Triumph, hur är de idag?

...Jag har ingen dundererfarenhet då jag faktiskt inte ens gränslat ett literhoj.

...Det flera upplever som tråkigt med ST3 är något jag verkligen fastnat för. Att kunna börja dra från 5000 rpm utan att få panik och börja sparka i lägre växlar. Men uppenbarligen en smaksak.

Är bara inne på min andra säsong med min maskin, men så vitt jag vet är det inga problem med deras motorer längre. Vissa av dem dricker en del olja, men det är oftast i om de går på bana eller väldigt hårt på gatan.
Som jag nämnde innan, du måste inte varva skiten ur en ST3 för att ha kul, men vill man göra det så kolla oljan lite då och då... :)

Jämförelsen med literhojar blir lite löjlig... Klart man åker fortare med en CBR1000rr..
Fast jag pröjsar ca 1/10 av försäkringspremien (om det ens räcker) för min helförsäkrad jämfört med en trafik på en literhoj. Jag har roligare för de pengarna när jag inte sitter på hojen.
Men nu tillhör jag de som testat en hel del literhojar och hade D675 mellan 06-12 och mer än 3 000 mil. Därefter har jag kört Gixxer, måttfullt modifierad för att passa mig som förare. Mina erfarenheter:
- Är literhojen snabbare? Ja, vid körning i fullgas över 150-170 km/h börjar skjutsen i 675:an avta, den effekten kommer vid ca 180-200 med Gixxern. På bana däremot beror det mycket på föraren, hur denne lärt sig köra hoj. Mina PB är väl 1-3 s snabbare med literhojen men då finns ju även den egna utvecklingen att beakta. Jag skulle tro att varvtiden under ett helt pass går 1-2 s raskare med literhojen, inte mer.
- Är literhojen bättre på väg? Ja, för den late. Vill man köra aktivt med 675 får man jobba lite mer med växellådan och hålla varvtalen över 7-8k RPM, med literhojen behöver man växla mindre för att njuta i samma tempo. En ringa fördel enligt min personliga uppfattning. Jag skulle säga att de är rätt jämbördiga på landsväg där Daytonans litenhet kompenserar.
- Är literhojen mer lättkörd på bana? Nej, med Daytonans fina effektutveckling har Du nästan ett inbyggt antisladdsystem, bra däck och väl injusterad maskin gör att Du med normalbegåvad gaskontroll aldrig överskrider däckens "gränszon". På raksträckorna och över 150 km/h avtar accelerationen något, vilket ger Dig några tiondelar att ta igen Dig och fokusera på den kommande bromsningen och insvängningen. Därför är det också lättare att ha rätt ingångshastighet och lättare att ligga före med planeringen av Din körning - och Du tar igen mycket av det Du förlorade på raksträckan.
- Är literhojen roligare? Nej. Den är annorlunda men inte roligare. Visst är det lättare att få upp litermaskinen på slangen, visst är det bekvämt att slippa växla lika ofta. Men känslan av att lita fullständigt på Din maskin och belöningen när Du väljer att jobba lite mer aktivt med 675:an uppväger enligt min personliga uppfattning de nackdelarna med råge. Dessutom är det kul att steka literhojar med sin lilla 675 :)

Därför är det mer skillnad mellan hojarna än vad man först anar, många som inte lärt sig kurvteknik fullt ut avfärdar därför 600:orna som "slöa". Och visst, att vrida på rullen rakt fram klarar en dresserad apa, har man därefter knappt styrfart genom kurvorna oavsett maskin är det klart att det går mycket fortare med literklubban. Men de som lärt sig körningen från grunden och lärt sig uppskatta det mer flexibla chassit, den feedback och den smidighet som Daytonan eller Str675 innebär finner ofta lika mycket eller mer nöje i den mindre maskinen.

TS - Därför kan Du lugnt välja den maskin som tilltalar Dig mest, det är inte ett val för resten av Din livstid och Du kan byta om det inte blev rätt. Däremot kan jag rekommendera att någon gång i Ditt hojliv äga en 600 och verkligen utveckla Din körning på den maskinen, det är både nyttigt, trevligt och skojigt :)

Mina 2p, lycka till med Ditt val :)

Last edited:
Ja bra inlägg roffe_s inte mer än ett stycke med slagdängor om hur man är en dresserad apa som bara kan gasa rakt fram för att man inte vill ha en liten symaskin att grensla.

Men nu är verkligheten såhär att ska man välja maskin efter gata så får man välja maskin efter hur den känns på gata, inte dess medelhastighet jämfört med literfyror på valfri bana.

