Triumph Daytona 675-tråden!

Är ute efter kraschpuckar till min 675a, nån som har tips på bra såna som man inte behöver borra sönder kåporna eller liknanade?
 
Då va kraschpuckarna från GB-Racing monterade :)
Är riktigt nöjd, beställde grejerna på tisdag kväll och fick hem dom fredag fm. Allt passade klockrent och montagebeskrivningen va spot on :tummenupp

Toppbetyg till GB-Racing
 
Jahapp, så har daytonan havererat :(

Skulle koppla när det "knorkade till" och kopplingshandtaget gick in mot
styret, kunde köra sista km till jobbet, trodde att vajern gått av men lyckades få i ettan
och märker då att det slirar, armen som vajern sitter i är typ lös, inget motstånd.
Nån idé om vad som hänt? Kan armen gått av inuti och fastnat?
Sitter slirkoppling på den.
 
Hej Du :)

Vilken slirkoppling, STM, Sigma eller annat fabrikat?

Har Du tur är det bara armen som sticker upp genom kopplingskåpan som kuggat ut dragstången. Upp med hojen på depåstöd och av med kopplingskåpan, om något gått av eller ligger löst är det kanske obra att köra vidare med den...

Jahapp, så har daytonan havererat :(

Skulle koppla när det "knorkade till" och kopplingshandtaget gick in mot
styret, kunde köra sista km till jobbet, trodde att vajern gått av men lyckades få i ettan
och märker då att det slirar, armen som vajern sitter i är typ lös, inget motstånd.
Nån idé om vad som hänt? Kan armen gått av inuti och fastnat?
Sitter slirkoppling på den.
 
Skruvar isär eländet ikväll och återkommer med vad jag hittar.

Det jag vet är dock att dom två verkstäderna för Triumph har några reservdelar hemma, inte ens
armen...

Not sent from an iProduct...
 
STM Slirkoppling var det på den och armen hade kuggat ur,
frågan är ju då: Varför kuggade den ur? Känt problem/fel?

Fråga 2: Dragstången utan armen ikuggad, skall den gå att flytta inåt
ca 1,5 cm genom att blåsa på den/luta hojen ?

Har hakat i armen nu och kopplingen känns normal i kopplingshandtaget,
armen såg inte ut att vara sliten.
Inte startat än dock, väntar på svar till fråga 2 först.

Svar på fråga 2: Note 2 self, läs servicemanualen först innan du
ställer frågor på saker som står i den :) Ja den skall gå att flytta inåt+
snurra på :)
 
Last edited:
Apropå om det finns prylar hemma på verkstäder eller inte..
Bara så ni vet, så finns det leverans inom 24h att få på delar från Triumph. Visst, kan kosta en 300-500 i leverans, men det kan ju vara värt det ibland.
Jag utgår ifrån att alla handlare kan, men i annat fall kan jag rekommendera Triumph-handlaren i Anderstorp.

Provat och det funkade utmärkt :tummenupp
 
Kommer jag ihåg rätt kan den monteras fel, så att den kuggar ur, har att göra med kopplingsarmens låsning i vertikalled.

På förekommen anledning - kom ihåg att efterdra skruvarna runt kopplingskåpan efter några värmecykler, (UTAN att dra av dom), de har en tendens att slacka och oljesöl framför bakdäcket kan vara en både onödig och otrevlig upplevelse som man lika gärna kan bespara sig. Kanske? :)
...frågan är ju då: Varför kuggade den ur? Känt problem/fel?
 
Jahapp, felsökningen fortsätter, monterade ihop idag och jodå kopplingen funkar förutom att den slirar.
Känns som att det kan komma att kosta pengar :(

Not sent from an iProduct...
 
"Misstänker" att denna mutter inte skall gå att dra för hand... ;-)

Not sent from an iProduct...
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1370534977342.jpg
    uploadfromtaptalk1370534977342.jpg
    95.4 KB · Visningar: 98
Last edited:
Märks att det varit bra väder idag med tanke på att den enda som skruvar
svarar på sina egna frågor :)

För eventuella nyfikna på fel och hur det gått så kommer svaret:

Muttern på bilden var så utskruvad att den gick dra för hand utan spärrskaft detta
hade medfört att kopplingen hade gått ut för långt så att kulorna i slirkopplingen
hade ramlat ner från sina spår och hindrade kopplingen att gå tillbaka.

Efter isärmontering och ihopmontering (med 98nm) så funkar allt som det ska :)

Samma orsak till att kopplingsarmen hoppade av.
 
Märks att det varit bra väder idag med tanke på att den enda som skruvar
svarar på sina egna frågor :)

För eventuella nyfikna på fel och hur det gått så kommer svaret:

Muttern på bilden var så utskruvad att den gick dra för hand utan spärrskaft detta
hade medfört att kopplingen hade gått ut för långt så att kulorna i slirkopplingen
hade ramlat ner från sina spår och hindrade kopplingen att gå tillbaka.

Efter isärmontering och ihopmontering (med 98nm) så funkar allt som det ska :)

Samma orsak till att kopplingsarmen hoppade av.

Grymt skönt att du löste det billigt och bra.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top