Triumph Daytona 675-tråden!

låter som en daytona, alla jag kört låter så :P

Ljudet påminner mig lite som att nån plaskar i vattnet eller typ när en gammelbåt puttrar förbi.. helt normalt :)
 
Du är en ängel. Var ute och lyssnade precis och min låter likadant. Och lite högre vid körning!
Grymt trevlig helg, imorn blir det lite vrrom-vroom:glömdet

Det var så lite så.
Krävs det inte mer så kan jag lägga upp en video varje fredag så du kan trevlig helg varje vecka. :hihi
 
I förrgår när jag skulle starta hojen så gick den kanske bara ett eller två varv på startmotorn, sedan slog den ifrån. Gick inte att fortsätta mala på startknappen, så jag fick vrida av tändningen och vrida på den igen för ett nytt försök, samma resultat, snurrade nåt varv sedan slog den ifrån igen. Tredje försöket tänkte jag att om jag gasar diekt från början så tvingas den starta, och då startade den..

Men varför blir det så? Efter dom första försöken så tändes dom vanliga lamporna i instrumentet, men startmotorn gick inte alls förrens jag vred av och sedan på tändningen igen

Vad kan detta bero på?
 
I förrgår när jag skulle starta hojen så gick den kanske bara ett eller två varv på startmotorn, sedan slog den ifrån. Gick inte att fortsätta mala på startknappen, så jag fick vrida av tändningen och vrida på den igen för ett nytt försök, samma resultat, snurrade nåt varv sedan slog den ifrån igen. Tredje försöket tänkte jag att om jag gasar diekt från början så tvingas den starta, och då startade den..

Men varför blir det så? Efter dom första försöken så tändes dom vanliga lamporna i instrumentet, men startmotorn gick inte alls förrens jag vred av och sedan på tändningen igen

Vad kan detta bero på?

Min street betedde sig så när batteriet började bli kasst.
 
Mätte batteriet:

Tändning av: 13.3 volt
Tändning på: 12.4 volt
Startögonblick: nere på 10.6 men snabbt upp sen när den startar
Tomgång: 14.4 volt

Är inte detta rätt bra värden?
 
Mätte batteriet:

Tändning av: 13.3 volt
Tändning på: 12.4 volt
Startögonblick: nere på 10.6 men snabbt upp sen när den startar
Tomgång: 14.4 volt

Är inte detta rätt bra värden?
Jovars, problemet är startögonblicket då Du helst inte ska vara under 11.7V. Det tyder på att batteriet inte längre har tillräcklig kapacitet att lämna ström och därför sjunker spänningen under belastning.

Så - nytt batteri och gläd Dig åt att laddningen funkar klanderfritt:)
 
Last edited:
I förrgår när jag skulle starta hojen så gick den kanske bara ett eller två varv på startmotorn, sedan slog den ifrån. Gick inte att fortsätta mala på startknappen, så jag fick vrida av tändningen och vrida på den igen för ett nytt försök, samma resultat, snurrade nåt varv sedan slog den ifrån igen. Tredje försöket tänkte jag att om jag gasar diekt från början så tvingas den starta, och då startade den..

Men varför blir det så? Efter dom första försöken så tändes dom vanliga lamporna i instrumentet, men startmotorn gick inte alls förrens jag vred av och sedan på tändningen igen

Vad kan detta bero på?

99,9% säker på att det är batteriet.
Testa ladda det.
Kvarstår problemet?
Om inte så har antigen batteriet stått utan laddning för länge eller så är det kasst.
Har du kört med hojen och det är längre sträckor så ska du kolla laddregulatorn.
Är den bytt på återkallelsen som gick ut förra vintern?
 
Laddregulatorn e bytt i vintras på recall.

Men vid tomgång mätte jag oxå 14.4 volt på batteriet. Det visar väl att den laddar som den ska? Varvade motorn men det var fortfarande 14.4 volt, den ska väl inte ladda mer för att man varvar heller?
 
Min trumpet käkar stift... Ni som plockar ur lite mer än original, vilka stift kör ni med?
Ni får slänga ut mig ur tråden när Ni blir less...;) Men helsystemsmappen har aggressivare tändning och då rekommenderas ett steg hårdare stift, alltså 10 i st f 9 i beteckningen (om jag minns rätt). Jag hade ju aldrig portat min maskin och den gick med 36 graders förtändning i st f helsystemsmappens 38, men jag körde hårdhet 10 och Iridium ett par tusen mil utan problem!
 
Ni får slänga ut mig ur tråden när Ni blir less...;) Men helsystemsmappen har aggressivare tändning och då rekommenderas ett steg hårdare stift, alltså 10 i st f 9 i beteckningen (om jag minns rätt). Jag hade ju aldrig portat min maskin och den gick med 36 graders förtändning i st f helsystemsmappens 38, men jag körde hårdhet 10 och Iridium ett par tusen mil utan problem!

Inte vill vi slänga ut dig heller! Kör nu V2 av den mappen jag skickade till dig förut och hojen går som slatan :)

Ska se om den lokala handlaren kan få fram hårdare stift. Annars så får det bli från nätet. Någon som har ett förslag på nätbutik?

En annan tanke är ju om QS kan påverka stiftens livslängd?
 
Inte vill vi slänga ut dig heller! Kör nu V2 av den mappen jag skickade till dig förut och hojen går som slatan :)

Ska se om den lokala handlaren kan få fram hårdare stift. Annars så får det bli från nätet. Någon som har ett förslag på nätbutik?

