Triumph Daytona 955i - tråden

jojje skrev:
WindDrifter skrev:
vart beställer man en bottenlänk... och det ska va en till arsmodell 01 och framåt med enkelsving.....

vad kan det kosta???
vad blir resultat om man kör med bottenlänk från en t595 från 98 och en öhlins bakdämpare det är väl det du syftar på....alltså sätta dit 98 ans länk och dämpare... påverkar det köregenkaperna och på vilket sätt????

mvh..

den blir lägre bak. vilket innebär att den blir segare och svänga med.

fråga på freewheel eller mcvaruhuset vad en länk kan kosta.
stötdämpare från öhlins är ju aldrig direkt billiga ....

du behöver en bottenlänk till 01 - 03 av NYA Daytonan.
det finns också årsmodell 01(visseligen tillverkad 00) av gamla Daytonan. jag har en sådan. det kan liksom lätt bli lite förvirring på årsmodellerna så bäst
är väl att säga att det är till en 03 du behöver den, då blir det ingen förvirring.

det finns/fanns en snubbe i england som tillverkade egna länkar
tror det finns på shop-sidan på www.t595.net


/peppe

EDIT: här är länken. :rolleyes: http://www.t595.net/shop/product.asp?category=6&level=3&currency=1&retired=0&id=201
med en sån och en stötdämpare till gamla daytonan borde höjden bak bli 'lagom'.
 
WindDrifter skrev:
den blir lägre bak. vilket innebär att den blir segare och svänga med.

fråga på freewheel eller mcvaruhuset vad en länk kan kosta.
stötdämpare från öhlins är ju aldrig direkt billiga ....

du behöver en bottenlänk till 01 - 03 av NYA Daytonan.
det finns också årsmodell 01(visseligen tillverkad 00) av gamla Daytonan. jag har en sådan. det kan liksom lätt bli lite förvirring på årsmodellerna så bäst
är väl att säga att det är till en 03 du behöver den, då blir det ingen förvirring.

det finns/fanns en snubbe i england som tillverkade egna länkar
tror det finns på shop-sidan på www.t595.net


/peppe

EDIT: här är länken. :rolleyes: http://www.t595.net/shop/product.asp?category=6&level=3&currency=1&retired=0&id=201
med en sån och en stötdämpare till gamla daytonan borde höjden bak bli 'lagom'.











tack för svaret... har tittat på länken men hittar inga prisuppgifter på bottenlänken.......kan du få fram uppgifter om priset och hur man beställer vore tacksam....

mvh...
 
El Garto skrev:
Häromdagen såg jag -någonstans- att det finns raisers till handtagen på Daytonan, men nu kan jag inte hitta var jag såg dem.

Någon som vet?

Och är det någon som vet om Triumph har alternativa mappningar till stock Daytona. Typ om man vill lägga vridet på lite lägre varv eller göra någon annan förändring.

Johans Mc i GBG har raisers.
995:-
031-220049.

Peter
 
Jag måste varna för att använda originalbakdämparen från Daytonan.
Den är väldigt standardbetonad och gör inte sitt jobb när den blir belastad.
Jag hade en T595 -98 med seatpipe och det gick inte att få bakdämparen att inte bottna med resultat att bakdäcket slog i svepet på dämparen.
Gick det fort studsade hela bakänden runt, trots olika justeringar.
Jag kollade och jämförde mellan att köpa en billig ride height adjuster mot att gräva ett hål i plånkan och köpa en bättre fullt justerbar dämpare.
Det slutade med att jag köpte en fullt justerbar Öhlinare som även justerades så att höjden, vid dämparen, ökades med ca 2 cm.
Helt plötsligt hade jag en hoj som svängde istället för att sträva rakt fram i kurvorna. Kändes som en helt ny hoj. :tummenupp
 
Last edited:
Så ja...
Nu står bettan i det nya garaget!:yoparty

Fint vi fått det va!?
Snacka om att det ska bli kul i garaget, när man slipper kliva över bråte åt alla håll!:hihi

Länkarna är till bilder!
attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php

attachment.php
 
Sweedo skrev:
Jag måste varna för att använda originalbakdämparen från Daytonan.
Den är väldigt standardbetonad och gör inte sitt jobb när den blir belastad.
Jag hade en T595 -98 med seatpipe och det gick inte att få bakdämparen att inte bottna med resultat att bakdäcket slog i svepet på dämparen.
Gick det fort studsade hela bakänden runt, trots olika justeringar.
Jag kollade och jämförde mellan att köpa en billig ride height adjuster mot att gräva ett hål i plånkan och köpa en bättre fullt justerbar dämpare.
Det slutade med att jag köpte en fullt justerbar Öhlinare som även justerades så att höjden, vid dämparen, ökades med ca 2 cm.
Helt plötsligt hade jag en hoj som svängde istället för att sträva rakt fram i kurvorna. Kändes som en helt ny hoj. :tummenupp

