Triumph Daytona 675-tråden!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Ögat hojen i 12 år. Den har aldrig haft detta ljud innan. Utan det har kommit når den stått i vinter.
Haft nere hela toppkåpan tidigare. Tar för givet att det kommer krävas. Kanske ska ta alla kåpor och vaxa dem när man åndå är igång…
Bara den bak kvar om man behöver riva allt fram…
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Luftning av frambroms
Har problem med ovanstående. Bromshandtaget är svampigt även om bromsarna tar och biter bra. Känslan är dock sådär såklart. Jag skulle gissa att det står luft nånstans men kan för mitt liv inte få det att bubbla vid varken oken eller huvudcylinder.
Nu är det ju inte unika bromsar på något vis på denna maskin (har ej ABS) så tycker inte det ska vara så hokus pokus. Jag har aldrig gått bet på att lufta bromsar förut så det förvånar mig något.
Någon som har tips på eventuella metoder som inte är de allra vanligaste?

Proceduren jag använder är:
Sätt lite tryck på handtaget.
Lossa nippel.
Låt olja/bubblor evakuera i en på nippeln ansluten slang.
Dra åt nippel.
Släpp tryck.
Repetera.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Luftning av frambroms
Har problem med ovanstående. Bromshandtaget är svampigt även om bromsarna tar och biter bra. Känslan är dock sådär såklart. Jag skulle gissa att det står luft nånstans men kan för mitt liv inte få det att bubbla vid varken oken eller huvudcylinder.
Nu är det ju inte unika bromsar på något vis på denna maskin (har ej ABS) så tycker inte det ska vara så hokus pokus. Jag har aldrig gått bet på att lufta bromsar förut så det förvånar mig något.
Någon som har tips på eventuella metoder som inte är de allra vanligaste?

Proceduren jag använder är:
Sätt lite tryck på handtaget.
Lossa nippel.
Låt olja/bubblor evakuera i en på nippeln ansluten slang.
Dra åt nippel.
Släpp tryck.
Repetera.
Du har inte luft i slangen som går över skärmen?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Är det någon skillnad på skivorna till 06-08 eller 09 -12?
Har en skiva som slagit sig och tänkte köpa begagnat. Lite större utbud om alla 06-12 fungerar på min 07’a.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Är det någon skillnad på skivorna till 06-08 eller 09 -12?
Har en skiva som slagit sig och tänkte köpa begagnat. Lite större utbud om alla 06-12 fungerar på min 07’a.

Det hoppas jag, för jag köpte skivor från en street triple -11 till min daytona -07 :gnissla
Dock inte monterat skivorna än, då fälgen inte kommit ifrån lackeraren. Kommer jag ihåg ska jag kolla ikväll och jämföra med ett par daytona -06 skivor jag har liggande

edit: Ska du ha från street triple är det viktigt att det är från "R"-modellen. Men ska som sagt kolla ikväll så det verkligen är samma mått.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Hålbilden, diametern och offseten är i alla fall detsamma mellan daytona -07 och street triple r -11 :)
 

Bifogat

  • 20220602_200308.jpg
    20220602_200308.jpg
    2.5 MB · Visningar: 10
  • 20220602_200218.jpg
    20220602_200218.jpg
    2.2 MB · Visningar: 10
  • 20220602_200201.jpg
    20220602_200201.jpg
    1.4 MB · Visningar: 10

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hålbilden, diametern och offseten är i alla fall detsamma mellan daytona -07 och street triple r -11 :)
Ser ut som du köpt begagnade.
Intressant att de har fler nitar mellan skiva och infästningen i fälgen på de nya skivorna?
ebukten eller någon svensk sida?
Vad fick du betala?
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ser ut som du köpt begagnade.
Intressant att de har fler nitar mellan skiva och infästningen i fälgen på de nya skivorna?
ebukten eller någon svensk sida?
Vad fick du betala?

Köpte daytonaskivorna av en kompis för 2000:- paret
Street triple skivorna är ganska slitna, antagligen efter fel bromsbelägg, och kostade 1200:- paret med frakt från Baltikum via ebay. Fortfarande över triumphs min tjocklek.

