Triumph Daytona 675-tråden!

Alla nya Triumph körs i bromsbänk på fabriken, bla, kontrolleras att max effekt ligger inom toleransen. Därefter tappar man oljan, silar den, och häller i igen.
Det som lämnas åt kund att "köra in" är bla, växellådsdrev odyl,
Det tror jag inte han stötstångsmecken från USA du länkade till tänkte på.
Tänk vad stort genomslag en sida kan få bara innehållet passar läsarna :confused:

Inkörning har vi redan ältat minst en gång i denna tråd.

Ba ett exempel, Helge ! Det finns många andra länkar som säger samma sak.

När det gäller Triumph så gör dom dessutom "fullvarvs" test innan dom silar oljan läste jag i Torque och det berättade även säljaren jag köpte hojen av. Fick dessutom rådet att stunta (freudiansk felsägning ?) i inkörningsdekalen som satt på tanken och istället göra ungefär som länken beskrev. Bana is tydligen the shit för inkörning.

Det skadar ju inte heller att det uppmuntrar till det man helst vill göra :)

Last edited:
Ba ett exempel, Helge ! Det finns många andra länkar som säger samma sak.

När det gäller Triumph så gör dom dessutom "fullvarvs" test innan dom silar oljan läste jag i Torque och det berättade även säljaren jag köpte hojen av. Fick dessutom rådet att stunta (freudiansk felsägning ?) i inkörningsdekalen som satt på tanken och istället göra ungefär som länken beskrev. Bana is tydligen the shit för inkörning.

Det skadar ju inte heller att det uppmuntrar till det man helst vill göra :)

Alltså, kolvringarna är inkörda från fabrik. Det kan du inte göra mycket åt.
Angående dekalen på tanken, det måste ju vara något gammalt parti från 1969.
Skiljer sig ganska markant från vad som står i instruktionsboken. :va
Själv valde jag att följa den senare. (typ) :D

Min har gått 750 mil utan problem nu iaf, har fått fylla på ca, 1 dec, olja totalt, (bytte iofs, vid 500). Orret är det knappast något fel på heller.

Alltså, kolvringarna är inkörda från fabrik. Det kan du inte göra mycket åt.
Angående dekalen på tanken, det måste ju vara något gammalt parti från 1969.
Skiljer sig ganska markant från vad som står i instruktionsboken. :va
Själv valde jag att följa den senare. (typ) :D

Min har gått 750 mil utan problem nu iaf, har fått fylla på ca, 1 dec, olja totalt, (bytte iofs, vid 500). Orret är det knappast något fel på heller.

Nope -06

Jag körde ca 1500 mil under -06 behövde inte fylla på alls.

Min nya 250 mil förra året ca 200 mil hittills i år ingen olja har behövts, byttes givetvis vid 100mila.

Last edited:
Hej alla Daytona 675 ägare!

Har precis köpt en röd Daytona som jag får hämta ut på måndag. Ser fram emot att få köra lite mer. Har givetvis provkört och det var riktigt kul, dock kallt (det var ca 2 grader). Har bara kört 1000-kubikare tidigare men det känns som jag kommer att klara mig bra på "bara" 675 ...

Ni som har bytt ljuddämpare, är det ett stort jobb? Kommer att köra en del på bana och de blir ju hårdare och hårdare på ljudnivån för varje år. Är det för mycket jobb så kommer jag inte köpa någon annan men det är ju synd att beröva världen på ett så underbart ljud :tungan

Vill köpa lite saker till den och jag undrar om någon vet vart man kan köpa dessa saker:

- Kraschpuckar, så många som möjligt :) (dessutom utan att borra hål i kåpor).

- Stomp-pad

Helst vill jag köpa i Sverige men Stomp-pad verkar svårt. Någon mer som vill beställa från England? Kanske ett 675 gruppköp?

Mvh

// Tommy (aka Shidoshi)

:yoparty Hej
Är duktigt sugen på engelsk skönhet :D

Provkörde förra året och tja vart frälst :yoparty

Ett problem är höjden ...

Känner någon till sänknings-sats alternativt andra knep för att nå ner bättre?

Har inte tid till benförlängning men men :tungan

Grattis till den mest lyckade hojen alla 675-'gare

Vad har dom för krav för att kunna teckna den, är som du "host,harkel" 35+.
Kör med Triumph-If som jag trodde var billigast

Du måste vara en ostraffad redbar medborgare med förkärlek för hundvalpar av samma kön...