Den som sitter på -02 och framåt är väl fullt justerbar?
Har för mig att den är det på min S3 och jag har inte upplevt några sånna problem vid bankörning..
 
xyx skrev:
Den som sitter på -02 och framåt är väl fullt justerbar?
Har för mig att den är det på min S3 och jag har inte upplevt några sånna problem vid bankörning..
Fullt justerbar är bakdämparen till samtliga årsmodeller av T595/955I.
Vad jag slarvigt menade var att på Öhlinaren kunde fjäderförspänningen justeras hydrauliskt och även längden var justerbar så att "raiser" inte behövs.
Sedan är klickinställningar väldigt lätta att hålla reda på när man justerar fram och tillbaka.
Original Showa spelar inte i samma liga som en Öhlinare.
 
Last edited:
Nån som har tips på mellanrör till ljuddämparen.

Tänkte köpa en budgetdämpare på Addemoto (Viper 1500 pistoler).
Men de har inget mellanrör som passar (tror jag). De har en lång lista över hojar där de har mellanrör som passar men så klart inte till Triumph. Någon som vet vilket som kan passa på Daytonan eller någon som har ett jag kan köpa. Kanske någon som har ett orginalsystem som jag kan få kpa billgt (och slakta, dvs göra ett nytt mellanrör av det).
 
Dämpare

Totte skrev:
Va?

Jag kollade igenom Addemotos katalog, och det ända jag fann var kromade pipor till typ CB450 från 82... hehe...

Annars har du jävligt prisvärda pipor här:
http://www.wolfracing.co.uk/triumph_app.html

Ja, det var ju ganska hysade priser med tanke på att det är kompletta system. Men på Addemoto finns Viper dämpare för 1.495:- och anslutningsröret tror jag går att bygga med 2 st rör för bilavgassystem (2 tums). De jag tänker på har 30 graders böj och kostar 40:- styck.
Jag var på Addemoto i går och tittade på dämparna. Jag hade en sådan (fast bolt-on) på min Bandit 1200, fungerade klockrent och ljudet var perfekt.
 
Låter inte som en fröjd för ögat...
Kan du skicka en länk till bild eller nåt?

Föresten har jag en fråga till er alla:
Finns det någon som konverterat sin koppling till hydraulisk? I sånt fall... hur? Vart får man tag på delar?
 
Så var Addemotos Viper slipon monterat o klart. Det fick bli en ett hemmagjort mellanrör men det ska väl funka. Jag har bara startat den och det låter inte så pjåkigt. Jag vill minnas att Vipern som jag hade på Banditen var hyfsat dämpad på låga varv och röt ganska ordentligt när man trycker på lite. Precis som det ska vara, ett dovt muller på låga varv och skön sång på lite högre. Tror ni att insprutningen ser till att den inte går för snålt nu?
Hur som helst så tycker jag att 1495:- är billigare än ca 4500:- för orginal, även om jag skulle behöva betala ett par hundralappar för en ommappning.
 
El Garto skrev:
Tror ni att insprutningen ser till att den inte går för snålt nu?
Hur som helst så tycker jag att 1495:- är billigare än ca 4500:- för orginal, även om jag skulle behöva betala ett par hundralappar för en ommappning.

De där med mappningen vid byte av slipon, är jag tveksam till att man verkligen behöver göra. Jag gjorde det... Fick det gratis på Freewheel när jag tjackade sliponet av dem (2200:- beg). Men den enda skillnade jag märkte var ljudet...
 
Ommappning eller inte?

Ni som har monterat öppnare ljuddämpare på era Daytonor. Har ni mappat om?
Nu menar jag inte Triumphs egna dämpare för där ingår ju ommappningen så det är väl ingen som kör med dem och inte har mappat om. Men ni andra som köpt andra märken på era ljuddämpare. Blev det någon skillnad efter ommappning och i så fall, vad?
 
Som diskussionen har gått tidigare här i tråden, så påstår sig folk ha kännt en märkbart snabbare respons på gasen, men jag bytte till en burk som heter (pinsamt nog) "ninja", beggad av Freewheel, och fick då mappningen gratis.

Jag måste säga att det blev en oerhörd skillnad!

PS. på ljudet, inget annat...
 
Tailriser till T595 -97

Var hittar jag tailriser till Daytona???
Någon av er "trepipspiloter" som
kan ge mig ett tips?

Peter
 
Peterrr skrev:
Var hittar jag tailriser till Daytona???
Någon av er "trepipspiloter" som
kan ge mig ett tips?

Peter

ojoj...hittade svaret på min fråga...i samma tråd.
T595.net är ju en otrolig kunskapsbank.
Ska tillverka en egen "tailriser",tydligen ska den
vara 13 mm kortare än original.

Peter
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top