Triumph Speed Triple-tråden

Okej nu har jag kollat upp lite mer och det var givetvis mer än vad jag visste. Just den där hojen är ifrån Frankrike. Ringde till en Triumph verkstad (Sulas Uppsala) och frågade lite och dom sa att Franska Speed Triple är strypta original till 106hk men i övrigt är det ingen skillnad alls. Det går att ta bort strypning (lägga in ett nytt program) för 600:- och då ska det inte vara någon skillnad på effekten. Jag ska iaf åka och titta på hojen imorgon så vi kanske ses snart!

Se där, fanns mer än bara fysiska skillnader.. Ännu en fördel med en Speed Triple är att de är så pass lätta att byta mjukvara i. Om du hittar någon som har införskaffat en TuneBoy (detta krävs för att byta mjukvara) så kanske du kommer billigare undan. Det skulle dock förvåna mig om ägaren i Frankrike körde med en S3a där man för kostnaden av en fin middag kunde få ca. 30hk till :D
 
Någon som vill köpa en Fly Screen, har suttit monterad på en -08 och sattes på i slutet av augusti förra året, mao i nyskick, svart är färgen! PMá i så fall...
 
Någon som vill köpa en Fly Screen, har suttit monterad på en -08 och sattes på i slutet av augusti förra året, mao i nyskick, svart är färgen! PMá i så fall...

Skicket är vi många som kan skriva under på! :tummenupp

(Nackdelen är väl möjligen att det förmodligen inte finns en svart Speedy i vårt avlånga land, som är fin nog att matcha den...:va) :D
 
Jag ska byta bakdäck på min -04:a och det sitter en stor mutter på höger sida som håller fast hjulet på svingen (har inte tagit bort den än men jag antar att det är någon typ av hjullager bakom).
Hur hårt ska den muttern dras..?
 
Jag ska byta bakdäck på min -04:a och det sitter en stor mutter på höger sida som håller fast hjulet på svingen (har inte tagit bort den än men jag antar att det är någon typ av hjullager bakom).
Hur hårt ska den muttern dras..?

Det står det i instruktionsboken vilket moment den och andra muttrar skall dras med.

Jag har ingen momentnyckel så på min 06a har jag de tre ggr jag bytt däck, dragit lite på känn. Ganska hårt men inte så att man spränger en åder i pannan. Köpte en 46mm ringnyckel på biltema för ändamålet. (99kr) Det borde sitta en låssprint på även 04an så det är ingen risk att hjulet trillar av. Känn på muttern igen efter du har kört en liten runda!

Hjullagrets anspänning tror jag inte påverkas av hur hårt du drar fast fälgen, men jag skall låta det vara osagt.


Var jäkligt försiktig när du kör in det nya däcket! Talar av egen erfarenhet.... :huvet

// Johan
 
Tuneboy

Har dom som säljer tuneboy konkat eller? Eu sidan är borta och har inte fått något svar från dom när jag mailat för att höra om vart man får tag på den i Europa.

nån som vet?
 
Rensad bakdel

Drömmen: S3 -09 15th Anniversary Special Edition

Verkligheten: Byter in Tigern (och den har inte varit dålig!) - hämtar ovanstående mackapär nästa vecka, kunde inte låta bli:tungan

Frågan: Är lite lat så jag "orkar" inte följa tråden baklänges; finns det något seriöst alternativ till rensad bakdel förutom de kit som British Customs och Rizoma erbjuder?!:Bugar
 
Drömmen: S3 -09 15th Anniversary Special Edition

Verkligheten: Byter in Tigern (och den har inte varit dålig!) - hämtar ovanstående mackapär nästa vecka, kunde inte låta bli:tungan

Frågan: Är lite lat så jag "orkar" inte följa tråden baklänges; finns det något seriöst alternativ till rensad bakdel förutom de kit som British Customs och Rizoma erbjuder?!:Bugar

Haha, en broder till mig. Gjorde precis likadant, köpte Tiger 1050, körde ett år på den och käpte sen en S3 -08, så jäkla nöjd med båda men S3án e mkt roligare... säj till om du vill sälja klockan :D SE´n e jäkligt snygg, GRATTIS :tummenupp
 
Grattis. Nya S3 SE Är ju sååå grym. Det får bli min nästa hoj :) Mad Doctor gör riktigt snygga tail tidys. De hittar du på www.rucknrunracing.se.

Ok. Tack för tipset. Ska kika in där framöver så får vi se vad det blir:tummenupp

Jo, och när det gäller klockan så blev det en överraskning, visste inte om den från början. Blir den till salu är du tvåa på listan:D
 
Last edited:
Det står det i instruktionsboken vilket moment den och andra muttrar skall dras med.

Jag har ingen momentnyckel så på min 06a har jag de tre ggr jag bytt däck, dragit lite på känn. Ganska hårt men inte så att man spränger en åder i pannan. Köpte en 46mm ringnyckel på biltema för ändamålet. (99kr) Det borde sitta en låssprint på även 04an så det är ingen risk att hjulet trillar av. Känn på muttern igen efter du har kört en liten runda!

Hjullagrets anspänning tror jag inte påverkas av hur hårt du drar fast fälgen, men jag skall låta det vara osagt.


Var jäkligt försiktig när du kör in det nya däcket! Talar av egen erfarenhet.... :huvet

// Johan


Hittar inte instruktionsboken. Vad står det att det ska vara för moment?
 
50Nm (på en S3-06a)

Det finns säkert nån här med en 04a med som kan kolla i sin bok om det skiljer mellan modellerna.

// Johan

VA!!!?
50nm.....
på min(-05) ska det vara 146Nm bak..... 61Nm fram.

Låter konstigt..
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top