Triumph Daytona 675-tråden!

De var ju tokbilliga! Synd bara att "artikeln är inte längre tillgänglig" :( Annars hade de ju varit perfekt! Ganska exakt vad jag letade efter, har dock till framgaffeln redan sedan jag köpte på MC-varuhuset, men hade jag velat sabba kåpan hade jag ju bara kört utan :/

@nderz de där var dunder, ser dock ut som om jag får hålla mig till att köra snällare än min förmåga fram till löning ^^
Tack för snabba svar allihop!

Då får du en länk till en annons som är aktiv.
http://viewitem.eim.ebay.se/STP-Crash-Protectors-TRIUMPH-Daytona-675-20062009-7509230/280946706937/item
 
Gissar att jag är lyckligt lottad eller något då.
Min hoj verkar nämligen inte dra någon olja alls.
 
Hej!

Jag har precis köpt en daytona 675 som jag är supernöjd med men när jag skulle justera dämpningen på framgaffel gick det ej exakt som jag ville.

Skruven längst upp (vit pil) som justerar returdämpning gick bara att skruva 4-5 klick men det skall gå att skruva ca 14-15 klick. För den funkade fint på högra gaffelbenet.

Går det att skruva av hela "grejen" för att se om det är något som kanske låst sig innanför?

Vad kallas denna sak?

daytona.jpg
 
Hej!

Jag har precis köpt en daytona 675 som jag är supernöjd med men när jag skulle justera dämpningen på framgaffel gick det ej exakt som jag ville.

Skruven längst upp (vit pil) som justerar returdämpning gick bara att skruva 4-5 klick men det skall gå att skruva ca 14-15 klick. För den funkade fint på högra gaffelbenet.

Går det att skruva av hela "grejen" för att se om det är något som kanske låst sig innanför?

Vad kallas denna sak?

View attachment 368263

Eftersom jag läste i Mekforumet att du tänker köra med den i det tillståndet....
Jag är av den uppfattningen att det är en ganska dålig idè. Obalanserad fjädring fram kan få trista konsekvenser och du kan få mer än en framgaffel att reparera :crash .
Plocka istället isär eländet och ta reda på varför den beter sig såhär.
Jag har inte gjort det ännu eftersom det skulle bli ett vinterprojekt att byta gaffelolja och tätningar, men jag hittade en guide som var mycket utförlig och ser ut att stämma med min uppfattning om hur det skall göras. Mycket bilder dessutom. Använd den som hjälp.
Eller lämna in den om du inte tror att du klarar det själv.
Är den helt nyköpt? Firma eller privat? Årsmodell?
 
Du har helt rätt i det du skriver att jag borde kolla upp detta direkt.

Guiden verkar väldigt bra och jag har även servicemanualen så det skall nog inte vara några problem!

Det är en 2008a som jag köpt av en privatperson. Den har bara gått 1100mil och är i övrigt i väldigt fint skick så det är lite störande.
 
Letar just nu efter daytona, har hittat schysst pris på 08:or men vad jag förstår har den årsmodellen mindre effekt än både 07:orna och 09:orna. Vilken årsmodell är enligt er den "optimala"? :)
 
Letar just nu efter daytona, har hittat schysst pris på 08:or men vad jag förstår har den årsmodellen mindre effekt än både 07:orna och 09:orna. Vilken årsmodell är enligt er den "optimala"? :)

Vad jag vet hände det inget med modellen mellan 07 och 08.
Dock blev det en facelift till 09 samt ett par pollar extra.
07 och 08 modellen ska vara identiska.
 
