Triumph Speed Triple-tråden

Jävlar så trevlig den blev med 17/45 drevning, kan helt klart rekomenderas.
Bara att gasa för att wheela :cdevil

Köpte ju mina nya drev från Lelles igår. Tyvärr hade de inte fått in ett 45 drev (slut hos leverantör) så jag körde med 17/43 istället.
Skruvade på det imorse, och jag vill bara säga att 17/43 är gränsfall vad gäller kedjeslack. Jag måste spänna upp fullt för att få ett lagomt spel, så 17/42 är bara att glömma.
Däremot tror jag, efter denna upptäckt, att 17/45 skulle funka bra. Iaf med min kedja. :) Blir nog till att beställa ett sådant drev snart ändå och prova det med.

Ang. 17/43 så märker jag klar skillnad. Lätt att koppla upp på 3an nu, något jag aldrig lyckades med tidigare. Skulle säkert gå med originaldrevningen om man våldar lite mer och använder kroppen ytterligare, jag vill dock ta upp den lätt och bekvämt, är ju liksom skönast så. :tungan
 
Jag tycker om min Triple:

wheelielangsjon.jpg


Det tar sig, varje dag jag är ute börjar det gå bättre och bättre. Vid 9000 varv i 3an slutar det accelerera för mig nu iaf, så det är bara till att höja vinkeln mera så jag kan börja hålla jämna varv i lägre hastighet. :tungan
 
Hur funkade det med kedjan för dig med nya drevningen? Har du kvar original, och i så fall, hur mycket har du att spela på i slack?

förmodar att jag har orginalkedjan då den fortfarande är nitad, slack fanns hur mycket som helst, hade jag orkat hade jag kunnat räkna länkarna på kedjan, men nu är det så att jag är rätt lat så det får bli en annan gång.
 
förmodar att jag har orginalkedjan då den fortfarande är nitad, slack fanns hur mycket som helst, hade jag orkat hade jag kunnat räkna länkarna på kedjan, men nu är det så att jag är rätt lat så det får bli en annan gång.
Ok, har varit lite fundersam på om det skulle bli för tight med 17/45 och att man isf skulle gå på 17/44 istället.

Såg just att Speed Triple 99-01 har 108 länkars kejda medan Daytona 99-01 har 106 länkars (min 03 S3 har 106), så då är ju frågan om din triple är en ombyggd Daytona. Jag har fått för mig det av någon anledning. Nåja, du behöver iaf inte springa ut och räkna länk. :)
 
Hej grabbar, jag har ett litet problem...

Jag brukar alltid försöka sätta ner mina wheelies på ett mjukt men ändå bestämt sätt. Tyvärr går ju inte alltid allt som planerat.
I samband med bildtagningen igår lyckades jag få i falskt friläge mellan 2an och 3an för första gången (lådan har varit skottsäker annars, har ALDRIG fått i fritt eller falskt fritt, vare sig under normal körning eller bus) och då dunkade jag ner ganska hårt. :huvet

Märkte när jag bromsade för att stanna att min framgaffel verkade lite ledsen. Olastad hoj har nu ungefär 8cm fjädringsväg kvar, och med mig på är den 6cm, vilket betyder att den har sag som om man hade ett helt kompani på.
Dessutom bottnar dämparna nästintill vid normalhård inbromsning. Tidigare har de aldrig gått längre än att man haft drygt 2cm kvar till nedre trippelclamp.

Vad har hänt? :va

Min erfarenhet med framstötar är ungefär närmast obefintlig. Jag hoppas att fjädrarna gett upp, då jag redan tänkt byta för att originalfjädrarna är för mjuka för en stor kille som jag (202cm, 100kg), som dessutom gillar lite inspirerad körning. :yoparty

Stämmer detta eller har jag ett par totalhavererade gaffelben och en stor, saftig räkning framför mig? :fakta

Hjälp skulle uppskattas! :såjaponken
 
Ok, har varit lite fundersam på om det skulle bli för tight med 17/45 och att man isf skulle gå på 17/44 istället.

