Triumph Daytona T595 turboprojekt

Plasten mellan avgasrören ska karvas bort. Luftutsläppet från oljekylaren ska ut där.
Nummerskyltsbelysningen ska flyttas. Reflexen ska bli lokaliserad där (man vill ju vara laglydig... :rofl)
Blir sen skyltfäste i fackverksinspirerad stil med skylten placerad strax under dämparna.

Okej då fattar jag.
Annars kan man bränna hål i skylten, har jag hört....:rodnar
 
IMG_20140831_182229.jpg
Nu har ljuddämparna fått fästen.

IMG_20140831_184124.jpg
Förberett området mellan dämparna för luftutsläppet från oljekylen.

IMG_20140831_184131.jpg
Blir ganska brutalt utseende tycker jag! :yoparty
 
IMG_20140902_202729.jpg IMG_20140902_203325.jpg

Har idag börjat med rördragningen för det nya systemet!
Blir lite knivigt att få till ett rör över hjulet till den vänstra dämparen, men det ska gå!

IMG_20140902_203251.jpg IMG_20140902_203307.jpg

Lite drygt att börja med ett nytt avgasrör men det kändes mest rätt att göra det.
Känns onödigt att dra på sig onödig uppmärksamhet p.g.a ljudnivån...

Vill få färdigt för mappning nu! Blir nog ingen provtur i år, tyvärr :(
 
Börjar känna att jag vill få färdigt avgassystemet nu. Så att jag kan ge mig på värmeskyddsplåtarna...

IMG_20140915_205648.jpg

IMG_20140915_205658.jpg

Har även hittat en grej till att pillra till. En justerbar wastegate-klocka.

Det finns att köpa såna men problemet är att jag inte hittat nån som går att justera tillräckligt lågt... Så lite mätande, tänkande, CAD:ande och sen dreja fram lite grejer i aluminium så ska det nog finnas en som funkar till mitt turbo-bygge.
 
Första uppstarten av hojen med turbon monterad.
Dock med den underliggande ljuddämparen.

Det va ett antal veckor sen detta skedde...


 
Idag har jag fått färdigt wastegate-klockan. :banana

Kapade isär originalet så att jag kunde använda mig av membranet, kolvstången och fjädern.
Det visade sig att fjädern i originalet va förspänd med 11 mm. Med det så började kolvstången röra sig vid ca 0,3 bar.

Konstruerade ett hus där jag kan justera fjäderförspänningen allt mellan 0 mm och 11 mm, det gör att kolvstången nu kan börja röra sig vid minsta lilla övertryck.

Justerade in en fjäderförspänning på 3 mm, det ger ett "rörelsetryck" på ca 0,05 bar.
Fjäderförspänningen håller ju också igen wastegaten mot avgastrycket, som vill trycka upp den. Vilket ju då gör att laddtrycket sjunker...

Tillsammans med pysventilen så borde jag kunna hitta rätt med laddtrycket.

IMG_20140924_183530.jpg

IMG_20140924_190058.jpg IMG_20140924_190112.jpg
 
Jävel så fint allt blir, är membranet i wastegaten från en original tryck-klocka? Har ju möjligheten så funderar på att bygga något sådant till min med medans jag har tillgång till maskiner. Annars är man ju bunden på sätt och vis till ett laddtryck med fjädern i och avsaknaden av justermöjligheter. Riktigt fint!
 
Jävel så fint allt blir, är membranet i wastegaten från en original tryck-klocka? Har ju möjligheten så funderar på att bygga något sådant till min med medans jag har tillgång till maskiner. Annars är man ju bunden på sätt och vis till ett laddtryck med fjädern i och avsaknaden av justermöjligheter. Riktigt fint!

Japp, membranet är från den slaktade original tryck-klockan. (Samt fjädern och tryckstången)
 
IMG_20140926_195229.jpg Den nya "wastegate-actuator:n" på plats.
Den verkar uppföra sig precis som jag vill....

IMG_20140926_212810.jpg IMG_20140927_195608.jpg
Det va lite meckigt att få till 1 till 2 övergången, men tillslut blev jag nöjd.

IMG_20140926_205026.jpg
Denna variant på avgassytem blir mycket mer slimmat än den underliggande ljuddämparen. Där va den lite begränsande av markfrigången vid kraftigt nedlägg åt höger.
 
Jädrar vilken fena du är...! Funderar starkt på en t595 nästa år, lust att bjuda på lite tips från coachen då? :)
 
IMG_20140928_180742.jpg
Nu är röret äntligen färdigsvetsat!

IMG_20140928_183313.jpg
Blev fan riktigt snyggt...

IMG_20140928_183328.jpg
Nöjd som bara den faktiskt.

Det som jag fick lite huvudbry över är att den inte hade nån större lust att starta... :(

Har kopplat in den justerbara bränsletrycksregulatorn samt satt på en kontakt på TPS:en för att kunna koppla in PC-3:an senare.
Det är det som gjorts sen den gick sist.... :va

Mätaren på BTR:en ger utslag och trycket är injusterat till 3 bar som det ska vara...
Bensin finns i hela systemet, även i returslangen in i tanken.

Har mina misstankar på kontakten på kabelstammen till TPS:en, ska ta å mäta upp den å ser om jag hittar nåt skumt där.

Gnista har hon iaf. Blev lite orolig över det ett tag :gnissla

Ja ja, det kan ju inte va omöjligt att reda ut...
 
Jädrar vilken fena du är...! Funderar starkt på en t595 nästa år, lust att bjuda på lite tips från coachen då? :)

Tackar!

Kan absolut försöka ge några tips.

Dom heter T595 i årsmodellerna -97 och -98 sen heter dom 955i. Samma motor i princip, insprutningen är uppgraderad. Dock ingen skillnad i ork, 130 hk.
Sen kom en större uppgradering till modellåret 2002, ny topp bland annat. Den motorn ger 149 hk.
Samt en facelift, nya kåpor, strålkastare, bakände.
Enkelsvingen försvann nånstans här också, till förmån för en konventionell modell.

Bara du skriver och frågar om nå't, så ska jag försöka ge dig svar...
 
Tackar!

Kan absolut försöka ge några tips.

Dom heter T595 i årsmodellerna -97 och -98 sen heter dom 955i. Samma motor i princip, insprutningen är uppgraderad. Dock ingen skillnad i ork, 130 hk.
Sen kom en större uppgradering till modellåret 2002, ny topp bland annat. Den motorn ger 149 hk.
Samt en facelift, nya kåpor, strålkastare, bakände.
Enkelsvingen försvann nånstans här också, till förmån för en konventionell modell.

Bara du skriver och frågar om nå't, så ska jag försöka ge dig svar...
Modellerna har jag koll på, det är nog mest tvångsmatningen som är intressant.. ;)
 
Plockade isär kontakten på TPS-kablarna, mätte upp dom. Satte ihop dom igen och mätte genom alla kontakter när dom satt ihop... -inga konstigheter.
Satte tillbaka kontakten på TPS:en och mätte på var och en av kablarna.
Jorden = OK
5V in = OK
Signalkabel = Varierande volt beroende på gaspådrag = OK

Hmm... Testade att starta hojen och se på fan! Den startade!! :banana :yoparty
Gött som f_n!
 
Nu har det löst sig, angående hojens tjurighet i att starta...

Ibland har man ju lite otur när man tänker... :dummer
Har lyckats koppla bränsleflödet åt fel håll.
Eller, ja... har tänkt rätt med flödesriktningen. Trycksatt till fuelrailen, genom den, vidare i en slang till BTR:en. Sen i retur till tanken.
Bara det att jag satt slangarna i fel anslutning på tanken.
Det konstigaste är att den startade över huvud taget!! :va
 
Uppstart, avgassystem version 2

Så där då.
Bränslesystems-demonerna fixade och här en filmsnutt av uppstarten.

 
det ser ju riktigt najs it

fan vad jag saknar turbo
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top