Triumph Daytona 675-tråden!

Denna tråd handlar om samma bekymmer - någon som öppnat sin mätare efter en vurpa för att fixa infästningarna. Kolla efter böjda kontakter var åtgärdsförslaget (hans problem var att en av de nya skruvarna jordat en krets).

Del nummer 21 på denna sprängskiss är hastighetssensorn, sitter på insidan av kåpan och jag förstår inte hur Du skulle kunna skada den under ett vanligt drevbyte?

Motorlampan lyser inte? ECU ger förmodligen ett felmeddelande om sensorn inte är ansluten eller kortsluten.

Visst kan Du undersöka kontakterna och leta reda på hastighetssensorn själv för att kolla att inte någon kontakt glidit isär.

Tack för svaret. Jag ska försöka leta upp den där hastighetssensorn. Svårt att se var den finns på motorcykeln bara. Kan du beskriva?

Min varningslampa för ENGINE MANAGEMENT SYSTEM MALFUNCTION lyser dessutom. Jag vet inte om det har med hastighetsfelet att göra eller om det har med bakbromsen att göra eller om det tom är något annat fel??? Bakbromsen fungerar inte eftersom jag måste lufta den.

Så nu har jag tre problem. Motorvarningslampa, ej fungerande bakbroms samt ej fungerande hastighetsangivare. Bakbromsen är inga problem men jag är orolig över varningslampan. Kan det ha något att göra med de övriga problemen?

Ska även testa att ta ut kontakten ur instrument panelen och sätta i den igen för att se om det kan vara någon kontakt.
 
Luftningen kan Du bortse ifrån, den tänder ingen motorlampa. Många felkoder som eliminerats släcker motorlampan efter tre uppvärmningscykler, d.v.s. starta, varmkör ordentligt, stanna och låt svalna.

Jag har aldrig fipplat med givaren, men var ute i garaget och tittade. Skruva bort täckkåpan över drevet, ungefär klockan två ovanför drevet går en kabel till en sensor under en svart plastkåpa - jag skulle tro det är den. Titta i handboken för bekräftelse. Det Du kan göra är att kolla att kablarna är hela och anslutningen till ECU OK.

Utan Tuneboy eller OBDII-läsare är det svårt att få fram felkoden - den borde ha med hastighetsgivaren att göra. Antaglingen ett sensorfel eller CAM-bussen till instrumenten.

Vanligaste anledningen till MIL (motorlampa) är att folk dragit isär en kabel eller slang när man jobbat med luftburken (har Du bytt luftfilter?) eller taskigt justerad EXBV när man mekat med grenröret. EXBV-justeringen går att kolla utan Tuneboy, slangarna kan kollas om man lyfter tanken, men innan Du fått fram felkoderna famlar Du nog i blindo...

Du känner ingen med Tuneboy-kabel? Kanske Racerepairs har en?

En skadad eller urkopplad hastighetssensor skulle förklara två av Dina tre problem...

...Jag ska försöka leta upp den där hastighetssensorn. ..

Min varningslampa för ENGINE MANAGEMENT SYSTEM MALFUNCTION lyser dessutom...

Så nu har jag tre problem. Motorvarningslampa, ej fungerande bakbroms samt ej fungerande hastighetsangivare. Bakbromsen är inga problem men jag är orolig över varningslampan...

Ska även testa att ta ut kontakten ur instrument panelen och sätta i den igen för att se om det kan vara någon kontakt.
 
Last edited:
Luftningen kan Du bortse ifrån, den tänder ingen motorlampa. Många felkoder som eliminerats släcker motorlampan efter tre uppvärmningscykler, d.v.s. starta, varmkör ordentligt, stanna och låt svalna.

Jag har aldrig fipplat med givaren, men var ute i garaget och tittade. Skruva bort täckkåpan över drevet, ungefär klockan två ovanför drevet går en kabel till en sensor under en svart plastkåpa - jag skulle tro det är den. Titta i handboken för bekräftelse. Det Du kan göra är att kolla att kablarna är hela och anslutningen till ECU OK.

