Triumph Speed Triple-tråden

90 mil avverkade på en -05:a!

följande data vid blandad körning, dvs. gasa på ordentligt och aktiv körning med mycket växlande och gasande. 0.48l/mil igenomsnitt. Körde ungefär 20 mil på en fulltank. Svenska normalstora vägar med lite samhällen emellanåt. (avslutade 257:an när jag nådde hem till stockholm :D

Överlag kan jag tycka att moppen är extremt pigg, 120 vid 5000varv på 6:an, när man sedan vrider om utan att växla ner skjuter det på bra efter 6000varv. Och naturligtvis mer när man växlar ner. Jag var och petade och försökte få in en 7:e växel flera gånger, klart irriterande. Körställningen kunde naturligtvis vara bättre, kan bara tacka för att jag inte är mer än 171cm typ. En längre person hade fått svårt att krypa ihop, eller hur uppfattar ni det, ni som är långa? Jag ska ändå montera racepinnar för att komma högre upp och längre bak.

Vande mej gandska fort vid att det blåser styv kuling över 120 (har flyscreen), trycker man ner skallen ordentligt över 190 så blir det faktiskt ganska tyst i hjälmen! Anar att turbolensen är uträknad med flyscreenen och inte bara en cool detalj.

Dax att torka flugor och skalbaggar från pajjen... vicket jävla skitjobb...
 
Last edited:
Sitter och klurar på en III -07 (lär ju inte finnas några kap på -06:or kvar) och undrar om någon vet var man hittar, och vad det i så fall kostar med ny plast+tank!? Vill lacka om och kunna slita på allt och ändå ha nyskick på originalet när man säljer eller vill återoriginala!
 
Sitter och klurar på en III -07 (lär ju inte finnas några kap på -06:or kvar) och undrar om någon vet var man hittar, och vad det i så fall kostar med ny plast+tank!? Vill lacka om och kunna slita på allt och ändå ha nyskick på originalet när man säljer eller vill återoriginala!

D är nog betyligt billigare o lacka om original grejjerna o sen lacka dom till original igen än o köpa nya grejjer...
Kolla Triumph center i länna, dom hade en blå 06a för ett par veckor sen som dom ville ha 95 kakor för! (fabriksny)
 
följande data vid blandad körning, dvs. gasa på ordentligt och aktiv körning med mycket växlande och gasande. 0.48l/mil igenomsnitt. ....

Körställningen kunde naturligtvis vara bättre, kan bara tacka för att jag inte är mer än 171cm typ....

En S3a drar förhållandevis lite soppa verkar det som. Jag har verkligen testat alla möjliga körstilar och det mesta jag varit uppe i som medelförbrukning är 0,63L/mil.

Jag är 195cm och har kört 25mil utan stopp (gränsen för tanken), inga probs och då är jag ändå 50+.

Om jag inte kommer ihåg fel ligger moment max vid just 5000 rpm
 
Last edited:
godis för 05 & nyare... (?)

såg en annons på blocket med lite godis till en triumph, för mitt otränade öga ser det ut som nya S3 prylar till ett mkt bra pris.. bla en svart fly screen och en belly pan... kanske kan vara något för någon här? http://www.blocket.se/vi/11674200.htm?ca=14_s
 
En S3a drar förhållandevis lite soppa verkar det som. Jag har verkligen testat alla möjliga körstilar och det mesta jag varit uppe i som medelförbrukning är 0,63L/mil.

Jag är 195cm och har kört 25mil utan stopp (gränsen för tanken), inga probs och då är jag ändå 50+.

Om jag inte kommer ihåg fel ligger moment max vid just 5000 rpm

Ok, det låter bra, ja vridtoppen kommer efter 5000 som du säjer! Min medelförburkning inne i stan är 0.73L/mil, men det beror mest på att man som regel alltid måste vara först ut från rödljus hehe!
 
