Triumph Speed Triple-tråden.

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Tro mig, det blir endast en marginell skillnad om man har en S3 som dras med denna "barnsjukdom". Det kan bli lite bättre men endast under en begränsad tid sen är det gorgonzola i systemet igen tyvärr. Kolvarna måste bytas för att det skall bli en bra och varaktig lösning.

De hade min hoj inne säkert tre ggr på TC linköping innan de gav upp luftnings och smörjningsförsöken. Luften tog slut på mer än ett sätt. :)

Jo jag vet, det håller i ca 50 mil innan det är dax igen men man hinner besiktiga i alla fall. Så kan man fixa problemet ordentligt sedan.
Jag har bytt mina ok helt...
Tjong.
 

Öla1

Nu på 3 + 1 cylindrar
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Speed Triple -02, XT 600E -91
min st3 02 a har ingen tomgång samt att hastighets mätaren lägger av ibland vad kan detta bero på


Har också en -02 med krånglande hastighetsmätare. Om den inte funkar brukar det hjälpa att stänga av motorn och pilla lite på hastighetsmätarkabeln längst ner vid navet. Men jag har inte varit med om att den lagt av under körning, så det är något väldigt konstigt glapp, om det nu är det. Typ funkar varannan gång man startar.

Ingen som har hört nåt om detta fenomen?

(Min tomgång är ok :) )
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Har också en -02 med krånglande hastighetsmätare. Om den inte funkar brukar det hjälpa att stänga av motorn och pilla lite på hastighetsmätarkabeln längst ner vid navet. Men jag har inte varit med om att den lagt av under körning, så det är något väldigt konstigt glapp, om det nu är det. Typ funkar varannan gång man startar.

Ingen som har hört nåt om detta fenomen?

(Min tomgång är ok :) )

Det jag råkat läsa i förbifart av andra trådar på triumphrat.net är att speed triple innan 2005 hade problem med hastighetsgivare nere vid framhjulsnavet. Den brukade gå sönder om man tar av hjulet, tydligen var det bara att byta. Det fanns en guide på någon lösning, ska se om jag hittar den.

EDIT:
Här är tråden, det innebär lite arbete men antagligen värt det..
http://www.triumphrat.net/speed-tri...ix-also-mod-for-05-wheels-on-early-model.html
 
Last edited:

RasmusHaag

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Borlänge
Hoj
Honda crf 450 HM -03, Triumph Speed Triple
Nån som har satt på en flyscreen på en nyare s3a och känner skillnad i blåsten`?
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Flyscreen

Om det är någon som inte tänker använda sin flyscreen till sin S3:a (2005 o frammåt) så köper jag den gärna.
Helst grön, men svart eller annan färg kan oxo funka.
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Har vi någon här som har valtermoto regplåtshållare?
prtnk07_4817.jpg


I sånt fall är jag nyfiken på hur du/ni fick ditt era blinkers. Bolt on är det ju inte. Min ser inte exakt ut som den på bilden.
 

Gnaget

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Falun
Hoj
RSV Mille -02
Hej! Grattis till hojköpet! Kul med flera S3 i närheten:). Största skillnaden är nog att hojen är mycket snyggare utan... Vinden är inte så illa. Man vänjer sig.

Hur blir det med Trajan? Behåller du den?
Vore ju riktigt trevligt om vi kunde bjuda upp fiskmåsarna från sthlm nån dag under sommaren med lite åka och kanske en grillning med tillbehör på kvällen.

Kostar väl inte alltför mycket med en stuga vid sommarland eller mosskogen.
 

Garp

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Umeå
Hoj
R6 -00
En Triple träff vid Runn en sommardag hade nog varit värt att kryssa in i almanackan. Var förra vecka i de trakterna och kan tänka mig att det är ganska roliga vägar.
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Hur blir det med Trajan? Behåller du den?
Vore ju riktigt trevligt om vi kunde bjuda upp fiskmåsarna från sthlm nån dag under sommaren med lite åka och kanske en grillning med tillbehör på kvällen.

Kostar väl inte alltför mycket med en stuga vid sommarland eller mosskogen.

Säg vilken helg vi skall boka :tummenupp
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hej Triple Boys!

Nu står jag inför att köpa en triple (beslut i morgon f.m) hojen i fråga är en 2001:a, Svensksåld, 1 ägare sen ny, 2300 mil.
Jag har läst på duktigt om modellen, men jag vet ju att 2002 uppdaterades motorn & en del andra detaljer,är man dum som köper en såpass "gammal" 955.a?
Skicket är kalas, 2000 milaservicen gjord, besiktigad.
 

tripleGUBBEN

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
speed 3:a
Hej Triple Boys!

Nu står jag inför att köpa en triple (beslut i morgon f.m) hojen i fråga är en 2001:a, Svensksåld, 1 ägare sen ny, 2300 mil.
Jag har läst på duktigt om modellen, men jag vet ju att 2002 uppdaterades motorn & en del andra detaljer,är man dum som köper en såpass "gammal" 955.a?
Skicket är kalas, 2000 milaservicen gjord, besiktigad.

Hej jag har en 01a, Väldigt rolig hoj, Inget dumt med att köpa en sån tycker jag iaf.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jo jag vet, det håller i ca 50 mil innan det är dax igen men man hinner besiktiga i alla fall. Så kan man fixa problemet ordentligt sedan.
Jag har bytt mina ok helt...
Tjong.

Saxat från wiki gällande kända svagheter för Speed Triplen.

Brake caliper
There was some controversy surrounding the 1050 cc models of the 2005 model year. These models were fitted with new radial brake calipers by the Japanese company Nissin. Although the brakes initially performed well, many developed problems with time. In some cases after only a few days, the brake lever would develop increased travel and develop a soft feel (described as "mushiness"). The characteristic was often compared to the feel of brakes with air trapped within its hydraulic system. The initial response from Triumph was that this was "normal", and designed to be this way. Triumph called this characteristic "progressive feel" brakes.

Many riders refused to accept Triumph's explanation, and after continued complaints several remedies ("fixes") were developed. The original, official Triumph fix, was to replace the piston seals inside the brake calipers. Very quickly this was found to be temporary at best, and enterprising riders and mechanics developed other temporary fixes for the problem. Bleeding the brakes was one such temporary fix, as was a technique of compressing the caliper pistons and then pumping them back full of fluid. However, all the temporary fixes were just that, temporary.

In 2006 with the release of the Daytona 675 — equipped with the same brakes — Triumph released a second official fix for the problem, still without admitting that there was a problem. This fix was the installation of specially coated brake caliper pistons. It turns out that the brake pistons from the Daytona 675 are also slightly different in shape. The early 1050 Speed Triple pistons were dished on the top, yet the Daytona pistons were flat. The new shape and coating is now standard on all 1050 Speed Triples. Reports are that this has at least partially solved the issue. An additional change to the brake master cylinder from the Daytona has also improved brake performance according to some reports.

In spite of any complaints, the 1050 Speed Triple has shown itself to be one of the best braking motorcycles in existence. Motorcycle Consumer News reported the shortest braking distance of any bike they had ever tested.[3] Ironically, the motorcycle with the previous shortest stopping distance was also a Speed Triple: a 1999 T595 model.

By the summer of 2007 this situation has largely become a non-issue, however much of the media and Triumph community continue to discuss the problem. The release of the new 675 Street Triple only complicates the issue, because it has returned to a traditional and very different style of caliper.

As of 2008, the Speed Triple comes equipped with high-spec, twin Brembo radial front caliper four pad, four piston units.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har precis pratat med Triumph Center i Länna och de byter min bromspump på goodwill. (har problem med svampig frambroms...) Kan hämta hojen redan imorgon. Kanonbra service!

Får hoppas att byte av pump löser problemet.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Har precis pratat med Triumph Center i Länna och de byter min bromspump på goodwill. (har problem med svampig frambroms...) Kan hämta hojen redan imorgon. Kanonbra service!

Får hoppas att byte av pump löser problemet.

Det var det första TC Linköping gjorde på min hoj med. ( om du menar pumpen vid bromsgreppet )

Det gjorde tyvärr varesig till eller från. Det är nere i oket problemet bor.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top