Triumph Daytona 675-tråden!

Kört en bandag med daytonan på torrt väglag å den känns inget speciellt alls, lite slö å den karaktären som alla pratar om, lixom va?? känns så mjuk å kraftlös jämfört med ketchup rad4a. Funderar faktiskt på att sälja den.
 
Ptjaa, det kan vara bäst så. Denna tråd har nästan 300 sidor enligt Tapatalk idag och Du är nog en av de få som inte alls uppskattar de starka sidorna hos Daytonan. Dina preferenser verkar ju mer ligga mot ketchup-effekt a'la ZX-10 -04 så det är nog en sådan maskin Du ska leta, Daytonans jämna vridmoment och effektutveckling, välbalanserade chassi och hanterbarhet ersätter uppenbarligen inte Din suktan efter effektkickar på långa vägar när. En ZX-10 04/05 eller Gixxer 05/06 har nog större chans att tilltala Ditt sinne.

Så - det kan vara idé att hålla ögonen uppe efter någon av ovanstående eller valfri literklubba i stället, Du och Din hoj verkar ju inte komma särskilt väl överens. Och det kan knappast vara kul för någondera...

Lycka till med att hitta en maskin med egenskaper som bättre matchar Dina önskemål :tummenupp
Kört en bandag med daytonan på torrt väglag å den känns inget speciellt alls, lite slö å den karaktären som alla pratar om, lixom va?? känns så mjuk å kraftlös jämfört med ketchup rad4a. Funderar faktiskt på att sälja den.
 
Last edited:
Diggar litenheten å lättheten men när man verkligen börjar börna på bana så känns den absolut inte bättre än en hoj från tidigt 2000 tal. Går ju att börna hårt med dem oxå. Kände på nått sätt av rädsla när man börnade med den på Kinnekulle ring. Vet inte om det e banan eller om det va helt enkelt så att jag va rädd för att sätta en ny hoj i grusfållan men det va inte roligt att köra med den. Får ser hur man gör men jag tror jag går tillbaka till min 636a från 05.

Daytonans jämna vridmoment och effektutveckling behövs inte när man ligger på rödmarkering :P
 
Last edited:
Kört en bandag med daytonan på torrt väglag å den känns inget speciellt alls, lite slö å den karaktären som alla pratar om, lixom va?? känns så mjuk å kraftlös jämfört med ketchup rad4a. Funderar faktiskt på att sälja den.

Mjuk och kraftlös är ju en fantastisk känsla, då kan man ju gasa ännu mer och helt plötsligt har man kapat PB med en sekund :banana

Ketchup är ju okörbart.
 
Får ser hur man gör men jag tror jag går tillbaka till min 636a från 05.

Daytonans jämna vridmoment och effektutveckling behövs inte när man ligger på rödmarkering :P

Så du ska byta till en hoj med 10 häst mindre, 15 kilo mer och sämre komponenter? :va

Ligger du på rödmarkering konstant borde du dreva om ;)..
 
Som sagt jag får se, men min subjektiva bedömning e att det lilla övertaget som daytonan har över andra 600or e försumbar :P

fast jag har haft roligast på banditen så kanske säljer allt å knör mig förbi er på sommarens bandagar med en sketen nakenhoj från 95.. höhö nä men drömma går ju :P
 
Last edited:
Någon som vet hur man ställer upp tomgången genom tune ECU skulle vilja ställa upp den till 3-4000?
 
Jo, v21 på Kemora provade jag en kompis Bandit 650 på banan, det är faktiskt roligare än man kan tro att ta sig runt på en undermotoriserad gunghäst så snabbt och snyggt som möjligt :) Snabbast runt banan var för övrigt en kille på en gammal R6 från före millenniumskiftet, med hela 80-90 HK på bakhjulet. Det inger respekt. I alla fall hos de som begriper något...

Men det kan ju vara så att Daytonan ter sig lite annorlunda än många andra maskiner, Du måste hålla uppe ingångshastigheten, ha så pass bra gaskontroll att Du hamnar där Du vill och våga gå på lite tidigare ut ur kurvorna. Om Du nu inte kör i sverigeeliten utan bland oss vanliga dödliga och med en vettig landsvägsdrevning är det nog mer än en gång per varv även Du är nere på 6-8k RPM på tvåan, så lite nytta av en linjär effektkurva har nog även Du.

Vad som kan te sig annorlunda på Daytonan är nog chassiegenskaperna, den är inte förlåtande i stdutförande när det gäller framhjulssläpp. Vill man ha den lite snällare ställer man först hänget, därefter sänker man gaffelbenen till dess locken livar med styrkronan. Då får Du en hoj som är mer stabil in i sväng, till priset av att den kan upplevas något mer trög att svänga in. Men den är fortfarande mer lättsvängd än det mesta annat Du provar på.

Så - det är bara att fundera vidare på vilket val Du gör - göra Daytonans fördelar till Dina egna eller skaffa en hoj som bättre motsvarar Dina preferenser.

...fast jag har haft roligast på banditen så kanske säljer allt å knör mig förbi er på sommarens bandagar med en sketen nakenhoj från 95.. höhö nä men drömma går ju :P
 
Någon som vet hur man ställer upp tomgången genom tune ECU skulle vilja ställa upp den till 3-4000?

Tryck på Map edit uppe till höger, i vänsterkanten har du då en kolumn med "ECU Infos", "Table", "Parameters" och "Devices". Under "Table" finner du "Idle", där är det bara o skriva in vad för varvtal den ska ha på tomgången vid olika temperaturer.
 
