Triumph Daytona 675-tråden!

Har en fråga

När jag krypkör eller är på väg att stanna så börjar motorvarvet darra när det går under 2000rpm (oavsett växel). Både låter och känns oskönt. Är det en kompromiss mellan 4ornas jämna gång och twinarnas dåliga lågvarvsegenskaper eller är det något som inte står rätt till på min?
 
Har en fråga

När jag krypkör eller är på väg att stanna så börjar motorvarvet darra när det går under 2000rpm (oavsett växel). Både låter och känns oskönt. Är det en kompromiss mellan 4ornas jämna gång och twinarnas dåliga lågvarvsegenskaper eller är det något som inte står rätt till på min?

Varför håller du under 2000, det är ingen Goldwing! :D
 
Har en fråga

När jag krypkör eller är på väg att stanna så börjar motorvarvet darra när det går under 2000rpm (oavsett växel). Både låter och känns oskönt. Är det en kompromiss mellan 4ornas jämna gång och twinarnas dåliga lågvarvsegenskaper eller är det något som inte står rätt till på min?

En R6 -06 hade tjuvstoppat under 6000 varv,,,
 
...börjar motorvarvet darra när det går under 2000rpm (oavsett växel). Både låter och känns oskönt. Är det en kompromiss mellan 4ornas jämna gång och twinarnas dåliga lågvarvsegenskaper eller är det något som inte står rätt till på min?

Daytonans motor är primärt designad för högvarvsegenskaperna, så svängmassa, ventiler, förbränningsrum, kamtider och -öppningar, tändkurvor och bränslemappning m.m. är inte optimala för cruisingegenskaper under 2k RPM.

En noggrann mappning med PCIII eller ännu bättre Tuneboy hjälper i viss mån upp de värsta olägenheterna men för att uttala sig mer specifikt behöver vi veta mer om Din setup (avgas, luftfilter, mapp i ECU m.m.).

Jag hoppas detta i viss mån kan besvara Din fundering - Ha de!
 
wm_TIPO15_Z1.jpg


Vad tror ni? nånn som testat?

vart hittad du dom, o vad går dom på??
 
vart hittad du dom, o vad går dom på??

Beställde på MC-varuhuset, 2900 bagis, men hittade senare faktiskt billigare på nätet i sverige... 2700 plus frakt. Jag beställde 1.5 för att testa, finns i race och standardutförande växling. 1.5 följer med en justeringsplatta, annars samma som 1.0 tror jag.
 
Last edited:
Daytonans motor är primärt designad för högvarvsegenskaperna, så svängmassa, ventiler, förbränningsrum, kamtider och -öppningar, tändkurvor och bränslemappning m.m. är inte optimala för cruisingegenskaper under 2k RPM.

En noggrann mappning med PCIII eller ännu bättre Tuneboy hjälper i viss mån upp de värsta olägenheterna men för att uttala sig mer specifikt behöver vi veta mer om Din setup (avgas, luftfilter, mapp i ECU m.m.).

Jag hoppas detta i viss mån kan besvara Din fundering - Ha de!
jag tolkar era svar som att ni upplever samma sak så då är min fundering besvarad :tummenupp
 
jag tolkar era svar som att ni upplever samma sak så då är min fundering besvarad :tummenupp

Du inser väl att det är direkt olämpligt att köra den på det vis du beskriver?
Det är förmodligen värre än att hålla varvstoppet konstant.
Ett sjuhelsikes förbränningstryck varvat med spikning = deadly!
 
jag tolkar era svar som att ni upplever samma sak så då är min fundering besvarad :tummenupp

Mmmm... Jag tog en 10-milarunda i går kväll och tänkte på Din fråga så jag ägnade några minuter åt att puttra på i detta register. Jag har mappat min Daytona utan och innan utifrån många timmars körloggar. Min hoj uppträder nu så pass bra att jag absolut inte tänker på dessa "dåliga" egenskaper, utan den ryckighet som finns kvar är mer relaterad till glapp i drivlinan (kedjespel). Krypkörning i stadsmiljö är så smärtfri den kan bli - d v s jag ägnar inte en tanke på motorns uppträdande utan koncentrerar mig på trafiken.

