Triumph Daytona 675-tråden!

Hur gammalt är batteriet?
Testa ladda det och se om det hjälper.
Efter du laddat det om du får problem igen då kolla då laddningen på hojen.
Kör du många korta vändor?
Jag borde ha problem med det, kör ca 1-1½ mil till jobbet sedan hem på dagarna men batteriet tuffar på.
 
Hur gammalt är batteriet?
Testa ladda det och se om det hjälper.
Efter du laddat det om du får problem igen då kolla då laddningen på hojen.
Kör du många korta vändor?
Jag borde ha problem med det, kör ca 1-1½ mil till jobbet sedan hem på dagarna men batteriet tuffar på.

Brukar bli någon mil som minst, vet inte om det är en kort repa? Körde senast igår kväll ett par mil.

Får köpa en laddare och testa!
 
Brukar bli någon mil som minst, vet inte om det är en kort repa? Körde senast igår kväll ett par mil.

Får köpa en laddare och testa!


Klickar relät?
Mät spänningen när hojen är avstängd och när du försöker starta.
kan ju vara någon brytare som strular. Min brytare i kopplingshandtaget började strula när jag bytte handtag.
 
Som tidigare sagts - ladda batteriet fullt och mät spänningen över batteripolerna med:
1 - tändningen avslagen (12.4 - 12.8V)
2 - tändningen påslagen men utan att trycka på startknappen (min 12.4V)
3 - tändningen på, när Du trycker på startknappen (min 11.7V)
4 - hojen på tomgång (min 13.4V)

Är värde 1-3 under värdena inom parentes - byt batteri

Är värde 4 under värdet inom parentes - Regulator eller stator.

Drivpaket www.addemoto.se eller ebay. +2 bak och kort hjulbas (-1 till -2 länk) är en bra utgångspunkt för snabb bankörning/vettig gatkörning. Ren banhoj -1 fram/+2 bak. 520-konvertering håller rätt bra - 1500-2000 mil vid vettig smörjning.

Lycka till:)

PS - varför gör Du (fortfarande) reklam för Termigioni/Desmodromiska ljudsensationer? :)

Behöver lite hjälp!

Skulle köra till jobbet i morse. I med nyckel och vrider om, allt tänds och ser normalt ut. Trycker start-knappen men inget alls händer. Provar lite fram och tillbaka och efter en liten stund verkar batteriet vara helt urladdat.

Vad ska jag göra?

1. Nytt batteri
2. Ny laddregulator
3. Ladda batteriet
4. Annat, i så fall vad?



Vidare undrar jag var jag får tag på billigt bra drivpaket till hojen, och hur många kugg fram/bak som rekommenderas för bankörning.
 
Last edited:
Roffes senaste inlägg borde göras till en sticky. Det är väl mer eller mindre vedertaget att 675 åkare råkar ut för detta för eller senare.
 
Som tidigare sagts - ladda batteriet fullt och mät spänningen över batteripolerna med:
1 - tändningen avslagen (12.4 - 12.8V)
2 - tändningen påslagen men utan att trycka på startknappen (min 12.4V)
3 - tändningen på, när Du trycker på startknappen (min 11.7V)
4 - hojen på tomgång (min 13.4V)

Är värde 1-3 under värdena inom parentes - byt batteri

Är värde 4 under värdet inom parentes - Regulator eller stator.

Drivpaket www.addemoto.se eller ebay. +2 bak och kort hjulbas (-1 till -2 länk) är en bra utgångspunkt för snabb bankörning/vettig gatkörning. Ren banhoj -1 fram/+2 bak. 520-konvertering håller rätt bra - 1500-2000 mil vid vettig smörjning.

Lycka till:)

PS - varför gör Du (fortfarande) reklam för Termigioni/Desmodromiska ljudsensationer? :)

Toppen Roffe!!! Försöker kika på detta ikväll. :tummenupp

Apropå ducce-signaturen; På ett sätt önskar jag att jag hade en ducce. Samtidigt märker jag att jag är snabbare runt banan på nya trajjan. Så man är ju lite splittrad, men i min ägo finns iaf inga termisar längre :)
 
Ptjaa, motorlampan lyser och den går inte som den ska över 8k RPM. Vi tror att det är EXUP-ventilen och reservteorin är att det är avluftningen (vilket dock inte tänder motorlampan).

Men - är det något annat fel och hojen går magert under längre tid kan naturligtvis skador uppkomma. Vore jag i Dina kläder skulle jag i vart fall rengöra ventilen och kolla om hojen börjar gå som den ska, innan jag la några längre sträckor med hård belastning på motorn:)


Tydligen var det mitt batteri som var dåligt. Hur går det ihop med symptomen jag hade?
 
Mjae, om laddningen av någon anledning inte funkar och batteriet är tomt kan det kanske förekomma med Dina symptomen. Problemet är alltid att uttala sig när man inte har felkoden.

Har Du fått tillbaka hojen, mät då spänningen över batteripolerna på tomgång enligt min tidigare post. Då vet Du i alla fall att laddningen funkar som den ska.

Lycka till:)

Tydligen var det mitt batteri som var dåligt. Hur går det ihop med symptomen jag hade?

Mmm, det som tilltalar mig mest med Ducce är faktiskt...den fantastiska klubben:) Ett tips i all välmening - när Ni börjar åka lite fortare med Trajjan runt banan - ta Er i akt för att belasta fronten för hårt i ingångarna i kurvorna. Eventuella småsläpp fram ska Ni ta på allvar, det kan inte "köras igenom". Justera hänget, släpp ned gaffelbenen i styrkronan några mm eller kolla att returen fram och bak är balanserade mot varandra, var bara medvetna om att Daytonan är väldigt aggressivt ställd redan från fabrik.

Lycka till!

...Samtidigt märker jag att jag är snabbare runt banan på nya trajjan. Så man är ju lite splittrad, men i min ägo finns iaf inga termisar längre :)
 
Last edited:
Mjae, om laddningen av någon anledning inte funkar och batteriet är tomt kan det kanske förekomma med Dina symptomen. Problemet är alltid att uttala sig när man inte har felkoden.

Har Du fått tillbaka hojen, mät då spänningen över batteripolerna på tomgång enligt min tidigare post. Då vet Du i alla fall att laddningen funkar som den ska.

Lycka till:)

Jag har inte fått tillbaka den än, ska hämta den imorgon. Får mäta då och återkomma med resultat :)
 
Som tidigare sagts - ladda batteriet fullt och mät spänningen över batteripolerna med:
1 - tändningen avslagen (12.4 - 12.8V)
2 - tändningen påslagen men utan att trycka på startknappen (min 12.4V)
3 - tändningen på, när Du trycker på startknappen (min 11.7V)
4 - hojen på tomgång (min 13.4V)

Är värde 1-3 under värdena inom parentes - byt batteri

Är värde 4 under värdet inom parentes - Regulator eller stator.

Nu har jag laddat och varit ute och gasat och det var svinkul :D

1. Tändningen avslagen = 12.4V
2. Tändningen påslagen = 11.9V
3. Svårt att mäta, gick upp till typ 14 och ner igen tror jag.
4. Tomgång = 13.8V

Då 2 är rätt lågt, betyder det alltså att jag bör byta batteri?

Mvh Love
 
Mmm, laddningen är perfekt men batteriet ger sig under last. Vill Du ta ut det sista av batteriet kan man ha det på täta laddningar mellan körningarna, men blir man stående några gånger känns det rätt dumsnålt.

Så - räkna med att byta batteri så småningom:)
 
Tjo! behöver en kylare till min 09a....fick stenskott idag så det sprutade ut vätska....

har ni någon eller vart kan jag skaffa det på smidigaste sätt...

mvh R
 
Okej vi följer upp mitt batteri!

Jag har fortfarande inte bytt, och det har funkat so far. Eftersom jag behöver vara säker på att hojen funkar i helgen tog jag upp batteriet för att ladda det precis. Då visar det sig att det är fulladdat.

Jag vet varken ut eller in nu längre! :)


En till fundering; Jag behöver proppa in tankskum i tanken. Vet ni om det bara är att trycka ner eller om pumpen sitter på ett sånt sätt att jag behöver fixa nåt innan?
 
Har några 675'or jag håller ögonen på.
Noterade att 2010 SE-modeller inte har fick uppdaterad instrumentpanel (dock standard-versionen, uppdatering från 2009 års modell). Inte för att detta gör mig så mycket i valet av hoj, men skulle vara kul om någon kunde posta en bild eller försöka förklara med ord vad skillnaden innebär.

Har googlat en stund men hittar inga vettiga bilder på instrumentpanelen, och de få bilder jag hittar verkar bara visa samma (version av) instrumentpanel, troligen 2009 och tidigare.



Kanske frågat detta tidigare men är det några speciella punkter man bör inspektera eller veta om innan man köper just en 675 Daytona? (förutom batteriet med tanke på senaste sidornas inlägg här hehe)


Tack grabbar och töser :tummenupp
 
Okej vi följer upp mitt batteri!

Jag har fortfarande inte bytt, och det har funkat so far. Eftersom jag behöver vara säker på att hojen funkar i helgen tog jag upp batteriet för att ladda det precis. Då visar det sig att det är fulladdat.

Jag vet varken ut eller in nu längre! :)


En till fundering; Jag behöver proppa in tankskum i tanken. Vet ni om det bara är att trycka ner eller om pumpen sitter på ett sånt sätt att jag behöver fixa nåt innan?

Tja, som roffe_s redan påpekat..batteriet ser bra ut, men ger sig under last Så visst kan det tyckas vara fullt, men det betyder inte att det är det särskilt länge...

Det kan vara lite svårt att få in skum bakom pumpen(rätt hög invändigt) och det bör bytas då och då, men om du plockar ut det efter säsong och byter till nytt till våren så "bör" det inte vara några problem. Snåla inte utan köp kvalitet. Det är inte värt jobbet om det skulle falla sönder och sätta igen pumpen. För det händer garanterat just när det inte får hända...:crash
Man kan ju göra sig en liten bur till pumpen om man har möjlighet(kunskap o utrustning) men det behövs inte.
 
Har några 675'or jag håller ögonen på.
Noterade att 2010 SE-modeller inte har fick uppdaterad instrumentpanel (dock standard-versionen, uppdatering från 2009 års modell). Inte för att detta gör mig så mycket i valet av hoj, men skulle vara kul om någon kunde posta en bild eller försöka förklara med ord vad skillnaden innebär.

Har googlat en stund men hittar inga vettiga bilder på instrumentpanelen, och de få bilder jag hittar verkar bara visa samma (version av) instrumentpanel, troligen 2009 och tidigare.



Kanske frågat detta tidigare men är det några speciella punkter man bör inspektera eller veta om innan man köper just en 675 Daytona? (förutom batteriet med tanke på senaste sidornas inlägg här hehe)


Tack grabbar och töser :tummenupp

Den gamla panelen var lättare att se siffrorna i solljus...Skall se om jag kan få till en bild av den framåt eftermiddagen.
Du vinner inget direkt på den nya panelen, så kan jag väl uttrycka det.
Jag orkar inte dra punkter..leta lite i den här tråden, det är rabblat så många gånger vad som skall kollas.

Bilden lånad från triumph675.net.
d675_cluster.jpg
 
Last edited:
Tja, som roffe_s redan påpekat..batteriet ser bra ut, men ger sig under last Så visst kan det tyckas vara fullt, men det betyder inte att det är det särskilt länge...

Det kan vara lite svårt att få in skum bakom pumpen(rätt hög invändigt) och det bör bytas då och då, men om du plockar ut det efter säsong och byter till nytt till våren så "bör" det inte vara några problem. Snåla inte utan köp kvalitet. Det är inte värt jobbet om det skulle falla sönder och sätta igen pumpen. För det händer garanterat just när det inte får hända...:crash
Man kan ju göra sig en liten bur till pumpen om man har möjlighet(kunskap o utrustning) men det behövs inte.

Ahaa då förstår jag, med batteriet. Ska se till att byta snarast i så fall, vill inte bli stående.

Och det var precis det där med bur till pumpen jag undrade över, men behövs det inte så köper jag bara ett "schysst skum" helt enkelt.

Stort tack, ni förtjänar fan medalj båda två :Bugar
 
Du kan ge min högst eventuella medalj till roffe_s isf...han borde ha två :tummenupp
 
Nu har jag fått hem sladden så man kan kolla felkoder osv. Jag tog hem några extra om någon skulle vilja ha.
Dra iväg ett PM om ni är sugna på en
 
Nu har jag fått hem sladden så man kan kolla felkoder osv. Jag tog hem några extra om någon skulle vilja ha.
Dra iväg ett PM om ni är sugna på en

Glöm nu inte att ha huvudljuskontakten urkopplad och batteriladdare på innan du börjar leka med ECU:n.
Kan få trista konsekvenser om du laddar upp en mapp och spänningen fallerar mitt i...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top