Enligt mig känns den slö.

Att jag ska behöva försvara detta uttalande är helt otroligt och era alla dängor om hur man inte kan köra för att man inte har den ljuva nästan religiösa förmågan att uppskatta en 600 säger mer om er än om mig.

Jag tänker inte säga att jag är världsbäst på att köra för det är jag inte, men det är ganska sorgligt att få höra att man är värdelös för att man även uppskattar en vridstark maskin när man inte kör som en idiot på kurviga vägar.

Last edited:
Ja bra inlägg roffe_s inte mer än ett stycke med slagdängor om hur man är en dresserad apa som bara kan gasa rakt fram för att man inte vill ha en liten symaskin att grensla...
Johnny - i tidigare inlägg var Du "less på att försvara Dig" och mitt inlägg var därför inte på minsta sätt riktat till Dig. Jag känner Dig inte och vet inte vad Du kan/inte kan. OK? :)

Sedan generaliserar jag inte - det finns naturligtvis folk som kan köra hoj TROTS att de kör literhoj. Allt annat vore väl orimligt och jag kan heller inte se att jag eller någon annan påstått det? Och det är väl heller inget sakfel i att det är svårare att svänga än att gasa rakt fram?

Vad jag menar är att det likväl finns rookies, posörer, wannabees etc som lika högljutt som självsäkert förespråkar literhojar, PC-V, värsta eftermarknadsprylarna etc när det i stället ger mest för pengarna att köpa däck, soppa och lite tid på en bana för att lära sig köra sin fina maskin. Vilken av kategorierna Du tillhör vet jag som sagt inte och det är uppriktigt sagt knappast intressant för TS?

Att välja att inte köra som en tok på landsväg är något som hedrar Dig. Mycket! Vår statistik och vårt rykte hos FB är faktiskt på bättringsvägen hos politiker och FB efter de senaste årens minskade dödsolyckor bland SH, låt oss fortsätta på den inslagna vägen!

Därför tror jag Du kan andas ut, luta Dig tillbaka och låta tråden återgå till TS ändamål - vilken maskin han ska investera i. Till sin hjälp har han nu Din, min och många andras personliga åsikter. I slutändan ska TS naturligtvis provköra ett antal alternativ och låta hjärtat få sista ordet innan han tar fram plånboken. Då brukar det bli bäst! :)

OK?

Last edited:
Ja bra inlägg roffe_s inte mer än ett stycke med slagdängor om hur man är en dresserad apa som bara kan gasa rakt fram för att man inte vill ha en liten symaskin att grensla.

Men nu är verkligheten såhär att ska man välja maskin efter gata så får man välja maskin efter hur den känns på gata, inte dess medelhastighet jämfört med literfyror på valfri bana.

Enligt mig känns den slö.

Att jag ska behöva försvara detta uttalande är helt otroligt och era alla dängor om hur man inte kan köra för att man inte har den ljuva nästan religiösa förmågan att uppskatta en 600 säger mer om er än om mig.

Jag tänker inte säga att jag är världsbäst på att köra för det är jag inte, men det är ganska sorgligt att få höra att man är värdelös för att man även uppskattar en vridstark maskin när man inte kör som en idiot på kurviga vägar.

Om man ändå ska köra gata så är det mycket trevligare med en stor och vridstark motor! Vad får man lixom ut av att varva och växla hela tiden? Det blir en mer hetsig körning bara. 600:a passar bättre för bana och literhojar passar bättre för gata. Så är det bara!

Johnny - i tidigare inlägg var Du "less på att försvara Dig" och mitt inlägg var därför inte på minsta sätt riktat till Dig. Jag känner Dig inte och vet inte vad Du kan/inte kan. OK? :)

OK, jag kände ett behov av att säga att måttstocken för en bra gathoj enligt mig omöjligt kan vara hur bra den är på bana (som jag har sett proklameras flerfaldigt på detta forum) och samtidigt helt försumma egenskaperna på gata.

Att välja att inte köra som en tok på landsväg är något som hedrar Dig. Mycket! Vår statistik och vårt rykte hos FB är faktiskt på bättringsvägen hos politiker och FB efter de senaste årens minskade dödsolyckor bland SH, låt oss fortsätta på den inslagna vägen!

För att förtydliga: "NÄR jag inte kör som en idiot". För det händer. Men det är inte så jag brukar köra motorcykel och det är uteslutande där JAG är den som skadas vid en olycka.

OK :)

Last edited:
Så, vidare med ämnet från TS:

Har nu börjat snegla på Triumph och främst deras Street Triple.
Men största "bekymret" är det rykte de så länge drogs med, hur är de idag?
Hur upplever ni ST3? Blir jag besviken om jag byter ut min hormonstinna KTM mot en "liten" trippel tror ni?

1. Bra, tycker jag, efter 6500 mil på mina två trajjor (Sprint 955 + Thruxton). Inga direkta problem med någon av hojarna.
2. Testa själv! Jag som kör en något lite uppskrämd 955:a (knappt en liter! :)) gillar 675:an i ST:n. Den drar tillräckligt bra på mellanvarv för att vara kul att köra och den drar (förstås) ännu bättre när den varvas ordentligt.

En riktigt charmig motor. Tycker inte den är slö - alla tycker som de vill! ;) Jag har inget problem med den jämna kraftutvecklingen, det är bara en fördel i min bok. Liten och lättkörd. 675 cc är inte jättemycket. 106 hk är inte supervärst. Men 190 kg våt är heller inte särskilt mycket!

Last edited:
Jag har aldrig ägt en Triumph personligen. Men jag har bara hört gott om dom.
Jag tycker personligen det saknas effekt. Dom är mycket lättkörda och roliga att köra på små krokiga landsvägar. Men dom saknar rejält med kräm.

stog åxå i valet å kvalet förra sommaren , provade en st3 .... men vart helsåld på en MV Agusta Brutale 800 ist , lättare , mera klubba , mera "hetsig" motor och chassi

prova vettja , såååå mycket dyrare (om man inte ska ha den überfina RR Brutalen då) är den inte , å då ingår quickshift å massa annat godis :)

Oj, den här tråden har verkligen gått varm..

Med tanke på hur otroligt olika ni upplever Trajjas 675cc trippel så antar jag att det inte finns något annat än att provköra den rejält. Tror dock att ni gett mig en ganska bra uppfattning faktiskt.

Det låter ju ändå som (om jag fattar er rätt) som en lättsvängd och rapp cykel som kanske saknar lite karaktär i motorn? Nu är ju min Superduke också lättsvängd och en fröjd att kasta runt på krokiga landsvägar utan att behöva göra avkall på motorkaraktären.

Jag är mest nyfiken och sugen på att testa något annat, men det verkar lite som att det finns risk att bli besviken på ST3's motor.. tyvärr. Men vi får se om jag kan skrapa fram en provkörning.

Triumph verkar ha blivit lite favorit att hacka på, utan att man har ägt en

Jag är inne på min 4:e men jag byter när jag hittar en bättre än den jag nu (Street R 14)

Givetvis har den inte nån effekt om man jämför med hojar som nästan har det dubbla

Tricket är att provköra själv

mm precis så tänker jag Kryckan, därför tycker jag att mt09 är en mycket roligare hoj än en st3. den känns lätt tom lättare än st3 å har mer pulver. som sagt hjulet drar ju upp när man rycker lite i gasen. det gör inte st3an vilket e lite synd för den e så bra annars.

sen e ju mt09 rätt dyr om man jämför med en lätt begagnad st3 å så jäääkla ful fy fasiken va ful men va kul :D

Last edited:
Oj, den här tråden har verkligen gått varm..

Med tanke på hur otroligt olika ni upplever Trajjas 675cc trippel så antar jag att det inte finns något annat än att provköra den rejält. Tror dock att ni gett mig en ganska bra uppfattning faktiskt.

Det låter ju ändå som (om jag fattar er rätt) som en lättsvängd och rapp cykel som kanske saknar lite karaktär i motorn? Nu är ju min Superduke också lättsvängd och en fröjd att kasta runt på krokiga landsvägar utan att behöva göra avkall på motorkaraktären.

Jag är mest nyfiken och sugen på att testa något annat, men det verkar lite som att det finns risk att bli besviken på ST3's motor.. tyvärr. Men vi får se om jag kan skrapa fram en provkörning.

Hade en ST3 som första hoj, så fanns mer än tillräckligt med effekt för min del. Lite surrig om man matade mil på motorväg, men det är ju knappast förstahandsvalet med de flesta cyklarna. 188/85 kg och jag tyckte motorn var grymt bra hela vägen upp tills där det blir jobbigt med en kåplös nakenhoj(150+).
Snarare lite liten cykel för mig än att motorn var för klen. Ingen optimal hoj om du har tänkt att skjutsa mycket heller, då saknade man effekt, utöver att var trångt och obekvämt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman