Triumph Speed Triple-tråden

Det verkar finnas en hel del inlägg här, så jag frågar i stället för att läsa igenom allt. Jag har funderat på antingen Speed3 eller Sprint ST, men Sprinten har lite annorlunda mappning fast det är samma motor, och det resulterar i sämre effekt. Vet ni om det går att få upp effekten i Sprinten eller i Speed3 med enkla medel, och vad måste man göra ?
 
Bromsverkar var rätt ok på min men det kändes som att krama ur en tvättsvamp ungefär. Inte så rejsigt!

Men tror du verkligen att de flesta har fixat detta? På de tre fyra hojar jag smykklämt på hade man definitivt inte gjort något åt problemet. Fast alla kanske inte är så kinkiga som jag. De kanske inte upplever det som ett problem att man inte kan bromsa med endast två fingrar på greppet.

På ingen av mina -06or har jag kunnat trycka in bromsen hel eller upplevt det som svampigt. Dock har jag bytt till Pazzos hantag (shorties) på min nuvarande och dom tycker jag funkar bättre att manövrera med ett finger eller två.
 
Det verkar finnas en hel del inlägg här, så jag frågar i stället för att läsa igenom allt. Jag har funderat på antingen Speed3 eller Sprint ST, men Sprinten har lite annorlunda mappning fast det är samma motor, och det resulterar i sämre effekt. Vet ni om det går att få upp effekten i Sprinten eller i Speed3 med enkla medel, och vad måste man göra ?

Tjena!
Har ägt Sprint ST, Daytona 955, Tiger 1050 och S3 1050. Bytt till öppnare ljuddämpare på samtliga och det ger ju lite mer effekt om än marginellt. Oavsett det har jag inte vid ett enda tillfälle känt behov av mera effekt. Men det är ju jag:)
 
Det verkar finnas en hel del inlägg här, så jag frågar i stället för att läsa igenom allt. Jag har funderat på antingen Speed3 eller Sprint ST, men Sprinten har lite annorlunda mappning fast det är samma motor, och det resulterar i sämre effekt. Vet ni om det går att få upp effekten i Sprinten eller i Speed3 med enkla medel, och vad måste man göra ?

jag får sticka och prova en Sprint när gipset är av helt enkelt

Gör det! Svårt att se hur du skulle bli besviken. Alla tripplarna från 675 och uppåt är något extra:tummenupp
Läk snabbt och lycka till!!
 
Däckdimension

Måste byta bakdäcket och funderar på att prova 180/55 i stället för 190/50, som ju är original på S3 -02 till -04.

Någon som provat? Är det något problem?

Man har ju hört att den ska svänga lättare. Är iofs van att trycka ner den i kurvorna, så det är inget problem, men det kunde ju va kul att testa.

Dessut; såg att någon tidigare i tråden kom mer än dubbelt så långt på Pilot Road 2 gämfört med Pilot Power. Nån mer som har erfarenhet? Jättebra grepp i Pilot Power, men segt att det är slut efter 500 mil.
 
Last edited:
Måste byta bakdäcket och funderar på att prova 180/55 i stället för 190/50, som ju är original på S3 -02 till -04.

Någon som provat? Är det något problem?

Man har ju hört att den ska svänga lättare. Är iofs van att trycka ner den i kurvorna, så det är inget problem, men det kunde ju va kul att testa.

Dessut; såg att någon tidigare i tråden kom mer än dubbelt så långt på Pilot Road 2 gämfört med Pilot Power. Nån mer som har erfarenhet? Jättebra grepp i Pilot Power, men segt att det är slut efter 500 mil.

180/55 går utmärkt, gör hojen lite mer kvickstyrd. Triumph gick över till 180/55 på Speed Triplen från och med 2005.
Kan rekommendera Dunlop Roadsmart för gatkörning.
 
Triumph gick över till 180/55 på Speed Triplen från och med 2005.
Kan rekommendera Dunlop Roadsmart för gatkörning.

Jo förvisso, tänkte bara på att man även bytte fälgar och gjorde en del andra förändringar till 2005.
Men då ska jag definitivt testa! :)

Kommer med största sannolikhet testa bankörning, gjorde du det med Roadsmart? Kommer ju bli mest gata ändå.
 
Jo förvisso, tänkte bara på att man även bytte fälgar och gjorde en del andra förändringar till 2005.
Men då ska jag definitivt testa! :)

Kommer med största sannolikhet testa bankörning, gjorde du det med Roadsmart? Kommer ju bli mest gata ändå.

Körde inte bana på Roadsmartsen, men körde med dem innan olyckan och de gjorde ett gott intryck.
Kört mycket bana med Metzeler Sportec M3, de funkade bra i gatåkartempo.
 
Speed Triple 2002-2004 prylar

Uppdaterad lista äver småplock jag har över från min kraschade Triumph Speed Triple 955i 2002-2004, de flesta delar passar även Daytona 955i:

Cuts, tornado red. 500:-
MIVV high-level carbon slip-on med löstagbar DB-killer. 1000:-
Blinkers, orginal 200:-
Triumph depåstöd, enkelsving 500:- (sålt)
Wilbers gaffelfjädrar 500:-
1st framlampa hel/halvljus, orginal 200:-
Broms + kopplingshantag, orginal 200:-
Woodcraft CFM clip-ons, 500:-
Haynes Daytona 955i/Speed Triple 955i verkstadsmanual, 250:- inkl en printad Triumph Daytona 955i/Speed Triple 955i verkstadsmanual

Frakt tillkommer eller så kan sakerna hämtas i Göteborg
 
Måste byta bakdäcket och funderar på att prova 180/55 i stället för 190/50, som ju är original på S3 -02 till -04.

Någon som provat? Är det något problem?

Man har ju hört att den ska svänga lättare. Är iofs van att trycka ner den i kurvorna, så det är inget problem, men det kunde ju va kul att testa.

Dessut; såg att någon tidigare i tråden kom mer än dubbelt så långt på Pilot Road 2 gämfört med Pilot Power. Nån mer som har erfarenhet? Jättebra grepp i Pilot Power, men segt att det är slut efter 500 mil.

Bakdäck (till cord view eller mycket nära)

Power ca 600 mil
Roadsmart ca 1000 mil
Road 2 ca 1600 mil

Kort med Road 2 och Roadsmart på bana (smc medelsnabb) båda funkar fint för mig. Road 2 har lite sämre våtgrepp rakt fram än dom andra.

Har en 955i -02, men har ej kört 1050.

Min har Triumphs egna bromsar och de är skitbra! Läste en brittisk resension där de tyckte den hade bland de bästa originalbromsarna på marknaden vid den tiden.

Motorn drar jättefint genom hela registret, max vrid redan vid 5000 rpm! Riktigt skönt att inte behöva ligga upp mot 8000 som med min gamla cbr 600f. Du ska dock hålla koll på tändstiften. Ett konstruktionsfel gör att det samlas fukt i tändhatt/tändstift. Hur det yttrar sig finns beskrivet tidigare i tråden, men en typisk grej är väl att den misständer vid snabba gaspådrag.

Det kan samlas vatten i tändstiftsbrunnarna eftersom dom inte har någon dränering och tätningarna på tändhattarna/spolarna kan läcka.

Triumph släppte en ny modell av tätning förra året tror jag det var och dom verkar funka kanon. se http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4440529&postcount=3453
 
Last edited:
Jag har fortfarande 2st. orginalburkar liggandes hemma om någon är sugen?
Knappt använda och blanka o fina, ja lite dammiga då :)
 
hej jag har precis köpt en speedtriple 06a. Har hört att det skall räcka med gaspådrag för att wheela på tvåans växel, men det räcker inte riktigt eller så gör jag inte rätt:) har zard slutdämpare och nytt kn filter. och enligt förra ägaren skall den vara mappad efter den. någon som vet vilken drevning som skulle passa utan att behöva byta orginalkedjan?
//Nybörjaren
 
hej jag har precis köpt en speedtriple 06a. Har hört att det skall räcka med gaspådrag för att wheela på tvåans växel, men det räcker inte riktigt eller så gör jag inte rätt:) har zard slutdämpare och nytt kn filter. och enligt förra ägaren skall den vara mappad efter den. någon som vet vilken drevning som skulle passa utan att behöva byta orginalkedjan?
//Nybörjaren

först o främst, grattis till din nya båge :tummenupp

Sitter mycket i känslan, häng inte för mycket över styret, slå av på gasen följt av gaspådrag så att du utnyttjar fjädringen att ge dig den där lilla extra skjutsen uppåt.

