Triumph Daytona T595 turboprojekt

Före uppstarten igår...

Tack för alla ryggdunkningar! :):)

IMG_20140627_210305.jpg IMG_20140628_220446.jpg
Kopplingen monteras...

IMG_20140628_223916.jpg IMG_20140628_230050.jpg
Oljetråget och packningsytor rengjorda.
Oljepickuppen delad och nätet rengjort, behövdes!
En del silikonrester och metallflisor efter fjäderhaveriet i kopplingskorgen.

IMG_20140629_002250.jpg IMG_20140629_002306.jpg
Praktiskt att man kan placera tanken så här och starta motorn!

Helt otroligt så fanns det inga oljeläckage.
Det enda läckaget va kylvätska i en slangskarv mellan termostathuset och kylaren.
När termostaten öppnar så flödar kylvätskan den vägen, sen när tempen steg ytterligare så började det läcka.

Det visade sig att det berodde på en slangklämma av undermålig kvalité...
Det var klämmor jag köpte på den lokala OKQ8-macken, saknade två så tänkte att det duger. Det gjorde det ju INTE!!

Ja ja, det va ju relativt enkelt fixat iaf.
 
Har idag bytt till lagliga däck på hojen.
Börjat klä på den...
Ska besiktigas veckan som kommer (v.27)
Lite uppspelt är jag iaf. Bara den klarat bes. så ska turbon på!

Rätt vasst gassvar på hojen trots kompsänkningen....
Kan knappt vänta tills jag får köra hojen med turbo på! :banana :yoparty :crash
 
Tjohooo!!! Hojen är klar för att besiktigas!

Fick ihop det sista ikväll och en liten provtur blev det också.
Allt verkade OK.

IMG_20140701_211116.jpg IMG_20140701_211136.jpg

IMG_20140701_211155.jpg IMG_20140701_212422.jpg
 
Va och besiktade idag.
Tyvärr så blev jag belönad med ett återbesök :mad:
För lågt halvljus och för tätt mellan blinkerserna bak, blev domen...

Fixa detta, sen fräna grejen :banana
 
Va och besiktade idag.
Tyvärr så blev jag belönad med ett återbesök :mad:
För lågt halvljus och för tätt mellan blinkerserna bak, blev domen...

Fixa detta, sen fräna grejen :banana


Surt med lågt halvljus. Avståndet mellan blinkerserna fick du naturligtvis minsta mått vid besiktningen! :)

Det fick jag, dessutom en utskrift från Bilprovningen när jag frågade. :tummenupp
Det var naturligtvis innan jag rensade bakdelen i förebyggande...
 
Surt med lågt halvljus. Avståndet mellan blinkerserna fick du naturligtvis minsta mått vid besiktningen! :)

Det fick jag, dessutom en utskrift från Bilprovningen när jag frågade. :tummenupp
Det var naturligtvis innan jag rensade bakdelen i förebyggande...

Jo då, jag fick mått på vad som va minsta tillåtna avstånd. 180 mm mellan innersta "lysande punkt". Samt symetriskt placerat om centrum på hojen...

Misstänkte dock från början att det va för smalt. (inte jag som moddat... :tungan)
Halvljuset hade jag inte ens kollat :dummer
 
Nej nu för det bli en öl... eller tio. Öllampan lyser ju! :fyllisar
Jäkla gött väder att köra i!
Blivit en sväng med Speed:en.
 
Nu så är hojen godkänd vid besiktningen.
Förutom slipon-dämparen som åkte på direkt efter... :hihi

Riva bort grejer och skruva på turbo-prylarna är nästa post på listan. :banana
 
Nu har jag monterat turbo och tryckrör igen på hojen.
Nu ska det tillverkas ett fäste till wastegate-klockan, ett antal värmeskyddande plåtar och lite andra smågrejer som ska pillas till...

Är det nån som har problem att ladda upp bilder?

Tänkte jag skulle ha lagt med några nu men kunde inte få till det...
 
Anslutning för tillopp av kylvatten till turbon (höger) och retur av det samma från turbon (vänster), dom små rören.
Röret i mitten är för oljereturen på turbon.

IMG_20140724_192400.jpg
 
Nu går det nästan plågsamt långsamt framåt med byggandet!

Ska väl inte iofs inte klaga. Tiden spenderas med bad och wakeboard-åkning.
Inte ofta en svensk sommar ger såna här vattentemperaturer!

Men det har kommit resterande delar till PC-3:an för att kunna koppla in en MAP-sensor till den, ska bara hämta upp grejerna.
 
IMG_20140728_202845.jpg
Avloppet från turbon och wastegatens tryckarm och "klocka".

IMG_20140728_202931.jpg
Som ovan från ett annat håll...

IMG_20140728_202938.jpg
Vänstersidan blir att se ut som en rörmokares värsta LSD-tripp...
Men det blir inget mer här nu förutom en slang till dumpventilen.

IMG_20140728_203001.jpg
Kylvätskereturen(ungefär mitt i bild) från turbon får ligga på "stora" kretsen, så att vätskan går direkt tillbaka till och genom kylaren oavsett om termostaten är öppen eller stängd. Tilloppet norpas strax efter vattenpumpen.
Flödet blir alltså: Vattenpump --> turbo --> kylare --> vattenpump.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top