Triumph Daytona 675-tråden!

Ja Abus Detecto 8000 är en rejäl kloss. Vägrar av princip att köra med potentiellt skadliga metallklossar eller spetsiga föremål i en ryggsäck eller fickor också. Själv då, åker konsekvent med ryggsäck för att få med dig låset? :)

Tar helt enkelt inte med mig låset om jag bara ska ut och köra.
 
Ptjaa, för att se vilka alternativ som finns samt läsa på hur det kommer att fungera kan man alltid titta in i programmet och "torrsimma". Det är bara när mappen ska laddas in i ECU som man behöver licensnummer (ECU-specifikt). Har man redan en ECU-nyckel (blinkar åt HrHptm) är det vad jag förstår bara att skjuta in mappen och det ska fungera. Tuneboy jobbar även med en låda som heter Tuneboy Advanced, vad den innehåller har jag inte lyckats utröna.

Men - här är länken till deras hemsida: www.tuneboy.com.au

Mappen jag laddade in igår heter 20400Live - se här: http://tuneboy.com.au/downloads.html

Gaaah, nu ser jag att den även har pitlane speed limiter - Så. Himla. Fränt:D Därutöver iphone-loggning, stöd för Quickshifter (misstänker att kabeln till sidostödet nyttjas för den funktionen)... Den jobbar med Innovative LC-1 bredbandslambda - inte LM-1 som jag felaktigt skrev i den tidigare posten (nu redigerat).

Programmet laddas ned härifrån: http://tuneboy.com.au/tutorials_support.html. Ladda alltså först ned den fulla installationen, sedan den som heter "add-on"

I zipfilen för "download the latest..." hittar Ni en wordfil med alla godsaker redovisade.

Ibland saknar jag Trajjan...

Precis vad jag skulle behöva...vem säger att det här inte är en materialsport. Kan man inte köra måste man ju ha fräna prylar iaf, så det här måste jag bara ha på min :gnissla

Fast jag är rätt säker på att TuneEcu kommer att komma med det. Ge dem lite tid bara.
Men nu förstår jag att Tuneboy inte gjort väsen av sig på senare. Det var det här de arbetade på alltså..Imponerande.
 
Last edited:
Hjälpte en kompis med att uppdatera mappen på sin D675-06 igår och uppdaterade då till ny programvara från Tuneboy - Tuneboy Live. Wow!

TC av Bazzaz-typ, mapswitch mellan tre mappar, Launch control, i kombination med Innovative Motorsports LC-1 även Autotune typ PCV/Motty...:-) Och det fina är att det verkar finnas som val för alla årsmodeller från -06.

Ingen av ovan nämnda funktioner finns vad jag vet i TuneECU än. Så Ni med lite ambitioner på banorna kanske skulle uppdatera Er lite? Jag är i alla fall imponerad, varför finns inte detta på japanska hojar än??:gråta

Men vänta lite nu.
Alla dessa finesser måste väl kräva nån slags hårdvara...?
Förklara gärna mer. :-)
 
Nej, fördelen är att Triumph har skrivbara minnen i sin ECU för att tillåta uppdateringar av mjukvara och mappar. Jappsarna har låst sina ECU av samma fabrikat stenhårt, i varje fall finns ingen liknande mjukvara tillgänglig på samma sätt.

Ska Du mappa hojen måste Du investera i en bredbandslambda som ansluts till kontakten för den smalbandslambda som hojen levereras med. Det kan kräva lite pyssel, Innovatives LC-1 är rekommenderad men även andra fabrikat går bra (man måste bara ändra konfigurationen på utgången så att AF=10 motsvarar 5 volt, AF=20 motsvarar 0 volt. Det står i manualen.

Mapswitch och Launch control klarar Du med mjukvaran, QS att Du ansluter givaren i serie med stödsensorn. Så - Du behöver endast en brytarenhet av något slag. TC är förmodligen av enklare modell som endast jobbar med att den inte tillåter motorn att varva upp mer än ett visst värde på en viss växel och med ett givet gaspådrag/varvtal.

Så har jag i alla fall förstått det hela:)

Men vänta lite nu.
Alla dessa finesser måste väl kräva nån slags hårdvara...?
Förklara gärna mer. :-)
 
Körde hojen på bana för första gången idag och jag måste bara säga SHIT vilken underbar hoj!
Snacka om att den verkligen gör sig rätt på bana! Nu är jag ÄNNU nöjdare med daytonan, trodde inte det var möjligt men där ser man :banana
 
Behöver lite hjälp med felsökning på hojen. Har en motorlampa som lyst ibland men hojen har helatiden gått bra och utan oljud osv. Nu lyser lampan hela tiden och vid belastning av motorn är den helt kraftlös och 'blöddrar' vid gaspåpdrag. Om man varvar den utan belastning låter den precis som vanligt.

Några förslag på vad man ska börja leta?
 
Kikade lite på spjället i avgasröret och borde inte det röra på sig vid gaspådrag? skruvade bort vajrar och kände på spjället och det går lätt och fint. Tycker dock att det känns lite glappt. Man hör i elmotorn att det låter i den när man slår på tändningen men den rör sig inte. Hur ska det vara egentligen?
 
Kikade lite på spjället i avgasröret och borde inte det röra på sig vid gaspådrag? skruvade bort vajrar och kände på spjället och det går lätt och fint. Tycker dock att det känns lite glappt. Man hör i elmotorn att det låter i den när man slår på tändningen men den rör sig inte. Hur ska det vara egentligen?

Jo, det borde det.
Det öppnar gradvis och skall vara helt öppet vid 4500 eller 5500 varv (minns inte riktigt).
Se denna tråd för diverse förslag, bl.a. länkar till vad du behöver som t.ex. kabel och programvara.
 
Kikade lite på spjället i avgasröret och borde inte det röra på sig vid gaspådrag? skruvade bort vajrar och kände på spjället och det går lätt och fint. Tycker dock att det känns lite glappt. Man hör i elmotorn att det låter i den när man slår på tändningen men den rör sig inte. Hur ska det vara egentligen?

Spjället ska öppnas av en motor vid 3000 rpm eller nåt sådant. Om det inte fungerar kan det absolut vara orsaken till att den går konstigt. Den kan inte andas. Att det glappar lite gör inget.
Jag har en motor liggandes nånstans om du vill byta. Tillsvidare är det bara att koppla loss vajrarna och najja det i öppet läge. Inget kommer pajja, du tappar lite bottenvrid på låga varv bara.
 
Last edited:
Tack för hjälpen. Ska kika på detta när jag kommer hem. Men det känns som om spjället åker bort i vilket fall som helst. Men vad ska man köpa för verktyg för detta? TuneEcu eller ska man satsa på tuneboy?
 
TuneEcu=gratis + kabel för cirkus 10 USD.
TuneBoy=500 USD (inklusive mjukvarunyckel för en ECU), men med lite smått och gott numera som TuneEcu inte har(ännu).
Läs denna post och denna
Bestäm sedan själv vad du vill ha.
 
Om någon annan behöver någon kabel så har jag kvar några stycken från när jag beställde till mig själv.
Sen är jag intresserad av slipon till min daytona om någon har att sälja. Helst arrow men har ni något annat så hojta gärna till :)
 
Är nyfiken på vad det finns för möjligheter att börja köra racing på hobby nivå. Rookie 600 vet jag passar för 675'an men finns det fler klasser där det går att köra?
Tänkte i alla fall börja med att gå en licenskurs till våren så får vi se vad som händer. Är väll 40 års krisen som börjar närma sig...

Men vart kan jag läsa på om vad som behöver göras med hojen? vad måste najas på 675'an? bultar till bromsar men vad mer?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top