Såg just att Speed Triple 99-01 har 108 länkars kejda medan Daytona 99-01 har 106 länkars (min 03 S3 har 106), så då är ju frågan om din triple är en ombyggd Daytona. Jag har fått för mig det av någon anledning. Nåja, du behöver iaf inte springa ut och räkna länk. :)

Det är bara motorn som kommer från en Daytona, i övrigt är det en S3, Du tänkte nog på Bajjkarn, ha har en ombyggd Daytona
 
Hej grabbar, jag har ett litet problem...

Jag brukar alltid försöka sätta ner mina wheelies på ett mjukt men ändå bestämt sätt. Tyvärr går ju inte alltid allt som planerat.
I samband med bildtagningen igår lyckades jag få i falskt friläge mellan 2an och 3an för första gången (lådan har varit skottsäker annars, har ALDRIG fått i fritt eller falskt fritt, vare sig under normal körning eller bus) och då dunkade jag ner ganska hårt. :huvet

Märkte när jag bromsade för att stanna att min framgaffel verkade lite ledsen. Olastad hoj har nu ungefär 8cm fjädringsväg kvar, och med mig på är den 6cm, vilket betyder att den har sag som om man hade ett helt kompani på.
Dessutom bottnar dämparna nästintill vid normalhård inbromsning. Tidigare har de aldrig gått längre än att man haft drygt 2cm kvar till nedre trippelclamp.

Vad har hänt? :va

Min erfarenhet med framstötar är ungefär närmast obefintlig. Jag hoppas att fjädrarna gett upp, då jag redan tänkt byta för att originalfjädrarna är för mjuka för en stor kille som jag (202cm, 100kg), som dessutom gillar lite inspirerad körning. :yoparty

Stämmer detta eller har jag ett par totalhavererade gaffelben och en stor, saftig räkning framför mig? :fakta

Hjälp skulle uppskattas! :såjaponken

Det är ganska lätt att rycka ur fjädern å mäta den. Låter iof konstigt om den bara kolapsar sådär. Men gafflarna är ju ganska lätt mekade på dessa maskiner:tummenupp Ta isär å kolla. Tycker att min gaffel åxå är lite ledsen. Kommer nog att byta till Öhlins fjädrar.:tungan
 
Stänga ute ljud när man kör

Tjenare

Tänkte höra hur ni gör för att stänga ute motorljud och vind när ni är ute och kör. Själv har jag nyligen köpt apotekets öronproppar i silikon. De skiljer sig från den vanliga sorten i det att man ska inte trycka in dem i örat utan snarare täcka till hela öronsnäckan. Måste säga att de fungerar mycket bra för motorljud men betydligt sämre för vind.

Den ultimata hade varit en mjuk öronpropp som spelar radio/musik. Om någon sett något liknande så säg gärna till.

- Martin
 
Tjenare

Tänkte höra hur ni gör för att stänga ute motorljud och vind när ni är ute och kör. Själv har jag nyligen köpt apotekets öronproppar i silikon. De skiljer sig från den vanliga sorten i det att man ska inte trycka in dem i örat utan snarare täcka till hela öronsnäckan. Måste säga att de fungerar mycket bra för motorljud men betydligt sämre för vind.

Den ultimata hade varit en mjuk öronpropp som spelar radio/musik. Om någon sett något liknande så säg gärna till.