Koppla på tvåan går även bra, tycker själv att du då får bättre kontroll över hastigheten och kan poppa en wheelie lite här o var.

Men det hela är öva öva öva. Känn efter att gasa upp den försiktigt på ettan, försök hitta den delen på registret där du får mest kräm. Gå sen över till tvåan, prova att "gunga upp" den med gasen. Ibland kan du utnyttja vägen och dess ojämnheter, tex ut från en viadukt, ger du gas när framhjulet skall passera "knölen" så kan du segla ut klättrandes på ett hjul, pass på så att det inte blir överaskande svajjigt bara, med fler ojämnheter osv.

Öva inte själv, ha alla skydd osv är väl självklart oxo. Kom även ihåg att den drar mer olja när du slangar, så kolla oljan innan o efter en repa. Vet flera som fått rasade lager pga detta. :huvet:huvet:huvet

Skall du slanga satan så är snacket på stan att just för triplarna kan man med fördel ha i extra olja, med referens till Sune Andersson som stuntar på just en triple. Och såvida du inte skall bli en konkurrent till Sune så klarar du dig på orginaldrevningen ett bra tag. Går även att slanga fint på 3:an har dock bara fixat det med kopplingen då.
 
Last edited:
Power ca 600 mil
Roadsmart ca 1000 mil
Road 2 ca 1600 mil

Kort med Road 2 och Roadsmart på bana (smc medelsnabb) båda funkar fint för mig. Road 2 har lite sämre våtgrepp rakt fram än dom andra.

Tackar! Bra info! :tummenupp
Men 1600 låter mycket... Låter du verkligen dina 105 Nm vrida ur däcket? :)

Har beställt ett Road 2 nu, så snart blir det att bränna upp vad som är kvar av det gamla mönstret :brinnerup
 
först o främst, grattis till din nya båge :tummenupp

Sitter mycket i känslan, häng inte för mycket över styret, slå av på gasen följt av gaspådrag så att du utnyttjar fjädringen att ge dig den där lilla extra skjutsen uppåt.

Koppla på tvåan går även bra, tycker själv att du då får bättre kontroll över hastigheten och kan poppa en wheelie lite här o var.

Men det hela är öva öva öva. Känn efter att gasa upp den försiktigt på ettan, försök hitta den delen på registret där du får mest kräm. Gå sen över till tvåan, prova att "gunga upp" den med gasen. Ibland kan du utnyttja vägen och dess ojämnheter, tex ut från en viadukt, ger du gas när framhjulet skall passera "knölen" så kan du segla ut klättrandes på ett hjul, pass på så att det inte blir överaskande svajjigt bara, med fler ojämnheter osv.

Öva inte själv, ha alla skydd osv är väl självklart oxo. Kom även ihåg att den drar mer olja när du slangar, så kolla oljan innan o efter en repa. Vet flera som fått rasade lager pga detta. :huvet:huvet:huvet

Skall du slanga satan så är snacket på stan att just för triplarna kan man med fördel ha i extra olja, med referens till Sune Andersson som stuntar på just en triple. Och såvida du inte skall bli en konkurrent till Sune så klarar du dig på orginaldrevningen ett bra tag. Går även att slanga fint på 3:an har dock bara fixat det med kopplingen då.

ok bara ut å öva då:) men tack för tippsen:tummenupp:
 
Då har mina gamla 955-prylar hamnat på blocket: Annons

Bl.a.
Undertray - kapobjekt för en tail-tidy
Sidopaneler - lackera i hojens färg kanske?
Bromsbelägg - inget banbesök utan reservbelägg i necessären
Baklampa - för dig som vill tona svart men ändå vill komma igenom besiktningen
Fetingstyre - se elakast ut i backspegeln
Passagerarpinnar - :tuttar
Passagerarsadel - :tuttar
Slit-o-släng kuts - för hemmabygget med mer plats under kutsen

annat tjaffs finns i annonsen :)

Besta KåmpiSSpriset för dig som är chendisen i TråDDen såklart :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top