Triumph Daytona 675-tråden!

Mest troligt kamkedjesträckaren. Har hojen stått så är där inget oljetryck på den precis i början utan det kommer sig sen.

- Det du säger är precis det jag misstänkte.
Före Daytonan hade jag en s1000rr. Den hade oxå oväsen för sig, en stund efter start.

År det något att oroa sig för?
 
Byt! Kommer knappast och bli bättre.
Bytte själv på min cbr till en ape manuell sträckare.
2 bultar. Tips kolla youtube hur det är på din modell.

Stavas cam chain tensioner på engelska.
 
Last edited:
- Det du säger är precis det jag misstänkte.
Före Daytonan hade jag en s1000rr. Den hade oxå oväsen för sig, en stund efter start.

År det något att oroa sig för?

Om du inte kör trimmat så finns det egentligen ingen anledning att byta har jag fått till mig. Och det är mycket vanligt (skulle säga modelltypiskt) att det förekommer lite rassel från sträckaren just vid uppstart..
 
Om du inte kör trimmat så finns det egentligen ingen anledning att byta har jag fått till mig. Och det är mycket vanligt (skulle säga modelltypiskt) att det förekommer lite rassel från sträckaren just vid uppstart..

- Nej, inget trim mer än Arrow å mappat. Drygt 1000 mil har den gått.
 
Mm precis. Det måste vara standard. Min är lika dan. Har gått Cirka 2600mil


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
-Vad gäller med drevning? Har någon tips eller erfarenhet av att byta drev, till annan storlek, fram eller bak? Finns det överhuvudtaget behov för det?
Det är lite svårt att veta efter endast två dagar på räserbana.
 
vilket drivpaket rekomenderar ni till en Daytona 675a 2006 tönkte beställa till vintern då de ska göras service på hojen tänkte byta de då samtidigt
 
Vad är skillnaden på en o-ring, x-ring eller qx-ringkedja?
Gissar att dreven är de samma i alla paketen på addemoto.
Funderar också på att bunkra upp för höst/vinterlek.
 
Vad är skillnaden på en o-ring, x-ring eller qx-ringkedja?
Gissar att dreven är de samma i alla paketen på addemoto.
Funderar också på att bunkra upp för höst/vinterlek.

Vad det är för typ av tätning i länkarna. x-ring ser ut som ett X vid genomskärning och ska täta bättre och minska friktionen jämfört med o-ring. Qx-ring tror jag var lika dan som x-ring, bara att tätningen var bredare. Lite osäker angående qx, ett tag sen jag frågade.
Själv kört med x-ring på mina gathojar. Underhållet av drivpaketet påverkar livslängden mer än vad det är för tätning.
 
Last edited:
Hittade följande i deras katalog.

Drivpaket - 3
Kedjetyp som ingår: Förstärkt japansk O-ringkedja eller X-ringkedja. (Kvalitetskedja med sömlösa rullar / bussningar, high-tech stålkvalitet)
Kedjemodeller: 520SROZ, 520SRX, 525SROZ, 525SRX, 530SROZ, 630SRO
Kedjorna motsvarar eller överträffar originalkvalitet för de flesta tidigare årsmodeller. För nyare modeller erbjuder de ett
prisvärt alternativ med goda prestanda.
Redan här på nivå 3 levereras flera drivpaket med X-ringkedja (märkta med x i drivpaketlistan).
Användningsområde: O-ringpaket / X-ringpaket i prisvärt utförande för alla modeller utom de mest effektstarka.
Alternativ: Önskas ytterligare högre prestanda / livslängd, eller ifall maskinen rullar många mil per säsong får du ännu bättre
totalekonomi och lägre milkostnad genom att gå upp till Drivpaket 4 (som ger ytterligare ca 40-80% livslängd).

Drivpaket - 4
Kedjetyp som ingår: Extraförstärkt japansk QX-ringkedja. (Kraftig 5,38mm link pin diam, lättade inre länkplattor, uppgraderad high-tech
stålkvalitet. Kedjemodeller: 520/525/530 MVXZ / MVXZ-GG. (ZVO/X kedja för specialdimensionen 532).
Motsvarar eller överträffar originalkvalitet för de flesta nyare modeller. Med sin högre draghållfasthet, lägre vikt och
avancerade materialval erbjuder QX-kedjan ytterligare 40-80% längre livslängd än konventionella std o-ringkedjor.
Tillval: Drivpaket -4 kan även levereras med färgade, kromade eller goldplated kedjor. Pristillägg 150:-.
Användningsområde: Ett idealiskt förstahandsval för de flesta maskiner upp till ca: 1000cc eller 150 hk (#530).
Alternativ: För extra vridmomentstarka modeller med stor slagvolym, eller +150 hk används Drivpaket 5 som första val.
 
Körde SMC kurs på Kinnekulle idag. Sista passet så dör hojen på rakan. Troligtvis statorn som jag bytte för 4 veckor sedan..... Fick ringa en vän som hämta mig med släp då den inte ville hålla igång efter en snabbladdning eller rullstart... Suck, lång dag, men kul dag!

Till frågan, går statorn på Triumph garanti? Har hört talas om det, sitter en mosfet regulator på den iaf.
 
Vilken årsmodell har du?
Inte laddningsregulatorn som gått?
Fram tills en viss årsmodell ska regulatorn bytas på återkallelse.
Men i så fall borde den gå efter laddning i alla fall tills batteriet är tomt igen.
 
07, den är bytt tror jag då de sitter en mosfet. Den var hel när jag mätte den förra gången. Ska kolla nu igen. Har även läst att oljeventilen som kyler statorn kan vara täppt med metallspån, kyler dåligt, då måste man riva motorn....
 
Metallspån?
Inte hört någon som haft sådana problem.
Var har du läst det?

Skulle metallspånen ge de problem du haft?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top