Triumph Daytona 675-tråden!

Hej.
Hoppas på att någon här kan svara. Ska köra bana med smc nästa helg och de kräver max 90db. Har en triumph race slipon på nu. Var förbi bilprovningen idag och tänkte mäta ljudnivån. Så man slipper oroa sig. Fick ett svar jag inte ville ha, hojens högsta db blev 126db så ligger lite i överkant:S
Har beställt hem en db killer men troligtvis kommer den inte klara av att sänka så pass mycket.
Är det någon som har liknande eller samma dämp och vet sin db? Eller vilket varvtal den skriker mest på? Eftersom den byter karaktär på ljudet ju högre varvet blir.
 
D675 i en Citroën Jumpy 2002 går det? Någon som testat? Samma kärra som peugeut expert...

Med vänlig hälsning,
 
126 db, oj det var inte lite det. Kan det verkligen stämma?
Ljudnivan hänger pa hur mycket du varvar motorn. Mätningen brukar göras pa rakan. Lat bli att tokvarva där sa brukar det inte vara nagot problem
 
Hej.
Hoppas på att någon här kan svara. Ska köra bana med smc nästa helg och de kräver max 90db. Har en triumph race slipon på nu. Var förbi bilprovningen idag och tänkte mäta ljudnivån. Så man slipper oroa sig. Fick ett svar jag inte ville ha, hojens högsta db blev 126db så ligger lite i överkant:S
Har beställt hem en db killer men troligtvis kommer den inte klara av att sänka så pass mycket.
Är det någon som har liknande eller samma dämp och vet sin db? Eller vilket varvtal den skriker mest på? Eftersom den byter karaktär på ljudet ju högre varvet blir.

Körde Knudan med TOR system ocjh utan DB-killer tidigare i somras med SMC.
Nu är inte jag den snabbatse föraren och kanske inte tokvarvar hojen.
Men jag hade inga problem och kunde köra hela dagen.
De hade en gräns på 95dB på den körning.
Du ser var de står och mäter (99% av fallen sker mätning på start o målrakan). Lägg i en högre växel vid mätningen och tuffa vidare.
Säger som @nderz, 126 dB låter förbannat högt! :va
 
Tyckte också det lät mycket. Men det va det högsta. Kanske blir lägre i fart. Tack för råden, får lägga i en hög växel o rulla förbi stålpen:)
 
Hej.
Hoppas på att någon här kan svara. Ska köra bana med smc nästa helg och de kräver max 90db. Har en triumph race slipon på nu. Var förbi bilprovningen idag och tänkte mäta ljudnivån. Så man slipper oroa sig. Fick ett svar jag inte ville ha, hojens högsta db blev 126db så ligger lite i överkant:S
Har beställt hem en db killer men troligtvis kommer den inte klara av att sänka så pass mycket.
Är det någon som har liknande eller samma dämp och vet sin db? Eller vilket varvtal den skriker mest på? Eftersom den byter karaktär på ljudet ju högre varvet blir.


Jodå, jag vet. Eller rättare sagt jag har fått berättat för mig att varvar jag ut fullt när jag passerar ljudmätstationen når jag 97 dB.(TOR-slipon utan dB-killer, raceluftfilter och i princip varvstopp på en -11, som varvar...är det 500 RPM mer eller något jämfört med -06-08?
Därför tror jag att det är kanske något litet fel på den mätning som du fått gjord, åtminstone följer den inte anvisningar för hur man skall mäta korrekt.

decibelskala.jpg
 
Någon som har lyckats göra en egen race växling på sin hoj? Eller måste man köpa ett svindyrt för 3000lax :huvet
 
Ja precis jag vill ha ettan ner och resten upp. Borde ju inte var så svårt egentligen, vet att folk gjort det på märken och modeller. Tänkte om någon visste var man kunde sno lite delar från tex.


Du menar så att du får ettan uppåt och resten nedåt? Eller någon form av quickshift?
 
Skrev det i inlägget innan:

"Ja precis jag vill ha ettan ner och resten upp. Borde ju inte var så svårt egentligen, vet att folk gjort det på märken och modeller. Tänkte om någon visste var man kunde sno lite delar från tex."


Quickshift behöver jag inte. Funkar bra ändå :)


Definiera raceväxling, vill du ha ettan uppåt och resten nedåt, eller bara en quickshift?
 
Skrev det i inlägget innan:

"Ja precis jag vill ha ettan ner och resten upp. Borde ju inte var så svårt egentligen, vet att folk gjort det på märken och modeller. Tänkte om någon visste var man kunde sno lite delar från tex."

Quickshift behöver jag inte. Funkar bra ändå :)


Fick "database error" när jag kastade in första inlägget, såg det inte när jag kollade tråden o skrev nytt, min dator verkar inte komma så bra överens med sporthoj...

Rent logiskt borde det väl bara att vända uppochner på staget på bilden här?
A9610124.jpg

Håller förresten med dig ang quickshift, tänkte föreslå att du skulle testa att växla utan koppling istället om det var en sådan du var ute efter :tungan
 
Ja det var något sånt jag tänkte. Men kan det vara så lätt att bara vända. Tänkte på att stången mellan pedalen och staget går igenom ramen. Så man borde ju inte kunna ändra så mycket. Men hur menar du med vända upp och ner?


Växlar upp utan koppling, ner är det inte nått jätte stort problem =)


Fick "database error" när jag kastade in första inlägget, såg det inte när jag kollade tråden o skrev nytt, min dator verkar inte komma så bra överens med sporthoj...

Rent logiskt borde det väl bara att vända uppochner på staget på bilden här?
View attachment 369900

Håller förresten med dig ang quickshift, tänkte föreslå att du skulle testa att växla utan koppling istället om det var en sådan du var ute efter :tungan
 
Ja det var något sånt jag tänkte. Men kan det vara så lätt att bara vända. Tänkte på att stången mellan pedalen och staget går igenom ramen. Så man borde ju inte kunna ändra så mycket. Men hur menar du med vända upp och ner?


Växlar upp utan koppling, ner är det inte nått jätte stort problem =)

Det svarta staget som är på bilden, lossa det, sätta det så att det pekar uppåt istället. Som det är på bilden så ger ett tryck mot staget rotation medurs och (jag vet inte men låt oss säga) en växel upp. Skulle du vända det uppåt så skulle ett tryck medföra rotation moturs, och därmed växel ned. Dock var jag tvungen att springa o kika på min egna nu och det ser ut som om jag var lite för mycket optimist, så jag får nog ta tillbaka mitt förslag, så återstående pula-hemma operationen jag kan föreslå att att genom svetsning eller annat lämpligt sätt flytta upp infästningspunkten för själva växelpinnen o även bygga en ny sådan, det skulle ju medföra att man vände håll på det hela, men det känns som tillräckligt mycket jobb för att man skulle vilja betala någon annan att göra det åt en istället, framförallt när man vill ha det lite snyggt...

Edit: Känner mig litegrann som en idiot nu, behöver inte påtalas... :huvet
 
Last edited:
Nej det var ett bra förslag, tyvärr funkade det inte så lätt bara ::brinnerup
Det som förstör allt är ju att armen går genom ramen....:3freak




Det svarta staget som är på bilden, lossa det, sätta det så att det pekar uppåt istället. Som det är på bilden så ger ett tryck mot staget rotation medurs och (jag vet inte men låt oss säga) en växel upp. Skulle du vända det uppåt så skulle ett tryck medföra rotation moturs, och därmed växel ned. Dock var jag tvungen att springa o kika på min egna nu och det ser ut som om jag var lite för mycket optimist, så jag får nog ta tillbaka mitt förslag, så återstående pula-hemma operationen jag kan föreslå att att genom svetsning eller annat lämpligt sätt flytta upp infästningspunkten för själva växelpinnen o även bygga en ny sådan, det skulle ju medföra att man vände håll på det hela, men det känns som tillräckligt mycket jobb för att man skulle vilja betala någon annan att göra det åt en istället, framförallt när man vill ha det lite snyggt...

Edit: Känner mig litegrann som en idiot nu, behöver inte påtalas... :huvet
 
Det finns iofs ett alternativ till, ramen är ju trots allt bara metall som så mycket annat... :borra?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top