Triumph Daytona 675-tråden!

Liten fundering, monterade nytt framdäck för någon vecka sedan. Märkte att när det fastnade grus i det så tog det i stänkskärmen fram, men i övrigt rullar det fritt.
Någon annan som noterat något liknande? Känns inte som att det borde vara någon fara egentligen men det låter obehagligt :p
 
Liten fundering, monterade nytt framdäck för någon vecka sedan. Märkte att när det fastnade grus i det så tog det i stänkskärmen fram, men i övrigt rullar det fritt.
Någon annan som noterat något liknande? Känns inte som att det borde vara någon fara egentligen men det låter obehagligt :p

Det är livsfarligt!!!! Du kan tippa över framåt om stenen fastnar mot skärmen!
Bor vid en grusväg och provkörde nyss hojen med regndäcken på. Då samlas det grus! Kör på och njut av våren :-)
 
Tjena grabbar har haft isär daytonan under vintern för lite omlack och så. närmar sig besiktning nu och min motorlampa lyser och min tomgång ligger på 2 tusen varv och pendlar upp och ner, har nollat felkoden med en felkodsavläsare men den kommer tillbaka igen. Vad kan det vara? den pendlar upp och ner.
 
Just det påtal om mappar, någon som har en lämplig mapp för bortagen exup och borttagen kat och TOR avgassystem är det arrow mappen som gäller då eller?
 
Tjena grabbar har haft isär daytonan under vintern för lite omlack och så. närmar sig besiktning nu och min motorlampa lyser och min tomgång ligger på 2 tusen varv och pendlar upp och ner, har nollat felkoden med en felkodsavläsare men den kommer tillbaka igen. Vad kan det vara? den pendlar upp och ner.

Du har nollat felkoderna, men de kommer tillbaka? Vilka felkoderna är det, känns rätt att börja i den änden?

/Martin
 
kikade lite på nätet och tror de kan vara någon slang runt luftburken som har lossnat när ja hade av de så ska kolla de ikväll!
 
kikade lite på nätet och tror de kan vara någon slang runt luftburken som har lossnat när ja hade av de så ska kolla de ikväll!

Kika på slangen som går från spjällhusen och till tryckgivaren. En tunn slang som går via ett t-kors och sitter i bakkant nere på luftburen. Har den ramlat bort går hojen skit och lampan lyser :-)

Men vilken årsmodell har du? Tänkte på lämplig map till dina mods. Har du TuneEcu och vilken map ligger i nu?
 
Kollade slangarna och dom verkar ok, varmkörde hojen inför oljebytet och den va normal i tomgången provkörde hojen sen börja den gå ojämt och antagligen det som va hela problemet, de va soppatorsk i hojen haha.

Någon som har ett original avgasrör i skånetrakten som vill låna detta mot en slant, behöver det inför besiktning mvh
 
En dum nybörjarfråga..
Jag böt olja under vintern och nu läcker det vid oljetappen.
Var just och kolla och under natten har det inte droppat något på golvet, men en droppe har bildats på tappen, så det läcker väldigt lite.
Kan jag skräpa i det och bara köra?

Bör man byta packning, har ni bytt det?
Har aldrig haft problem tidigare med "gammal packning".
 
En dum nybörjarfråga..
Jag böt olja under vintern och nu läcker det vid oljetappen.
Var just och kolla och under natten har det inte droppat något på golvet, men en droppe har bildats på tappen, så det läcker väldigt lite.
Kan jag skräpa i det och bara köra?

Bör man byta packning, har ni bytt det?
Har aldrig haft problem tidigare med "gammal packning".

Vad Du än gör, dra inte sönder gängan! Förmodligen har Du lite skit mellan block och packning, en anledning till att man använder komprimerande brickor som ska bytas ut. Normalt sett går det bra att återanvända men när Du nu problem skulle jag skruva loss bulten, rengöra bult och block samt montera ny bricka.