Utan Tuneboy eller OBDII-läsare är det svårt att få fram felkoden - den borde ha med hastighetsgivaren att göra. Antaglingen ett sensorfel eller CAM-bussen till instrumenten.

Vanligaste anledningen till MIL (motorlampa) är att folk dragit isär en kabel eller slang när man jobbat med luftburken (har Du bytt luftfilter?) eller taskigt justerad EXBV när man mekat med grenröret. EXBV-justeringen går att kolla utan Tuneboy, slangarna kan kollas om man lyfter tanken, men innan Du fått fram felkoderna famlar Du nog i blindo...

Du känner ingen med Tuneboy-kabel? Kanske Racerepairs har en?

En skadad eller urkopplad hastighetssensor skulle förklara två av Dina tre problem...

Tack Roffe!

Jag ska kolla hastighetsgivaren. Ska även ta bort instrumentpanelen för att se om det kan vara något glapp i någon kontakt.

Dom enda kontakterna jag dragit ut är dom till instrumentpanelen. Har inte bytt filter.
 
Japp, är det inte skitbra?:hihi Med en kabel och en stycken ECU-nyckel installerad i TuneEdit kan man använda Diagnostics på vilken Trajja som helst, inte bara Daytonan! Så Du och jag och alla andra med Tuneboy kan extraknäcka med att i alla fall ställa diagnos på Triumph-sortimentet:)

Jag fick förresten hem ett ECU igår med en Tuneboy-nyckel installerad:banana . Bra att ha i reserv om man tricklar till det...

Kan man läsa av felkoderna på vilken ECU som helst, måste man inte ha licensen för den specifika ECU:en eller gäller det bara för mappning?

Bra där, det förenklar felsökningen. Funkar inte det skaffar Du fram felkoderna.

...Jag ska kolla hastighetsgivaren. Ska även ta bort instrumentpanelen för att se om det kan vara något glapp i någon kontakt...

Dom enda kontakterna jag dragit ut är dom till instrumentpanelen. Har inte bytt filter.
 
Ursäkta om frågan vart uppe tidigare men kommer man igenom besiktningen med TOR-slipon:et (miljövärden & ljud)? Har orginal-slipon:et kvar, om man behöver slänga på de för besikningen, behöver man mappa om då?
Åkte fast i en flygande besiktning :(


Lite OT:
Fick 2 anmärkningar av polisen för ombesiktning, när jag kommer till besiktningen kollar dom allt på hojen då eller bara att de punkterna på pappret från polisen är åtgärdade?
 
Last edited:
Ursäkta om frågan vart uppe tidigare men kommer man igenom besiktningen med TOR-slipon:et (miljövärden & ljud)? Har orginal-slipon:et kvar, om man behöver slänga på de för besikningen, behöver man mappa om då?
Åkte fast i en flygande besiktning :(


Lite OT:
Fick 2 anmärkningar av polisen för ombesiktning, när jag kommer till besiktningen kollar dom allt på hojen då eller bara att de punkterna på pappret från polisen är åtgärdade?

Vilka punkter var det? jag var tvungen att besigtiga om då jag blev stoppade med taskig vinkel på reg.skylten, besiktningskillen kollade bara det jag fått i uppgift att åtgärda, men det var 2001 och det kan ha ändrats sedan dess!
 
Vilka punkter var det? jag var tvungen att besigtiga om då jag blev stoppade med taskig vinkel på reg.skylten, besiktningskillen kollade bara det jag fått i uppgift att åtgärda, men det var 2001 och det kan ha ändrats sedan dess!

För litet mönsterdjup (0.8mm) och felaktig frekvens på blinkers. Har inte monterat motstånden för det vilket var dumt med facit i hand.

