så har jag också läst om det men inte provat, låter dock som en bra punkt att starta på.
 
Last edited:

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Det är ett kvalitetstestat Biltema batteri! (första gången hojen vägrade starta var på en bensinmack next to Biltema) =)

Men jag har så svårt att få in i min skalle att det skulle kunna vara batteriet. Den visar ju inga tendenser till att vara dålig annars?
Är det jobbigare för batteriet att dra igång en hoj som precis vart igång än en som stått allt från 10 minuter till flera dagar??? För problemet har endast visat sig när man satt igång hojen inom en 5 minuters period efter att man stängt av den.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det andra tipset var köra hojen till arbetstemp och därefter ställa den på tomgång i 10minuter. Då skulle den "ställa in sig själv". Tydligen folk som fått jämnare gång på hojen samt att "hot starting problem" försvunnit.
I alla fall på de tidigare motorerna så kan du tvinga en justering av bränsle/luft blandningen. Det är dock inte bara att låta den stå på tomgång utan det sker när vissa krav uppnåtts. Jag har gjort det här på min Daytonamotor ett par gånger och märkt en klar skillnad, men då är den ju under inkörning så det är inte direkt jämförbart med en "färdig" motor.

Men de nyare triplarna kanske justerar automatiskt. Värt att testa dock.
 

Bifogat

  • adaption_2.JPG
    adaption_2.JPG
    69.7 KB · Visningar: 94

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tjenare! Har ett problem med min hoj, Det är så att när den är varm och står på tomgång så kommer det ett "psh" ljud hela tiden och tomgången reagerar på det. Detta händer inte när den är kall. Vad kan detta vara för fel? Detta började hända när jag satt på original systemet, men testade att sätta på slip-onet igen och det vara lika dant.
Går det att avgöra ungefär varifrån ljudet kommer? Är det från motor eller i "avgasljudet".

Och vad innebär hela tiden, är ljudet ett konstant pysande eller puffar det med jämna mellanrum/ibland?

Svårt att komma med förslag utan lite mer att gå på. Ljudet kan ha med orsaken till problemet att göra men kan likväl vara ett resultat av det. Men att titta så att vaccumslangar och liknande sitter som det ska är ju en idé.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Det är ett kvalitetstestat Biltema batteri! (första gången hojen vägrade starta var på en bensinmack next to Biltema) =)

Men jag har så svårt att få in i min skalle att det skulle kunna vara batteriet. Den visar ju inga tendenser till att vara dålig annars?
Är det jobbigare för batteriet att dra igång en hoj som precis vart igång än en som stått allt från 10 minuter till flera dagar??? För problemet har endast visat sig när man satt igång hojen inom en 5 minuters period efter att man stängt av den.

Att hojen ibland är svårstartad varm är helt klart ett problem som även jag hade, ingen aning vad det kan vara. Jag löste det dock med ett nytt batteri, köpte det strömstarkaste jag kunde hitta eftersom jag läste att strömstyrkan kan vara orsaken. (230CCA jämfört med ditt nya på 160CCA). Detta kan även i mitt fall vara en tillfällig lösning som ett starkare batteri har medfört, får se vad som händer. Har fungerat felfritt i ca. två månader.

Det absolut enklaste du kan göra för att motbevisa eller bekräfta min teori är att prova koppla ett bilbatteri när detta händer. Det kan ju vara strulig att få till detta och ha ett bilbatteri redo men borde gå.
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Går det att avgöra ungefär varifrån ljudet kommer? Är det från motor eller i "avgasljudet".

Och vad innebär hela tiden, är ljudet ett konstant pysande eller puffar det med jämna mellanrum/ibland?

Svårt att komma med förslag utan lite mer att gå på. Ljudet kan ha med orsaken till problemet att göra men kan likväl vara ett resultat av det. Men att titta så att vaccumslangar och liknande sitter som det ska är ju en idé.

Det är ett pysande/puffande ljud med jämna mellanrum och den låter som det kommer från toppen, bakdelen av motorn, testa den idag igen och den låter normalt när det är kall men när den har blivit lite varm så kommer ljuden fram igen. Den är även lite ryckig konstig på låga varv. men på 4+ varv är den helt normal. Den smäller även när man står och gasar med den eller när man gör en motorbromsning!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
den har varit sån sen jag köpte den i september . skruvat ner den ett antal gånger utan resultat. har märkt att vid 2000 varv laddar den ca14,4v men så fort man ökar til 5-6000 varv så laddar den nästan ingenting, så antar att det va därför mitt förra batteri gav upp. när jag köpte nytt:confused: batteri så fungerade den bra ett tag, men vet inte om det börjar ge sig igen om den inte laddar som den skall

Tror att det är dags å byta regulatorn
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Det är ett pysande/puffande ljud med jämna mellanrum och den låter som det kommer från toppen, bakdelen av motorn, testa den idag igen och den låter normalt när det är kall men när den har blivit lite varm så kommer ljuden fram igen. Den är även lite ryckig konstig på låga varv. men på 4+ varv är den helt normal. Den smäller även när man står och gasar med den eller när man gör en motorbromsning!

Kanske lite långsökt men du kan ju kolla så alla slangar till luftburken är hela alt. sitter fast som dom ska. Min smäller oxå när jag släpper av gasen +att den går oroligt på lägre varv men jag vet att en solenioid inte beter sig som den ska och att det troligen beror på det.
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Köpa speed triple....

Var i linköping igår på triumph center och tog mig en längre provtur....
Faan vill ha en i garaget nu vilken helt otroligt underhållande hoj.

Nu skall rätt objekt hittas.....
Har bestämt mig för att köpa en med arrow 3-1 system, köper jag inte en med det från början så kommer jag ändå byta system oavsett vad det sitter på.....

Ska skambuda lite på en ny 08 som står på sulas....
De har haft denna hoj på annons nu i 2 år.... tror jag, samma bild har legat ute på annons i omgångar ialla fall.
Ser det som ritkitgt prutläge......
http://www.blocket.se/sodermanland/T....htm?ca=14&w=3

Får se hur långt ner de kan gå med ett Arrow system monterat o mappat o klart......

Tippsa gärna på hojar ni känner till skall bli till salu.
Faan har fått speed triple feber....
Fick lite tips i speed triple sthlms tråden....

Har 2 första val... Mattsvart och den gröna.....
 
Last edited:

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Tjena, har en 05a som har svampiga bromsar syndromet. Är trött på att rengöra kolvarna nu och funderar på att köpa Daytona 675ans kolvkit med packningar och byta ut. Är detta rätta vägen att gå eller ska man byta oken till annat märke? Lär väl vara billigast med kolvkitet?
Var i så fall köper jag detta kitet, från Triumph direkt eller finns det bättre(billigare) ställen?
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Min är till salu till rätt pris. :) Hinner ändå aldrig köra känns det som. :gnissla

Jag förlängde precis wisbiker guldförsäkringen så det är i princip ett års nyhojsgaranti på den.

PM om intresse finns! Nära bor jag med! :tummenupp

// mvh Johan

Var i linköping igår på triumph center och tog mig en längre provtur....
Faan vill ha en i garaget nu vilken helt otroligt underhållande hoj.

Nu skall rätt objekt hittas.....
Har bestämt mig för att köpa en med arrow 3-1 system, köper jag inte en med det från början så kommer jag ändå byta system oavsett vad det sitter på.....

Ska skambuda lite på en ny 08 som står på sulas....
De har haft denna hoj på annons nu i 2 år.... tror jag, samma bild har legat ute på annons i omgångar ialla fall.
Ser det som ritkitgt prutläge......
http://www.blocket.se/sodermanland/T....htm?ca=14&w=3

Får se hur långt ner de kan gå med ett Arrow system monterat o mappat o klart......

Tippsa gärna på hojar ni känner till skall bli till salu.
Faan har fått speed triple feber....
Fick lite tips i speed triple sthlms tråden....

Har 2 första val... Mattsvart och den gröna.....
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top