roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Men nu tillhör jag de som testat en hel del literhojar och hade D675 mellan 06-12 och mer än 3 000 mil. Därefter har jag kört Gixxer, måttfullt modifierad för att passa mig som förare. Mina erfarenheter:...Jag har ingen dundererfarenhet då jag faktiskt inte ens gränslat ett literhoj.
...Det flera upplever som tråkigt med ST3 är något jag verkligen fastnat för. Att kunna börja dra från 5000 rpm utan att få panik och börja sparka i lägre växlar. Men uppenbarligen en smaksak.
Är bara inne på min andra säsong med min maskin, men så vitt jag vet är det inga problem med deras motorer längre. Vissa av dem dricker en del olja, men det är oftast i om de går på bana eller väldigt hårt på gatan.
Som jag nämnde innan, du måste inte varva skiten ur en ST3 för att ha kul, men vill man göra det så kolla oljan lite då och då...
Jämförelsen med literhojar blir lite löjlig... Klart man åker fortare med en CBR1000rr..
Fast jag pröjsar ca 1/10 av försäkringspremien (om det ens räcker) för min helförsäkrad jämfört med en trafik på en literhoj. Jag har roligare för de pengarna när jag inte sitter på hojen.
- Är literhojen snabbare? Ja, vid körning i fullgas över 150-170 km/h börjar skjutsen i 675:an avta, den effekten kommer vid ca 180-200 med Gixxern. På bana däremot beror det mycket på föraren, hur denne lärt sig köra hoj. Mina PB är väl 1-3 s snabbare med literhojen men då finns ju även den egna utvecklingen att beakta. Jag skulle tro att varvtiden under ett helt pass går 1-2 s raskare med literhojen, inte mer.
- Är literhojen bättre på väg? Ja, för den late. Vill man köra aktivt med 675 får man jobba lite mer med växellådan och hålla varvtalen över 7-8k RPM, med literhojen behöver man växla mindre för att njuta i samma tempo. En ringa fördel enligt min personliga uppfattning. Jag skulle säga att de är rätt jämbördiga på landsväg där Daytonans litenhet kompenserar.
- Är literhojen mer lättkörd på bana? Nej, med Daytonans fina effektutveckling har Du nästan ett inbyggt antisladdsystem, bra däck och väl injusterad maskin gör att Du med normalbegåvad gaskontroll aldrig överskrider däckens "gränszon". På raksträckorna och över 150 km/h avtar accelerationen något, vilket ger Dig några tiondelar att ta igen Dig och fokusera på den kommande bromsningen och insvängningen. Därför är det också lättare att ha rätt ingångshastighet och lättare att ligga före med planeringen av Din körning - och Du tar igen mycket av det Du förlorade på raksträckan.
- Är literhojen roligare? Nej. Den är annorlunda men inte roligare. Visst är det lättare att få upp litermaskinen på slangen, visst är det bekvämt att slippa växla lika ofta. Men känslan av att lita fullständigt på Din maskin och belöningen när Du väljer att jobba lite mer aktivt med 675:an uppväger enligt min personliga uppfattning de nackdelarna med råge. Dessutom är det kul att steka literhojar med sin lilla 675

Därför är det mer skillnad mellan hojarna än vad man först anar, många som inte lärt sig kurvteknik fullt ut avfärdar därför 600

TS - Därför kan Du lugnt välja den maskin som tilltalar Dig mest, det är inte ett val för resten av Din livstid och Du kan byta om det inte blev rätt. Däremot kan jag rekommendera att någon gång i Ditt hojliv äga en 600 och verkligen utveckla Din körning på den maskinen, det är både nyttigt, trevligt och skojigt

Mina 2p, lycka till med Ditt val

Last edited: