Triumph Speed Triple-tråden.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hagbard och TM: låter bra, då ska jag också testa MC-Experten, ombyte förnöjer säger de ju och min sista (jävligt dyra) service på Freewheel lämnade inte en känsla av uppsluppen glädje om man säger så.

Jag tycker dock fortfarande att det är jävligt bäng att MC-Varuhusets egna verkstad inte servar Triumph, även om MC-Experten är deras "go-to-guy" när det gäller trajjor, känns konstigt med ett officiellt Triumph-center (eller vad det heter) som bara servar japanska hojar och anlitar en extern verkstad för Triumph-jobb.

Förresten, jag har länge varit sugen på att köpa mig en TuneBoy, kanske kan vi få till ett rabatterat pris om vi går ihop några stycken och gör ett "gruppköp"? Finns det några intressenter?
 

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Trampcyklar
sgtpepper skrev:
2160017 Hagbard och TM: låter bra, då ska jag också testa MC-Experten, ombyte förnöjer säger de ju och min sista (jävligt dyra) service på Freewheel lämnade inte en känsla av uppsluppen glädje om man säger så.

Du har inte funderat på att börja serva din hoj själv? Jag skulle nog överväga det iaf om jag hade en så "gammal" :pannkyss hoj (ingen garantitid som kräver stämplar från en auktoriserad verkstad). Jag tittade lite på detta i Haynes-manualen på min gamla Tiger 900 och i servicemanualen till S3/Daytona 955i 02-04 (jag har den senare som .pdf), kan säga att själva mätningen av ventilspelet verkade busenkel (bara kolla med bladmått). Behövdes det bytas ut några shims så blev det förstås lite mer jobb, men min erfarenhet av Tigern så var det inte ofta som shimsen behövdes bytas ut.
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
TM skrev:
2160098 Du har inte funderat på att börja serva din hoj själv? Jag skulle nog överväga det iaf om jag hade en så "gammal" :pannkyss hoj (ingen garantitid som kräver stämplar från en auktoriserad verkstad). Jag tittade lite på detta i Haynes-manualen på min gamla Tiger 900 och i servicemanualen till S3/Daytona 955i 02-04 (jag har den senare som .pdf), kan säga att själva mätningen av ventilspelet verkade busenkel (bara kolla med bladmått). Behövdes det bytas ut några shims så blev det förstås lite mer jobb, men min erfarenhet av Tigern så var det inte ofta som shimsen behövdes bytas ut.

Skall också lämna in min hoj på service (stora, 2000mil) hos just mc-experten i veckan. Har en ännu äldre hoj (-00) men känner att jag gärna kostar på den en ordentlig översyn. Om jag sedan har kvar den när mätaren paserar 4000mil så kommer jag med största sannolikhet serva allt själv. Håller med om att själva mätningen av ventilspelet verkar ganska enkelt, men att byta shims är nog lite bökigt :3freak
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Nån som drevat ner sin 1 kugg fram?

Tänkte göra det inom en snar framtid, drevet är inköpt, gäller att orka också.
 

Buggen2k

Mera bandagar åt folket
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Spånga, Stockholm
Hoj
Honda CBR 900 RR -01
Thermal skrev:
2158344 Kanonsida det där, fungerar det bra att beställa därifrån? Snabb leverans?

Jodå, förutom att de skickade 2 ex i två separata försändelser (jag fick betala för två också) så fungerade det smidigt. Jag hade paketen inom ett par tre arbetsdagar har jag för mig.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
TM skrev:
2160098 Du har inte funderat på att börja serva din hoj själv? Jag skulle nog överväga det iaf om jag hade en så "gammal"
Vafan säger du pojk! Den är inte gammal!! :)

Nä, allvarligt talat så gör jag gärna allmänt underhåll som olje- och filterbyte och byte av drivpaket och sånt som inte känns allt för avancerat men inte kompletta servicar. Min XR650 servar jag själv, men den känns inte så dyr att göra fel på och så har jag en reservmotor till den "if the shit hits the fan" :D.

Det jag just nu behöver är en kontroll för att kolla mina tändkurvor och kanske mappa om, den går lite bluddrigt på låga varv. Så då behöver jag antingen en verkstad med orginal-Gameboy:en, eller en egen TuneBoy och en sådan har jag inte för tillfället.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
sgtpepper skrev:
2161017 Vafan säger du pojk! Den är inte gammal!! :)

Nä, allvarligt talat så gör jag gärna allmänt underhåll som olje- och filterbyte och byte av drivpaket och sånt som inte känns allt för avancerat men inte kompletta servicar. Min XR650 servar jag själv, men den känns inte så dyr att göra fel på och så har jag en reservmotor till den "if the shit hits the fan" :D.

Det jag just nu behöver är en kontroll för att kolla mina tändkurvor och kanske mappa om, den går lite bluddrigt på låga varv. Så då behöver jag antingen en verkstad med orginal-Gameboy:en, eller en egen TuneBoy och en sådan har jag inte för tillfället.

Kan rekommendera Tuneboy, men om jag ska vara helt ärlig så har jag inte vågat pillat nåt än :gnissla Har laborerat med lite olika mappar bara.

Har fått den att gå riktigt bra nu känns det som. Ska bromsa den på fredag, mest för A/F, men samtidigt är det ju kul att se vad man har på bakhjulet.

Men visst fan känner man sig ball när grannarna går förbi och man har kabeln inkopplad :hihi

Återkommer med resultat.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
selin skrev:
2162459
Återkommer med resultat.
Gör det! Kör du med den nya USB-baserade varianten eller den äldre som använder serieporten? Vad kostade hela paketet inkl. frakt för dig i SEK?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
sgtpepper skrev:
2163220 Gör det! Kör du med den nya USB-baserade varianten eller den äldre som använder serieporten? Vad kostade hela paketet inkl. frakt för dig i SEK?


Serieporten, funkar kanon. Tror jag betalade 2400:- med frakt. Dom skriver ner värdet på paketet och på så vis slipper man ju tull osv.

Rekommenderas!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
selin skrev:
2162459 Kan rekommendera Tuneboy, men om jag ska vara helt ärlig så har jag inte vågat pillat nåt än :gnissla Har laborerat med lite olika mappar bara.

Har fått den att gå riktigt bra nu känns det som. Ska bromsa den på fredag, mest för A/F, men samtidigt är det ju kul att se vad man har på bakhjulet.

Men visst fan känner man sig ball när grannarna går förbi och man har kabeln inkopplad :hihi

Återkommer med resultat.


Ska bli kul att se din kurva. Särkskilt A/F värdena.
Har själv tuneboy och har mest labbat lite.

Kör på en något utjämnad 10159-map.
Är nog bra att feta till den lite, flytta fram tändningen mariginellt samt lyfta varvstoppet lite.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
xyx skrev:
2163322 Ska bli kul att se din kurva. Särkskilt A/F värdena.
Har själv tuneboy och har mest labbat lite.

Kör på en något utjämnad 10159-map.
Är nog bra att feta till den lite, flytta fram tändningen mariginellt samt lyfta varvstoppet lite.

Kör med 10130PKTour som jag laddat ner från t595.net. Provade med PKPower först som tydligen ge mer effekt på topp, men Tour-mappen känns betydligt behagligare, drar fint hela vägen.

Hoppas verkligen att A/F är på en acceptabel nivå, blev ju lite fundersam när Lt.Jake hade bromsat sin, men då har ju han ett extremt kort system. Dock hur ballt som helst :hihi

Vore kul att se din mapp! Visst heter du Emil på t955i.net ?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
selin skrev:
2163551 Kör med 10130PKTour som jag laddat ner från t595.net. Provade med PKPower först som tydligen ge mer effekt på topp, men Tour-mappen känns betydligt behagligare, drar fint hela vägen.

Hoppas verkligen att A/F är på en acceptabel nivå, blev ju lite fundersam när Lt.Jake hade bromsat sin, men då har ju han ett extremt kort system. Dock hur ballt som helst :hihi

Vore kul att se din mapp! Visst heter du Emil på t955i.net ?

Jo, det är jag :)

Körde med PKPower förut, tok tyckte jag den gick alldeles för fett.
Förbrukningen gick aldrig under 0.9 och den sotade en massa.

Körde in 10159 istället och den verkade mer "lagom".
Tänkte att jag kör den som basmapp och gör förändrigar utefter den, men jag får nästan köpa en bredbandslambda eller bänka för att kunna göra annat än gissa.

Det som väckt mitt intresse mest är "Install logging patch" funktionaliteten i nya (2.5 och senare) TuneEdit.
På så sätt kan man logga bredbandslambda, rpm, tps etc etc direkt via tuneboy kabeln.
Patchen gör också att ECUn kan använda sig av bredbandslambdan istället för den vanliga smalbandslambdan, dvs man kan ersätta den rakt av och behöver egentligen inte köpa separat driv/styrenhet till bredbandslambdan.
:)

Fixar upp en kopia av mappen så snart jag kan.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Crosstyre?

Jag funderar på att byta till ett crosstyre men jag undrar om det är så stor skillnad mot original. Jag har ju den nya modellen -05. Är det någon som har erfarenhet av vad det blir för skillnad om man byter?

//"Stoffe"
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Stoffe skrev:
2164317 Jag funderar på att byta till ett crosstyre men jag undrar om det är så stor skillnad mot original. Jag har ju den nya modellen -05. Är det någon som har erfarenhet av vad det blir för skillnad om man byter?

//"Stoffe"

Hur långt är ett snöre? Som jag skrev tidigare tycker JAG att Triplen blir bättre av ett crosstyre. Men det finns ju hundratals olika böjar att välja på, alla kanske inte passar just din körställning.
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
selin skrev:
2164358 Hur långt är ett snöre? Som jag skrev tidigare tycker JAG att Triplen blir bättre av ett crosstyre. Men det finns ju hundratals olika böjar att välja på, alla kanske inte passar just din körställning.

Jo jag vet att du har det men jag tänkte om det var nån som har erfarenhet av att montera ett crosstyre på den nya Triplen. Borde väl skilja en del mellan den gamla och den nya?

Jag tycker även att min fladdrar lite väl mycket i styret när jag kör över ojämnheter. Nån som har medicin för detta? Vad kör ni andra med för inställning på framfjädringen?

//"Stoffe"
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Stoffe skrev:
2164393
Jag tycker även att min fladdrar lite väl mycket i styret när jag kör över ojämnheter. Nån som har medicin för detta? Vad kör ni andra med för inställning på framfjädringen?

//"Stoffe"

En idé är ju att ta med dig en mejsel och prova dig fram?
 

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
selin skrev:
2164440 En idé är ju att ta med dig en mejsel och prova dig fram?

Har prövat detta men om jag mjukar upp fram så tycker jag den dyker lite väl mycket när jag bromsar in hårt. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på. :huvet
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top