Triumph Daytona 675-tråden!

Jag har 1050cc rullen och om man kör bana bör man vara sjukt mjuk med gasen i snäva svängar :)
Funderar faktiskt att gå tillbaka till originalet, i alla fall när man kör små snabba tekniska banor....

Nu ska jag egentligen inte tala om för dig hur du ska göra, men jag gör det I alla fall:D
Fortsätt med snabbgas, du kommer att vänja dig vid att vara mjuk. Jag tror det bara blir värre om du ska byta mellan olika utväxlingar mellan olika banor
 
Nu ska jag egentligen inte tala om för dig hur du ska göra, men jag gör det I alla fall:D
Fortsätt med snabbgas, du kommer att vänja dig vid att vara mjuk. Jag tror det bara blir värre om du ska byta mellan olika utväxlingar mellan olika banor
Nja nu har jag kört med snabbgas i 2 säsonger... så tack för ditt råd...
Det är inte så att jag inte kan köra med snabbgas, bara som jag sa att i just hårnålar när du lägger ner och ska ge gas, är man lite väl ivrig, vilket jag är, kommer kraften brutalt. På en mindre teknisk bana ser jag snabbgasens fördelar men mina lokalbanor, knutstorp och sturup skulle det kanske passa sig bättre utan snabbgas.
 
Med inspiration ifrån
inspi.jpg

Burklack i ett dammigt garage. Skall på med klarlack + har ändrat lite på de vita ytorna. Duger till att ligga och posera med i lecakulorna iaf?:rolleyes:
20131130_003244.jpg20131130_003409.jpg
 

Bifogat

  • 20131129_221158.jpg
    20131129_221158.jpg
    236.5 KB · Visningar: 94
Last edited:
Kanske inte skall säga inspiration när jag kopierat rakt av:tungan

Har dock lagt till mer vita ytor nu i efterhand.
 
Såg på bilderna att du kör med Arrows. Hur är det med ljudnivån? Klarar du dig utan DB killer?
Har aldrig mätt upp ljudnivån och jag kör alltid med DB killer på bana. Lika bra:rolleyes: Jag ställer en motfråga, stryper DB killern något märkvärdigt?(Vill veta av nyfikenhet)
 
Var har du köpt snabbgasen? Vet du vad den heter på engelska? Måste ha en :banana

Nja nu har jag kört med snabbgas i 2 säsonger... så tack för ditt råd...
Det är inte så att jag inte kan köra med snabbgas, bara som jag sa att i just hårnålar när du lägger ner och ska ge gas, är man lite väl ivrig, vilket jag är, kommer kraften brutalt. På en mindre teknisk bana ser jag snabbgasens fördelar men mina lokalbanor, knutstorp och sturup skulle det kanske passa sig bättre utan snabbgas.
 
Det här med snabbgas.
Man når snabbare till botten på rullen va?
Dvs vrida mindre för fullgas?
Är det säkert att det är bättre?
Kan det inte vara så att man faktiskt blir snabbare med en "längre" rulle?
Man kan vara mjukare och mer precis i doseringen av gasen.
Jag har aldrig upplevt något problem med orginalrullen. Även om jag köpte hojen begagnad så förutsätter jag att det är orginalrullen som sitter på då killen innan sparat alla orginaldelar som han bytt ut.

Är det något jag missar?
 
Jag föredrar orginal gashandtag då jag inte är sådär superproffs, de tiondelar man tjänar på att nå fullgas snabbare är inte värt ett skit för mig eftersom jag bara kör för att det är kul o tycker det är tillräckligt med mos i daytonan. Hade jag tävlat eller varit van vid literklubbor hade det väl varit en annan sak dock, så jag håller med dig, lättare att ha mjuk gashand med orginal.
 
Spännande. Tvärtom för mig...

För mig har det inte så mycket med gasresponsen att göra. Jag blev mer finkänslig i handen när jag slipper dra så långt i rullen. Med originalrullen var det nästan så man bröt handleden, eller fick ta omtag på gasen. Med 1050-rullen så har man hela rullrörelsen mer bekvämt inom samma handgrepp. Har man inte nerövsa ryckningar i handen så ska inte "ryckigheten" vara speciellt påverkad tycker jag.
 
Har kört med 1050 rullen i flera år ochför mig var original alldeles för "lång". Fick nästan ta omtag. Nu har jag bytt till en "riktig" snabbgas då jag vill ha ytterligare lite kortare gas. Precis som illebror upplever jag med att man blir mer finkännslig när man slipper vrida så långt.

En annan fråga. Vad kör ni med för SlipOn? Kör idag med TOR och fattigmans helsystem. Är helnöjd med hur hojen går men det börjar nog bli lite dåligt med ull i den samt att den väger som en betongsugga. Vill inte heller stoppa i en strypplugg i röret så det blir inte lätt att få till något vettigt :huvet
 
Hur stor skillnad är det på en 675 rulle och en 1050 rulle?
Funderar på om det gör en kvarts varv på gasen eller hur mycket gör det?
Börjar ena bli sugen på att testa...
 
Var på Johans MC igår för inköp av lite saker.
Var tvungen att kolla detta med gasrullen.
De hade 4 begagnade Daytonas stående.
06, 08, 09 och en 12'a.
Verkar som att gasrullen uppdaterades med den nya versionen som kom 09.
09'an och 12'an hade kortare rulle medansvar 06'an och 08'an hade längre rulle.
Borde makan kunna köpa en rulle från 09- och montera den?
Någon som kan länka till delen som ska bytas om man vill testa detta?
 
Last edited:
Var på Johans MC igår för inköp av lite saker.
Var tvungen att kolla detta med gasrullen.
De hade 4 begagnade Daytonas stående.
06, 08, 09 och en 12'a.
Verkar som att gasrullen uppdaterades med den nya versionen som kom 09.
09'an och 12'an hade kortare rulle medansvar 06'an och 08'an hade längre rulle.
Borde makan kunna köpa en rulle från 09- och montera den?
Någon som kan länka till delen som ska bytas om man vill testa detta?

Det är ju inte raketvetenskap direkt..
 
675 bra mc ? vilka problem me dom ? nyfiken på en sånt till våren nämligen.. 3cyl massor vrid wrooom wroomm
 
675 bra mc ? vilka problem me dom ? nyfiken på en sånt till våren nämligen.. 3cyl massor vrid wrooom wroomm

Äldre modeller hade problem med skev bromsskivor.
Jag har en sådan äldremodell men i te haft problemet.
Laddningsregulatorn också en svag punkt men den bytts ut på en recall.
Se till så den är bytt till den nyare varianten.
En del hojar drar olja så man bör hållakoll på oljenivån.
09 och framåt tror jag det var fick en oljestick som hade intervall med 0,5 litermer olja. Äldremodeller bör oljenivån hållas på maxnivå.
Ni andra gurus får gärna fylla på listan.

Finns komplett lista tidigare i tråden.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top