Tjenixen.. Tänkte bara tala om att jag efter ett jäkla funderande o provkörande slagit till o köpt en fabriksny speed triple 06-a...
Men innan ja hämtar den så ska arrow helsystemet på ( en pipa).
Valde mellan nån sporthoj o den men ja tycker om o gasa alldeles för mycket för en sporthoj kom ja fram till.
Nån som vet vad en styrdämpare kostar till den?

MVH / Leon



kan ju upplysa dig om att jag hade en S3 innan, nu har jag fireblade och jag kör inte fortare med den än vad jag gjorde med min S3 ( i så fall endast på högfartstouring och det är oftast inte där olyckorna inträffar )
Jag trodde det skulle gå fortare men det verkar inte så. Känns bara bättre...fireblade = mycket stabilare chassi och kärlskotten gör inte så man tror att man ska hamna i träden lika mycket som innan. Trippeln är hysteriskt trevlig o busig och jag tror att du kommer gasa lika mycket på den. Det enda som gör att man inte kör lika fort är bristen på kåpor som medverkar till komplett och vansinnig nackspärr efter 5min. i 170+ ( om man åker på autobahn ) den är lite för lätt i fram oxo annars grymt trevlig. Om du är rädd att gasa kanske du ska skaffa en CB500

Har smygläst i en del av inläggen ( hysteriskt lång tråd orkar inte läsa allt ) och vill bara inlägga att Freewheel har väldigt bra service och "Inkan" är en go snubbe som är trevlig att ha och göra med. :tummenupp
Det som saknas på en triple som man "bör" införskaffa enl. mitt tycke är :
slipon, styrdämp (jag saknade och slog mig halvt fördärvad vid första vobblet ), stålomspunna slangar och ställ upp all fjädringsjustering max....annars svampar man bara omkring, men det kanske är bättre på dom "Nya" tripplarna....
 
kan ju upplysa dig om att jag hade en S3 innan, nu har jag fireblade och jag kör inte fortare med den än vad jag gjorde med min S3 ( i så fall endast på högfartstouring och det är oftast inte där olyckorna inträffar )
Jag trodde det skulle gå fortare men det verkar inte så. Känns bara bättre...fireblade = mycket stabilare chassi och kärlskotten gör inte så man tror att man ska hamna i träden lika mycket som innan. Trippeln är hysteriskt trevlig o busig och jag tror att du kommer gasa lika mycket på den. Det enda som gör att man inte kör lika fort är bristen på kåpor som medverkar till komplett och vansinnig nackspärr efter 5min. i 170+ ( om man åker på autobahn ) den är lite för lätt i fram oxo annars grymt trevlig. Om du är rädd att gasa kanske du ska skaffa en CB500

Har smygläst i en del av inläggen ( hysteriskt lång tråd orkar inte läsa allt ) och vill bara inlägga att Freewheel har väldigt bra service och "Inkan" är en go snubbe som är trevlig att ha och göra med. :tummenupp
Det som saknas på en triple som man "bör" införskaffa enl. mitt tycke är :
slipon, styrdämp (jag saknade och slog mig halvt fördärvad vid första vobblet ), stålomspunna slangar och ställ upp all fjädringsjustering max....annars svampar man bara omkring, men det kanske är bättre på dom "Nya" tripplarna....
Ok.. Kan bara tala om att jag INTE är rädd för o gasa:D , Det är de som e problemet, när ja kör sporthoj så gasar ja gärna det som finns att gasa 280+.. Nu när ja kört trajjan en del så kan jag hålla med om att en styrdämp kan nog va på sin plats, jäkligt orolig blir den när man sätter ner framhjulet i 170:näsblod ..
Helsystem blev det innan ja ens hämta hojen, annars en trevlig o pigg bushoj men som sagt, lite kåpor när man ligger på motorväg skulle inte skada, som tur va kör ja inte mycket där.
Inbillar mej att det e nyttigt för mej o inte kunna köra 300:tummenupp
 
Ok, det låter bra, ja vridtoppen kommer efter 5000 som du säjer! Min medelförburkning inne i stan är 0.73L/mil, men det beror mest på att man som regel alltid måste vara först ut från rödljus hehe!