En annan tanke är ju om QS kan påverka stiftens livslängd?
http://www.carsparkplugs.com/ Levererar mina stift oerhört snabbt och geschwinnt i alla fall. CR10EIX är ett steg hårdare än standardstiften, de hittar Du här: http://www.carsparkplugs.com/1x-ngk-iridium-ix-spark-plug-cr10eix-6483.html#.U02XvWeKDIU
 
Någon här som vet vilken motorolja man ska använda? Försökte hitta mer info om detta i serviceboken men där stod det inte ett skit. Måste det vara samma typ av olja som jag har idag, eller går det bra att blanda?
Mvh
 
Någon här som vet vilken motorolja man ska använda? Försökte hitta mer info om detta i serviceboken men där stod det inte ett skit. Måste det vara samma typ av olja som jag har idag, eller går det bra att blanda?
Mvh

Jag kör på Motul 7100.
Du ska inte blanda olja. Ska du byta till nytt märke så gör ett komplett oljebyten.
Filter och olja.
Glömde skriva 10w40 är den normala viskositeten.
 
Last edited:
Jag kör på Motul 7100.
Du ska inte blanda olja. Skada byta till nytt märke så gör ett komplett oljebyten.
Filter och olja.
Glömde skriva 10w40 är den normala viskositeten.

Sen så är i vart fall min känslig på olja när det gäller kopplingen. Testade castrol samt även biltema och den slirade rätt ordentligt. Nu sista åren har jag köpt 20l dunk q8 SBK på swedol och det har aldrig slirat.
 
Nope, RaceECU använder bl a inte MAP-sensorn för att mata soppa på lägre gaspådrag, den styrs strikt av TP-sensorn. Så några gatmappar göre sig icke besvär.

Nu vet vi lite mer om M4artins 90005-mapp och den har helt riktigt modifierade soppatabeller, innebärande att den är mappad på bänk eller på väg med bredbandslambda. Den har också racekabelstam. Vi vet också att ECU är för 09 och senare årsmodell, vad som fortfarande återstår är att verifiera att instrumentet är från en 09 och senare (men den har ju funkat tidigare...)

Därför står vi väl och famlar lite i nuläget...

Med TRACS eller ÅF-verktyget kan man tydligen köra "reset" på raceECU vilket kan vara en möjlig lösning. En annan kan vara att prova ladda ner 90005-mappen och återställa adaptionssättningarna vilket går med TuneECU, förhoppningsvis innehåller den processen någon form av resetfunktion.

Funkar inte något av de alternativen återstår nog bara att prova med annan display eller annat raceECU, vilken av prylarna som är lättare att testa. Något annat kan jag med mitt klena förstånd inte komma fram till...

Så - Lycka till med Ditt val M4rtin och rapportera gärna vad Du kommer fram till :)

Mina problem verkar lösa sig!
Tänkte att en uppdatering kan vara på sin plats om någon annan får problem likt detta.

Jag började med att kontrollera vevaxelgivaren, den fungerade bra. Det var förra ägarens gissning.
Efter det tog cykeln till en en handlare i Anderstorp, så att han kunde koppla upp sig med sin mjukvara.
Tyvärr var inte återförsäljarens programvara speciellt kompatibelt med en Race Ecu, och han fick fram väldigt lite information. Skulle till och med säga att TuneEcu fungerar bättre. Han själv hade ingen erfarenhet av Race Ecu, och triumphs program var inte till någon hjälp. Han kunde varken läsa ut vilken mapp som var i, eller hitta någon som passar till min (900005). Då letade han i de gemensamma arkivet som alla triumph- återförsäljare har tillgång till.

Vi provade ändå starta och titta på värdena den spottade ur sig i realtid. Då såg man att den försökte tända, och spridarna fungerade som de skulle.
Björns (mekanikens) teori var då att vi kanske surat ned stiften, och därför omöjlig att starta. Sen var det även konstigt att den ger gnista/bensin om mitt felmeddelande skulle vilja stoppa den från att starta?
Vi tog ut ett av stiftet och kontrollerade. Den var snustorr och gnistan väldigt stark.
Nästa steg var då att se så bensinen verkligen gick fram.

Han hade en extra slang med tryckmätare som vi monterade på. När vi sedan slog till tändningen, byggde den upp trycket i ett par sekunder, för att sedan släppa det igen! Direkt anade Björn att något var knasigt, den skall hålla ca 0,3 bar under hela tiden.
Vi demonterade tank och plockade bort pumpen. När vi sedan delade den, såg vi att en liten o-ring som ligger närmst bensinutloppet som låg lite snett. Den kändes för stor, och tätade inte som den skulle.
Det var det ända som såg felaktigt ut, så vi bytte den och monterade ihop allt igen.

När vi sedan drog igång, så höll den mycket riktigt trycket! Och tro fan att den även startade!!
Har fortfarande felmeddelandet kvar, men den gick igång ändå. Så hela tiden har det varit en liten sketen o-ring som legat fel, fastän jag aldrig haft pumpen öppen. Antar att sådant kan hända när den bara står?

Så i morgon skall jag köra en reset adaption, sen är jag på banan igen.

Konstigt att man inte får någon varning i TuneEcu om inte bensintrycket är det rätta, hade varit lättare att felsöka då. Men kanske är det att stödet mellan Race Ecu och TuneEcu inte är så bra?

Hur som, tack för hjälpen!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top