Triumph Speed Triple-tråden

Jag har på en Daytona 955i sett att kabelstammen som går på vänstra sidan vart helt sönderbränd p.g.a att den legat för nära motorn. Kan vara nåt sånt, som sedan funkar bättre när det kallnar. Såklart inte hela stammen, men nån ledare nånstans.

OK, ska kika närmare på allt kablage. Speciellt jord etc. Tackar! :tummenupp

Om den startar bra kall men inte varm så låter det som sagt som ett litet glapp någonstans som inte är stort nog för att ställa till problem förens värmen får saker att vidga sig. Exakt var ett sådant problem skulle kunna sitta vet jag inte men fenomenet i sig brukar oftare inträffa med finelektronik snarare än grövre kablar.

Det man bland annat kan göra är att gå igenom anslutningar och kablar och "hoppas" att glappet blir ett riktigt brott i processen. Det blir enklare att hitta då. Jag har dock inget förslag på vilken del av elektroniken som troligast står för problemet, kanske någon annan kan rikta dig rätt.

Yupp, tackar! :tummenupp

Har googlat som en tok utan att hitta någon bra svar. Generellt verkar vara att kika på kablaget mm. Startmotorn kan ha dåliga "kol" eller nå't annat problem. Solenoiden (?) kanske kan vara dålig men eftersom det klickar när jag trycker in startknappen så är det kanske inte just det som är problemet.

Jaja, hem o fixa under kvällen enligt följande:
1) Felsök, puts & stuts gällande el & kablage & ev kortisar
2) Ladda upp mitt batteri ordenligt (alt köpa nytt direkt)

Får hålla tummarna att det räcker... :gnissla
 
Last edited:
OK, ska kika närmare på allt kablage. Speciellt jord etc. Tackar! :tummenupp



Yupp, tackar! :tummenupp

Har googlat som en tok utan att hitta någon bra svar. Generellt verkar vara att kika på kablaget mm. Startmotorn kan ha dåliga "kol" eller nå't annat problem. Solenoiden (?) kanske kan vara dålig men eftersom det klickar när jag trycker in startknappen så är det kanske inte just det som är problemet.

Jaja, hem o fixa under kvällen enligt följande:
1) Felsök, puts & stuts gällande el & kablage & ev kortisar
2) Ladda upp mitt batteri ordenligt (alt köpa nytt direkt)

Får hålla tummarna att det räcker... :gnissla

Jag har vart med om att startmotorn även på nya bilar hakar upp sig, räcker med att knacka till med en mejsel så är den i sync igen. Fenomenet ter sig lika som ditt.
 
Jag har vart med om att startmotorn även på nya bilar hakar upp sig, räcker med att knacka till med en mejsel så är den i sync igen. Fenomenet ter sig lika som ditt.

Skumt. Får väl prova när/om felet dyker upp igen. Kanske även rucka lite på cykeln med växel i så att motorn byter läge. MEN...

Jag har just kikat igenom allt kablage som jag kom åt (utan att lyfta tanken, vill inte ha sönder bränslekopplingarna.). Allt ser bra ut FÖRUTOM att...

En vakumslang (?) var lös som är kopplad till generatorkåpan(?) och går upp till cdi-boxen (?)... Har svårt att förstå hur detta skulle kunna hindra startmotorn att gå runt när motorn är varm. :va Men nu är slangen påkopplad igen. Vågar inte hoppas på att det är det som är problemet. Taskig bild bifogad.

gen.jpg

slang.jpg

En annan fråga då jag kikade igenom verkstadsmanualen, vad har mojängen på bifogad bild för funktion? Fanns med i en sprängskiss över startmotor och generator...

vad.jpg

Hur som. Om det inte blir värre än så här så kan jag leva med det närmaste dagarna då det ska bli lite KÖÖÖRA av! Woho, ska bli kul! :yoparty (Om någon vill ha tips på ett par guldvägar kring Lkpg, Oskarshamn och Västervik så säg till :) )

Tack för all hjälp så här långt! :tummenupp Fler tips mottages mer än gärna. Nu ska jag (för tillfället iaf) sluta besulda tråden angående mitt nuvarande startproblem. :)
 
En annan fråga då jag kikade igenom verkstadsmanualen, vad har mojängen på bifogad bild för funktion? Fanns med i en sprängskiss över startmotor och generator...
Laddregulatorn, styr så att inte generatorn dunkar på fullt till ditt batteri och bränner det. Om du t ex en dag har ett slut batteri och mäter upp 18 volt på laddningen är det (oftast) denna pryl som ska bytas. Den omvandlar till värme, därav kylflänsarna på den.
 
Laddregulatorn, styr så att inte generatorn dunkar på fullt till ditt batteri och bränner det. Om du t ex en dag har ett slut batteri och mäter upp 18 volt på laddningen är det (oftast) denna pryl som ska bytas. Den omvandlar till värme, därav kylflänsarna på den.

Aha, tackar!

Dagens goda nyhet, cykeln har startat varje gång idag! :)

Dagens tråkiga nyhet, tänkta långturen på mc blev kort för min kompis :( http://www.corren.se/archive/2008/7/3/jsbb2v5u7rebe29.xml

Tur i oturen att det endast var ett nyckelbensbrott samt materiella skador... och ett stukat självförtroende...

KÖR LUNGT!
 
Aha, tackar!

Dagens goda nyhet, cykeln har startat varje gång idag! :)

Dagens tråkiga nyhet, tänkta långturen på mc blev kort för min kompis :( http://www.corren.se/archive/2008/7/3/jsbb2v5u7rebe29.xml

Tur i oturen att det endast var ett nyckelbensbrott samt materiella skador... och ett stukat självförtroende...

KÖR LUNGT!

Kul att hojen löper på nu igen!
Beklagar din kompis, tur han klarade sig så lindrigt! Skar lite i hjärtat att se bilden dock, en Triumph ligga i diket. Usch. :(

Min hoj har blivit ledsen igen. Verkar som min tätning av tändhattarna inte lyckades så bra, för nu har den fått "fukt-i-stiftbrunnarna"-sjukan igen. Så det blir till att klä av damen och byta stift. IGEN.

För övrigt, är på väg att göra av med min 955a till fördel för en 1050a, och undrar nu, vad var det för garantiåtgärder som gjordes på 1050 -05an?
Vet att bromsarna bland annat byttes/fixades på garanti, något annat?
 
Håller på att ska byta packboxar på min Speed Triple -05a och kom på att jag vet inte hur mycket olja jag ska fylla på sedan.
 
Någon här som har tänkt att ta sig till Rörken (gokartbana i Uppsala) på måndag?
 
Tjena grabbar. Är det skillnader mellan årsmodellerna på 1050 triplarna?

Är det några barnsjukdommar på -05 orna?

Vilken är det man "ska ha"?
 
Nu finns inte min älskade lilla Triple 955 kvar längre. :(

Inte nog med olyckan för närmare 3 veckor sedan då jag blev påkörd, så lowsidade jag för typ 45min sedan på 90-väg.
Var på väg hem från föräldrarnas stuga ute i Hammarland när jag stöter på ett rådjur i en vänsterkurva. Väjar hårt vänster, skrapar fotpinnar och lägger mig.

Jag mår bra. Några skrapsår på händerna från friktion inne i handskarna (knogskydden är hela, men jag har sår på knogarna...) och ett skrapsår på höger höft. Lägg därtill att jag är öm i vänster häl samt öm i båda låren (?) plus att mitt högerben fortfarande är dålig efter att jag blev påkörd.

Hojen är ett minne blott. Allt på vänster sida är skrot. Bakramen kaputt. Motorn går inte ens runt längre. :huvet

Hade dock grym tur som klarade mig så pass bra själv. Mina skyddskläder gjorde sitt jobb och gick sönder istället för mig. (De ser ut som de blivit angripna av en haj.)

Hoppas nu på att If ska betala ut pengar åt mig så att jag kan köpa mig den 1050 jag hade tänkt byta in min 955a för nu i veckan. Vill inte springa hojlös nu när man är ledig och det är sommar. :(
 

Bifogat

  • DSC_1664.jpg
    DSC_1664.jpg
    164 KB · Visningar: 152
Last edited:
Nu finns inte min älskade lilla Triple 955 kvar längre. :(

Osis!

Som sagt, tur att det gick bra! Så länge man har hälsan med sig (någorlunda) efter en mc-krasch så ska man var glad!

Hoppas att det löser sig med IF på ett bra sätt.

Simma lugnt!
 
Sänkning av S3:a ?

Funderar på att byta nuvarande hojar till en S3:a nästa vår. Både jag och frugan blev helt sålda efter några provkörningar av den nya versionen.

Min fru tycker dock att den är väl hög (får stå på tåspetsarna).

Efter lite Googlande hittade jag den gär sänkningssatsen (- 3 cm).

Vad tror ni om den?? Kan en sänkning påverka köregenskaperna negativt?

http://www.newspeed3.com/html/nb_lowering_kit.html
 
Funderar på att byta nuvarande hojar till en S3:a nästa vår. Både jag och frugan blev helt sålda efter några provkörningar av den nya versionen.

Min fru tycker dock att den är väl hög (får stå på tåspetsarna).

Efter lite Googlande hittade jag den gär sänkningssatsen (- 3 cm).

Vad tror ni om den?? Kan en sänkning påverka köregenskaperna negativt?

http://www.newspeed3.com/html/nb_lowering_kit.html


Der tror jag absolut, eftersom den bara sänker hojen bak.
Har dock ingen aning om hur mycket det kommer att påverka.
 
Är det nån som har problem att Speedy vill ha lite olja. Var på en tur i Norge 230 mil och fick i nästan 4 dl efter den. Tycker själv att det låter mycket, men vad vet jag:confused: Åkte med två Harleys och de vill iochförsig ha lite mer:D :D :D
 
Nu finns inte min älskade lilla Triple 955 kvar längre. :(

Inte nog med olyckan för närmare 3 veckor sedan då jag blev påkörd, så lowsidade jag för typ 45min sedan på 90-väg.
Var på väg hem från föräldrarnas stuga ute i Hammarland när jag stöter på ett rådjur i en vänsterkurva. Väjar hårt vänster, skrapar fotpinnar och lägger mig.

Jag mår bra. Några skrapsår på händerna från friktion inne i handskarna (knogskydden är hela, men jag har sår på knogarna...) och ett skrapsår på höger höft. Lägg därtill att jag är öm i vänster häl samt öm i båda låren (?) plus att mitt högerben fortfarande är dålig efter att jag blev påkörd.

Hojen är ett minne blott. Allt på vänster sida är skrot. Bakramen kaputt. Motorn går inte ens runt längre. :huvet

Hade dock grym tur som klarade mig så pass bra själv. Mina skyddskläder gjorde sitt jobb och gick sönder istället för mig. (De ser ut som de blivit angripna av en haj.)

Hoppas nu på att If ska betala ut pengar åt mig så att jag kan köpa mig den 1050 jag hade tänkt byta in min 955a för nu i veckan. Vill inte springa hojlös nu när man är ledig och det är sommar. :(

Men shit Mr Ekman. Du kan tacka din lyckliga stjärna.

Jag får väl gratulera till årets andra vurpa. Då ligger vi 2 lika då :)

Bra att du klarade dig utan större skador.

- Martin

Funderar på att byta nuvarande hojar till en S3:a nästa vår. Både jag och frugan blev helt sålda efter några provkörningar av den nya versionen.

Min fru tycker dock att den är väl hög (får stå på tåspetsarna).

Efter lite Googlande hittade jag den gär sänkningssatsen (- 3 cm).

Vad tror ni om den?? Kan en sänkning påverka köregenskaperna negativt?

http://www.newspeed3.com/html/nb_lowering_kit.html

Såvida din fru inte är en otroligt stor och stark kvinna kanske hon borde överväga street tripeln istället?

- Martin
 
Last edited:
Men shit Mr Ekman. Du kan tacka din lyckliga stjärna.

Jag får väl gratulera till årets andra vurpa. Då ligger vi 2 lika då :)

Bra att du klarade dig utan större skador.

- Martin

Om du menar MIN andra vurpa så tänker jag protestera. När jag blev påkörd föll jag aldrig omkull (ännu viktigare att poängtera är ju att jag aldrig släppte styret, för ni vet väl alla att "Har man inte släppt styret har man inte vurpat."?) så det räknas inte i mina ögon som en vurpa. :näsblod

Känner mig faktiskt rätt lycklig att det gick så bra som det gick. Är ju inte alltför sällan man läser om folk som kör av vägen lindrigare än vad jag gjorde, och inte ens klarar livhanken.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top