Triumph Speed Triple-tråden

Någon som tycker att det "klunkar" i styret när man bromsar? Är det standard eller håller mina styrlager på att ge upp?
 
Last edited:
Orca69 skrev:
2430285 En Daytona då? Min Triple tar de 6K hel/hel för.

Jag är 26 och mig ska de ha 18981:- för halv/hel med SMC rabatt på 10% osv. Helföräkring vill de inte ge mig.

Folksams SMC-försäkring efter genomgångna kurser etc landar på dryga 22000:- hel/hel.

Alltså kör jag på märkesförsäkringen som "bara" är 12600:- hel/hel.

Som sagt, det är helt olika beroende exakt på var man bor och andra faktorer.
Att fråga vad andra får för försäkring såvida de inte bor på samma postnummer, har en mer eller mindre identisk hoj, är lika gamla och har kört hoj lika länge är i stort sett meningslöst.
 
pyro skrev:
2430689 Hur drar ja år den det? Är ju nån konstig mutter

Lagret sitter under styrkronan, måste ta bort den först genom att bla skruva bort den konstiga muttern. Behövs nån form av specialverktyg. Det hade inte jag så jag körde en rörtång istället :D :tummenupp

Nåväl, vet inte exakt hur det ser ut på en Speed 3, men på dom jag har sett så sitter ett lager man får knacka åt medelst mejsel och hammare.
 
Last edited:
xyx skrev:
2430717Som sagt, det är helt olika beroende exakt på var man bor och andra faktorer.
Att fråga vad andra får för försäkring såvida de inte bor på samma postnummer, har en mer eller mindre identisk hoj, är lika gamla och har kört hoj lika länge är i stort sett meningslöst.
Jo men han som jag svarade på är lika gammal som mig. Testar jag att sätta ett Karlskoga-postnummer på mig själv och ljuger ihop att jag tog kortet i fjol så skulle min försäkring kosta 6500:-.
Därför undrade jag om det gällde en Daytona (som bilsport inte tar alls).
 
Orca69 skrev:
2430954 Jo men han som jag svarade på är lika gammal som mig. Testar jag att sätta ett Karlskoga-postnummer på mig själv och ljuger ihop att jag tog kortet i fjol så skulle min försäkring kosta 6500:-.
Därför undrade jag om det gällde en Daytona (som bilsport inte tar alls).


Japp, det är en strippad Daytona ja har. Det är dyra leksaker vi har, men visst fasen är det värt pengarna.

Om det är någon som har ett nyare bakparti än -99 att sälja, så skicka mig ett mail.
 
pyro skrev:
2430689 Hur drar ja år den det? Är ju nån konstig mutter


Jag åkte till min lokala Triumph ÅF och fjäskade till mig att låna verktygen lite.

Du behöver hylsan för att släppa på låsmuttern längst upp på kronan, har läst nånstans att det ska finnas en hylsa på Biltema gjord för kapskivor som passar.

Sen behövs det en tunn platt fast nyckel (32?) för att dra åt lagret.

Lättast är nog att göra som jag gjorde, det är ju trots allt ett konstruktionsfel.
 
selin skrev:
2431222 Jag åkte till min lokala Triumph ÅF och fjäskade till mig att låna verktygen lite.

Du behöver hylsan för att släppa på låsmuttern längst upp på kronan, har läst nånstans att det ska finnas en hylsa på Biltema gjord för kapskivor som passar.

Sen behövs det en tunn platt fast nyckel (32?) för att dra åt lagret.

Lättast är nog att göra som jag gjorde, det är ju trots allt ett konstruktionsfel.

Tack för svaret men det gick fint me polygrip. Nu är det som nytt:tummenupp
 
Klotat!

Då har även jag klotat på riktigt -precis som dom stora grabbarna:crash
En skarp kurva i kombination med hal asfalt resulterade i ett framhjulssläpp. Cykeln och jag (dock inte tillsammans) kled väl en 20 meter och slutade i ett vägräcke.
Bara å konstatatera att jag hade en jäkla tur och kom undan med lite blåmärken och minimala skrubbsår.

Bilder kommer på cykeln (som inte hade samma tur)...
 
Last edited:
3plE skrev:
2447799 Då har även jag klotat på riktigt -precis som dom stora grabbarna:crash
En skarp kurva i kombination med hal asfalt resulterade i ett framhjulssläpp. Cykeln och jag (dock inte tillsammans) kled väl en 20 meter och slutade i ett vägräcke.
Bara å konstatatera att jag hade en jäkla tur och kom undan med lite blåmärken och minimala skrubbsår.

Bilder kommer på cykeln (som inte hade samma tur)...

Skönt att du klarade dig någorlunda bra!
Resterande handlar bara om pengar :rolleyes:

Framhjulssläp är inte speciell spännande alls, hur gick det med ditt fina helsystem?
 
Jezqio skrev:
2447832 Skönt att du klarade dig någorlunda bra!
Resterande handlar bara om pengar :rolleyes:

Framhjulssläp är inte speciell spännande alls, hur gick det med ditt fina helsystem?

Ja, det handlar faktiskt bara om pengar -mina och "andras":)
Lyckligtvis så kostade jag aldrig på cykeln något helsystem, bara ett slip-on, som klarade sig men nån liten bula och skrapmärke (precis som jag).

Nu är det bara å hoppas på att försäkringsfrågorna löper på smidigt.
Man funderar ju så klart på hur dyrt det blir. Nån sa att f.b. (IF) har en policy på att om reparationskostnaderna blir mer än 70% av värdet så löser dom in den -nån som vet?
Det mesta utom intrumenteringen och möjligen svingen, fälgarna och ramen (dock skrapade) verkar ha fått sig en "kyss".
Har numera dessutom bockstyre:)
 
3plE skrev:
2447909 Ja, det handlar faktiskt bara om pengar -mina och "andras":)
Lyckligtvis så kostade jag aldrig på cykeln något helsystem, bara ett slip-on, som klarade sig men nån liten bula och skrapmärke (precis som jag).

Nu är det bara å hoppas på att försäkringsfrågorna löper på smidigt.
Man funderar ju så klart på hur dyrt det blir. Nån sa att f.b. (IF) har en policy på att om reparationskostnaderna blir mer än 70% av värdet så löser dom in den -nån som vet?
Det mesta utom intrumenteringen och möjligen svingen, fälgarna och ramen (dock skrapade) verkar ha fått sig en "kyss".
Har numera dessutom bockstyre:)


Står du på dig och är petig så kommer dom att lösa den, alldeles säkert. Du har PM.
 
Nä jag reparerade min så var det aldrig nåt problem med IF att ordna det och göra det ordentligt. Men beror också på hur din verskatd vill lösa det enklast. Dock så märks detta rätt så tydligt också på den höjda försäkringspremien för Speed Triples också.

Min var en rätt snäll olycka jämnfört med väldigt mycket men ändå så hamnade notan på runt 25 000:- och då har det nästan bara vält.

Glöm inte heller att gå till läkare och kolla ev stukningar, sprickor etc så du även får det registrerat.
 
tober skrev:
2447923
Glöm inte heller att gå till läkare och kolla ev stukningar, sprickor etc så du även får det registrerat.
Ville inte ha mej på akuten så jag ska besöka min lokala vårdcentral på måndag.

tober skrev:
2447923 Dock så märks detta rätt så tydligt också på den höjda försäkringspremien för Speed Triples också.
Jag ber härmed alla S.T. ägare om ursäkt:)
 
Fler försäkringsbolag?

Har gått igenom följande:

TryggHansa 12' helår helförs. (näst bäst)
Tennant (borde bojkottas 42'...)
Länsförsäkringar DYRA!
Dina Försäkringar (ville inte ta storstadsområden)
Folksam DYRA!
Bilsport o MC (måste vara inlåst över natten) men fortfarande klart dyra!

...så If leder fortfarande för en Speed Triple i norra storstockholm (8').

Har jag missat några intressanta bolag att ringa till?

/ johan
 
jnmdev skrev:
2456683 Har gått igenom följande:


Folksam DYRA!

/ johan

Försäkringsjungeln är orättvis, jag har folksam och betalar ca 5500/år .Då är det halvförsäkrad ett halvår och garageförsäkring på vintern
 
Back
Top