Nope - skämt åsido är det en 35+/SMC-försäkring (sj fyller man 42 i år... - nästan överkvalificerad:) ), med rabatt för genomgången "sporthojs"-/4-stegsutbildning i SMC:s regi. Den utbildningen ska förnyas vartannat år, men är så skoj att man bör gå den minst en gång per år:tummenupp .

Så ut med Er på banorna på denna utbildning - vare sig Ni tänker fortsätta med IF eller byta till något annat bolag.

Vissa gurglar om självriskerna i SMC-försäkringen, men åker man med skydd, har prylarna inlåsta och inte tävlar på bana eller tränar för tävling tycker i a f jag att villkoren är väldigt schyssta för min del.

...och jag har för övrigt endast 2 goldentikar i hemmet (för att eliminera mitt första påstående:D )!

...Ni som har bytt ljuddämpare, är det ett stort jobb? Kommer att köra en del på bana och de blir ju hårdare och hårdare på ljudnivån för varje år. Är det för mycket jobb så kommer jag inte köpa någon annan men det är ju synd att beröva världen på ett så underbart ljud :tungan ...

Nope - skaffa en verkstadshandbok (om Du är osäker över hur eländet är hopskruvat) och en six-pack så får Du en par tre trevliga timmar i garaget. Det finns dämpare med separat insats (men på mitt TBR märker jag sannerligen inte stor skillnad).

Vill köpa lite saker till den och jag undrar om någon vet vart man kan köpa dessa saker...Helst vill jag köpa i Sverige men Stomp-pad verkar svårt. Någon mer som vill beställa från England? Kanske ett 675 gruppköp?...

Några ex:

http://www.jacklilley.com
http://sportbiketrackgear2.homestead.com/stghomepage.html

Kraschkåpor - klicka på länkarna till vänster - där finns vettiga förslag...

ebay innehåller en del godis.

http://www.triumph675.net pågår ofta gruppköp - kom ihåg eventuell moms och tullavgift...

Välkommen i sällskapet och lycka till med Din nya britt:tummenupp

Ha de!

Nope - skaffa en verkstadshandbok (om Du är osäker över hur eländet är hopskruvat) och en six-pack så får Du en par tre trevliga timmar i garaget. Det finns dämpare med separat insats (men på mitt TBR märker jag sannerligen inte stor skillnad).

Ok, men det är så mycket som några timmar. När jag hade "traditionell" ljuddämpare på sidan så bytte jag på mindre än 5 min. Om man måste lägga dessa timmar varje gång man ska till en bana så tröttnar jag nog :)

Tack för svaret och länkarna, ska kolla dem!

Ok, men det är så mycket som några timmar. När jag hade "traditionell" ljuddämpare på sidan så bytte jag på mindre än 5 min. Om man måste lägga dessa timmar varje gång man ska till en bana så tröttnar jag nog :)

Tack för svaret och länkarna, ska kolla dem!

Hmmm - det är ölen som ska drickas som styr garagetiden - inte mecket:D

Nej, men då det är underseat får Du räkna med visst merarbete - jag angav tiden för 1:a installation (inkl omlokalisering av blink och plåt). Men räkna med i a f en timme för "swap". Jag tänker testa mitt TBR på banan - 100dB vid passering borde jag i a f klara.

På triumph675.net kan Du botanisera i timmar bland ljudklipp i referenstråden. Vill Du ha ett rimligt tyst slip - tänk TOR(OEM) eller något av de tyska fabrikaten (som brukar vara lite tystare än de amerikanska/spanska/italienska).

Ha de!

:yoparty Hej
Är duktigt sugen på engelsk skönhet :D

Provkörde förra året och tja vart frälst :yoparty

Ett problem är höjden ...

Känner någon till sänknings-sats alternativt andra knep för att nå ner bättre?

Har inte tid till benförlängning men men :tungan

Grattis till den mest lyckade hojen alla 675-'gare

Min är sänkt!
Det var väl mer eller mindre ett krav ifs,annars inget köp.
Vet bara att dom fixade något nytt kortare stag,släppte fjädringen lite,blev kanon:tummenupp
Höjden nu är väl ca 79/80cm. Kosta mig 500kr:)

Oj, ska höra mig för. Frågade på JohansMC men de var lite ovetande men tyckte man skulle ringa å ta ett snack så man fick en lösning.
79/80 e ju lägre än moppen idag. Troligtvis har man väl en fetare/bredare sadel idag med
Nä, nu ska moppen rastas :yoparty

Tack för tipset!

