Triumph Daytona 675-tråden!

Tänkte bidra med nåt ang denna förträffliga hoj men Lotek har fått med det mesta.
På min 07:a pajade instrumentet, så be om en guidad tur bland funktionerna för att se att det funkar med laptimer mm.
Annars så kan du speja efter saker som släta bromsskivor och att styrstoppen finns kvar så att inte styrhuvudet är knäckt. Kolla även att balken som låset till sadeln sitter i är rak och att svetsfogarna inte har tendens till sprickor. Händer bara vid ordentliga klotningar, förståss!
Mja, vad kan man säga... En suverän hoj!
Lycka till i helgen :)



Den första jag kollade på blir det inte, kändes bara inte hundra-procentig, halvdant omhändertagen typ.

Ska kolla på den här i helgen, priset känns ju rätt, vad tror ni?
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675_37017986.htm?ca=11&w=3
 
Ok, ditt första stopp för att leta mer info är här. Eftersom jag nu råkar ha haft en -07, så vet jag väl kanske detta: Fråga om den dricker mycket olja..vissa exemplar gör det, andra inte. Skillnaden är egentligen ingen mer än att man måste isf hålla bättre koll.

Om inte originaldäcken är bytta, gör det. Pirelli SC på >-07 var snorhala i väta.

Kolla om den låter underligt från 5000 till runt ca 7-8000 rpm(innanför höger motorkåpa). Då behöver man se hur kamkedjespännaren mår. Finns en manuell att köpa för ganska billig peng.

Servicear? ventiljustering?

Hmm, laddproblem har ju inträffat på några, alltså att Likriktaren gett upp, eller för den delen statorn, men det märker du inte förrän det händer, om det händer...

Orginalbatteriet ger gärna upp om man inte skött det pedantiskt. Men det är nog strax dags med ett nytt på en -07 iaf...

Mnja, inte mycket mer än så som jag kommer på.

Någon annan som kan fylla på lite kanske?
Har själv en -07. Inte haft några problem alls med den och ägt den i ett år nu.
Dock är servicar gjorda med tätare intervall än miltalen säger dock "bara" en gång om året.

Har inga av problemen du nämner ovan förutom att det sitter orginaldäck på den och jag kan bara hålla med. De är snorhala vid väta.
Dock har bakdäcket hållt mer än 1000 mil vilket får bli godkänt.

Dags att byta däck under vintern. :yoparty

Mvh
Andreas
 
Den första jag kollade på blir det inte, kändes bara inte hundra-procentig, halvdant omhändertagen typ.

Ska kolla på den här i helgen, priset känns ju rätt, vad tror ni?
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Daytona_675_37017986.htm?ca=11&w=3


Den där var jag och kikade på förut. den är lagd på båda sidor om jag inte mins fel. är skrapmärken lite här och var på den. priset var för bra för att vara sant för att vara på firma. den har legat ute länge dessutom.
 
Den där var jag och kikade på förut. den är lagd på båda sidor om jag inte mins fel. är skrapmärken lite här och var på den. priset var för bra för att vara sant för att vara på firma. den har legat ute länge dessutom.

Good to know Rickard!
Den första kanske inte var så dålig ändå, vad kan totalkostnaden för att sätta på ett mumsigare utblås bli om man vill komma undan billigt men är händig som en legogubbe?
 
Jag är kanske en idiot men,
Om jag vill stoppa in dB killern i mitt arrow slipon för bandagar 2012. Måste jag plocka bort kolfiber "end capen" längst bak. Eller är det bara att banka in.
När jag försöker trycka in dB'n men verkar ta emot något i kolfibern.

Mig veterligt skall det passa utan att ta av något. (Men bandslip är människans bästa vän, näst efter bågfil kanske)


Har själv en -07. Inte haft några problem alls med den och ägt den i ett år nu.
Dock är servicar gjorda med tätare intervall än miltalen säger dock "bara" en gång om året.

Har inga av problemen du nämner ovan förutom att det sitter orginaldäck på den och jag kan bara hålla med. De är snorhala vid väta.
Dock har bakdäcket hållt mer än 1000 mil vilket får bli godkänt.

Dags att byta däck under vintern. :yoparty

Mvh
Andreas

Nä, jag upplevde inte att min -07 drog olja heller, men det är ett inte helt okänt fenomen.

Good to know Rickard!
Den första kanske inte var så dålig ändå, vad kan totalkostnaden för att sätta på ett mumsigare utblås bli om man vill komma undan billigt men är händig som en legogubbe?

Men du skall väl ändå ta den till bana? Då är det mer bekymmer än det är värt egentligen. Såhär i efterhand så vete tusan om jag borde lagt pengarna på det ändå. Jo, ser kul ut, men man får ju ändå ha i dB-killer och då förlorar det större delen av tjusningen...
Men en 1500-3000 för ett TOR, 3000-4500 för arrow.
Man behöver inte vara särskilt händig för att byta slipon själv...det är "nästan" omöjligt att misslyckas om man bara har lite verktyg.
Finns beskrivningar och slikt på triumph675.net.

Men skall man göra en både bra och vansinnigt billig mod, då är det bästa att skaffa en gasrulle till en 1050 och sedan tighta upp slacket i gasen när man ändå håller på.
Nästa sak är att använda TuneEcu + ODBII kabel och byta mapp så att man minskar det lilla rycket/tveksamheten vid gaspådrag som är på >-08:orna.
(Den skall visst kunna hantera E25 också efter det) Men läs på innan ni gör något, man kan tappa mappen i ECU´n om man nu gör väldigt fel och har otur dessutom.
All info finns på triumph675.net . Sen kan ni nog få lite hjälp här i denna tråden med.

Som kommentar bara:
Nä, man måste inte köra på bana, men jag rekommenderar att fundera på det iaf. Det är oerhört roligt (nyttigt också).
 
Last edited:
Har problem med mitt positionsljus den vägrar lysa. Lampan är ok helt ny, funkar om man kollar med batteri. Alla säkringar är hela. Vet någon om det finns något vanligt fel innan jag börjar felsöka hela kabelstammen?
 
Hej. Kör ganska mycket på bana, så tänkte skaffa ett par andra kåpor till min cykel, så man inte går under om olyckan skulle vara framme. Har redan alla sorts krachpuckar man kan ha, men vill ta det steget längre.

Har en vit/blå 09:a och vad jag än så länge hittat blir det väl att köpa likadana kåpor som jag nu har, fast av kinakvalite... Inte mycket annat som passar till blå ram?

Men min fråga är hur kåporna ändrat sig från 08 till 09? Från de flesta ebay annonserna står det 06-08, aldrig 09 och uppåt...

http://www.ebay.com/itm/New-Triumph...ycles_Parts_Accessories&vxp=mtr#ht_4951wt_952

känns som en väldig billig försäkring...
 
Hej. Kör ganska mycket på bana, så tänkte skaffa ett par andra kåpor till min cykel, så man inte går under om olyckan skulle vara framme. Har redan alla sorts krachpuckar man kan ha, men vill ta det steget längre.

Har en vit/blå 09:a och vad jag än så länge hittat blir det väl att köpa likadana kåpor som jag nu har, fast av kinakvalite... Inte mycket annat som passar till blå ram?

Men min fråga är hur kåporna ändrat sig från 08 till 09? Från de flesta ebay annonserna står det 06-08, aldrig 09 och uppåt...

http://www.ebay.com/itm/New-Triumph...ycles_Parts_Accessories&vxp=mtr#ht_4951wt_952

känns som en väldig billig försäkring...

Enligt FAQn på triumph675.net passar 06-08 kåpor på 09+ utan problem.
 
Har haft en -06 och en -09, kåporna passar säkert med det drar med sig kostnader att byta endå, lampor, paneler invändigt m.m är olika och inte specielt billiga så det är nog inte helt försvarbart att byta kåpor från före och efter faceliften.
 
Någon bytt från 1000cc radfyra sport? Tänkte skaffa en daytona att busa lite med på bana. Gillar 3 cyl morret skarpt men de gånger jag provat 675an har den känts lite spinkig och obekväm för vardagskörning.
 
Någon bytt från 1000cc radfyra sport? Tänkte skaffa en daytona att busa lite med på bana. Gillar 3 cyl morret skarpt men de gånger jag provat 675an har den känts lite spinkig och obekväm för vardagskörning.

Mja, om du har vad som står i din profil borde du nog ta ut BMW:n istället.
För vardagskörning är 675:an kass(Min erfarenhet...ryggen pallar inte för slökörning) På bana är den..lagom, men så har jag inget behov av literhoj heller, det går fort nog som det är.
Men när det väl börjar svänga är 675:an vansinnigt skojig.
 
Ok, tack för svaren.
Så då bör jag köpa ett kåpset som är specifierat att passa för 09 och uppåt ist?

Kolla vad leverantören säger om det passar eller inte. Passar antagligen tillräckligt bra. Silvertejp och buntband är underskattat dessutom. Kan rekommendera en sån här med. Fast då kan du glömma backspeglar och sånt krafs också, för då blir du ytterligare lite mer bananpassad. Mest för att det är lättare att böja tillbaka den här än originalet om olyckan är framme.

Just det..den ovannämnda passade tillräckligt bra på en -11, även om det sades 06-08 om den.
 
Last edited:
Hej.

Någon som har koll på vilken dimension skruven har för bobbinfästet på våra hojar.
Har ej tillgång till instruktionsboken för tillfället.

Mvh
Andreas
 
M6x35 är det..

mvh
Ola
Britalianracing.se

Upp t.o.m. -10
På de flesta -11:orna är svingen utbytt och blev längre och då är det M8, vilket var på tiden..nu kan man ju sitta på hojen med den på depåstödet. En bra anledning att byta upp sig om inte annat.
 
Mja, om du har vad som står i din profil borde du nog ta ut BMW:n istället.
För vardagskörning är 675:an kass(Min erfarenhet...ryggen pallar inte för slökörning) På bana är den..lagom, men så har jag inget behov av literhoj heller, det går fort nog som det är.
Men när det väl börjar svänga är 675:an vansinnigt skojig.

Ja vem har egentligen behov av en 1000cc superbike. Jag har knappt fått känna på BMWn än. Ledsnar jag på den så blir det en 675a. Speed triplen har jag kört in mig på ordentligt och den är fin även på banan men lite kort & brant bak i sadeln så lite svårt att hänga av ordentligt. 675 verkar helrätt för bankörning.
 
Hej alla,
Jag har en D675 som levererades med Arrow sliponet utan DB´n i. Nu när det börjar vankas planering av bandagar osv var jag ute och testade hur db´n passade.
DB´n fastnar ca 5mm utanför själva pipan. Är det bara ett litet bank på den så glider den in och om i så fall... hur fan får jag ut den igen?
 
Du skall kunna knacka in den lätt med en gummiklubba och sedan dra ut den enkelt med hjälp av en polygrip eller annan plattång. Jag antar att du pratar om dB-killern som följde med Arrow sliponet som standard?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top