Triumph som är dum

Myggan deluxe

Ny medlem
Gick med
5 May 2010
Hoj
triumph daytona 650-05
Halloj.

Jag har start problem igen på min daytona 650. Den höll på att strulade för ett tag sen, och startade bara när den var kall. Så höll den på ett tag för att sen inte starta alls. Fick tips här att byta start relä, sagt och gjort efter några veckors leverans tid så byttes både start relät och relät till solonoiden och efter det har den start klockrent både varm som kall. Men idag har samma problem kommit tillbaka då starten är helt död när den är varm, men funkar efter att den har stått några timmar. Någon som kan ha någon aning vad jag har råkat ut för?

nu e de ju skillad på bil å hoj ja....
men på bilar kan solenoiden ibland bli trött...

då brukar den hoppa igång om man bankar lite på den, sitter starten så att man kan slå lite på den med pinne eller skruvmejsel när den inte funkar ?

nu e de ju skillad på bil å hoj ja....
men på bilar kan solenoiden ibland bli trött...

då brukar den hoppa igång om man bankar lite på den, sitter starten så att man kan slå lite på den med pinne eller skruvmejsel när den inte funkar ?

Tack för tipset. Men känns det inte som om det borde vara något el relaterat då det funkade att byta relä förra gången. Det verkar som om det är något som dödar start relät, men vad har jag ingen aning om.

Ventilspelet har väl ett finger med i spelet om den är svårstartad varm?

Rätta mig om jag har fel

EDIT: fettsnok såg en bra sak, menar det jag skriver endast om den går runt alltså :tummenupp

Last edited:
Bäst att förtydliga lite då?

Menar du att A: Hojen startar inte varm, dvs motorn går runt men det tänder inte?

Eller B. Hojen är död varm, dvs motorn går inte runt?

Språkförbistringar är av ondo :)

Bäst att förtydliga lite då?

Menar du att A: Hojen startar inte varm, dvs motorn går runt men det tänder inte?

Eller B. Hojen är död varm, dvs motorn går inte runt?

Språkförbistringar är av ondo :)

Motorn går inte runt. Det klickar i relät, men ingenting händer med start motorn.

Motorn går inte runt. Det klickar i relät, men ingenting händer med start motorn.

Det låter som du har dålig strömtillförsel eller jord till startmotorn.för dåligt med kräm brukar värma upp både kablar och relä..dvs lödningar släpper..men det är bara en tanke..hoppas du hittar felet..mvh

frågan är. hör du något relä klick eller är det hel dött?
om du hör ett svagt relä klick så drar start reläet. leta upp kablarna till startmotorn o mät vad du får för spänning när du skall försöka starta. kommer det spänning när du försöker starta men startmotorn e tyst så är felet i startmotorn. låter som ett värme relaterat problem i form av en brusten lödning.

Hur bra är ditt batteri?

Vanligaste anledningen till brunna startrelä är dåligt batteri. Jag skulle gissa på att det är dags för relätbyte igen tyvärr...

Kan dock glädja dig med att du inte behöver vänta på Tripump original utan de finns pirat

Hur bra är ditt batteri?

Vanligaste anledningen till brunna startrelä är dåligt batteri. Jag skulle gissa på att det är dags för relätbyte igen tyvärr...

Kan dock glädja dig med att du inte behöver vänta på Tripump original utan de finns pirat

Batteriet borde vara ok då jag köpte ett nytt för ett par månader sen då problemen började förstå gången. jag trodde att det var det som var slut och köpte ett nytt innan jag köpte reläerna. däremot så har jag bara 8 ampere istället för 10 som det står i instruktionsboken. anledningen till det är att ett 10 amperes inte fick plats i batteri lådan. vet ej om det kan påverka något?

Det borde väl funka med i princip vilket relä som helst som klarar dom strömmarna? :va

Batteriet borde vara ok då jag köpte ett nytt för ett par månader sen då problemen började förstå gången. jag trodde att det var det som var slut och köpte ett nytt innan jag köpte reläerna. däremot så har jag bara 8 ampere istället för 10 som det står i instruktionsboken. anledningen till det är att ett 10 amperes inte fick plats i batteri lådan. vet ej om det kan påverka något?
Nej, amperetimmarna spelar ingen roll, det viktiga är att det kan leverera tillräcklig momentan ström så att spänningsfallet inte blir för högt. Mät upp batteriet obelastat och när du kör startmotorn.

Hur klickar relät? Är det ett smack när du trycker på knappen eller smattrar det? Har du en hårtork/varmluftspistol kan du ju testa att enbart värma startmotorn, med kal motor i övrigt, och se om den slutar funka då. Isf kan det ju vara en skada inne i den, så att när det blir varmt blir det ingen kontakt. Sen är ju jordpunkten/erna viktiga att kolla.

Hur bra är ditt batteri?

Jag byter gärna relä igen, men undar hur jag ska bära mig åt så att samma fel inte kommer en tredje gång. Det är så jobbigt att bli stående någonstans igen.

Jag byter gärna relä igen, men undar hur jag ska bära mig åt så att samma fel inte kommer en tredje gång. Det är så jobbigt att bli stående någonstans igen.
Relän brukar få sönderbrända kontaktytor om dom får för låg spänning, så hittar du orsaken till det så kommer nog reläna bli mer långlivade också :) Fast det går väl att springa igång den när startmotorn slutar vara med? :va

Relän brukar få sönderbrända kontaktytor om dom får för låg spänning, så hittar du orsaken till det så kommer nog reläna bli mer långlivade också :) Fast det går väl att springa igång den när startmotorn slutar vara med? :va

Jo, springa funkar. men med tax ben och dålig kondis så är det inget roligt.

Kolla din jord mellan batteri/ram ram/motor. Lossa på dom och gör ren ytorna. Gör samma med plussen. Kan se ok mut men om du släpper och ruckar på ytorna så brukar det bli skillnad.

Kolla din jord mellan batteri/ram ram/motor. Lossa på dom och gör ren ytorna. Gör samma med plussen. Kan se ok mut men om du släpper och ruckar på ytorna så brukar det bli skillnad.
Nu har jag provat att rengöra, ytorna och tog mig en tur med gumman.
Körde henne varm, för att sedan stänga av och prova att starta. hojjen gick igång utan problem. stängde sedan av hojen och lät den stå några minuter, för att prova igen. Då gick startmotorn, men hojen ville inte starta. stängde av tändningen och provade igen, men då snurrade inte startmotorn. Sprang igång gumman och körde hem. Väl hemma lät jag hojen stå ett tag, provade sedan att starta och den gick igång utan bekymer. lät den stå ett tag till provade att starta ytterligare en gång, och den hoppade igång direkt. Är min hoj hemsökt, eller tycker den bara inte om mig?

Kolla kolen i startmotorn. Kan var slut eller om något av dom kärvar.

Hej.

Nu har jag fått hem delarna och har just varit ute och skruvat lite, Men den vill inte starta. Ibland så klickar det i solonoiden och ibland så burrar det i ett annat relä som jag inte vet vad det är för något. Har också märkt att varje gång den strular så tar digitala displayen extra lång tid på sig att hoppa igång. Vete fan vad det kan vara för fel. Någon som vill köpa en triumph? :(

Om displayen dör i samband med det så luktar det dåligt batteri, dålig jord eller nån form av dålig kontakt på storförsörjning.

Åk till nån verkstad(bil el mc) eller reservdelsfirma som säljer batteri och få det PROVMÄTT! Belastningsprovat alltså.

Du kan ragga tag i en multimeter och mäta spänningsfall mellan batteriminus och motorblock.

Nånstans har du dålig överföring som förändras med temperatur, det rör sig oftast om oxid mellan kontaktytor ex på jordkabelns anslutning mot block/ram.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon