Triumph Speed Triple-tråden.

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
selin skrev:
2297343 ...och vart hittar man dom?

easy, de flesta återförsäljare har dem eller kan beställa dem via Duells,
har köpt mina på yamahacenter, harley shoppar och på honda. Har tom beställt via Honda en gång, betalat där och sen åkt ut direkt till Duells och hämtat dem där bara,... var lite bråttom kan man säga.. :hihi
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
kwasten skrev:
2297357 easy, de flesta återförsäljare har dem eller kan beställa dem via Duells,
har köpt mina på yamahacenter, harley shoppar och på honda. Har tom beställt via Honda en gång, betalat där och sen åkt ut direkt till Duells och hämtat dem där bara,... var lite bråttom kan man säga.. :hihi


Alright, tack för det!
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Lite olja kommer från luftboxen...

Någon som har en åsikt/vet vad som kan vara galet/om det är något galet då det kommer lite olja från luftboxen (S3 -01) genom dränaget som sitter i botten på boxen?

Vill inte gärna "öppna upp och kolla i onödan" om det är ofarligt/normalt, har bara inte sett detta "läckage" förut och då börjar man ju undra lite då ens älskling eventuellt läcker lite... Har aldirg haft bort tank och alla dess kopplingar själv så det kanske är på tiden, men den "fritid" jag har använder jag hellre till att åka än skruva. Det syns inget särskilt på oljenivån och motorn går som vanligt. Kan jag ha fyllt på med för mycket olja så det nu blivit övertryck och det trycks ut lite olja i någon halvtät packning, ser ok ut i nivå men den ligger nära max, hjälper det att ta ut lite olja?

Har sökt både på forumet här och på TriumphRAT men tcker inte att jag hittar något som hjälper mig!

Någon som har ett bra tips eller råkat ut för samma sak?

/Mattias
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
MaCa skrev:
2297395 Någon som har en åsikt/vet vad som kan vara galet/om det är något galet då det kommer lite olja från luftboxen (S3 -01) genom dränaget som sitter i botten på boxen?

Vill inte gärna "öppna upp och kolla i onödan" om det är ofarligt/normalt, har bara inte sett detta "läckage" förut och då börjar man ju undra lite då ens älskling eventuellt läcker lite... Har aldirg haft bort tank och alla dess kopplingar själv så det kanske är på tiden, men den "fritid" jag har använder jag hellre till att åka än skruva. Det syns inget särskilt på oljenivån och motorn går som vanligt. Kan jag ha fyllt på med för mycket olja så det nu blivit övertryck och det trycks ut lite olja i någon halvtät packning, ser ok ut i nivå men den ligger nära max, hjälper det att ta ut lite olja?

Har sökt både på forumet här och på TriumphRAT men tcker inte att jag hittar något som hjälper mig!

Någon som har ett bra tips eller råkat ut för samma sak?

/Mattias


Åker du mycket bakhjul?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
pansarvagnen skrev:
2296600 ´

vilket av dom är blinkersrelät..?
Nummer 7. Kan ju vara den enheten som hänger sig då blinkersarna blinkar till en gång men inte mer. Värt att kolla den iaf.

MaCa skrev:
2297395 Någon som har en åsikt/vet vad som kan vara galet/om det är något galet då det kommer lite olja från luftboxen (S3 -01) genom dränaget som sitter i botten på boxen?

Någon som har ett bra tips eller råkat ut för samma sak?

/Mattias
Jag har hört att det tydligen inte är en ovanlighet att olja trycks upp i luftburken vid inspirerad körning (läs högvarvig). På t955i.net har jag för mig att någon beskrev det som den inbyggda bakhjulsmörjningen :näsblod. Min har det dock inte hänt på även fast man gasar hejvilt emellanåt. Kan iofs ha att göra med årsmodell?

Det omnämns även en plugg som ska sitta på dräneringsslangen så att inte skräp ska sugas in på fel sida luftfiltret. Jag är dock relativt säker på att det aldrig suttit en plugg på min.
 

Bifogat

  • relay.jpg
    relay.jpg
    38.7 KB · Visningar: 96
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Orca69 skrev:
Det omnämns även en plugg som ska sitta på dräneringsslangen så att inte skräp ska sugas in på fel sida luftfiltret. Jag är dock relativt säker på att det aldrig suttit en plugg på min.

Hur bra funkar dräneringen om man pluggar slangen? :va
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
illebror skrev:
2299190 Hur bra funkar dräneringen om man pluggar slangen? :va
Tanken är väl att man ska dränera manuellt vid behov. En del sätter en liten plastflaska på dyliga dräneringar så att det syns när det är dags att tömma. Själv så kör jag opluggat.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Tråkigt.

Det hela lät dock aningen sjukt. Menar dom att toppen skulle gått p.g.a att fläkten var trasig? Startade dom den och gick på fika?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Tråkigt att det är så, den ska ju inte vara mer trasig efter verkstaden lagt händerna på den än innan. Har du sett fläkten gå efter att MIL lampan tändes för dig?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Nej, det låter ju som symptom på nåt helt annat, t.ex vatten vid stiften. Detta verkar helt bizarrt, med tanke på kokningen. Vore kul att se felkoderna.

Finns en skrotad Triple på blocket, är ju nästan värt att kolla vad dom begär för motorn. Den har gått 900 mil.
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Grejsarn skrev:
2307031 Ja det vore värt att kolla upp. I o f s så har ju min också bara gått 900mil, varför ska sånt här jämt hända mig. Med tanke på priset på denna renovering så tycker jag inte att gräsklipparen och tvättmaskinen var så farligt längre (de pajjade förra månaden). Inget ont som inte har nått gott med sig... haha

Hej och välkommen.
Tråkigt med motorn. Måste fråga; ryker den vitt ur avgassystemet? har du kylarvätska i oljan? (vanligaste tecknet att toppen har gått till gud)
Och om den ryker nu, gjorde den det när du lämnade in den?

Som några har poängterat så är de symtomen du fick på hojen inte tecken på att toppen har slagit sig, utan snarare någon form av tändningsfel..
luktar felbehandling lång väg../J.
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Grejsarn skrev:

Du tänker väl inte acceptera att de lät din älskling koka?
Är de ens en gnutta seriösa vet de att fläkten skall starta vid 103 grader och blir den 110 utan att fläkten startat får man slå av motorn o börja felsöka. Det är ju DÄRFÖR du lämnat in den. :huvet

"Slå näven i bordet" men på rätt sätt, be att få tala med verkstadschefen, funkar inte det finns det en regionschef och en sverigechef...
 
Last edited:

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
selin skrev:
2297439 Åker du mycket bakhjul?

Önskar så vore fallet men nej, helt talanglös på enhjulskörningar ännu så länge. Kan det blir för högt tryck då eller menar du att det "skvimpar" olja på fel ställe om man åker mycket bakåtlutad... Det känns i mitt fall som att det i så fall beror mer på "inspirerad körning" med högre varvtal, som beskrevs ovan, än på för mycket bakhjulsåkning.

Så länge den går rent ch det inte "rinner" ut olja tänker jag inte skruva isär alltför mycket. Men det vore klar tintressant att veta vad det kan bero på att det fuktar och kommer en liten droppe då och då!

Någon som kommer på något mer så mottages tips tacksamt. Återkommmer annars efter 2000-milaservicen i slutet på sommaren med eventuell orsak!

/Mattias
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
@ Da Fris

Såg din hoj idag på verkstaden och hörde vad som hänt, tråkigt!

Verkar som om den är på väg hem nu iaf.
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Ja, hon fick lite stryk........
 
Last edited:

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Jag som var nervös när jag körde hem älsklingen på släp i snöslask...men o dra i diket med 3 hojar på släpet...det är ju värre än vad man har mardrömmar om :3freak
 

Da Fris

Segla gör dom som ej har råd med bensin
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Ducati 1098S, TM 450 MX Fi
Det var fem hojar på släpet.......

Det som hände: släpet började vobbla lite, han som körde (jag var två bilar bakom) försökte växla ner och öka farten för att få det att sluta vobbla men icke sa nicke, till slut tog släpet med bilen på en åktur ut i spenaten och drog igenom en kraftledningsstolpe......

Den enda hojen som klarade sig var den som redan var klotad....

Hojen som inte syns på bilden fick vi hämta i trädgården 25m in...... :yoparty

Farten när det började vobbla var laglig och det var inte överlastat....


Inga personskador alls.... resan i övrigt var sjukt kul så nu planerar vi för fullt nästa års utflykt utan krasher på hemvägen..... :D
 
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top