Triumph Daytona 675-tråden!

Så glad!! :D

Imorgon flyger jag ner till Malmooee å kör upp min nya -08a!


btw, nån som vet nåt om vad TOR helsystemet gör för effekt å ljud?

Effektmässigt tor jag inte att det gör så många hk. Det är nog ingen större skillnad på det mot andra slipons effektmässigt. Ljudmässigt gillar jag det starkt. Sök på tuben och du skall finna.... Dock kan du inte räkna med att klara av bandagar med 95DB gräns. Vi hade ljud mätning nyligen på Knutstorp. Med TOR låg jag på 102,7DB. Om jag stoppade i en killer hamnade jag på 100DB. Med orginal låg jag på 95DB vid förbifart mätt enligt konsten alla regler...




Det kan jag inte tänka mig? Det finns väl ett minimum avstånd mellan blinkersen om jag minns rätt? Tror det är 15-18cm eller nått sånt :va
 
Nu ska jag säga det att Triumph var super trevliga och har nu efter lite förhandlande gått med på att jag ska få köpa två för en så jag känner inget som helst agg mot dom. MEN är det inte konstigt att man bara upphör att tillverka en viss typ av reservdelar som ända inte är helt ovanligt att man behöver byta till en cykel som ändå är relativt ny. Kan ju inte vara bara jag som vill byta en bromsskiva pga skada.

För ett par år sen fick jag byta just de guldfärgade för att de blivit skeva utan anledning. Detta tog Triumph på garanti eller nångon form av goodwill så jag behövde aldrig betala något. De kanske hade kvalitétsproblem med den versionen som sitter på våra hojar orginal. OBS Bara spekulationer från min sida.
 
För ett par år sen fick jag byta just de guldfärgade för att de blivit skeva utan anledning. Detta tog Triumph på garanti eller nångon form av goodwill så jag behövde aldrig betala något. De kanske hade kvalitétsproblem med den versionen som sitter på våra hojar orginal. OBS Bara spekulationer från min sida.

Jag fick också byta mina bromsskivor till nya på garantin. Men även de nya slog sig så småningom. Så jag köpte Galfer skivor istället. Är det många som haft problem med sina bromsskivor???
 
Jag fick också byta mina bromsskivor till nya på garantin. Men även de nya slog sig så småningom. Så jag köpte Galfer skivor istället. Är det många som haft problem med sina bromsskivor???
Mina har också slagit sig (eller varit så från början?) så det blir nya på garantin nästa vecka.
Tråkigt att höra att det är ett generellt problem, vi får hoppas de spottat upp sig på det dom monterar nu.
 
Okej så det verkar vara ett problem för många med skeva bromsskivor.
Får hoppas att de jag fick monterade på nu är bättre då.
Ska man "bromsa in" de nya skivorna.
Hörde ryktas om att man ska ta det lugnt med bromsandet i början, inte belasta dom för hårt. Hur länge då i sådana fall?
 
Verkar lite skumt det här... Om det nu är ett problem med bromsskivor som slår sig och triumph är medveten om det så borde alla berörda hojar fixas!
Det är ju ganska allvarligt med dålig kvalitet på broms detaljer!
Jag har då inte märkt några sådana tendenser på mina skivor trots ganska flitigt bromsande. Men en sak till att hålla koll på..

Tycker det låter konstigt om du ska behöva bromsa försiktigt med nya skivor, man kan ju bli tvungen att pallnita 500m från handlaren! Skulle det förstöra skivorna?

Jag ska då besikta på onsdag, men det ska väl inte vara några problem...

Okej så det verkar vara ett problem för många med skeva bromsskivor.
Får hoppas att de jag fick monterade på nu är bättre då.
Ska man "bromsa in" de nya skivorna.
Hörde ryktas om att man ska ta det lugnt med bromsandet i början, inte belasta dom för hårt. Hur länge då i sådana fall?
 
Lampan som sitter original på hojen, för skyltbelysningen. Är det något som måste köpas från Triumph, eller tillhandahålls det på t ex en vanlig bensinmack? Kan inte se någon specifik märkning på den. Förra ägaren har nämligen klippt sladdarna som kommer ut ur gummihöljet, så det räcker nog inte med enbart ny lampa.
 
Last edited:
Lampan som sitter original på hojen, för skyltbelysningen. Är det något som måste köpas från Triumph, eller tillhandahålls det på t ex en vanlig bensinmack? Kan inte se någon specifik märkning på den. Förra ägaren har nämligen klippt sladdarna som kommer ut ur gummihöljet, så det räcker nog inte med enbart ny lampa.

Går det att skruva isär höljet?
Skarva i så fall sladdarna.
Annars kan du köpa vilken universallampa som helst som du bloir nöjd med. Dock viktigt att den lyser på skylten.
MC handlare bortde ha för en vettig peng.