- Martin

Koss The Plug - funkar för mig, och de låter riktigt bra under normala förhållanden också.
http://www.pricerunner.se/pi/94-139083/Hoerlurar-Headset/Koss-The-Plug-produktinformation
(Obs, inte Koss Spark Plug... de är för stora att ha under hjälm)
 
Koss The Plug - funkar för mig, och de låter riktigt bra under normala förhållanden också.
http://www.pricerunner.se/pi/94-139083/Hoerlurar-Headset/Koss-The-Plug-produktinformation
(Obs, inte Koss Spark Plug... de är för stora att ha under hjälm)

Jag som håller på med musik och är livrädd för tinnitus och annat kan rekommendera, om man vill lägga lite pengar, gjuta av hörsel gången och få gjutna proppar. De är kanon att ha då man själv kan bestämma hur mycket som ska dämpas 10 db till 25 db. detta utan att det låter dovt utan allt låter som vanligt fast när det blir högt går filtren in och "klipper" alla frekvenser. Dessa är kanon på konserter och andra tillfällen då det blir stimmigt. Vill man lyssna på musik finns varianter som har inbyggda högtalare som låter riktigt bra.
Hade´
 
Fästa musikspelare/radio/gps på s3

Nu när vi rett ut vilka hörlurar jag ska köpa så kanske vi kan diskutera hur och framförallt var man fäster en musikspelare/radio på hojjen?

Jag har en N95a och funderar på om inte den skulle kunna sättas fast på ett lämpligt ställe.

Hur har ni löst det?

- Martin
 
Nu när vi rett ut vilka hörlurar jag ska köpa så kanske vi kan diskutera hur och framförallt var man fäster en musikspelare/radio på hojjen?

Jag har en N95a och funderar på om inte den skulle kunna sättas fast på ett lämpligt ställe.

Hur har ni löst det?

- Martin

Jag har min iPod Nano i byxfickan och mina Philips SHE9700 i öronen. Fint som tusan. :P
 
Byta däck fram

Är det någon som vet hur man lättast ta av och på framhjulet ?
Jag undrar om ni har några bra tips,
Är det en 22mm insex i axel skruven? ( 1050 05:a )
åtdragnings moment?
Tack för hjälp!
Hade´
Staffan

Då man är smålänning tänkte jag spara en slant genom att ta med mig lösa hjul till däck nasaren...
 
Någon som vett om det finns färdigt larm till speed triple precis som det finns till street som bara ät att stoppa i dom har till streeten på mcweben men inte till speeden men kanske inte finns någon som vett ?
 
Höjd

Jag tycker om min Triple:

wheelielangsjon.jpg


Det tar sig, varje dag jag är ute börjar det gå bättre och bättre. Vid 9000 varv i 3an slutar det accelerera för mig nu iaf, så det är bara till att höja vinkeln mera så jag kan börja hålla jämna varv i lägre hastighet. :tungan

Äntligen lite höjd på grejorna........ Chef :yoparty som man säger i norr:D
 
Moment främre drev??

Med vilket moment ska muttern till främre drevet dras??
Läste på ngt USforum 120-130 Nm, kan detta stämma?
Kollade nämligen idag och den var inte åtdragen.... men är låst med brickan ?? Den ska väl faan inte vara lös??
 
Är det någon som vet hur man lättast ta av och på framhjulet ?
Jag undrar om ni har några bra tips,
Är det en 22mm insex i axel skruven? ( 1050 05:a )
åtdragnings moment?
Tack för hjälp!
Hade´
Staffan

Då man är smålänning tänkte jag spara en slant genom att ta med mig lösa hjul till däck nasaren...

OM du inte har depåställ så kan man alltid lyfta fram med domkraft och sänka ner hojen på en pallbock. Tex lyfta i gaffeln fram och sänka ner på en bock på lämpligt ställe framtill på motorn...

Kommer inte ihåg om det var 22, använde ett par muttrar och bult ist :)

65 Nm på min gamla, borde vara samma på din...

Med vilket moment ska muttern till främre drevet dras??
Läste på ngt USforum 120-130 Nm, kan detta stämma?
Kollade nämligen idag och den var inte åtdragen.... men är låst med brickan ?? Den ska väl faan inte vara lös??

132 Nm på min gamla, borde vara samma på din... Korrekt, ska faan inte vara lös... låter livsfarligt!!
 
Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top