Jag chansar på att det fortfarande är så. :)
 
För litet mönsterdjup (0.8mm) och felaktig frekvens på blinkers. Har inte monterat motstånden för det vilket var dumt med facit i hand.

Jag chansar på att det fortfarande är så. :)


Tack för påminnelsen, rotade genast fram höstens minsta inköp :tummenupp
 

Bifogat

  • DSCN2646.jpg
    DSCN2646.jpg
    44.8 KB · Visningar: 48
Tack för alla råd. Problemet med hastighetsmätaren berodde på att kontakten inte satt i ordentligt. Nu perfekt nu.

Varningslampan för motorn fortsatte att lysa när jag testkörde hojen. Därefter körde jag upp hojen på depåstödet i garaget och smörjde kedjan. Startade hojen några gånger och lade i ettans växel och körde hjulet lite långsamt. Andra gången jag startade hojen för att göra detta lös inte varningslampan längre. Och nu när jag testat funkar allt som vanligt. Skumt.

Ang bromsarna så har jag luftat dem. Tycker att bromsen känns hyfsat stum och bra nu, men bakbromsarna tar jättedåligt. Ev. kan jag ha fått lite bromsolja på bromsskivorna. Kan det vara problemet?. Vad kan annars vara problemet med bromsarna då de tar dåligt efter luftning?
 
Ang bromsarna så har jag luftat dem. Tycker att bromsen känns hyfsat stum och bra nu, men bakbromsarna tar jättedåligt. Ev. kan jag ha fått lite bromsolja på bromsskivorna. Kan det vara problemet?. Vad kan annars vara problemet med bromsarna då de tar dåligt efter luftning?
Nu är jag ju helt ny på 675:an men det jag lagt märke till hitintills är hur kraftlös bakbromsen är. Det kanske ska vara så? Frambromsen är bland det värsta jag varit med om. Herrejesses vilket bett!
 
Nu är jag ju helt ny på 675:an men det jag lagt märke till hitintills är hur kraftlös bakbromsen är. Det kanske ska vara så? Frambromsen är bland det värsta jag varit med om. Herrejesses vilket bett!

Nja, jag tvivlar på att bromsen ska ta så här dåligt. Den tappar typ bara fart och det tar långt tid innan den kommer till ett stopp med bara bakbromsen i så låga hastigheter som 30 hm/h.
 
Men när bromsar du med bakbromsen? :hihi funkade det inte att lufta?

Inte ofta men det är kul om den fungerar.

Först funkade den inte alls. Efter luftningen så blev den stum och fin men det tar skit dåligt. Men det kan vara så att det kommit bromsolja på bromskivan. Antar att det kan göra så att bromsen blir dålig.
 
Inte ofta men det är kul om den fungerar.

Först funkade den inte alls. Efter luftningen så blev den stum och fin men det tar skit dåligt. Men det kan vara så att det kommit bromsolja på bromskivan. Antar att det kan göra så att bromsen blir dålig.

Bytte bromsolja på min och fick olja på beläggen. Det tog 10 mil innan de blev normala igen.
Ett tips är att tvätta beläggen ordentligt med högtryckstvätt och köra en sväng i lugnt tempo för att se till att de biter som de ska.
 
Inte ofta men det är kul om den fungerar.

Först funkade den inte alls. Efter luftningen så blev den stum och fin men det tar skit dåligt. Men det kan vara så att det kommit bromsolja på bromskivan. Antar att det kan göra så att bromsen blir dålig.

Ot: nu fick du ett poäng av mej, (den här iPhone skärmen är inte så stor och man kommer åt knappar lite för lätt) om du undrar varför du fick +1 :)
 
Sök, och Du skall finna - på det stora varuhuset...

productprint.asp


Ett himmelens bra hjälpmedel för oss som kladdar lite mycket ibland. Passa lacken bara.

...Efter luftningen så blev den stum och fin men det tar skit dåligt. Men det kan vara så att det kommit bromsolja på bromskivan...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top