Triumph Daytona 675-tråden!

Tack:)

Den är kanonfin!...

Tänkte nog mer på hans munsvada vid sidan om banan...:D Hans signatur med Daytona och kraschpuck kräver någon form av hämdaktion...

...fick inte tillfälle att lyssna nära på Hoppes...

Förresten - här är en mapp från en -09 Daytona med BMC luftfilter, Arrow och rensad EXUP/kat, komplett med dynodiagram. Snygga siffror (plus sju hk) och borde funka vettigt för Er med 09 och slip-on, bara att aktivera EXUP men sätta låga RPM för full öppning...
 
Tänkte nog mer på hans munsvada vid sidan om banan...:D Hans signatur med Daytona och kraschpuck kräver någon form av hämdaktion...


:D Han är bara avundsjuk.....
 
Ville bara meddela att jag byta till den manuella kedjesträckaren i dag =)=) men glada besked.
INGET missljud från kamkedjan längre =) =) =) =)
så nu körde jag hela kvällen med ett leende under hjälmen ;)
 
Svårt att tänka sig att Roffes Trajja såg ut såhär efter förra resan till Kemora.

DSC_0264.jpg


Roligt att se den hel och fin igen! :tummenupp
 
För att inte tala om hur föraren såg ut då:) Jag tror jag hade fem kilo prima Kemoragrus i kåpor, skrymslen och vrår när jag strippade hojen i garaget efter hemkomsten...

Det är märkligt, egentligen. Vissa av oss ligger på lika mycket som tidigare inom tre varv efter en vurpa, andra får slita i åratal för att få tillbaks tillit, förtroende och tempo. Det är rätt intressant att filosofera kring om det bara har med antalet saknade faser bakom pannloben att göra eller om det finns någon ytterligare parameter som spelar in...

Svårt att tänka sig att Roffes Trajja såg ut såhär efter förra resan till Kemora...
 
Vissa har ju förmågan att plocka ut kretskortet med sunt förnuft på ur hjärnan. Det är väl det som skiljer oss från djuren.
Ibland önskar jag att jag vore en guldfisk...... :D

Allt väl med dig broder?:krama


För att inte tala om hur föraren såg ut då:) Jag tror jag hade fem kilo prima Kemoragrus i kåpor, skrymslen och vrår när jag strippade hojen i garaget efter hemkomsten...

Det är märkligt, egentligen. Vissa av oss ligger på lika mycket som tidigare inom tre varv efter en vurpa, andra får slita i åratal för att få tillbaks tillit, förtroende och tempo. Det är rätt intressant att filosofera kring om det bara har med antalet saknade faser bakom pannloben att göra eller om det finns någon ytterligare parameter som spelar in...
 
Mmm, trots att guldfärgen på kåporna försvunnit sitter den måhända kvar bakom pannbenet:D. Allt är bra med mig, hör av mig endera dagen. Och nästa år har herrn en plats vikt år sig i den finska myggmetropolen:)

...Allt väl med dig broder?:krama
 
Det är inte svårt, men kräver lite eftertanke. Om Du följer manualen så är märket på vevaxeln/kamdreven lagda så att Du har anliggning mellan ett par av kamloberna och ventilerna på insugssidan. Då är det mycket viktigt att Du hela tiden håller kamkedjan ordentligt sträckt, t ex med en plastklämma/limknekt från Claes i sjön, Jula, Biltema etc för att inte insugskammen ska kugga om.

Vrider Du i stället på muttern på vevändan (demonterade stift) känner Du enkelt när Du når ett obelastat läge, d v s att ingen kamlob ligger an. Du bör fortfarande hålla kamkedjan sträckt men nu är risken för omkuggning betydligt mindre...

Jag tror det finns en "how-to" på 675.net även för detta ingrepp...:)

Bytte du själv ? isf. va det svårt?...
 
Låter riktigt bra!
Jag hade planerat att stanna var 10e mil typ med tanke på att jag precis köpt min första hoj och även precis fått kortet.
Tänkte jag ska byta olja på den innan jag drar iväg på en lite längre resa, finns det någon guide till detta här på forumet samt råd om vilken olja som är bra? Sorry gubbar om frågorna är för självklara, men kan ingenting om själva hojen tyvärr =/.

/Irvas

Castrols produkter kan jag gå i god för. Ring gärna triumph centre på söder
Tel: 08-771 22 30 (butik), 771 22 15 (verkstad)

kommer inte ihåg på rak arm vad oljan hette, men de svarar ganska snabbt på frågor kring din Triumph.

vid det här laget lär du ha gjort din "touring" hoppas att det gick bra ;)
 
Det är inte svårt, men kräver lite eftertanke. Om Du följer manualen så är märket på vevaxeln/kamdreven lagda så att Du har anliggning mellan ett par av kamloberna och ventilerna på insugssidan. Då är det mycket viktigt att Du hela tiden håller kamkedjan ordentligt sträckt, t ex med en plastklämma/limknekt från Claes i sjön, Jula, Biltema etc för att inte insugskammen ska kugga om.

Vrider Du i stället på muttern på vevändan (demonterade stift) känner Du enkelt när Du når ett obelastat läge, d v s att ingen kamlob ligger an. Du bör fortfarande hålla kamkedjan sträckt men nu är risken för omkuggning betydligt mindre...

Jag tror det finns en "how-to" på 675.net även för detta ingrepp...:)

Oki, tackar.

Ska du köra på Sviesta på tor?
 
Nej, tyvärr förblir nog Sviestad en vit fläck på min karta, i alla fall till nästa säsong. Mittsverige i mitten av Augusti är min enda kvarvarande bokning, bonus kan bli Järpen under årsmöteshelgen samt ev något lokalt evenemang, om det funkar för kneg och familj.

Ska Du köra?

...Ska du köra på Sviesta på tor?
 
Nej, tyvärr förblir nog Sviestad en vit fläck på min karta, i alla fall till nästa säsong. Mittsverige i mitten av Augusti är min enda kvarvarande bokning, bonus kan bli Järpen under årsmöteshelgen samt ev något lokalt evenemang, om det funkar för kneg och familj.

Ska Du köra?

Jupp ska köra där för första gången.
Bara hoppas väder guden e med oss.
 
Instruktörsträning på torsdagen och BKK på fredagen.
Torsdagen var det regn hela tiden och idag var det växlande molnighet med inslag av lite sol.

Jag var som en dränkt katt efter torsdagen, men en nyinhandlad skotork gjorde susen.....................

är det smc kurs på sviesta på torsdag
 
Gnisselljud?

Hallå i tråden, som nybliven Daytona ägare har jag en fråga, under en längre tur idag så kunde jag höra ett gällt kort gnissel ljud ifrån styre eller framgaffel som kommer då och då. Min första tanke var att det hade något med kopplingen att göra men eftersom det ”mystiska” ljudet även kommer när jag inte kopplar/växlar så har jag blivit rätt fundersam på vad det kan vara.

När jag väll kom hem har jag rykt och dragit som en tok över allt på hojen men inte lyckats återskapa det gälla-korta-gnissel-ljudet... Någon annan som känner igen eller har haft detta problem?
 
Mo - det är förmodligen insugsflärpen som sitter bakom luftintaget i fronten som Du hör. Har Du inte någon av mapparna för slip-on installerad öppnar ventilen först vid rätt höga varv, annars är den stängd (p g a ljudkrav). En quick and dirty är att Du försöker smörja lederna med t ex 5-56. Annars brukar gnissel gå att hänföra till EXBV-ventilen, men då kommer missljudet nedifrån höger fotpinne...

Lycka till!

Instruktörsträning på torsdagen och BKK på fredagen.
Torsdagen var det regn hela tiden och idag var det växlande molnighet...

Grattis gamlo, superkul med ännu en Daytona-freak bland alla literstinna instruktörer i SMC:) Gissa om Du ska få sjunga "Gullefjun" för oss nästa gång vi tar en runda i hufvudstaden? Seså, marsch iväg och anmäl Dig till Mittsverige nu...
 
Tack för svar den något sena timme..Det blir det till att inhandla 5-56 (alltid bra att ha) :)

Mo - det är förmodligen insugsflärpen som sitter bakom luftintaget i fronten som Du hör. Har Du inte någon av mapparna för slip-on installerad öppnar ventilen först vid rätt höga varv, annars är den stängd (p g a ljudkrav). En quick and dirty är att Du försöker smörja lederna med t ex 5-56. Annars brukar gnissel gå att hänföra till EXBV-ventilen, men då kommer missljudet nedifrån höger fotpinne...

Lycka till!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top