Dock kräver de bästa mapparna investeringar i Tuneboy, så Din analys är nog korrekt utifrån de vanliga Triumph-mapparna. Byter Du pipa ska Du däremot kosta på Dig en installation av Triumphs slip-on mapp i alla fall!

Kudos åt Coppertails inlägg:-)
 
Last edited:
Du inser väl att det är direkt olämpligt att köra den på det vis du beskriver?
Det är förmodligen värre än att hålla varvstoppet konstant.
Ett sjuhelsikes förbränningstryck varvat med spikning = deadly!
Tror du missförstår, åker inte runt på 6ans växel i 30 med full gas och undrar varför den går dåligt ;)

Det jag menar är när man släpper av på gasen och måste hålla så låg fart att varvet inte kan vara högre än 2000.
 
Tror du missförstår, åker inte runt på 6ans växel i 30 med full gas och undrar varför den går dåligt ;)

Det jag menar är när man släpper av på gasen och måste hålla så låg fart att varvet inte kan vara högre än 2000.

Missförstånd kanske ja.:D
Jag har haft fel ibland också, senast var 1979.
 
Hittad

Tidigare idag ringde Malmöpolisen mig och berättade att dom hittat min hoj! Den var på Lindeborg i Malmö, ca 5 km från min bostad. Skivbromslåset var fortfarande kvar men dom hade tagit sönder tändningslåset. Så idioterna hade alltså inte kört med den :tummenupp

Den var parkerad i ett villaområde längs gatan där det råkade vara parkeringsförbud så en p-vakt, var på väg att bota den när han/hon upptäckte att den var anmäld stulen.

Känns som det var tur i oturen, men jag förstår bara inte varför den stod där? någon som har en bra teori kanske?:va
 
fan gött att du har fått tillbaks den, eller iallafall hittat den, varför hojen stod där låter konstigt kommer inte på någon bra anledning till det
 
Cudos :confused: = baciller? :mad:

Vadfan? Blir jag tvungen att åka upp och nita dig får du fan bjuda på kaffekask efteråt!:mad:

:tummenupp :tummenupp . http://en.wikipedia.org/wiki/Kudos Ursäkta felstavningen :pannkyss

Men kom Du upp då, jädra fjollträsk-wannabee, så ska jag och mina inavlade bröder fylla Dig med så mycket kask gjord på vår bästa årgång mäskbemängd hojt att det står kaskader ur samtliga kroppsöppningar:mad:

Efteråt får Du köra ifrån gubben så mycket Du vill - bara Du nyktrat till i laga ordning:D

@Dorfen - Grattis!
 
Tidigare idag ringde Malmöpolisen mig och berättade att dom hittat min hoj! Den var på Lindeborg i Malmö, ca 5 km från min bostad. Skivbromslåset var fortfarande kvar men dom hade tagit sönder tändningslåset. Så idioterna hade alltså inte kört med den :tummenupp

Den var parkerad i ett villaområde längs gatan där det råkade vara parkeringsförbud så en p-vakt, var på väg att bota den när han/hon upptäckte att den var anmäld stulen.

Känns som det var tur i oturen, men jag förstår bara inte varför den stod där? någon som har en bra teori kanske?:va

Skönt, grattis. Förmodligen har inte pundarpacket själv någon bra förklaring.

:tummenupp :tummenupp . http://en.wikipedia.org/wiki/Kudos Ursäkta felstavningen :pannkyss

Men kom Du upp då, jädra fjollträsk-wannabee, så ska jag och mina inavlade bröder fylla Dig med så mycket kask gjord på vår bästa årgång mäskbemängd hojt att det står kaskader ur samtliga kroppsöppningar:mad:

Efteråt får Du köra ifrån gubben så mycket Du vill - bara Du nyktrat till i laga ordning:D

@Dorfen - Grattis!

Tips!

När du ser din brevlåda i omloppsbana över taknocken vet du att det är dags att lägga glasögonen på matbordet och skjuta kaffekannan över elden.
 
Tips!

När du ser din brevlåda i omloppsbana över taknocken vet du att det är dags att lägga glasögonen på matbordet och skjuta kaffekannan över elden.

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ZSw6ioE9Qp8&hl=en"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ZSw6ioE9Qp8&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Welcome:)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top