Jag har bara kollat vad mätaren säger när jag tankar så det är nog möjligt att jag haft upp mot 0.7 kortvarigt.
 
Min 04a drog mellan 0.4-0.5 i originalskick.
Med för fet mappning var den uppe i nära 1l/milen. Nu ligger den rätt stadigt på 0.6 vid "aktiv" körning och går fint.
 
Mivv

Är det nån som har någon uppfattning/erfarenhet av MIVVs slip-on??
Det ser jäkligt bra ut i mina ögon iaf :tummenupp

AT003LN.jpg
 
Är det nån som har någon uppfattning/erfarenhet av MIVVs slip-on??
Det ser jäkligt bra ut i mina ögon iaf :tummenupp


Har MIVVs höga kolfiber slip-on på min 04.
Inga klagomål, dånar på riktigt rejält utan db-killern och med db-killern klarar man alla ljudkrav för bankörningar osv.

Tillsammans med KN-filter och TuneBoymappning ger det även mellanregistret en knuff.

Med tanke på att jag fick det för halva priset (dryga 2500:-) då Touringbutiken hade testförare för MIVVs produkter för 2 år sedan så har jag inga klagomål :)
 
Är det nån som har någon uppfattning/erfarenhet av MIVVs slip-on??
Det ser jäkligt bra ut i mina ögon iaf :tummenupp

Har MIVV titan på min och är nöjd. Kör utan DB-killer och tycker ljudet är lagomt mulligt utan att vara för högt.

Två gamla ljudklipp på den nedan. Inte bästa ljudkvalitén men ger väl en fingervisning.

Stillastående
Passerande

Inspelade när det var nytt, låter kanske ett snäpp mer nu.
 
Jag har dreglat i många många år på "wolf exhaust" deras underseat är hysteriskt läckert...ingen som provat det?
För några år sen kostade det cirka 15k att beställa från England.
nån som har bilder? GAH! så snyggt:tummenupp
 
Var ute och gasade lite i går och jag tycker att hojen känns lite lätt i framänden och mjuk ibak i riktigt kurviga partier. Förmodligen är fjädringen både fram och bak helt orörd. Finns det några bra tips på hur man ska få till en "skarpare" känsla?
Går det att höja "ride highten" bak på nått enkelt sätt? Shims??
Jag har inte hunnit kolla igenom hojen riktigt än (bara haft den i 3 veckor) och är väl inte riktigt van med den heller.
Tips mottages välkommet :)

@Orca69; den lät RIKTIGT fint och jag blev ju inte mindre sugen nu...
/Jeppe
 

Det som saknas på en triple som man "bör" införskaffa enl. mitt tycke är :
slipon, styrdämp (jag saknade och slog mig halvt fördärvad vid första vobblet ), stålomspunna slangar
Stålomspunna slangar saknas ju inte, de sitter ju på orginal?
 
Var ute och gasade lite i går och jag tycker att hojen känns lite lätt i framänden och mjuk ibak i riktigt kurviga partier. Förmodligen är fjädringen både fram och bak helt orörd. Finns det några bra tips på hur man ska få till en "skarpare" känsla?
Går det att höja "ride highten" bak på nått enkelt sätt? Shims??
Jag har inte hunnit kolla igenom hojen riktigt än (bara haft den i 3 veckor) och är väl inte riktigt van med den heller.
Tips mottages välkommet :)

@Orca69; den lät RIKTIGT fint och jag blev ju inte mindre sugen nu...
/Jeppe


ställ upp all fjädring näst intill max, jag var inne på nån sida och hittade "sportinställningar" eller vad det hette, och fick ställa upp allting mer eller mindre till max för att kunna få nån vettig "styvhet" i hojen så den inte svampade omkring....

till mr.pepper, nej, jag hade inte stålomspunnet på min hoj när jag köpte den, dom kanske kommer så nu, i så fall tummen upp för triumph.:tummenupp
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top