Mvh
Andreas
 
Okej så det verkar vara ett problem för många med skeva bromsskivor.
Får hoppas att de jag fick monterade på nu är bättre då.
Ska man "bromsa in" de nya skivorna.
Hörde ryktas om att man ska ta det lugnt med bromsandet i början, inte belasta dom för hårt. Hur länge då i sådana fall?

Tyvärr hjälpte det inte med nya orginalskivor för mig :( Kanske berodde det på att jag inte körde in dem :va De slog sig efter en si så där 100 mil igen. Jag har ingen aning om vad Triumph säger angående inkörning. Men Galfer säger inkörning i 15 mil i lungt tempo gärna stadstrafik (låg fart mycket bromsningar).
 
Hallå alles..

Varit sugen på en 675 i 4 år nu, men varit mer sugen på SuperDuke så det har varit en sån :tungan.

Nu börjar jag dock känna att 4 år Twin och högt styre får räcka, jag vill testa nåt nytt.

Som student blr det tight att lägga 35´ emellan så det är mest frågan om att byta Dukken rakt av.

Frågan är då: Vad går det att få loss en 675 för i vår? I vilket skick osv är den då?

Borde jag släppa tanken och inse att SuperDuke är mest bang 4 the buck, eller ska jag ta mig i kragen och koka en kanna te i väntan på en ny britt-vän?
 
Någon som blivit av med sin svarta triple? Tror det var en -08 eller iallfall en nyare jag såg idag komma körandes/vinglandes i Göteborg med två unga jeppar på. Den ena som skjutsades hade hjälmen ej riktigt fastsatt utan uppdragen över pannan och mc.n saknade reg skylt originalhållaren kvar med skylten borttagen fick bara dåliga vibbar av det hela såg riktigt fel ut bara..:va
 
Skulle behöva hjälp med lite måttagning för att göra ett tankkamerafäste

Skulle nån vänlig själ kunna ta måtten från centrum mellan mittenbultarna på tanklocket?
Är på resjobb där jag har tillgång till material å verktyg men inte hoj
Ni som gjort sådana här fäste, hur lång ska plattan vara?

Vad är de för gänga som passar för att fästa själva kameran?

Tack på förhand :)

Kolla på den här http://viewitem.eim.ebay.se/Adjustable-Camera-Mount--TRIUMPH-Daytona-600-675-955i/250673231041/item
Billig, pulverlackad och fullt justerbar :tuttar
Rekomenderas varmt (har köpt en själv) :tummenupp
 
Precis varit på Sviestad och tränat vilket både kändes stelt & ovant, men framför allt fruktansvärt roligt : )!
Hojjen känns annorlunda efter allt som är utbytt:
1: håll i hatten vad den skjuter på efter 9-10 t varv...
2: under dessa varvtal går den, men inte med ngn vidare glädje...
3: Då min gamla styrdämparen läckte som ett såll så byttes den ut på garantin, vad de bytte ut den mot är dock väldigt oklart för jävlar vad det slår i utgångarna!!!! ( aldrig haft liknande problem med den gamla??? )
4: Min hjärna har problem med konceptet 1:an uppåt, resten ner! Stora problem blir det om man missat inbromsningen kraftigt och måste växla ner snabbt inför schikanen som närmar sig i lite för hög fart! - ( men det gick att köra igenom på 5:an så det var lugnt ) : )

5: Min laptimer fungerade tyvärr!
 
:tummenupp Välkommen till verkligheten:brinnerup Några kommentarer:
1 - Yepp
2 - Vi kanske ska mickla lite med området mellan 6 och 10k, testa lite mer värden från min mapp och tändtider?
3 - Har Du justerat ned gaffelbenen i styrhuvudet? Det lugnar ned fronten, med den extra skjutsen över 10k blir den lätt fram dock utan annan konsekvens än lite rejsig feeling
4 - Mmm, det har fått mig av avstå...
5 - Oh yes. Därför är min närapå oanvänd, huvudsaken är att det känns snabbt:)

...
1: håll i hatten vad den skjuter på efter 9-10 t varv...
2: under dessa varvtal går den, men inte med ngn vidare glädje...
3: Då min gamla styrdämparen läckte som ett såll så byttes den ut på garantin, vad de bytte ut den mot är dock väldigt oklart för jävlar vad det slår i utgångarna!!!! ( aldrig haft liknande problem med den gamla??? )
4: Min hjärna har problem med konceptet 1:an uppåt, resten ner! ...
5: Min laptimer fungerade tyvärr!

Ptja, från 50-60k lär väl en trotjänare kosta, m a p skick och miltal. Jag funderar själv på någon form av uppgradering under säsongen (R lockar) men slirkopplingen följer i så fall med till den nya:)

Hallå alles..
...Frågan är då: Vad går det att få loss en 675 för i vår? I vilket skick osv är den då?...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top