Min är sänkt!
Det var väl mer eller mindre ett krav ifs,annars inget köp.
Vet bara att dom fixade något nytt kortare stag,släppte fjädringen lite,blev kanon:tummenupp
Höjden nu är väl ca 79/80cm. Kosta mig 500kr:)

Oj, ska höra mig för. Frågade på JohansMC men de var lite ovetande men tyckte man skulle ringa å ta ett snack så man fick en lösning.
79/80 e ju lägre än moppen idag. Troligtvis har man väl en fetare/bredare sadel idag med
Nä, nu ska moppen rastas :yoparty

Tack för tipset!

Köpte min på TriumphCenter i Linköping!
Prata med Jörgen,kör försiktigt:tummenupp

Vad har dom för krav för att kunna teckna den, är som du "host,harkel" 35+.
Kör med Triumph-If som jag trodde var billigast

Kolla på reglerna för försäkringen http://www.folksam.se/forsakring/motorfordon/indexMotorcykel.htm

Själv fick jag följande svar när jag kollade upp försäkringar:
Folksam helförsäkring 35 år: 9054 kronor per år
Folksam smc försäkring: 7021 kronor per år

Jag gick kursen på Linköpings Motorstadion(Svista) med gamla hojen i höstas och jag kan bara intyga att det var kul.

Själv kör jag med tjejförsäkring från Länsförsäkringar för ungefär samma peng men billigare självrisk. De har dock skrivit en väldigt luddig text om bankörning detta år. Kollade dock upp det och det var inga problem med bandagar osv enligt killen jag pratade med...öppet för tolkning alltså.

Last edited:
Hämtade min röda igår. Har tyvärr inte hunnit köra så mycket ännu, hoppas på fint väder i helgen! Men det blev några mil ivarje fall och det ser ut att kunna bli en fin sommar :)

En fråga, fick ni med någon verktygssats under sadeln? Det står i manualen att det ska finnas en men jag hittar den inte :confused:

Ska hämta min Gråa idag. Vädret ser lovande ut. Tänkte puttra runt på 6an för att köra in bågen ordentligt, men efter vad jag läste ovan skiter jag nog i det ;)

....förresten, nån som vet nått bra serviceställe som är prisvärt?

Last edited:
Ska hämta min Gråa idag. Vädret ser lovande ut. Tänkte puttra runt på 6an för att köra in bågen ordentligt, men efter vad jag läste ovan skiter jag nog i det ;)

Vet inte om de är prisvärda men jag hade en Triumph för några år sedan och då brukade jag serva på Freewheel (www.freewheel.se) och jag tyckte alltid att de gjorde ett bra jobb.

På tal om service, hur servar ni?

I manualen står det tex "10000 km eller 1 år, vilket som kommer först" och så vidare. Min hoj har tex 400 mil och servades sist i juni -06. Enligt manualen skulle jag alltså serva igen nu i juni oavsett om jag inte kommer upp i 1000 mil, gör ni så?

Last edited:
kan ni inte slänga upp en film eller hundra nu när ni börjar åka omkring om dagarna..? vore grymt trevligt o få se o höra lite när man inte har möjligheten att köra en själv :)

Inkörning...
Ja det är lustigt. Och många åsikter. Men varför tror ni att fabriken tar sig tid och besvär med att tillverka och klistra inkörnings-dekaler på tanken?

Det är ju jävla jobbigt att följa inkörningsdakalen till punkt ock pricka. max 3000 varv upp till xxx km, max 4000 varv upp til xxxx km, osv..... Sätter dom dit inkörningsdekalen bara för att jävlas med sina nya kunder?

Naturligtvis är alla motorer testkörda innan montering i ram. Och där kan man klara den första kritiska inkörningstimmen eller så. Det undviker så dom största problemen. Men man har knappast tid til resten av alla inkörninsgtimmar för att komponenterna rigtigt ska sätta sig och samarbeta optimalt. Några säger att det inte behövs längre. Kanske det, vem vet. Men varför envisas fabriken med att klistra dit inkörningsdekaler?

Jag vet säljare som tar bort inkörningsdekaler "för att det inte behövs". Det är deras egen uppfatttning. Nästan alla bilsäljare gör likadant. Det verkar ju som om bilen/MCn har högre kvalitet när inkörning "inte behövs". Inkörning är gammaldags. Säljarna av bilar/MC vet att kunden sällan behåller sin nya bil/MC mer än 2-3 år ändå. Blir sällan problem på den tiden, och om verkstan får något att göra så är det ju bra. Men jag är kanske för cynisk?

Istället för att gissa och tro på rykten, så kunde man maila fabriken (inte säljaren) och fråga om inkörning.

Jag tar inga chanser med nyinköpt leksak, bil eller MC. Och undrar fortfarande varför fabriken envisas med att klistra dit inkörningsdekaler?

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP