Triumph Speed Triple-tråden

Det var som fan, tack för tipset. Om dom kånkar så hoppas jag att den unga mecken, Stefan tror jag han heter, börjar någon annanstans i närområdet för han är grym och är den enda anledningen till att jag har använt Freewheel tidigare, de andra på bolaget lämnar jag fan inte min hoj till..

Någon som testat verkstaden på nya Triumph Center ute i Länna? Trevligt folk i butiken i varje fall.

Precis som MaScoot skrev så har även ja fått ett gott intryck av Tommy på verstan i länna, trevlig, hjälpsam o verkar defenitivt veta vad han snackar om, är själv väldigt skeptisk mot verkstäder i allmänhet men det känns tryggt där hittills! (kan en hel del om hojar ja me så mej tutat dom inte i nåt):tummenupp
 
Har någon bytt ut fabriksluftfiltret mot något öppnare??
Funderar på ett K&N men vet inte om det är värt det....behövs det någon ny mappning tro?? Hojen mappades ju om för Arrowssystemet så det kanske räcker.

Har oxå funderat på detta, ingen större investering i varken pengar eller mek-tid.
ingen som vet hur det ligger till? Måste man mappa om??

I mitt fall sitter triumph's kolfiberslipon på med tillhörande mappning.
 
Däck...

Har bra mönster kvar fram men mönstret har rest sig, hur skumt som helst. Tror det är Bridgestone originaldäck. Mönstret är i halvcirklar typ, ) ) ), och yttre kanten på varje halvcirkel har rest sig så däcket inte längre har en jämn yta. Små "skidbackar" på varje halvcirkel. Kan det bero på att tidigare ägare har kört med för lågt tryckt eller dyl? :confused:

Hur som helst så köper jag nytt framdäck, kanske inte är helt nödvändigt i praktiken men psykiskt känns det värdelöst att köra runt med ett skumt framdäck. Har ett nytt michelin road bak, vill ha lite mer grepp fram för kurvorna... tips på michelin däck? Velar lite mellan:
- road 2 (117 Euro)
- sport (80 Euro)
- power (110 Euro)

Tips/kommentar?

Tackar! :tummenupp
 
Har ett nytt michelin road bak, vill ha lite mer grepp fram för kurvorna... tips på michelin däck? Velar lite mellan:
- road 2 (117 Euro)
- sport (80 Euro)
- power (110 Euro)

Tips/kommentar?

Tackar! :tummenupp

Tips 1: Som vardagsförare skall man försöka ha samma/liknande däck fram o bak för att ha ett likartat grepp fram o bak, därför vore ju ett road lämpligt även fram.

Tips 2: Jag har Power 2CT fram+bak o är GRYMT nöjd! Mycket bättre än bridgestone-ostarna som satt på från fabriken.



Gällande Power 2CT har jag sett ett mörkt spår på ena sidan lite "off-center" på framdäcket, antagligen där de 2 gummityperna sammanfogats. Dock syns detta spår bara på ena sidan och endast på framdäcket...någon som vet nått om detta? Annars svänger jag bara förbi närmsta däckshandlare för att vara på den säkra sidan..
 
2981942 Har bra mönster kvar fram men mönstret har rest sig, hur skumt som helst. Tror det är Bridgestone originaldäck. Mönstret är i halvcirklar typ, ) ) ), och yttre kanten på varje halvcirkel har rest sig så däcket inte längre har en jämn yta. Små "skidbackar" på varje halvcirkel. Kan det bero på att tidigare ägare har kört med för lågt tryckt eller dyl? :confused:

Hur som helst så köper jag nytt framdäck, kanske inte är helt nödvändigt i praktiken men psykiskt känns det värdelöst att köra runt med ett skumt framdäck. Har ett nytt michelin road bak, vill ha lite mer grepp fram för kurvorna... tips på michelin däck? Velar lite mellan:
- road 2 (117 Euro)
- sport (80 Euro)
- power (110 Euro)

Tips/kommentar?

Tackar! :tummenupp
Varför begränsa sig till Michelin?
Jag har testat Bridgestone BT021 (sport touring med dual compound i stil med Road 2) på en aprilia touno och det funkade hur bra som helst! Jag tänker köpa sånna när det är dax att byta. Har idag BT015 och det är grymt bra! Mycket bättre än orginaldäcken som satt på när jag köpte hojen.

Illebror: spåret du ser är från en metalltråd som mich måste lägga in i däcken för att motverka generering av statisk elektricitet pga "100 %" silica. Det är omöjligt att ha 100% silica i slitbanan utan att detta fenomen uppstår.
 
jag har satt på ett dragbar styre. Sportigare framtoning o betydligt billigare än clip-on. Är skitnöjd med hur den cykeln ser ut o hanteras.
 
Illebror: spåret du ser är från en metalltråd som mich måste lägga in i däcken för att motverka generering av statisk elektricitet pga "100 %" silica. Det är omöjligt att ha 100% silica i slitbanan utan att detta fenomen uppstår.

:tummenupp tackar o bockar för svaret!
 
bakdel

Jag undrar om det är nån som har byggt om bakdelen på sin Speed triple -05 eller nyare? Hur gjorde ni med blinkers isåfall?

Mvh Kristoffer.

jag rensade bakdelen. tog bort orginaldämparna o satte på ett rakt rör. blinkersarna satte jag dit med en tunn plåt. bara att bocka o skruva fast.
 
jag har satt på ett dragbar styre. Sportigare framtoning o betydligt billigare än clip-on. Är skitnöjd med hur den cykeln ser ut o hanteras.

Vet inte riktigt hur dragbar ser ut, men jag har ett Dragstyle "Wide" (90cm) som ger en ganska elak framtoning, lågt o brett, särskilt i samband med borttagna backspeglar etc. :yoparty

h55-213.jpg


tog bort orginaldämparna o satte på ett rakt rör.

Bild för tusan! Och hur låter/går den med raka rör?
Har sett en youtube på en 955i helt utan dämpare som låter duktigt mycket!(inte den turbomatade)
 
Last edited:
Tips 1: Som vardagsförare skall man försöka ha samma/liknande däck fram o bak för att ha ett likartat grepp fram o bak, därför vore ju ett road lämpligt även fram.

Tips 2: Jag har Power 2CT fram+bak o är GRYMT nöjd! Mycket bättre än bridgestone-ostarna som satt på från fabriken.
..

Tackar! Har tidigare fått tips om att det för dom flesta funkar bra med tex road bak och sport fram. (Road bak för livslängden för en som kör full gas och motorbromsar mycket...)

Varför begränsa sig till Michelin?
Jag har testat Bridgestone BT021 (sport touring med dual compound i stil med Road 2) på en aprilia touno och det funkade hur bra som helst! Jag tänker köpa sånna när det är dax att byta. Har idag BT015 och det är grymt bra! Mycket bättre än orginaldäcken som satt på när jag köpte hojen...

Yepp, BT021 har ju fått bra kritik och är lite sugen men... det finns många råd & rön och ett är att inte blanda däck fram och bak alltför mycket (precis som illebror är inne på). Så tanken var att behålla det nya michelin road däcket bak och lägga på ett liknande däck fram fast med lite mer fäste i kurvorna... ex enligt tidigare.

Men det är klart att man skulle kunna prova köra michelin road bak och BT021 fram men men... vet inte om jag vågar mig på den mixen...

Fler kommentarer någon? Lutar åt sport (bra pris & klibb) eller road 2 (bra livslängd & lite bättre klibb än vanligt road i kurvorna) just nu... Hmm...
 
Last edited:
jag har satt på ett dragbar styre. Sportigare framtoning o betydligt billigare än clip-on. Är skitnöjd med hur den cykeln ser ut o hanteras.

Vet inte riktigt hur dragbar ser ut, men jag har ett Dragstyle "Wide" (90cm) som ger en ganska elak framtoning, lågt o brett, särskilt i samband med borttagna backspeglar etc. :yoparty

Ni har inte bild(er) på era hojar med styrena på?? Är rätt sugen på att göra något åt originalstyret... Funderar på clip-on men dragbar/dragstyle kanske är ett alternativ!? BILD BILD BILD TACK! :)
 
2982119 Tackar! Har tidigare fått tips om att det för dom flesta funkar bra med tex road bak och sport fram. (Road bak för livslängden för en som kör full gas och motorbromsar mycket...)



Yepp, BT021 har ju fått bra kritik och är lite sugen men... det finns många råd & rön och ett är att inte blanda däck fram och bak alltför mycket (precis som illebror är inne på). Så tanken var att behålla det nya michelin road däcket bak och lägga på ett liknande däck fram fast med lite mer fäste i kurvorna... ex enligt tidigare.

Men det är klart att man skulle kunna prova köra michelin road bak och BT021 fram men men... vet inte om jag vågar mig på den mixen...

Fler kommentarer någon? Lutar åt sport (bra pris & klibb) eller road 2 (bra livslängd & lite bättre klibb än vanligt road i kurvorna) just nu... Hmm...
Okej jag missade att du hade nytt däck bak :)
Blanda inte märken är ett grundtips. Anledningen är att profilen på däcken kan skilja ganska mycket och det ställer till det. Det kan ju tom skilja mkt mellan olika däck hos samma tillverkare. Det är bara att kolla på profilen på Road 2 (ganska platt) och Power (ganska spetsigt).
 
Varför begränsa sig till Michelin?
Jag har testat Bridgestone BT021 (sport touring med dual compound i stil med Road 2) på en aprilia touno och det funkade hur bra som helst! Jag tänker köpa sånna när det är dax att byta. Har idag BT015 och det är grymt bra! Mycket bättre än orginaldäcken som satt på när jag köpte hojen.

Illebror: spåret du ser är från en metalltråd som mich måste lägga in i däcken för att motverka generering av statisk elektricitet pga "100 %" silica. Det är omöjligt att ha 100% silica i slitbanan utan att detta fenomen uppstår.

Hej! kör nu med Bridgestone BT021 bak, och måste säja att däcket funkar bra men tar lite längre tid på sej att få upp värme. Några ordentliga bakhjulssläpp har jag dock fått. Funderar på Pilot Power igen som jag hade innan!
 
Last edited:
2982338 Hej! kör nu med Bridgestone BT021 bak, och måste säja att däcket funkar bra men tar lite längre tid på sej att få upp värme. Några ordentliga bakhjulssläpp har jag dock fått. Funderar på Pilot Power igen som jag hade innan!
Ja man ska nog vara lite försiktig med gasen de första minutrarna men det gäller ju i princip alla sport-touringdäck. Power är ju ett erkänt bra däck men det håller inte lika länge. Som vanligt måste man kompromissa...
 
Ja man ska nog vara lite försiktig med gasen de första minutrarna men det gäller ju i princip alla sport-touringdäck. Power är ju ett erkänt bra däck men det håller inte lika länge. Som vanligt måste man kompromissa...


ja mitt pilot power höll inte speciellt länge, men det berodde nog på att jag körde en del i april när det var kallt på vägen och däcket aldrig fick upp temperatur. Inbillar mej att det slits snabbare då?! eller hur funkar det?
 
Med tanke på vad det kostar att äga hoj i allmänhet så ser jag en 500ing extra på seriöst bra däck som självklart. Att äga en sporthoj o sedan vilja tumma på säkerheten, tryggheten och nöjet för o spara nån krona per mil är inte min melodi iaf.

Ska se om jag kommer ihåg o ta en bild på styret ikväll..
 
2982549 Med tanke på vad det kostar att äga hoj i allmänhet så ser jag en 500ing extra på seriöst bra däck som självklart. Att äga en sporthoj o sedan vilja tumma på säkerheten, tryggheten och nöjet för o spara nån krona per mil är inte min melodi iaf.

Ska se om jag kommer ihåg o ta en bild på styret ikväll..
Håller med! Det är ju ingen större skillnad i pris på däcken trots allt. Jag tror man blir nöjd med nästan vad som helst av senare årsmodell. Nu snackar vi fortfarande däck :)
 
Sådärja, satte precis upp mig på en Speed Triple Limited Edition-07.:yoparty
Längtar redan efter att få hämta hem henne. Ska bli riktigt roligt.:)
 
Håller med! Det är ju ingen större skillnad i pris på däcken trots allt. Jag tror man blir nöjd med nästan vad som helst av senare årsmodell. Nu snackar vi fortfarande däck :)

Sant (inkl illebrors kommentar). :tummenupp

Men... Samtidigt är jag ganska bekväm av mig så jag vill inte fippla med däcksbyten mer än nödvändigt...Får se om jag ångrar mig, nu blev det i alla fall road bak samt sport fram. Tror det räcker åt mig med god marginal vad gäller grepp & säkerhet på allmän väg. Kör inte bana och inga knäskrap på landsväg heller så jag har så här långt inte känt något behov av "riktiga" sportdäck. Men, men, det finns många åsikter om detta. Viktigast är nog att det känns bra mentalt så att man litar på däcken vid körning. Tror att det är ganska få som nyttjar sporthojsdäck till gränsen på allmän (torr) väg, men det är bara vad jag tror...

GLÖM INTE: Väntar med spänning på bilder vad gäller dragbar/style styren! :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top