Triumph Speed Triple-tråden

Mjo har sneglat lite på den... Men den är ju blå. Nej då skämt å sido, den färgen funkar för mig :-)

Men varningsklockor ringer, annons insänd 26 mars... Priset är ju inte jättefarligt heller så man undrar ju varför den inte blivit såld..

Min erfarenhet är att de svarta går åt snabbare. De lockar nog fler köpare helt enkelt... Inget fel på de andra färgerna på nåt sätt, men de kanske kan ta liiite lite längre tid att sälja. Inget konstigt att hojar ligger kvar flera månader heller.

(Hade min svarta ute på annons i vintras innan jag ångrade mig, och det var gott om spekulanter. En hel del prutsugna spekulanter, men ändå.)
 
Mjo har sneglat lite på den... Men den är ju blå. Nej då skämt å sido, den färgen funkar för mig :-)

Men varningsklockor ringer, annons insänd 26 mars... Priset är ju inte jättefarligt heller så man undrar ju varför den inte blivit såld..

Hälften av alla GBG-are har blivit varslade. Kanske därför den inte sålts? Be butiken skicka mer bilder! Gärna närgångna.

Köper man denna vill man säkert bygga om baken! De är inte vakra original! Ser inte vilket styre det sitter på men många byter mot ett "cross-styre" som sitter lite högre och är bredare (?) Så var min ombyggd iallafall.

Mellan dig och mig höjer en flyscreen både utseende och körkomfort! Men tjalla inte till stockholmsfolket att jag sagt det! :) Smaken är som....

En flyscreen koster 2å5(!) tror jag. Akterpartiet vet jag inte vad det går lös på, inte ett nytt styre heller.

// Johan
 
Ska slänga iväg ett mail till dem och be om bilder sen.
Baken måste byggas om, likaså styret måste bytas... Flyscreen, mjaa. Jag står i valet och kvalet. Möjligen om jag klämmer dit belly pan (vilket jag nog vill). Annars får det vara :-) Jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar flyscreen eller inte.
 
Ska slänga iväg ett mail till dem och be om bilder sen.
Baken måste byggas om, likaså styret måste bytas... Flyscreen, mjaa. Jag står i valet och kvalet. Möjligen om jag klämmer dit belly pan (vilket jag nog vill). Annars får det vara :-) Jag har inte riktigt bestämt mig om jag gillar flyscreen eller inte.

Jag har en suverän kompis som hjälpt mej med :arsele Fixat egen plåtbit för skylt och skyltbelysning och sen en plåtremsa på tvären lixom, för blinkarna. Det blev hur fint som helst!:tummenupp Annars tror jag RG (Kolla med Niklas) har en bakdel för runt en 500-ing, om man inte vill hosta upp mer för Rizomas eller Mad Doctor...

Ska se om jag kan fixa nån bild vad det lider att posta i tråden...

Kul att se att du "snöat in" på en Speedy iaf!:tummenupp
 
Denna kanske inte vill krypa ner mot 75, men om du kryper lite uppåt, så får du ju en nästan ny hoj...

http://www.blocket.se/vi/21019359.htm&ca=11

Och de vita är INTE fel, enligt min mening. En kille som köpte TC Lännas demohoj, satte på en BellyPan och en Zard-pipa och den blev NÄSTAN i klass med min gröna då, faktiskt...:näsblod
 
Åter igen en oljenivåfråga.. Lämnade in hojen på service igår (1000mil) och blev lite oroad över oljenivån efter servicen då de fyllt på ca. 2cm över maxgränsen.

Så att det inte blir något missförstånd så kollar jag nivån när hojen är helt upprätt och skruvar ner stickan helt.

Jag ringer upp och frågar varför nivån är så pass hög och får till svar att det skapas en luftbubbla när man lutar hojen. Avslutar samtalet där. Min första tanke är att centrifugalkraften håller oljan plan i förhållande till motor, rätt eller fel?!

Efter min första körning så börjar det rinna ut olja ur dräneringsröret under motorn. Min slutsats är att det har kommit olja in i luftburken, vad tror ni?

Jag bestämde mig att pumpa ut lite olja och fick ut ca. 0.75L innan jag befann mig vid det röda strecket i bilden nedan. Jag vet inte vad jag ska tro om detta. Är det någon mer som upplevt nivån så pass hög efter service?

Innan jag började så var nivån uppe vid toppen av vad bilden visar..
 
Last edited:
Åter igen en oljenivåfråga.. Lämnade in hojen på service igår (1000mil) och blev lite oroad över oljenivån efter servicen då de fyllt på ca. 2cm över maxgränsen.

Så att det inte blir något missförstånd så kollar jag nivån när hojen är helt upprätt och skruvar ner stickan helt.

Jag ringer upp och frågar varför nivån är så pass hög och får till svar att det skapas en luftbubbla när man lutar hojen. Avslutar samtalet där. Min första tanke är att centrifugalkraften håller oljan plan i förhållande till motor, rätt eller fel?!

Efter min första körning så börjar det rinna ut olja ur dräneringsröret under motorn. Min slutsats är att det har kommit olja in i luftburken, vad tror ni?

Jag bestämde mig att pumpa ut lite olja och fick ut ca. 0.75L innan jag befann mig vid det röda strecket i bilden nedan. Jag vet inte vad jag ska tro om detta. Är det någon mer som upplevt nivån så pass hög efter service?

Innan jag började så var nivån uppe vid toppen av vad bilden visar..

min 02:a började ju trixa i motorn, och under alla turer därefter vilket resulterade i att jag köpte en 08:a och fick 02:an inbytt fick jag tipset av Triumph center i Skåne att ha i mer olja om jag är glad i att wheela... o det är jag. Tipset gick ut på att ha i närapå 7 dl mer är vad det är avsett för.
Jag har inte gjort detta ännu, har bara hällt på 1 dl extra eftersom jag inte wheelar som en tok nu på ny båge o allt, bara ibland :D

Dräneringsröret pinkar revir lite då o då har jag märkt, men när jag snackat med andra förstår jag att det inte är helt ovanligt på 1050'in.

Någon som haft 1050 lite längre än mig kan säkert lämna bättre besked, har bara haft denna i 1½ vecka ännu. :banana
 
Last edited:
bromsbelägg

tja.har precis inhandlat en speed triple -03 och skulle behöva byta belägg fram på den så min fråga är var folk hanlar sådant, original eller ej, såg att original va ganska dyra.
 
min 02:a började ju trixa i motorn, och under alla turer därefter vilket resulterade i att jag köpte en 08:a och fick 02:an inbytt fick jag tipset av Triumph center i Skåne att ha i mer olja om jag är glad i att wheela... o det är jag. Tipset gick ut på att ha i närapå 7 dl mer är vad det är avsett för.
Jag har inte gjort detta ännu, har bara hällt på 1 dl extra eftersom jag inte wheelar som en tok nu på ny båge o allt, bara ibland :D

Dräneringsröret pinkar revir lite då o då har jag märkt, men när jag snackat med andra förstår jag att det inte är helt ovanligt på 1050'in.

Någon som haft 1050 lite längre än mig kan säkert lämna bättre besked, har bara haft denna i 1½ vecka ännu. :banana

Bra att veta att 7dl över gränsen inte är skadligt. Iofs. så har jag nu i 1dl över maxgränsen efter att ha pumpat ut 7,5dl. De måste ha trott att jag var wheeliekungen med ca. 8,5dl för mycket olja.. Får knappt upp framhjulet vid hårdare acceleration men det är en annan femma. :D
 
Bra att veta att 7dl över gränsen inte är skadligt. Iofs. så har jag nu i 1dl över maxgränsen efter att ha pumpat ut 7,5dl. De måste ha trott att jag var wheeliekungen med ca. 8,5dl för mycket olja.. Får knappt upp framhjulet vid hårdare acceleration men det är en annan femma. :D

som sagt, innan jag hällt i 7 dl olja för mycket så ville jag stämma av det med någon mer kunnig, även om man borde kunna lita på en triumph-återförsäljare... under tankegången "det finns ju en max-gräns av någon anledning" :confused:

Men tänkte att det kunde hjälpa till och nyansera din fråga lite, samtidigt som jag tjyvade och hakade på där med min egen :tungan

Anyone ?
 
"det finns ju en max-gräns av någon anledning" :confused:

Men tänkte att det kunde hjälpa till och nyansera din fråga lite, samtidigt som jag tjyvade och hakade på där med min egen :tungan

Anyone ?

Yo! paPs! :D

Enligt paPs (som han fått via verkstad) så ska man ligga lite över översta strecket. Det ger även mjukare växling, om jag inte missminner mig... :va

Tebax me oljan och ut och vrid på rullen bara!:D:tummenupp
 
Yo! paPs! :D

Enligt paPs (som han fått via verkstad) så ska man ligga lite över översta strecket. Det ger även mjukare växling, om jag inte missminner mig... :va

Tebax me oljan och ut och vrid på rullen bara!:D:tummenupp

Problemet är ju bara om man ska ligga 1- eller 8dl över översta gränsen... :va
 
Vad kör ni med för motorolja i era maskiner?

Tycker min rasslar lite i motorn, har en -01:a, är detta vanligt?
Vad brukar det bero på? Lagerknack?

MVH Tommy
 
Nu ska jag ge mig in i oljediskussionen.
Har precis bytt olja och filter i min och fick i ca 3,6 l. Då var oljan på den övre markeringen och där bör man ligga enligt all expertis ( även min Triumph åf).
Oljan som hälldes i var Castrol Power GPS 10/40.
Har inte testat denna olja tidigare, men den ska vara bra säger förståsigpåarna. Återkommer med körrapport senare. Kunde inte testa idag då framhjulet är borta p.g.a. däckbyte.
Apropå däck så får det bli Pilot road 2ct. Har det bak och är nöjd med det.

2,5 veckor kvar till G-day :yoparty
 
Nu ska jag ge mig in i oljediskussionen.
Har precis bytt olja och filter i min och fick i ca 3,6 l. Då var oljan på den övre markeringen och där bör man ligga enligt all expertis ( även min Triumph åf).
Oljan som hälldes i var Castrol Power GPS 10/40.
Har inte testat denna olja tidigare, men den ska vara bra säger förståsigpåarna. Återkommer med körrapport senare. Kunde inte testa idag då framhjulet är borta p.g.a. däckbyte.
Apropå däck så får det bli Pilot road 2ct. Har det bak och är nöjd med det.

2,5 veckor kvar till G-day :yoparty


Hade den oljan i min gamla hoj.(gick från Motul 5100 till GPS).
DE va skillnad vill ja lova... låda och motor gick mycket finare..
Fast de va ju hoooooooooooonda. Å sånt kan man aldrig lita på... :gnissla

På tal om oljor...
Kan man blanda OLIKA sorters bromsvätska utan komp.??
Min servicebok ligger på annan ort för tillfället, och nivån börjar bli farligt låg.:död
 
Varmkör ni oljan när ni kollar? ...skall köras minst på tomgång ca 5 minuter och sen rinna tillbaka i ca 3 minuter. Håll hojen rak och skruva ned stickan helt efter rentorkning och därefter koll...
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top