Letar just nu efter daytona, har hittat schysst pris på 08:or men vad jag förstår har den årsmodellen mindre effekt än både 07:orna och 09:orna. Vilken årsmodell är enligt er den "optimala"? :)

Synd, en kompis sålde precis sin skitfina 07:a med Cordona QS, slirkoppling och ganska mycket annat lull för 54.000:-
Det var ett riktigt kap!
Till 09 är det många men ganska små förändringar, vilket gör att vissa delar inte passar emellan.
Ska du bara köra gata så kan du köpa vad som helst. Ska du köra bana så är 09:orna bättre på vissa punkter (inte effekt då). En sån punkt är tex att ECU:n accepterar "plug & play" QS. Från 09 och frammåt är framgafflarna "lite bättre", toppen har ovala (inte runda) avgasportar (vad nu det skulle spela för roll) etc, etc...
Mig veteligen är det inga större skillnader på motorerna. Kanske diffar nån häst mellan åren men det är nog till största delen beroende av mappen som ligger i.
Vill du trimma så finns det marginaler... Om J.D. Hord kan klämma ut 130 bakhjulshästar ur sin 675:a utan att bygga om motorn nämnvärt så kan "vem som helst"... nästan. :huvet

675May4.jpg
 
Last edited:
Det är inte antalet hästar, titta på vridmomentskurvan...nästan linjär. Som en elmotor ungefär :kär
Viktigaste skillnaden är faktiskt att på -11 och framåt har man M8 till bobbinerna..slipper man sitta sönder dem iaf :brynad

Jo, han är sjukt duktig. Vridet har dessutom ökat från max 66Nm till 77Nm!
 
Vad är skillnaden mellan 09:ans kåpor och dessa? Omöjligt att få på min cykel eller?

Med vänlig hälsning, Martin

Det skiljer tillräckligt för att inte passa, det är därför han säljer. Han har en -10 och dom kära kineserna skickade kåporna som passar 06-08
 
Det skiljer tillräckligt för att inte passa, det är därför han säljer. Han har en -10 och dom kära kineserna skickade kåporna som passar 06-08

ok. Mailat med lite eBaykineser ang. det med. Några påstår att man med enkla små modifikationer kan få dem att passa, men då är det bara att glömma det!
 
Letar efter lite tillbehör till min Daytona. Känner mig dock lite osäker på vad som passar och vad som inte gör det.

Tänker främst på miniblinkers (ej utstickande utan vill ha platta/sfär-blinkers typ), bobbiner / depåstöd (bak).
Snakegrip och Arrow-dämpare känns ju universalt resp. lätt att kontrollera.

Tips och tricks? (bra/billigt inköpsställe på nätet?)
 
Kolla på http://www.watsendesign.com/Triumph_Products/Triumph_New.htm om du vill ha snygga blinkers. Dom syns mycket bättre än original. Båda gångerna jag beställt har det tagit ca 6 veckor innan jag fått dom i brevlådan. Inkopplingen är simpel eftersom dom levereras med förkopplingsmotstånd och passande kontakter. Vilken färg har du på hojen? Jag har ett par caspian blue liggande, beställde fel färg 1a gången
 
Letar efter lite tillbehör till min Daytona. Känner mig dock lite osäker på vad som passar och vad som inte gör det.

Tänker främst på miniblinkers (ej utstickande utan vill ha platta/sfär-blinkers typ), bobbiner / depåstöd (bak).
Snakegrip och Arrow-dämpare känns ju universalt resp. lätt att kontrollera.

Tips och tricks? (bra/billigt inköpsställe på nätet?)

Bobbiner och Arrow-dämpare hittar du nog billigast på ebay.co.uk.
 
Kolla på http://www.watsendesign.com/Triumph_Products/Triumph_New.htm om du vill ha snygga blinkers. Dom syns mycket bättre än original. Båda gångerna jag beställt har det tagit ca 6 veckor innan jag fått dom i brevlådan. Inkopplingen är simpel eftersom dom levereras med förkopplingsmotstånd och passande kontakter. Vilken färg har du på hojen? Jag har ett par caspian blue liggande, beställde fel färg 1a gången

Tilda är blå, troligen neon blue tyvärr :va
599581_3814997690163_1628555300_n.jpg

Bobbiner och Arrow-dämpare hittar du nog billigast på ebay.co.uk.

yes, Arrow-dämpare på ebay har jag faktiskt redan i siktet. Blir dock att vänta till våren med det och lite annat inköp. Sommaren har varit rolig och dyr :)
även mindre reg.plåt finns i tankarna.

Tack för tipsen båda två/än så länge :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top