Triumph Daytona 675-tråden!

surt att köra i regn. är ingen hit. brukar vilja släppa bak väldigt tidigt ut ur esset.
nu blir det anderstorp på tisdag, ska bli kul att testa en ny bana.
 
Mmm, till säsongens tapperhetsmedalj för regnkörning skulle jag vilja föreslå allas vår J.Porta, en av deltagarna i torsdagens ERF-race på G-åsen. Ja, i alla fall till dess dom bröt rejset p g a att lera rann in på banan:)

Vad vägde stället efter vattenleken? :nyfiken

Lycka till på Torpet, Niklas!

surt att köra i regn. är ingen hit...
 
Fjäderförspänning bak?

Hej alla glada!

Tänkte kolla igenom fjäldringsinställningarna på min -09 och såg i instruktionsboken att det står att man inte kan justera fjäderförspänning bak, trots att det ser ut som såna där vanliga haknyckelmuttrar.

Någon som har koll på varför det står så?
Är den verkligen inte justerbar? :va
 
Bara skruva på Du:) Triumph vill förmodligen inte bli stämda in på bara skinnet av någon välväxt amerikan som skruvat bort all förspänning...:)

...Någon som har koll på varför det står så?
Är den verkligen inte justerbar? :va
 
Bara skruva på Du:) Triumph vill förmodligen inte bli stämda in på bara skinnet av någon välväxt amerikan som skruvat bort all förspänning...:)

Tack för svaret Roffe.
Jag misstänkte något sånt, vår värld är vacker ibland :rolleyes:

/Jimmy
 
Motorlampan tänd o går inte som den ska..vad?

Skrev detta i Teknik- och Mekhörnan me men utökar lite med förhoppning att de ska komma en lösning på problemet :)

Har lite svårt för att förklara..men vi gör ett försök :)

Skulle ut o köra en liten vända ida..men gick inte som väntat.
Körde kanske 2km innan problemen kom (haft mcn i 1-2månader o ca 200mil..inte haft problem förut), kom ur en kurva, i me 3:an - gas 4:an gas..då funkade de inte mer..när ja la i 4:an tappade den all kraft..va precis som om man lagt i "alldelles" för hög växel..växlade ner o provade men likadant där...5sec senare tändes motorlampan så ja stängde av o väntade på att de andra skulle upptäcka att jag inte längre va kvar bakom.
Eftersom jag själv inte kan me motorer o sånt så lämnade jag fint över den te polaren som provade en liten vända...på höga varv va de inga problem men på låga så hade den ingen kraft alls. Lampan fortfarande tänd.
Bestämde mig för att köra hem o ställa den igen o på vägen hem provade jag lite...körde jämn gas på 4:an i 70-80 nånting..o då hostade den till då o då. I det stora hela kändes de som den gick bra men ibland tappade den draget..inte i närheten som den hade gjort första gången.
Nu står den i garaget o väntar på att bli lagad. Men nån som vet vad felet kan bero på? Får sätta mig inatt o läsa igenom instruktionsboken men tvivlar på att de kommer hjälpa mig något.

Summerat efter provkörningen påvägen hem.
Den tappar ibland kraften oavsett växel o varv.."hostar" även till vid jämn gas. Lät den stå 2min på tomgång i garaget o där lät den inte heller riktigt frisk.

Mkt tacksam för hjälp.
(Har inte ändrat något på hojen sen den köptes..sitter en arrowslipon på den som Johans MC i Göteborg satte på till förra ägaren och skulle vara ommappad efter det). De enda jag gjorde innan körningen ida va att kolla oljan.
 
Jochen,

Vill Du kolla vad det kan vara så börjar Du med att läsa felkoderna, det kan Du antingen göra med en OBDII-scanner till VAG-bilar eller med en programvara typ TuneECU. Utan koderna så famlar Du lite i blindo.

Du kan iofs kolla att avgasventilen nere bakom kåpan på avgasröret fungerar, när Du slår på tändningen är det den som öppnar och stänger några gånger. Om den fastnat i stängt läge kunde det eventuellt ge de symptomen Du beskriver.

Lycka till!
 
Kolla så att avgasspjället öppnar som den ska . du har en servomotor som sitter nere på höger sida som drar 2st vajrar till spjället som sitter framför katten.
plocka av dem 2 skruvarna på servomotorn (plastkåpan) sen kolla på vajrarna så att den drar rätt när du vrider om tändningen.
Kan hända att spjället sätter sig, om så är fallet så får man smörja spället lite ;)
man får oftast ett missljud (gnisslande) när spjället börjar kärva lite.

Testa detta .. har du tur så är detta som spökar för dig.
 
Kanon, ska kolla detta på tisdag då..först ringa till Johans MC bara o se vad de säger, har hört att de ska va bra när de dyker upp bekymmer med deras hojjar..hoppas det stämmer :)
O har ja inte skruvat på något kan de inte skylla på mig :P
 
Fotpinnar

Funderar på att byta till justerbara fotpinnar och kanske quick shift till det.

Nån som har nått märke att rekomendera?

