Triumph Speed Triple-tråden

Nya Speedyn....

Idag så lyckades jag låna en ny Speedy i Laxå så jag fick ta en rejäl repa på kurviga vägar.
Det som märktes direkt när man klev över ifrån sin gamla var Chassiet som styrde in rappare i kurvorna och det märktes att det är mer tryck på framhjulet. Bromsarna hade bra bett och jag lyckades inte att få till någon ABS pump, men jag kanske var lite feg när jag klappade i bromsarna då jag bara lånat hojen.....
Motorn var lite skillnad på åxå den varvade ur rappare än min och sköt iväg rejält vid 7000 varv och uppåt. Denna ex hade 3->1 helsystem och jag har Zard slippon på min så jag vet inte om det är det som gör skillnad.
Sittställningen känner man igen men jag tyckte sittställningen var lite rymligare då hojen är lite längre. Sadeln hade bra stöd bakåt vid fullgasövningar.
Sen var ju det det där med lyktorna........ Flugsmällaren döljer dom lite annars har jag hört attdet finns konventeringssats till rund redan att köpa.......
Vad tyckte ni andra som har testat nya Speedyn?

Tjong på er.
 
Trevligt! ska testa en imorgon, men tror ej jag är beredd att hosta upp 100.000:- extra utöver min 04:a..SÅ mkt bättre är den inte!

tror inte heller det är värt o lägga den extra pengen , man kan få bra snurr på 955 med lite modds , iaf upplevde man det igår vid första provturen
 
Idag så lyckades jag låna en ny Speedy i Laxå så jag fick ta en rejäl repa på kurviga vägar.
Det som märktes direkt när man klev över ifrån sin gamla var Chassiet som styrde in rappare i kurvorna och det märktes att det är mer tryck på framhjulet. Bromsarna hade bra bett och jag lyckades inte att få till någon ABS pump, men jag kanske var lite feg när jag klappade i bromsarna då jag bara lånat hojen.....
Motorn var lite skillnad på åxå den varvade ur rappare än min och sköt iväg rejält vid 7000 varv och uppåt. Denna ex hade 3->1 helsystem och jag har Zard slippon på min så jag vet inte om det är det som gör skillnad.
Sittställningen känner man igen men jag tyckte sittställningen var lite rymligare då hojen är lite längre. Sadeln hade bra stöd bakåt vid fullgasövningar.
Sen var ju det det där med lyktorna........ Flugsmällaren döljer dom lite annars har jag hört attdet finns konventeringssats till rund redan att köpa.......
Vad tyckte ni andra som har testat nya Speedyn?

Tjong på er.

"Mad Max" stuket som 05-06 har men började försvinna på -08-09 är helt borta. Tanken känns som att ha en vattentunna framför sig.

Tänk om dom kunde pröjsa motortekniker istället för designers. -12 En -06as utseende med Brembo bromsar och 170 hk, då skulle jag allvarligt överväga ett byte. Fortsätter designvägen kan man köpa valfri nakenjaps om man vill ha en ny.

Tänkte testa en den 12e medan min genomgår 7k service (har gått ca 7500 nu)
 
"Mad Max" stuket som 05-06 har men började försvinna på -08-09 är helt borta. Tanken känns som att ha en vattentunna framför sig.

Tänk om dom kunde pröjsa motortekniker istället för designers. -12 En -06as utseende med Brembo bromsar och 170 hk, då skulle jag allvarligt överväga ett byte. Fortsätter designvägen kan man köpa valfri nakenjaps om man vill ha en ny.

Tänkte testa en den 12e medan min genomgår 7k service (har gått ca 7500 nu)

Håller med att de kunde ha fixat med motorn mer. Jag har emellanåt fått "Turbo" på hjärnhinnan.....Jag tror att en trepip skulle göra sig bra med Tjurbo..
 
Håller med att de kunde ha fixat med motorn mer. Jag har emellanåt fått "Turbo" på hjärnhinnan.....Jag tror att en trepip skulle göra sig bra med Tjurbo..

Har då och då sådana funderingar även jag. Antagligen betydligt roligare att lägga pengarna på det än på en Triumph Plastic Triple.
 
Fanns ju ett turbobygge ute för nån vecka sen på SH ,vet ej om den är kvar annars så satte jag precis ut min SP3:a med Daytonamotor
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=53138
Mera hästar & billig försäkring & jävligt mycke mindre plast å mera attityd :)
 
provkörde i dag samma exemplar som trippelkingen provkörde. Stabilt chassie. Schysst instyrning.Den gick dit man ville utan konstigheter. Bra funktion på ABS.
Sittställning gillades "sådär". Är personligen inte mycket för skålade sadlar.
Fick ingen bra och bekväm knäkontakt kring tanken. Rymlig. Bra för oss större individer.
Avgas och mapning var som tidigare nämnt inte orginal. Över 6k så upplevdes gaspådrag jämt och fint. Under 6k digitalt, med lite irriterande fördröjning på gaspådrag.
 
Bänkade Bapelsinen idag 120,86 på slangen:tummenupp. Arrow helsystem och Triumph:s map.

Får man få ut mer med en PC?


.
 

Bifogat

  • Dyno Speed Triple.jpg
    Dyno Speed Triple.jpg
    96.7 KB · Visningar: 87
Du behöver ingen PC på din hoj. Man kan använda TuneECU för att lägga in mapparna direkt i ECUn (du kan lägga in en PC map i TuneECU ill ochmed).

I stort alla fabriksmappar går lite tunnt vid lägre varvtal så en ommappning kommer att ge några hästar och NM extra i de nedre regionerna av varvräknaren.

Fast ska du lägga pengar på att förbättra hojen så börja med fjädringen.
 
Du behöver ingen PC på din hoj. Man kan använda TuneECU för att lägga in mapparna direkt i ECUn (du kan lägga in en PC map i TuneECU ill ochmed).

I stort alla fabriksmappar går lite tunnt vid lägre varvtal så en ommappning kommer att ge några hästar och NM extra i de nedre regionerna av varvräknaren.

Fast ska du lägga pengar på att förbättra hojen så börja med fjädringen.

Du skriver ofta om fjädringen, har du gjort något åt fjädringen själv? Tycker fjädringen fram är jävligt otydlig och stötig och får inte ordning på det genom att justera. Har läst lite om att det sitter progressiva fjädrar i gafflarna och att vissa bytt dem med framgång. Andra skriver att man måste byta mer än fjädrarna för att få en vettig framgaffel.
 
Du skriver ofta om fjädringen, har du gjort något åt fjädringen själv? Tycker fjädringen fram är jävligt otydlig och stötig och får inte ordning på det genom att justera. Har läst lite om att det sitter progressiva fjädrar i gafflarna och att vissa bytt dem med framgång. Andra skriver att man måste byta mer än fjädrarna för att få en vettig framgaffel.

Bytte till Öhlins i bak och det gjorde en hel del, satte i öhlinsfjädrar i fram (0,97kg/mm emen så väger jag lite drygt 100kg) också samt fixade lite med olja och inställningarna och den blev betydligt lugnare och mindre sjögång.

Tips: 10W i returens gaffelben och 5w i det andra, returen är alldeles för snabb i standardkonfiguration.

Om den känns stötig så beror det nog på oljan snarare än fjädrarna.
Någon kanske har bytt mot tjockare?

När det är dags för nästa genomgång så gör jag nog ett ventilbyte också.

Du bor ju iofs i Stockholm så du kan ju be Tommy på Effektbolaget hjälpa dig att justera fjädringen först, det hjälper nog en hel del.
Kostar ju inte så många 100lappar, om han inte får till det så böra byt grejer.
 
Bytte till Öhlins i bak och det gjorde en hel del, satte i öhlinsfjädrar i fram (0,97kg/mm emen så väger jag lite drygt 100kg) också samt fixade lite med olja och inställningarna och den blev betydligt lugnare och mindre sjögång.

Tips: 10W i returens gaffelben och 5w i det andra, returen är alldeles för snabb i standardkonfiguration.

Om den känns stötig så beror det nog på oljan snarare än fjädrarna.
Någon kanske har bytt mot tjockare?

När det är dags för nästa genomgång så gör jag nog ett ventilbyte också.

Du bor ju iofs i Stockholm så du kan ju be Tommy på Effektbolaget hjälpa dig att justera fjädringen först, det hjälper nog en hel del.
Kostar ju inte så många 100lappar, om han inte får till det så böra byt grejer.

Det var väl antagligen för att du meckat med fjädringen som turen i söndags blev jobbig.:hihi

Skit i att mecka med fjädringen (om ni nu inte skall bli bankungar), ni kan ha mycket roligare med en triple då, mina 3 cyllar.

NMH.jpg
 
Bytte till Öhlins i bak och det gjorde en hel del, satte i öhlinsfjädrar i fram (0,97kg/mm emen så väger jag lite drygt 100kg) också samt fixade lite med olja och inställningarna och den blev betydligt lugnare och mindre sjögång.

Tips: 10W i returens gaffelben och 5w i det andra, returen är alldeles för snabb i standardkonfiguration.

Om den känns stötig så beror det nog på oljan snarare än fjädrarna.
Någon kanske har bytt mot tjockare?

När det är dags för nästa genomgång så gör jag nog ett ventilbyte också.

Du bor ju iofs i Stockholm så du kan ju be Tommy på Effektbolaget hjälpa dig att justera fjädringen först, det hjälper nog en hel del.
Kostar ju inte så många 100lappar, om han inte får till det så böra byt grejer.

Oljan som är i valde jag själv och den är något tunnare än orginal men då var de iof samma i bägge benen så det kanske inte var så smart? Har helt orginal nu på inställningarna och det funkar väll men jämfört med en sporthoj så känns fjädringen svampig och stötig samtidigt. Det blev iaf mycket bättre när jag hittade orginalinställningarna, hade tolkat "varven" fel i instruktionsboken och killen innan vägde väll 100+ och jag väger 67..
 
Tjena tjena, tripeln (-02) kan få för sig att läga av direkt eftar att man varvar den på tomgång. Händer kanske 1/20 ggr man varvar och släpper tvärt. Någon som vet vad det kan vara? Nyper den luft eller dyl?
 
Det var väl antagligen för att du meckat med fjädringen som turen i söndags blev jobbig.:hihi

Ja, eller så kan man låte bli att köra off-road med den :yoparty

Oljan som är i valde jag själv och den är något tunnare än orginal men då var de iof samma i bägge benen så det kanske inte var så smart? Har helt orginal nu på inställningarna och det funkar väll men jämfört med en sporthoj så känns fjädringen svampig och stötig samtidigt. Det blev iaf mycket bättre när jag hittade orginalinställningarna, hade tolkat "varven" fel i instruktionsboken och killen innan vägde väll 100+ och jag väger 67..

Ta en sväng förbi Tommy (han bor ju för fasen granne med Bulten) så får han göra ett försök. Med 67kg så borde orginalfjädrarna räcka och även kompression om du inte bytt till någon riktigt tunn olja. Returen är däremot tveksam....men Tommy kommer att märka det direkt.
 
Last edited:
Ja, eller så kan man låte bli att köra off-road med den :yoparty

.........

Nej, :fakta





Skämt åsido, om man kör på gata och vill hitta dom vägar som är roligast med en triple får man räkna med en del skumpig asfalt och grus och då är det bäst att ha fjädring.

Ska man bara bomba Bulten/E4an/fika eller huvudsakligen åka bana är det en helt annat sak.
 
Last edited:
Jag håller med en ducatiperfofmance styrdämpare & 996 showagaffel har jag uppgraderat till & jävlar vilken skillnad. Kör mest såna piss små vägar som man får ligga på 2 / 3 & kryssa mellan alla tjärlskotten. Men det är ju de vägarna som är roliga med den:)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top