Efter 5 år på motard så funderar ja på den D675! Ska kanske kolla på denna i helgen

http://www.blocket.se/vi/46658620.htm

Känner någon igen den? Känns skumt med priset, otvättad samt att den har haft 10 ägare och endast gått 15xx mil från -08!? Är mest kombinationen jag gillar med guldfärgat och svarta kåpor:)
 
Efter 5 år på motard så funderar ja på den D675! Ska kanske kolla på denna i helgen

http://www.blocket.se/vi/46658620.htm

Känner någon igen den? Känns skumt med priset, otvättad samt att den har haft 10 ägare och endast gått 15xx mil från -08!? Är mest kombinationen jag gillar med guldfärgat och svarta kåpor:)

Inte speciellt skumt egentligen, Triumphs märkesförsäkring tillät inte att man ställde av hojen, en väg runt det var att "sälja" hojen till tex brorsan, mamma eller något liknande, ställa av den i samband med ägarbyte och därefter garageförsäkra den till våren, då man köpte tillbaka hojen och ställde på den och försäkrade igen.
Min ena hade förra året gått 600 mil, detta pga en rejäl klotning på bana och tydligen tog det en väldig tid att bygga ihop den igen, och ett par posörförare som bara tagit någon vända på bogan med den och sen kännt sig nöjda, tappat intresse osv, du kan ju alltid begära ut namn och adresser till samtliga tidigare ägare från transportstyrelsen och sedan ringa runt lite och höra dig för?
 
Efter 5 år på motard så funderar ja på den D675! Ska kanske kolla på denna i helgen

http://www.blocket.se/vi/46658620.htm

Känner någon igen den? Känns skumt med priset, otvättad samt att den har haft 10 ägare och endast gått 15xx mil från -08!? Är mest kombinationen jag gillar med guldfärgat och svarta kåpor:)

Annars finns ju min oxå (1 ägare, billigare och färre mil), förvisso inte samma färgkombination. Men jag har en komplett uppsättning svarta SE-kåpor liggandes + en hel del annat oxå.
http://www.blocket.se/uppsala/Triumph_675_Daytona__prissankt_46044347.htm?ca=10&w=1
 
Efter 5 år på motard så funderar ja på den D675! Ska kanske kolla på denna i helgen

http://www.blocket.se/vi/46658620.htm

Känner någon igen den? Känns skumt med priset, otvättad samt att den har haft 10 ägare och endast gått 15xx mil från -08!? Är mest kombinationen jag gillar med guldfärgat och svarta kåpor:)


Hojen har varit i backen

2:e föreg. ägare:
förvärvad 2011-12-09
556398-2460
HOJCENTER I HUDDINGE AB
FRÄSARVÄGEN 7 B
14250 SKOGÅS

3:e föreg. ägare:
förvärvad 2010-08-02
516401-8102
IF SKADEFÖRSÄKRING AB (PUBL)
10680 STOCKHOLM
 
Hojen har varit i backen

2:e föreg. ägare:
förvärvad 2011-12-09
556398-2460
HOJCENTER I HUDDINGE AB
FRÄSARVÄGEN 7 B
14250 SKOGÅS

3:e föreg. ägare:
förvärvad 2010-08-02
516401-8102
IF SKADEFÖRSÄKRING AB (PUBL)
10680 STOCKHOLM

Har IF varit ägare så har nog hojen blivit inlöst efter en krasch
 
Annars finns ju min oxå (1 ägare, billigare och färre mil), förvisso inte samma färgkombination. Men jag har en komplett uppsättning svarta SE-kåpor liggandes + en hel del annat oxå.
http://www.blocket.se/uppsala/Triumph_675_Daytona__prissankt_46044347.htm?ca=10&w=1

Riktigt fin, får se hur jag gör:) Gillar dock skarpt guldfälgarna:D

Har IF varit ägare så har nog hojen blivit inlöst efter en krasch

Frågan är varför de har varit ägare mitt i ledet.. Såg även att den varit på blocket ett tag. Ska dock vänta med blåsa av de innan man tittat på den
 
Last edited:
Kolla upp den, jag bytte in min KTM på Triumph Länna. Det är väl samma som hojcenter. Det visade sig för ett par veckor sedan då jag var nere på Biké och butte in Daytonan mot en annan att styrstoppen var avslagna. Det upptäcktes när de gjorde sitt begagnade test. I länna sa de inget om det, troligtvis hade min hoj varit med om en crash också:/ helt otroligt att en sådan stor firma säljer sådana hojar. De ska ändas vara i privata ban marknaden....
 
Kolla upp den, jag bytte in min KTM på Triumph Länna. Det är väl samma som hojcenter. Det visade sig för ett par veckor sedan då jag var nere på Biké och butte in Daytonan mot en annan att styrstoppen var avslagna. Det upptäcktes när de gjorde sitt begagnade test. I länna sa de inget om det, troligtvis hade min hoj varit med om en crash också:/ helt otroligt att en sådan stor firma säljer sådana hojar. De ska ändas vara i privata ban marknaden....

Tyvärr är det ganska vanligt att styrstoppen ryker vid en lite större omkullkörning, jag känner till flera stycken. I de fall det upptäcks så brukar hojen bli inlöst, byte ram brukar inte vara billigt direkt. Köper man en begagnad Daytona, Speed eller Street Triple bör man kolla ordentligt. Speciellt viktigt om man vet eller misstänker att den varit i backen
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top