Ena paret ska på banfälgarna, och andra paret på ordinarie, då nitarna blivit dåliga på en av de gamla skivorna.
Den andra gamla skivan har också ett litet axielt spel, men går antagligen att använda ett tag till, ifall du behöver ha tag i en skiva snabbt.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Finns det någon enkelkuts till Daytona -08 med ett kamerafäste?
Inte sett någon enkelcuts med inbyggt fäste.
Sätta dit ett GoPro-fäste?
Jag har använt ett sugproppsfäste som fungerar bra. Säkra det med lämplig annordning om det skulle ramla av.
Alla fästen man sätter på ska säkras i cykeln om man t.ex kör på bana.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Inte sett någon enkelcuts med inbyggt fäste.
Sätta dit ett GoPro-fäste?
Jag har använt ett sugproppsfäste som fungerar bra. Säkra det med lämplig annordning om det skulle ramla av.
Alla fästen man sätter på ska säkras i cykeln om man t.ex kör på bana.
Kan rekomenderas på vägen med då jag har 2st GoPro ligger mellan Sollebrunn och Nossebro sedan 2016 :D ...
 

Lazzekongo

Member of Team Rubank Racing
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Linköping
Hoj
Daytona 675 -08 R6 -00
Hej!
Har en 675:a -08 med ca 3500 mil på mätaren som jag nu ska sälja, skicket är bra men den har inte gått särskilt många mil senaste 5 år så finns en del man bör se över på den.

Kollat runt lite på nätet senaste året vad dom står i om den ska säljas men det känns som de är extremt överprissatta de få som funnits att jämföra med.
Såååå, vad är ett rimligt pris för en svart/guld Daytona 675 -08?
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Min bakvinge har blivit snömos nu. Så... nöjer mig med (nästan) vad som helst. Är det en snordyr OEM eller plast från Kina som gäller?
Det blev en kolfiberkåpa från Pro-Fiber. Tänker att den inte går sönder lika lätt som ABS-plast om man skulle gå omkull.
 

zeddo

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2021
Hoj
Triumph Daytona 650 2005
Tja, nu gäller detta iofs en daytona 650 2005 men det kanske finns snarlika symtom på en 675:a. Lite bakgrund. Har ägt min 650 i ca 1 månad, upplever att allt var ändå helt ok vid provkörning osv. Lite smågrejer som det brukar vara på en lite äldre hoj. Hade läst på en del om modellen och elfel är ett välkänt problem. Problem som jag upptäckt efter 1 månad i min ägo.

- Svår att kallstarta, gnuggar alltid 7-8 sekunder för att sedan gå igång. Vid denna uppstart fungerar väldigt sällan hastighetsmätaren, den kickar igång vid start nr 2 som aldrig är några problem.

- Den är svårtstartad när den blir varm (95-100grader). Säg att man kör i stan och ska tanka för att sedan starta den igen. Gjorde ett test idag, fick ner hojen till 82 grader på motorvägen, svängde av vid en parkeringsficka, slog av den och startade den utan problem.

- Ibland vid uppstart så loopar den digitala hastighetsmätaren tills att man börjar köra.

Har kört hojen ca 4 timmar med enbart stopp för tankningar utan problem. Det borde ju åtminstone betyda att batteriet får laddning. Pratade med min lokala återförsäljare av Triumph och han trodde inte att statorn var problemet, han menade på att om den är "trasig" så startar inte hojen överhuvudtaget.

Är jag ensam om detta, det känns ju jävligt synd på en annars trevlig hoj att köra. Att det dessutom är lite svårt att få tag i delar gör ju inte saken bättre direkt. Någon med erfarenheter?

Tack så länge.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Någon som är sugen på lite prylar till Daytona som suttit på en 07?

  • Har ogrinal ljuddämpare (Ej på bild, helt oanvänd) samt ett Arrows slipon med tillhörande db-killer liggandes
  • En luftburk (Ej på bild)
  • Guldiga blinkers från Watsen Design
  • Haynes handbok (Ej på bild)
  • Original ruta.
  • Vänster sidokåpa lätt skrapad (guldig, Ej på bild).
  • Kolfiber (framskräm, kedjeskydd, kåpan över framdrevet, cockpit inläggen, hugger, kåpan över ljuddämparen)
  • Skjutscuts
  • Fotpinnar bak (Ej på bild)
Rotar jag i garagaet så hittar jag säkert fler småsaker.
350356988_956366085688909_3791400885134122959_n.jpg350354849_211382294566426_5000475188838935280_n.jpg350370311_938967590551069_5291707694119149410_n.jpg350274549_1330539851008192_6437935529187517248_n.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top