Triumph Daytona 675-tråden!

Hej!

Jag är 27år och fick ett nytt försäkringsbrev från If häromdagen där det står att jag ska betala den högsta försäkringspremien, vilket jag ska göra om man har en Sporthoj som är till 3 år gammal, därefter får man en lägre premie.

Nu är det så att jag har en -06:a (maj) och då har den ju påbörjat sitt 4:e år i maj. Borde jag inte då få den lägre premien?
Tydligen inte. När jag ringde till If och frågade så säger de att de börjar räkna från noll, alltså första året är år noll andra året är år ett osv.

Låter lite mystiskt. Är det någon som har varit med om detta. Någon som har en Daytona 675 -06?

Här kan ni se de olika premierna: http://johansmc.se/Forsakring.htm

Tacksam för svar
 
Hej!

Jag är 27år och fick ett nytt försäkringsbrev från If häromdagen där det står att jag ska betala den högsta försäkringspremien, vilket jag ska göra om man har en Sporthoj som är till 3 år gammal, därefter får man en lägre premie.

Nu är det så att jag har en -06:a (maj) och då har den ju påbörjat sitt 4:e år i maj. Borde jag inte då få den lägre premien?
Tydligen inte. När jag ringde till If och frågade så säger de att de börjar räkna från noll, alltså första året är år noll andra året är år ett osv.

Låter lite mystiskt. Är det någon som har varit med om detta. Någon som har en Daytona 675 -06?

Här kan ni se de olika premierna: http://johansmc.se/Forsakring.htm

Tacksam för svar


Tycker du fick ett ganska bra svar i din tråd om det här
 
Jag får titta på det där, tack för erbjudandet.


Jo, jag har läst det där och sånt gör mig lite tveksam, borra själv, då har dom gjort en groda när dom designade skiten.
Gillade skyddskåporna från T3 så jag ska ställa dom mot väggen och be dom garantera leveranstid.
Jag har ju T3 puckar och skyddskåpor. Jag har ju provkraschat och de höll faktisk riktigt bra. Kolla tidigare i denna tråd här

Erfarenheten jag har av T3 är att de har funkat vid tre tillfällen och vid ett fjärde tillfälle sände fel kåpa till mig. De stod för returen och en ny kom på ett par dagar och sedan fick jag med en flaska bromsolja som ursäkt.

Jag gillar dock deras kåpor.

Lycka till med nyförvärvet och välkomen hit.
 
Last edited:
Jag har ju T3 puckar och skyddskåpor. Jag har ju provkraschat och de höll faktisk riktigt bra. Kolla tidigare i denna tråd här

Erfarenheten jag har av T3 är att de har funkat vid tre tillfällen och vid ett fjärde tillfälle sände fel kåpa till mig. De stod för returen och en ny kom på ett par dagar och sedan fick jag med en flaska bromsolja som ursäkt.

Jag gillar dock deras kåpor.

Lycka till med nyförvärvet och välkomen hit.
Tack!
Den infon avgjorde det hela, det blir T3 med Union Jack på! Hur är det man säger, lita på ditt första intryck, blev ju bra när jag såg 675:an första gången och det blir säkert samma nu.:)
 
Skulle behöva hjälp med ett problem. Min hastighetsmätare har slutat att fungera :(

Jag skulle behöva lite förslag på vad som kan vara fel. Tyvärr har jag gjort en hel del på hojen så det kan ha varit mycket som gått fel :näsblod

Problemet:
Alla instrument lyser som vanligt, men hastighetsmätaren står på 0 hela tiden.

Men det troligaste är att något hänt vid följande två mods:

1. Jag har bytt framdrev, bakdrev samt kedja. Sitter inte givaren till hastighetsmätaren vid framdrevet? Kan något ha hänt där? Vad i sådant fall?

2. Jag öppnade upp instrumentpanelen för att lacka om ovansidan av ringen på instrumentet. Dock så fungerar allt annat och hastighetsmätaren visar 0. Hade något hänt hade den säkert varit släckt.

Vad tror ni har hänt? Något man kan undersöka/fixa själv?
 
Last edited:
Denna tråd handlar om samma bekymmer - någon som öppnat sin mätare efter en vurpa för att fixa infästningarna. Kolla efter böjda kontakter var åtgärdsförslaget (hans problem var att en av de nya skruvarna jordat en krets).

Del nummer 21 på denna sprängskiss är hastighetssensorn, sitter på insidan av kåpan och jag förstår inte hur Du skulle kunna skada den under ett vanligt drevbyte?

Motorlampan lyser inte? ECU ger förmodligen ett felmeddelande om sensorn inte är ansluten eller kortsluten.

Visst kan Du undersöka kontakterna och leta reda på hastighetssensorn själv för att kolla att inte någon kontakt glidit isär.

Skulle behöva hjälp med ett problem. Min hastighetsmätare har slutat att fungera :(
...
Vad tror ni har hänt? Något man kan undersöka/fixa själv?
 
När jag öppnar tanklocket så låter det som att det är undertryck i tanken, så skall det väl inte vara? Det låter lixom "flump" om ni förstår vad jag menar :) och locket sitter lite fastsuget.
 
Förmodligen har Du klämt en av de genomskinliga avluftnings-/dräneringsslangarna som sitter under tanken. Lossa tanken och kolla, Du behöver inte röra den struliga soppaslangsinfästningen för att komma åt:tummenupp

När jag öppnar tanklocket så låter det som att det är undertryck i tanken, så skall det väl inte vara? Det låter lixom "flump" om ni förstår vad jag menar :) och locket sitter lite fastsuget.
 
Förmodligen har Du klämt en av de genomskinliga avluftnings-/dräneringsslangarna som sitter under tanken. Lossa tanken och kolla, Du behöver inte röra den struliga soppaslangsinfästningen för att komma åt:tummenupp


Det de där tweedbestyckade, tedrickande engelsmännen som klämt den efter några öl på puben :fyllisar. Tack för tipset, skall dra loss tanken och kika. Annars får de göra det på servicen ... jag å verktyg :huvet
 
Det de där tweedbestyckade, tedrickande engelsmännen som klämt den efter några öl på puben :fyllisar. Tack för tipset, skall dra loss tanken och kika. Annars får de göra det på servicen ... jag å verktyg :huvet

lossa två skruvar i framkant och lösgör bulten som sitter i bakanten(du behöver inte dra ur den) sen lyfter du lite försiktigt på tanken i framkanten och tar en titt :tummenupp jag är också helt kass på att skruva men det där fixar du :)
 
Det de där tweedbestyckade, tedrickande engelsmännen som klämt den efter några öl på puben :fyllisar. Tack för tipset, skall dra loss tanken och kika. Annars får de göra det på servicen ... jag å verktyg :huvet

Du kan lätt kolla de om du skruvar av de 2 bultarna vid främre fästet på tanken. Sen är de bara att lyfta upp. Glöm inte ta bort sadeln! :)
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top