Triumph Daytona 675-tråden!

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Min glappar inte som den på videon!

Kollade på lunchen.
Min går att röra i sidled.
 
Last edited:

V/S

aka Plysch^
Gick med
26 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 450 EXC
Hmmm... Skuvade los bulten och det sitter en ledad kolv av något slag där i hålet, det går inte att dra fast den hårdare eller trycka ditt brickor. Drar man bulten stum så ser det ut som att den ska vara lös i sidled och presic som på videon. Någon som har skruvat lös bulten och kikat?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, min minnesbild från min -06 är att den satt ungefär lika löst som på videon, den ska ju vara stum vid rörelser i axiell riktning (längs med dämparen) men i övrigt kunna röra sig fritt. Vad är problemet? Skakar den på nosen eller vobblar i utgång ur kurvor? Nervös vid färd rakt fram eller i inbromsningar mot kurvor?

Är bulten åtdragen, dämparen är torr och ren utvändigt och det inte finns några vobblingstendenser kan Ni lugnt gasa vidare. Det finns ju en gräns för när en eftermarknadsdämpare börjar göra ett bättre jobb än originalet, den gränsen ligger dock rätt högt upp. Oftast är det när man spänner sig eller omedvetet håller för hårt i styret som fronten kan kännas fladdrig, det har dock inte med dämparen att göra:)

Lycka till med hojen:)
 

V/S

aka Plysch^
Gick med
26 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 450 EXC
Tjo, nä det är ju inte direkt något fel på den, har själv bara vart med om 2 skakiga moment.
Såg den bara här om dagen då jag meka med hojen och vart lite fundersam/orolig om det skulle vara så.
Bulten är åtdragen så gott det går, dämparen är torr och ren så antar att den ska vara så.
Men man vill ju vara säker. :rolleyes:
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Hej, undrar ifall styrdämpare är std på 675:an.
Såg att det satt en på tjejens SE -08 idag, samt att det satt löst presic som på det här klippet.
Ska det vara så? Vill ju inte skicka iväg tösse på en farlig tur. :crash
/Tacksam för svar/hjälp.

http://www.youtube.com/watch?v=KQWNBI9xNvU

Den där sitter inte löst, det ska vara så för att den ska kunna fungera.
Ingen fara. Ja, styrdämpare är standard.
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Funkar biltemas oljefilter eller bör jag köpa original?

Skulle inte rekommendera det på en sporthoj som varvar 14500rpm. Har hört storys där BT filter inte klarat oljetrycket och "exploderat". Bil - ja.

Kan föresten rekommendera (om du handlar på eBay) att köpa 5-pack K&N 204 filter. Det har en mutter fastsvettsad så man kan dra rätt moment vilket är viktigt på ett oljefilter. Finns ett förborrat hål i samma mutter om man behöver najja.
Runt 4-500:- SEK har jag för mig från England.
 
Last edited:

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Skulle inte rekommendera det på en sporthoj som varvar 14500rpm. Har hört storys där BT filter inte klarat oljetrycket och "exploderat". Bil - ja.

Kan föresten rekommendera (om du handlar på eBay) att köpa 5-pack K&N 204 filter. Det har en mutter fastsvettsad så man kan dra rätt moment vilket är viktigt på ett oljefilter. Finns ett förborrat hål i samma mutter om man behöver najja.
Runt 4-500:- SEK har jag för mig från England.

Coolers, jag beställer såna också då, och drar till triumph och köper för dagens oljebyte :tummenupp
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
2013 - Daytona 675

Daytona675_2013.jpg

Smygbild på 2013 års Daytona.

Kul med en "ny" Daytona... eller är den ny...? :)
Inga uppgifter om motorförändringar (ännu) men förmodligen är inget att vänta där.
I det stora hela samma hoj som det varit de senaste 7 åren. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Det man kan se, förutom det uppenbara plastarbetet, är ändrad sving, sidmonterat avgas och ny bakram.
Bromsar, gaffelben, ram och motor ser ut att vara oförändrade. Iallafall på den här bilden. Till och med oljestickan är kvar! :yoparty
Tre frågor som jag ser det: 1. Förbättrar den nya svingen nåt eller inte. Den är uppenbart endast ändrad för att ge plats åt sidoblåset. 2. Kommer den något mer centraliserade massan ge ännu bättre uppträdande? 3. Motorn - samma eller förändrad?

Snygg är den iallafall - men det har den alltid varit.
Så på plussidan: lite snyggare och modernare look (mest plasten). Resten återstår att se.
På minussidan: den blir dyrare att lägga omkull på högersidan. Den där bakramen ser inte billig ut heller.

Länk
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ljuddämparen ska värma (passagerarens) säte, inte vara någon annanstans och yla :)
Annars allt helt okej enligt mig.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
View attachment 363784

Smygbild på 2013 års Daytona.

Kul med en "ny" Daytona... eller är den ny...? :)
Inga uppgifter om motorförändringar (ännu) men förmodligen är inget att vänta där.
I det stora hela samma hoj som det varit de senaste 7 åren. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Det man kan se, förutom det uppenbara plastarbetet, är ändrad sving, sidmonterat avgas och ny bakram.
Bromsar, gaffelben, ram och motor ser ut att vara oförändrade. Iallafall på den här bilden. Till och med oljestickan är kvar! :yoparty
Tre frågor som jag ser det: 1. Förbättrar den nya svingen nåt eller inte. Den är uppenbart endast ändrad för att ge plats åt sidoblåset. 2. Kommer den något mer centraliserade massan ge ännu bättre uppträdande? 3. Motorn - samma eller förändrad?

Snygg är den iallafall - men det har den alltid varit.
Så på plussidan: lite snyggare och modernare look (mest plasten). Resten återstår att se.
På minussidan: den blir dyrare att lägga omkull på högersidan. Den där bakramen ser inte billig ut heller.

Länk

Har för mig att Bike eller någon annan mc tidning hade ett repotage om Daytona 2013 i vintras.
Minns jag rätt var det ingen större förändring på motorn.
Det stora var den sidomonterade pipan.
Tycker det tar bort en del av den smäckra designen.

//Andreas
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Har för mig att Bike eller någon annan mc tidning hade ett repotage om Daytona 2013 i vintras.
Minns jag rätt var det ingen större förändring på motorn.
Det stora var den sidomonterade pipan.
Tycker det tar bort en del av den smäckra designen.

//Andreas

Nej, Bike har Actionpics bjudit mig på en prenumeration på, så jag har läst den hela vintern.
Så den tidningen var det garanterat inte.
Tror det är ganska färska nyheter.... tror...
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
View attachment 363784

Smygbild på 2013 års Daytona.

Kul med en "ny" Daytona... eller är den ny...? :)
Inga uppgifter om motorförändringar (ännu) men förmodligen är inget att vänta där.
I det stora hela samma hoj som det varit de senaste 7 åren. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Det man kan se, förutom det uppenbara plastarbetet, är ändrad sving, sidmonterat avgas och ny bakram.
Bromsar, gaffelben, ram och motor ser ut att vara oförändrade. Iallafall på den här bilden. Till och med oljestickan är kvar! :yoparty
Tre frågor som jag ser det: 1. Förbättrar den nya svingen nåt eller inte. Den är uppenbart endast ändrad för att ge plats åt sidoblåset. 2. Kommer den något mer centraliserade massan ge ännu bättre uppträdande? 3. Motorn - samma eller förändrad?

Snygg är den iallafall - men det har den alltid varit.
Så på plussidan: lite snyggare och modernare look (mest plasten). Resten återstår att se.
På minussidan: den blir dyrare att lägga omkull på högersidan. Den där bakramen ser inte billig ut heller.

Länk

Kanske en synvilla men nog är det större höjdskillnad mellan sadeln och styret än tidigare.

Varför flytta ner avgassystemet, nu ser det mer ut som en dålig efterapning av Firebladen. Det är inte ens snyggt på den
 

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Kanske en synvilla men nog är det större höjdskillnad mellan sadeln och styret än tidigare.

Varför flytta ner avgassystemet, nu ser det mer ut som en dålig efterapning av Firebladen. Det är inte ens snyggt på den

Nu har jag tittat klart i kristallkulan.

Bra poäng! Två faktiskt!

Vore kul om de ändrat på geometrin! Det är ju faktiskt ett enkelt sätt att göra en hoj bättre/sämre.
Gör man ju enkelt på banan när man får provgasa några varv, om man vet vad man gör, men det är extra kul om de kommer mer aggressivt inställda direkt från fabrik. Har ju inte med hur högt sadeln sitter att göra iochförsig :) men jag är med på ditt resonemang.

Den andra. Flytta ner avgaset.
En jättemiss! Så här kommer det bli.
Alla som kör mycket bana eller tävlar kommer köpa avgasen som är monterade under kutsen. Utom de som har spons och inte betalar för delarna.
Gatåkarna kommer skrapa sina sidoavgas och betala på försäkringen. I värsta fall kommer det innebära att den totala sammanlagda galaktiska försäkringspremien kommer stiga i höjden, vilket är tråkigt för de som bara kör gata.

Har klotat med min "färdigrullade lilla gris" ett antal gånger på banan, highsiders, lowsiders, sett den flyga över mig upp och ner och landa på tanken, you name it.
Det som pajjat sammanlagt förutom plast är: Styrpinnar, fotpinnar, två tankar, ett främre kåpstagg och handreglage så klart. Ram hel och fin, gaffelben raka, fälgar räta.
Och inte en skråma på avgassystmet.

Det blir det ändring på nu. Minsta lowsidern åt höger kommer kosta 20.000:- i avgassystempengar.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Nej, Bike har Actionpics bjudit mig på en prenumeration på, så jag har läst den hela vintern.
Så den tidningen var det garanterat inte.
Tror det är ganska färska nyheter.... tror...

App app app...
Länken du skickar med är ju till en artikel från februari 2012.
Bilder har jag sett tidiager och det var exakt denna bild.
Helt hundra på att jag sett en ertikel om denna hoj där det hade små "pratbubblor" länkade till varje del som var förändrad/ny.

//Andreas
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top