MVh
 
Tjaa, jag vet att Hank verkar toknöjd med sina Arrow fotpinnar, sedan funkar Cordona Quickshifter (Grevens) perfekt för oss som monterat den. Deras nya Strain-gauge switch skulle jag i så fall satsa på, den verkar nätt och smidig.

I USA verkar Woodcraft och Gilles vara rätt populära, däremot har jag inte provsuttit några av dessa fabrikat så där kan Du nog behöva läsa på en del själv...

...Nån som har nått märke att rekomendera?...
 
Japp Arrow fotpinnar är kanon!
Men det är osäkert hur det funkar med reservdelar till dem..
Jag skulle rekomendera pp-tuning och cordona från grevens.
Woodcraft verkar också bra och säljs av alienmoto.

Funderar på att byta till justerbara fotpinnar och kanske quick shift till det.

Nån som har nått märke att rekomendera?

MVh
 
Drevning

Om jag vill kunna dra lite till på 2:an skall jag byta till ett större framdrev då?
Stämmer inte riktigt för mig med org på Gelleråsen. skulle vilja dra l ite till på 2:an inna jag behöver lägga i 3:an.:va
 
Om jag vill kunna dra lite till på 2:an skall jag byta till ett större framdrev då?
Stämmer inte riktigt för mig med org på Gelleråsen. skulle vilja dra l ite till på 2:an inna jag behöver lägga i 3:an.:va

Det stämmer.
Fast om du skall dreva till olika banor skulle jag nog föreslå att du drevar om bak, mycket lättare att byta.
1 kugg upp fram är ungefär som 3st färre bak.
 
Mmm, depåböjen eller? Tyvärr blir väl tvåan för hög för de långsammaste kurvorna med den utväxlingen, jag upplever själv ettan är i det närmaste oanvändbar på bana för 06-08 generationen.

De flesta går i stället ner en kugg fram och/eller upp ett par kuggar bak. Du måste ju i alla fall växla en gång i kurvan, jag brukar kortväxla in trean i lugn och ro innan det är dags att gå på fullt när kurvan öppnar sig. Det är i kurvor som depåböjen som quickshiftern verkligen betalar sig och förenklar tillvaron...

Om jag vill kunna dra lite till på 2:an skall jag byta till ett större framdrev då?
Stämmer inte riktigt för mig med org på Gelleråsen. skulle vilja dra l ite till på 2:an inna jag behöver lägga i 3:an.:va
 
Har varit och kört på torpet nu.. En väldigt annorlunda bana mot vad jag är van vid (sviesta). Väldigt många doserade och låååånnnggga kurvor. skulle ljuga om jag sa att det gick bra, men kul var det. Förutom att polarn testade hur det känns att highsida. nu siktar vi på mantorp den 18e. Nån som kan nån bra ramsa till vädergudarna??
 
Har varit och kört på torpet nu.. En väldigt annorlunda bana mot vad jag är van vid (sviesta). Väldigt många doserade och låååånnnggga kurvor. skulle ljuga om jag sa att det gick bra, men kul var det. Förutom att polarn testade hur det känns att highsida. nu siktar vi på mantorp den 18e. Nån som kan nån bra ramsa till vädergudarna??

Kan funka att lägga lite kolfiber och en knäpuck i en skål, blanda i vatten och rör om, tända rökelse och be en stilla bön för beskydd ;)
 
Hjälp..Helst nyss..

Hilfe bitte...
Ja, jag erkänner att jag är en slarver, men jag har glömt att ta med manualen, sitter just nu i Sthlm och jag skall byta däck inför Mittsverige imorgon bitti...kunde gjorts tidigare, men nu blev det inte så.
:va
Någon som kan tala om vilka moment som gäller för oken fram, bakhjulsmuttern, framhjulsaxeln och de 2 insexskruvarna som låser framhjulsaxeln?
Skall det vara skruvlåsning(klister alltså) till bromsoken fram?
:va
 
Hilfe bitte...
Ja, jag erkänner att jag är en slarver, men jag har glömt att ta med manualen, sitter just nu i Sthlm och jag skall byta däck inför Mittsverige imorgon bitti...kunde gjorts tidigare, men nu blev det inte så.
:va
Någon som kan tala om vilka moment som gäller för oken fram, bakhjulsmuttern, framhjulsaxeln och de 2 insexskruvarna som låser framhjulsaxeln?
Skall det vara skruvlåsning(klister alltså) till bromsoken fram?
:va


- De 2x2 bultarna till oken i gaffel: 35Nm + (sprint pinne grejjen genom backarna: 19Nm)
- Mutter bak: 110Nm
- insexskruvar längst ner på gaffeln 20Nm
- Framhjulsaxel: 65Nm

typ! :banana
 
Ingen gänglåsning!

Edit: Luca, du är blixtsnabb på tangenterna...:bugar

Hellre lite lägre så slipper Du bekymmer...

Ses på Mittsverige:-)

...Oken fram, bakhjulsmuttern, framhjulsaxeln och de 2 insexskruvarna som låser framhjulsaxeln?
Skall det vara skruvlåsning(klister alltså) till bromsoken fram?
:va
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top