Men den lilla mängd Du ser kan likaväl vara överskott som pressats ut efter att Du rengjorde och att det nu är tätt. Jag skulle torka rent, ta en provtur och därefter kolla läckaget igen.

Lycka till:)
 
Vad Du än gör, dra inte sönder gängan! Förmodligen har Du lite skit mellan block och packning, en anledning till att man använder komprimerande brickor som ska bytas ut. Normalt sett går det bra att återanvända men när Du nu problem skulle jag skruva loss bulten, rengöra bult och block samt montera ny bricka.

Men den lilla mängd Du ser kan likaväl vara överskott som pressats ut efter att Du rengjorde och att det nu är tätt. Jag skulle torka rent, ta en provtur och därefter kolla läckaget igen.

Lycka till:)

Tacksam för svar!
Oljan bytte jag på vintern för någon månad sedan och har rengjort bra efter det. Det läcker dock väldigt lite, men har inte varit ut och provkört än, skal ta en provtur idag.

Har ni någon specc på kopparpackningen, tjocklek och omkrets?
Jag kan ju inte ta bort den jag har nu, tänkte byta den "flygande" utan att tappa all olja. Dessutom så har jag en god bit till min Triumph handlare. Tänkte ifall jag kan hitta det i den lokala järnhandeln/biltema.
Jag hittade denna iaf:
http://www.amazon.co.uk/Triumph-Genuine-Motorcycle-T1210444-T3550605/dp/B004UJPXRC
Sealing Washer 14.7x21.75x2, Triumph part # T3550605
Svårt att köpa något allmänt med den speccen..
 
Last edited:
Har ni någon specc på kopparpackningen, tjocklek och omkrets?...
...Jag hittade denna iaf:
http://www.amazon.co.uk/Triumph-Genuine-Motorcycle-T1210444-T3550605/dp/B004UJPXRC
Sealing Washer 14.7x21.75x2, Triumph part # T3550605
Svårt att köpa något allmänt med den speccen..

Men du har ju allt du behöver! :tummenupp
Packningen du behöver har 14,7 mm innerdiameter, 21,75 mm ytterdiameter och är 2 mm tjock!

En kopparpackning som du inte dragit för hårt med skräp emellan går att återanvända många gånger till skillnad från Triumphs av allijummjumm! Värm den körsbärsröd så blir den mjuk och tätar igen.

Anledningen för Triumph är att om du kör på saltade vägar är en kopparpackning inge bra, det kan bli galvaniska strömmar som äter upp aluminiumet om saltet ligger kvar. Inget större problem för de flesta av oss så jag tycker kopparpackning är bättre! :)
 
IMG_8037.jpg

Monterade kraschpuckar och motorkåpor idag. Klart godkänt, hoppas jag inte behöver testa dem :p
Tidigare i veckan åkte Speed Triple rulle på och införskaffade en Kriega US20. Väldigt angenämt alltihop :)
Skillnaden på gasrullarna är liten men klart märkbar.

Fjärde maj får gärna komma fort fort nu!
 
Hallå!

Letar efter snakeskin eller motsvarande till min daytona -08. Det får inte vara den varianten som nöter på skinnstället. Vart hittar jag billiga sådana? Har sökt runt men hittar inget vettigt.

En fråa till. Är tanken på speed triple likadan som daytonan? Hittade nämligen billiga snakeskins till en speed triple på blocket. Passar dom tro?
 
så nu har ja kört daytonan lite och undrar vilka mods kan jag göra för att få upp effekten lite? kat, exup, filter? kör med TOR slipen och tillhörande mapp
 
så nu har ja kört daytonan lite och undrar vilka mods kan jag göra för att få upp effekten lite? kat, exup, filter? kör med TOR slipen och tillhörande mapp

Tvivlar starkt på att du kommer märka någon skillnad. Lägg pengarna på kurser istället det gör skillnad, inte på effekten men på din körning.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top